First woman on the moon

INLEIDING

Vraag aan mij ‘Waar zou je altijd nog eens heen willen?’ en ik zal altijd antwoorden met ‘de maan’. Op een of andere manier is dat altijd een soort fascinatie of einddoel geweest in mijn leven, waarvan ik weet dat het waarschijnlijk nooit zal gebeuren. Lichtjaren verwijderd van iedereen, sightseeën langs de ringen van Saturnus en reizen naar een ander utopisch sterrenstelsel  (volledig irrationeel, ik weet het). Ik deel deze fascinatie met eigenlijk niemand in mijn omgeving. Ik kan uren nadenken hoe leven op de maan er dan uit zou zien. Het dichtst bij de maan kan ik komen met mijn verrekijker of telescoop, als ik de ruimte in kijk, op zoek naar de maan. Of als ik een science fiction film kijk. Ik ben altijd jaloers op acteurs die in science fiction films spelen. Of op de mensen die wél een stap hebben gezet op de maan.

Kunst, en dan specifiek surrealistische kunst, is een grote interesse van mij. In mijn eentje een museum bezoeken is denk ik wel een van de leukste  me-time activiteit die ik kan gaan doen op een vrije dag. Je kan in een museum even in de belevingswereld van iemand anders zijn. Op onmogelijke plekken komen, situaties en objecten op een andere metaforische manier bekijken.

Ik heb besloten om in deze seminar, door middel van fotografie en film mijn favoriete onbereikbare plek in beeld krijgen; de maan. Hoofdpersoon: ikzelf. De eerste vrouw op de maan. Ik heb altijd al iets experimenteels willen doen met film en fotografie. Verschillende lagen, abstracte vormen, of metaforische storytelling. Hoe ziet in mijn wereld leven op de maan eruit? Wat kan ik daar beleven? Ik neem je mee in mijn surrealistische zoektocht naar de maan.

CONTEXT, SCOPE EN DEFINITIE

Soms vraag ik me af waar deze fascinatie vandaan komt. Ik kan me nog herinneren dat ik in groep 8 een project moest doen over ons zonnestelsel. En dat vond ik toen al zo gaaf, dat ik alle planeten op goede volgorde uit mijn hoofd wilde leren, en alles wilde weten over Laika de hond (zeer tragisch) en Neil Armstrong. Deze fascinatie is mij altijd bijgebleven. Daarom wil ik met surrealisme kan ik mijn eigen wereld creëren, en zelf naar mijn eigen maan.

Het doel van mijn seminar is voor het waarmaken van mijn eigen verbeelding en deze visueel maken. Ik heb er altijd al van gedroomd om een eigen expositie te hebben. Een ervaring. Met mijn eigen foto’s, beelden, video’s en geluiden. Dat ik mijn ervaring deel met andere. Net als dat anderen dat doen bij mij, als ik een museumbezoek. dit onderwerp zal niet iedereen interessant zijn, maar ik geloof altijd dat mensen het juist extra leuk vinden als je je eigen ervaringen deelt, of juist totaal niet. En dat is ook niet erg.

Hoe kan ik door middel van fotografie en film, de eerste vrouw op de maan zijn?

> Wat is surrealisme en waarom zijn we dit gaan maken?
> Wanneer mag je iets surrealistisch noemen?
> Wat zijn de karaktereigenschappen?
> Welk verhaal wil ik vertellen met mijn surrealistische levende posters?
> Hoe ziet mijn ideale surrealistische wereld op de maan er uit en hoe geef ik dat vorm?

METHODE EN AANPAK

Om erachter te komen hoe je fictieve/ niet bestaande situaties op beeld krijgt wil ik onderzoek doen naar  surrealistische fotografen en kunstenaars. Waarom zijn we überhaupt begonnen met het maken van surrealisme? Hoe kunsternaars deze futuristische foto’s en hoe zorgen zij voor een goede foto, en wat is hun inspiratie? Ik heb inspiratie opgedaan bij kunstenaars en fotografen die voor mij interessant zijn.

