Darkness. It’s something we can’t live without yet its secrets have always remained mysterious & unknown. But what If everything we know about the darkness isn’t true. Ever since I was little, I have wondered why myself and most others are afraid of the dark. Is it really as scary as we think? Is there a great feeling of joy behind the dark curtains of fear?
In this seminar I want to show you that the darkness is a shapeshifter that you control to the matter you want it to be. it was hard to find the right way to broadcast this message. But In the end I decided to make an audio experience where your imagination has the leading role.
Inleiding
Toen ik een jaar of vijf was keen ik een film genaamd “Twitches”. De film ging over twee zussen die de duisternis moesten verslaan. De duisternis was in deze film geportretteerd als een donkere wolk met een vervreemd gezicht en grote, angstaanjagende handen.
Dit was de eerste keer dat ik te maken heb gehad met de duisternis op een negatieve manier. Vanaf dat moment ben ik een groot deel van mijn kinder- en pubertijd bang geweest voor het donker. Wanneer ik alleen thuis was en het was nacht, deed ik bijvoorbeeld alle lichten van de zolder snel uit en rende naar beneden, omdat ik bang was dat ‘iets’ me wat zou aandoen.
Maar waar komt deze angst nou vandaan? En wat als ik het beeld dat mensen hebben van duisternis kan veranderen?
Context, Scope en Definitie
Hoofdvraag:
Hoe laat ik aan mensen zien dat zij zelf betekenis geven aan duisternis ?
Deelvragen:
- Wat is de definitie van duisternis?
- Wat gebeurt er allemaal met ons in de duisternis?
- Welke positieve associaties met de duisternis zijn er?
- Kan ik duisternis visualiseren?
Zoekend naar inspiratie voor mijn project. Ben ik gaan kijken in het online archief van het Amsterdam Light Festival. Daar kwam ik de lichtinstallatie ‘Nothing Holding Us’ van Ben Zamora tegen. Volgens Zamora vertelt de installatie dat niets ons moet tegenhouden. Ook niet de ontregelende schok van een totaal leven veranderende ervaring. Hij vertelt dit met tientallen lichtbuisjes in de vorm van een explosie die bevroren lijkt in de tijd. De pijnlijke schok van het verlies van een geliefde, je leven zal daarna nooit meer hetzelfde zijn en dat biedt ruimte voor perspectief en ontwikkeling.
Deze installatie sprak me erg aan omdat het groot maar ook heel minimalistisch is en het vertelt een verhaal zonder te duidelijk te vertellen waar het over gaat. Naar mijn mening had de kunstenaar geluid toevoegen aan het ontwerp, zodat de installatie een andere dementie krijgt.
Nothing Holding Us – Ben Zamora (bron: Janus van den Eijnden)
In eerste instantie wilde ik aan de hand van een lichtinstallatie mijn hoofdvraag beantwoorden. Maar na een aantal feedback momenten ben tot de conclusie gekomen dat ik voor een ander medium moest kiezen. Als je in de duisternis bent is je zicht beperkt, waardoor je andere zintuigen veel gevoeliger zijn. Mijn voorkeur ging toen uit naar geluid, omdat ik dan mijn doel bereik.
Het filmpje hieronder heb ik in de eerste week van het project gemaakt. Het dient als een soort moodboard/voorproefje voor wat ik wilde doen voor dit project.
METHODE EN AANPAK
Om de mensen te laten zien dat zij zelf de betekenis geven aan de duisternis moet ik beginnen met mezelf oriënteren over de correlatie tussen de duisternis en de creativiteit. Hierbij ga ik verschillende documentaires, lezingen en boeken zoeken die me meer inzicht kunnen geven over dit onderwerp.
Het medium dat ik heb gekozen is AV. Met nadruk op Audio. Volgens de van Dale betekent duisternis afwezigheid van licht. Dus het leek me niet verstandig om de nadruk te leggen op het visuele aspect.
Ik heb gekozen om voor de audio te gaan experimenteren met 8D geluid & stereo. Dit zodat de gebruiker het gevoel krijgt dat de audio in zijn hoofd afspeelt. Wat het gevoel geeft dat alles wat je te horen krijgt zich afspeelt in je hoofd en dat dat niet de werkelijkheid is.
Een vergelijkbare installatie is die van de engelse immersive designer: Brigitta Zics. In het Ludwig museum in Boedapest stond begin 2020 de installatie ‘Semiosphere’. Semiosphere is een geluidsinstallatie waarmee kijkers een fictieve gebeurtenis en de nasleep ervan kunnen ervaren vanuit verschillende alternatieve gezichtspunten (Zics, 2020). Ik heb deze tentoonstelling bijgewoond en ik vind het conceptueel sterk. Vooral, omdat wanneer je je hoofd in die ‘helmen’ stopt voel je je afgesloten van je omgeving en dan focus je meer op het audiofragment. Dit is relevant voor mijn ontwerp, want ik wil een soort gelijke gevoel creëren.