Inspiratie
Een van mijn grootste inspiratiebronnen dit project is Erik Johansson. Ik volg hem al een lange tijd op Instagram en eigenlijk alles wat hij maakt vind ik super gaaf. Alle foto’s zijn dromerig, surrealistisch, fantasierijk en ze zijn allemaal super mooi gemaakt. Ik kan uren naar zijn foto’s kijken. Erik zegt dat “he doesn’t capture moments, he captures ideas with the help of his camera and imagination”. Iets wat ik ook wil doen. Een andere inspiratie bron is Annegien. Ik vond haar een paar jaar geleden helemaal geweldig en ze is een inspiratie door haar surrealistische foto’s.

Salvador Dalí is een van de meest beroemde surrealistische schilders, die ook surrealistische films maakt. Een inspiratie voor mij is de film Spellbound, in samenwerking met Alfred Hitchcock, een visualisatie van een nachtmerrie (Carrigan, M (2017). De stijl van Rene Magritte vind ik altijd heel bijzonder. Zijn schilderijen hebben een soort rust. Dromerig en onmogelijk. Ook als iets een beetje gek of luguber lijkt, is het toch kalm en rustgevend (Den Boer, w (2000).

Geschiedenis van surrealisme
Surrealistische exposities vind ik altijd een van de leukste om te bezoeken. Een kenmerk van deze kunststroming is dat het lijkt alsof je naar een fantasie- of droomwereld kijkt. Absurdistische taferelen en raadselachtige combinaties van voorwerpen. De kunstenaars van het surrealisme roepen ongemakkelijke gevoelens op (Kletters, S & Ter Veer, K, 2012). Ik wil iets zien wat niet kan, ergens zijn waar je niet kan komen. In dit geval, de maan. Voordat ik zelf ga beginnen met surrealistische fotografie en beeld, wil ik weten hoe surrealisme is ontstaan. Wanneer mag ik mijn werk surrealistisch noemen?

UITVOERING EN EXPERIMENTEN

Het voelt als een soort puzzel als ik beelden maak. Ik maak verschillende objecten en foto’s, mix ze samen totdat alle stukjes op zijn plek komen. Om een surrealistisch beeld over te laten brengen op beeld, is experimenteren met beeld belangrijk. Ik ben iemand die gewoon iets gaat maken, voordat ik schetsen maak. Voor mij werkt het goed om een moodboard te maken om erachter te komen wat ik interessant vind. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk dingen samen te stellen, te fotograferen en te filmen.

De maan in beeld
De maan is voor mij een object waar je eigenlijk net niet dichtbij genoeg kan komen. Een paar jaar geleden maakte ik altijd foto’s van de maan met mijn telelens. Dat was het dichtstbij wat ik kon komen bij de maan. Later is deze telelens vervangen door een verrekijker, en recentelijk ook door een telescoop. De afgelopen maanden heb ik de mogelijkheden van mijn telescoop uitgetest, en geprobeerd foto’s te maken door de lens.

 

Door een telescooplens foto’s maken is niet zo gemakkelijk. Je bent erg ingezoomd en elke kleine mini beweging zorgt ervoor dat je beeld verschuift. Ook met een statief gaat dit lastig en het kost veel tijd. Kort geleden ben ik verhuisd en ik heb nu geen tuin meer met perfect zicht op de maan. Eens per maand staat de maan precies goed zichtbaar vanuit mijn woonkamer en ik heb eindelijk de volle maan goed kunnen fotograferen. Wat zie ik nou eigenlijk op de maan? Ik zoomde in op krater en observeerde wat ik op de maan kon vinden en zien.

De maan heeft geen atmosfeer, dus je zou voortdurend een bombardement van meteorieten ervaren. Ook zijn de temperatuurverschillen extreem. Daarnaast is zuurstof én zwaartekracht vrijwel helemaal afwezig (Universiteit van Nederland (2019). Iets waar ik tijdens mijn surrealistische toch eigenlijk liever niet over na denk.

Dummy
Iets waar ik in jaar 1 mee begon vind ik nog steeds fijn om mee te werken. Een creatieve dummy maken waar ik in teken, schilder en plak. Deze heb ik bijgehouden met (onzinnige) krabbels, ideeën en feedback van anderen.

 

[aesop_gallery id=”1041″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]


Foto’s maken
Wat ik leuk vind aan fotografie, is dat je de werkelijkheid vastlegt, maar tegelijkertijd het beeld kan manipuleren. Je kan de foto’s framen, uit hun verband trekken, delen weglaten of de kleuren vervangen. Zo kan je nieuwe, absurdistische beelden creëren. Hoe kan ik met bijvoorbeeld een foto de illusie wekken dat ik zweef door de lucht? Ik heb geëxperimenteerd met sluitertijd en scherptediepte. Zo ben ik tot beelden gekomen die makkelijker te photoshoppen zijn in het resultaat dat ik wilde bereiken. Ik heb ze in de basis gephotoshopt – vrijstaand gemaakt en met de elementen die ik wilde gebruiken.

Klik hier voor alle originele fotos

 

 

Beelden mengen
Vervolgens ben ik verder gegaan met experimenteren met verschillende achtergronden en omgevingen. Wat ik zo leuk vind, is dat je met je eigen foto’s een nieuw beeld kan maken. Beelden samenvoegen, kopiëren, uit hun verband trekken. Eigenlijk kan je alles maken wat je maar kan bedenken. Tijdens dit experiment heb ik echt van alles geprobeerd. Ik heb bijvoorbeld de lamp, die een beetje op een ufo lijkt, uitgeknipt uit de woonkamer en ik heb het laten lijken alsof ik objecten vast heb die onmogelijk zijn om vast te houden.

Ik heb op YouTube verschillende* tutorials gekeken. De Behind the scene video’s van Erik Johannson heb ik vaak bekeken om inspiratie op te doen. Hij maakt van alle objecten los een foto en maakt deze later samen tot een geheel. De maan die ik gebruik in mijn foto’s heb ik bijvoorbeeld zelf gemaakt en verwerkt in mijn posters.

Uit mijn feedback met Siebe en medestudenten is gebleken dat het niet heel erg duidelijk is wat ik nu precies wil vertellen of bereiken. Ik kreeg de feedback om een doel te stellen van deze seminar. Wanneer ben ik tevreden? Ik kreeg ook als tip om de beelden misschien bewegend te maken. Ik ben daarom gaan experimenten met de posters en heb geprobeerd deze bewegend te maken.

Voor mijn expositie wil ik ook beelden in de maan. Ik wil wat meer loslaten van deze beelden, en een wereld in de maan creëren, en dat ik zelf op de maan ben.

Behind the scene


Beeld en geluid
Er is geen geluid op de maan. Er is geen geluid in de ruimte. Iets waar ik niet bij kan met mijn hoofd. Aangezien ik mijn eigen surrealistische maan-wereld ga vormgeven, kan ik mijn eigen geluiden maken. Door het kijken van een YouTube tutorial heb ik geprobeerd een zoom-effect creëren (Youtube, 2018). Dit pakte niet uit zoals ik wilde:

 

Ik heb mensen in mijn omgeving gevraagd aan wat voor geluiden zij denken bij de maan. Zelf, hoor ik een soort ruis op de maan. Of hele hoge piepjes. Wat ik leuk vond om te zien ik dat mensen ook het geluiden van hun adem in een helm zouden horen, ‘alien’ geluiden en het geluid van een raket. Ik wil de geluiden passend maken met de levende posters.


Animeren is voor mij nog redelijk nieuw. Ik kan dingen laten draaien, verschuiven of uitvergroten, maar daar blijft het ook bij. Ik vond het super lastig om dit te doen, ook omdat mijn laptop het niet heel goed aankan. Zoals je ziet gaat de raket niet zo soepel en bewegen dingen niet zo lekker.