Semiosphere – Brigitta Zics (bron: Balázs Glódi)
UITVOERING EN EXPERIMENTEN
– TEDXTALK imagination and caves
Grotten onderzoekster Holley Moyes heeft een TEDTALK gegeven over de correlatie tussen de duisternis en de verbeelding van de mens. Uit haar college heb ik geconcludeerd dat we in het van oudsher creatiever zijn in het donker.
Op basis van deze kennis heb ik geëxperimenteerd aan de hand van verf in verschillende lichtscenario’s.
Overdag( om 10 uur s’morgens, in mijn kamer):
in het donker (om 1 uur s’middags, waar het licht niet schijnt. de wc):
in de avond (om 23:00, in mijn kamer):
alles bij elkaar:
“Darkness is like a mirror: It shows you what you don’t want to see.” – Anoula Sifonios
Ik heb toen een mobiele versie van de duisternis gemaakt, met het idee dat je overal de duisternis mee kan nemen.
in de eerste instantie was ik van plan om een lichtinstallatie te maken. hiervan zie je het proces:
Na een gesprek met mijn docenten, Dagmar, Maartje en met een oud CMD-docent Ramon kwam ik tot de conclusie dat licht niet het beste medium is voor dit project. Dus ging ik me focussen op Audio.
Ik ben in de avond de straat op gegaan en verschillende audio fragmenten opgenomen. Met deze audiofragmenten ben ik gaan experimenteren:
Het is aangeraden om de volgende geluidsfragmenten te beluisteren met oortjes.
AUDIO TRY-OUT 8D
AUDIO TRY-OUT STEREO
AUDIO DEF
Evaluatie en conclusie
Dit is de eerste keer dat ik zo vrij ben gelaten als ontwerper om te doen wat ik wilde doen. Wat in de eerste instantie heel leuk lijkt, maar dit kan ook best overweldigend zijn. In deze opdracht heb ik een bepaalde autonomie ontwikkeld als creative in opleiding.
Er waren veel momenten dat ik gedemotiveerd was, omdat ik niet precies wist wat ik aan het doen was of omdat ik het nut niet zag van mijn onderzoek/experimenten. Ik heb geleerd dat dit iets is wat onvermijdelijk is bij het creatief proces.
De toekomst van …
Voor alle beginnende creatives zoals ik. Laat vanaf week 1 de attitude los van ‘ik kom hier om x te maken’ je leert en presteert het meeste als je met een open blik het proces ingaat. Je kan in het proces juist hele vette nieuwe technieken leren, wat je later weer mee kan nemen in je eindwerk en in je toekomst als ontwerper.
CAN’T STRESS THIS ENOUGH!!
Limiteer jezelf niet door gefocust te zijn wat je eindwerk wordt!
Als ik iets niet weet, zal ik niet beweren dat ik het wel weet. – Plato
Dankwoord
Mijn onderzoek was niet mogelijk geweest zonder de steun van Wies van Delft, Davi Bos, Marre Raddatz & Ana Maria Felizola
Bronnen
Amsterdam light festival. (z.d.). Amsterdam Light Festival. www.amsterdamlightfestival.com. Geraadpleegd 17 oktober 2020, van https://amsterdamlightfestival.com/nl/kunstwerken/nothing-holding-us
DUISTERNIS. (z.d.). Van Dale. Geraadpleegd 17 oktober 2020, van https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/DUISTERNIS#.X49RUi2iFQI
Glódi, B. (2020). Semiosphere Installation with the artist, Ludwig Museum Budapest 2020 [Foto]. https://brigittazics.com. https://brigittazics.com/work/semiosphere/
Kroth, M. (2020, 12 februari). Darkness Can Do All Kinds of Things to Your Body and Brain. Medium. https://elemental.medium.com/darkness-can-do-all-kinds-of-things-to-your-body-and-brain-beb3d0da2fb4
TEDx Talks. (2016b, november 22). How caves showed me the connection between darkness and imagination | Holley Moyes | TEDxVienna. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TR13-JnS1ME
van den Eijnden, J. (z.d.). NOTHING HOLDING US [Foto]. https://amsterdamlightfestival.com/nl/verdieping/nothing-holding-us
Zics, B. (2020). Brigitta Zics › Semiosphere, Immersive Installation. Brigitta Zics. https://brigittazics.com/work/semiosphere/