 

EVALUATIE EN CONCLUSIE

 

Mijn seminar was ‘compleet’ als ik surrealistische, levende posters zou hebben van mijn maan-wereld. Voor het eerst zou ik zelf de hoofdrol spelen in een fantasiewereld. Ondertussen heb ik de seminar al een paar keer geprobeerd te volgen, maar het blijft voor mij een lastige opdracht. Dingen uitvoeren en creëren vind ik het allerleukste om te doen. Iets maken zonder enige houvast, behalve mijn eigen chaotische brein, vind ik erg lastig. Ook deze periode heb ik weer heel veel tijd verspild aan het opzoeken van informatie die niet relevant is. Doelen stellen voor mezelf en de knoop doorhakken vind ik, nog steeds, lastig. Dit keer heb ik volledig gedaan wat ik leuk vind om te doen. Beelden creëren en kunst maken met als thema de maan en het universum. Tijdens mijn expositie wil ik mijn levende posters uitgewerkt hebben. Het liefst zou ik het in een soort tv-frame willen met bijpassend geluid. Feedback vragen blijf ik lastig vinden. Ik wil het eerst goed uitwerken en ‘goed’ hebben. Op dat moment is het eigenlijk al te laat om feedback te vragen. Ik ben zelf tevreden met het resultaat en ben blij dat ik mijn Photoshop en Premiere vaardigheden op de proef heb gesteld. Ik heb meer vertrouwen gekregen in mijn werk én in wat ik kan. Dat vind ik misschien wel een van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb.

 

ENGLISH SUMMARY

For this project I am going to the place I’ve always wanted to go to. The moon. Since I was a kid I’ve always been interested in the universe, and especially in the moon. As I have been growing up to be more of an adult, it is still a fascination of mine. Just like surrealistic art is. I am going to combine these two interests and create ‘living posters’. In the lead, me. On the moon, in my own created fantasy world.

BIJLAGEN

In de google drive heb ik alle onbewerkte foto’s, geluiden, of bijvoorbeeld resultaten van vragen.

https://drive.google.com/drive/folders/1H4OdChS2lt9lSWXUfwWzAgbhoGMZ1Pv6?usp=sharing

BRONNEN

Kletters, S & Ter Veer, K ( 2012) Droombeelden vol innerlijke waarheden. Geraadpleegd op 12 oktober van https://www.artsalonholland.nl/kunst-stijlen/surrealisme#:~:text=Het%20surrealisme%20ontstond%20in%201924,waarin%20droom%20en%20realiteit%20samenkomen

Den Boer, w (2000) Surrealisme kenmerken. Geraadpleegd op 12 oktober van https://www.surrealisme.nl/surrealisme-kenmerken/

De correspondent (2020) Podcast: De thuis astronaut. Wat je ziet als je vanavond scherpstelt op de maan.  Geraadpleegd op 2 oktober van  https://decorrespondent.nl/11109/podcast-de-thuisastronaut-wat-je-ziet-als-je-vanavond-scherpstelt-op-de-maan/5285154652008-cf0e430e

Nemo (2020) Kun je wonen op de maan? Geraadpleegd op 11 september 2020 van https://www.nemosciencemuseum.nl/nl/wat-is-er-te-doen/activiteiten/kinderlezingen/kun-je-wonen-op-de-maan/

Universiteit van Nederland (2019) Is er leven op de maan? Geraadpleegd op 16 oktober 2020 https://universiteitvannederland.nl/college/is-er-leven-op-de-maan

Youtube (2018) Zoom Into Eye Effect | Premiere Pro Tutorial. Geraadpleegd op 1 oktober van https://www.youtube.com/watch?v=ffTZ9ZacmlM

Carrigan, M (2017). When Salvador Dalí and Alfred Hitchcock Brought Surrealism to Hollywood. Geraadpleegd op 1 oktober van https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-dali-hitchcock-brought-surrealism-hollywood

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *