Zorg voor de Zorg

“De noodklok werd geluid in 2018: het personeelstekort in de zorg groeit en brengt de kwaliteit ervan in gevaar. Volgens zorgmedewerkers gebeurt dat nu al. De overheid kwam met een plan van actie.
Kunnen we in 2019 op genoeg bedden en goede zorg rekenen? (Broxterman, 2016)

Een belangrijk probleem in de zorg is personeelstekort, hierdoor worden veel activiteiten beperkt en is het lastig om de zorg te verlenen die de mensen verdienen. Hoe kan ik mensen bewust maken van dit probleem? De zorgmedewerkers zijn trots op hun werk en daar moet meer erkenning voor komen.

Inleiding

Omdat ik vanaf week 1 bezig ben geweest met een ander onderwerp komt dit onderwerp in de loop van de weken tot stand. Het begon allemaal bij een interesse in de tweede wereld oorlog wat uit is gelopen naar een campagne maken voor de zorg. Er is in het proces dus veel gebeurt. Ik heb voor dit onderwerp gekozen, omdat veel mensen om mij heen in de zorg werken. Een belangrijke daarvan is mijn moeder. Thuis hoor ik veel verhalen over hoe het werk eraan toe gaat.

Context, scope en definitie

Oorspronkelijke hoofdvraag:

[aesop_quote type=”block” background=”#e32400″ text=”#ffffff” align=”left” size=”1″ quote=”Hoe kan ik bewustwording creëren over de vrijheid van vroeger vergeleken met nu?
” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]

Het begon allemaal bij de tweede wereld oorlog. Na het onderzoek naar propaganda en hoe ik posters kan inzetten om mijn doel te bereiken ben ik verder gegaan. Uiteindelijk heeft mijn doel nog steeds te maken met bewustwording creëren alleen zit het in een ander onderwerp. De nieuwe hoofdvraag die ik hierbij ga stellen is:

[aesop_quote type=”block” background=”#77bb40″ text=”#ffffff” align=”left” size=”1″ quote=”Hoe krijg ik mensen bewust over het werken in de zorg?” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]

Om mensen te overtuigen van het werk in de zorg zal ik antwoord moeten geven op de volgende deelvragen:

  • Hoe overtuig ik mijn doelgroep door middel van posters?
  • Wat zijn de voor en nadelen van werken in de zorg?
  • Waar wil ik mensen bewust van maken?

De zorg waar ik mij op wil verdiepen is ouderenzorg. Wat zijn de voor en nadelen van werken in de ouderenzorg? Na een paar gesprekken met vrienden en familie kon in concluderen dat ze erg tevreden zijn met het werk. Een nadeel dat steeds terug komt is: tijdgebrek. Vooral de experts die langer werken in de zorg zeggen dat er door de jaren heen veel is veranderd. Er is minder tijd voor de ouderen. Er wordt te weinig aandacht gegeven, omdat er simpelweg geen tijd voor is door andere klussen. Ook is er een tekort aan geld wat ervoor zorgt dat een verpleegkundige meer taken moet uitvoeren. Wat is de oorzaak van al deze nadelen? “personeels tekort” werd er gelijk gezegd. Door een tekort aan personeel ontstaan deze problemen. Dit heeft mij de aanleiding gegeven om een campagne op te stellen voor het bewustwording van het werken in de zorg.

Pitch poster

Methode en aanpak

Dit onderzoek pak ik aan door te beginnen met desk research. Omdat mijn onderwerp eerst ging over de tweede wereld oorlog heb ik veel onderzoek gedaan naar propaganda. Dit heb ik later kunnen gebruiken voor inspiraties en technieken voor mijn campagne. De technieken die ik wil gaan gebruiken zijn verschillende manieren om posters te uiten. Op welke manieren kan je posters maken? Dit gaat over digitaal werken en op papier. Deze technieken wil ik combineren om mijn uiteindelijke campagne op te stellen.

Voorbeelden:

Loesje:
“Loesje is een fictief meisje dat posters met kritische en/of humoristische teksten schrijft en in de openbare ruimte plakt. De teksten van Loesje worden gekenmerkt door een positieve en humanistische benadering” (Wikipedia, 2020).

(Loesje, 2013)

Rumag:
Rumag werd bekend door de quotes met de witte letters op de zwarte achtergrond. Ze geageerde op actuele onderwerpen. Zo spraken ze de doelgroep jongeren goed aan (Wikipedia, 2020).

(Rumag, 2020)

‘Ik Zorg’ campagne:
De ‘Ik Zorg’ campagne is opgericht door de ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het doel van deze campagne was om mensen meer enthousiast te maken over deze sector.

(“Ik Zorg”, z.d.)

Fase 1: Onderzoek

Aan het begin van seminar heb ik een bezoek gebracht aan het Stedelijk Museum om inspiratie te doen voor mijn onderwerp.

Fase 2: “Foute” Kunstenaars

Na het vaststellen van mijn onderwerp ben ik op zoek gedaan naar kunstenaars die kunst maakten voor de Duitsers en de reden daarvan.

Ik heb deze informatie verzameld en verwerkt in een .pdf. Het linkje staat hieronder:

Research-foute-kunstenaars

Fase 3: Itereren met kunst

Om meer inzicht te krijgen over de verschillende stijlen posters, ben ik op zoek gegaan naar verschillende propoganda posters. Deze heb ik geprobeerd in een moderner jasje te steken.

Ik heb een poster van de SDAP gekozen wat later de PvDA is geworden.

(“De rooden roepen”, 2011)

Iteratie met tijdschriften:

Fase 4: “Alles op een rij”

Ter voorbereiden voor de mini expo in week 5 moest ik snel aan de gang met nieuwe dingen creëren. Ik heb gekozen om een tijdlijn te gaan maken van propoganda posters en daarna te gaan kijken wat mij opvalt. Ook heb ik posters in propaganda stijl gemaakt van gebeurtenissen uit de tweede wereld oorlog.

Schetsen gebeurtenissen tweede wereld oorlog
Tijdlijn propaganda posters
Overzicht posters van 1918 tot 2015

Fase 5: Nieuwe inzichten

Deze vind als eerst de mini expositie plaats. Daarin verwacht ik veel feedback te krijgen waarmee ik nieuwe inzichten kan creëren. Tot nu toe weet ik nog niet zo goed wat ik wil bereiken met mijn project. Na deze week verwacht ik daar een antwoord op te hebben.

Mini expositie – Heidelberglaan 15

Tijdens deze expositie heb ik veel feedback ontvangen. Dit heb ik verzameld en in mijn dummy geplakt. Daarna ben ik een plan gaan maken voor de volgende week.

De conclusie uit de feedback was dat ik meer moest gaan experimenteren op andere manieren. Ik ben veel bezig op papier en met print. Hoe kan ik experimenteren op andere manieren? Dat is mijn hoofddoel voor volgende week. Ook kwam hier als feedback dat ik misschien eigen propaganda poster kon gaan ontwikkelen.

[aesop_quote type=”block” background=”#002e7a” text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”Doelstelling week 6:” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]

Innovatie technieken gebruiken
Eigen propaganda
Onderwerp bedenken
Boodschap verwerken
Wat wil ik bereiken met dit project?

Fase 6: Experimenteren

Water verf:

Lino cutting:

Fase 7: Verandering van onderwerp

Nadat ik onderzoek heb gedaan over verschillende propaganda uitingen uit de tweede wereld oorlog wil ik mijn eigen campagne ontwikkelen. Door de propaganda uit die tijd ben ik geïnspireerd geraakt om een campagne maken over een actueel onderwerp. Toen ik over een onderwerp na aan het denken was, wist ik gelijk dat het een onderwerp moest zijn wat dicht bij mij staat. Veel familie en vrienden uit mijn omgeving werken in de zorg. Ik heb ook regelmatig gesprekken met deze mensen over hoe dat werk is en hoe de dagbesteding eruit ziet. Ook heb ik een paar jaar geleden stage gelopen in de ouderen zorg en dat is mij erg bij gebleven.

Om snel stappen te maken heb ik gelijk een dag meegelopen in de ouderenzorg. Mijn ervaringen en bezigheden heb ik vormgegeven in een infographic:

Zondag 11 oktober 2020

Aan de hand van deze dag heb ik mijn eerste posters ontwikkeld

Hier heb ik de laatste feedback op gekregen van docenten:

Inspiratie voor week 8:

Moodboard (Pinterest, 2020) (Eigen werk, 2020)

Fase 8: Eindproduct

Voor mijn eindproduct wil ik dus eigen poster voor de zorg gaan ontwikkelen door middel van quotes. Ik heb eerst naar andere werken gekeken om zo inspiratie op te doen.

Voor het beginnen van mijn eigen campagne wil ik een logo gaan ontwikkelen.

Logo ‘Zorg voor de Zorg’ campagne (Eigen werk, 2020)

Met het uiteindelijk logo ben ik verschillende posters gaan maken.

Poster 1
Poster 2
Poster 3
Poster 4

Op basis van feedback heb ik 1 stijl uitgekozen waar ik verder mee ga in deze campagne

Poster 1
Poster 2
Poster 3
Poster 4

De poster die de mensen het meest aanspreken heb ik verwerkt in een mockup.

Evaluatie en conclusie

Uit het bovenstaande onderzoek zijn mijn volgende conclusies gekomen…

Een mening kan je hebben, maar om deze over te brengen naar andere is zo makkelijk nog niet. Met behulp van verschillende technieken en stijlen kan je tot een conclusie komen. Als je een campagne opstart zorg dan voor herkenbaarheid. Als mensen je uitingen tegenkomen weten ze waar het voor staat en waar het vandaan komt.

Waar ik vooral moeite mee had in dit project is de grootste stappen maken. In het begin zie je dat ik veel bleef hangen bij een bepaald punt. In de laatste weken ging ik pas echt grote stappen maken richting mijn eindproduct.

De toekomst van…

De aanbevelingen voor verder onderzoek zou kunnen zijn: Met welke andere uitingen van posters kan ik mijn doelgroep overtuigen? De campagne kan uitgebreid worden. Denk bijvoorbeeld aan een website. Er kunnen meerdere versies gemaakt worden en blijven inspelen op actuele gebeurtenissen.

Bronnen:

Als er marktwerking in de zorg was / verdienden verpleegsters wel meer. (2013, 19 november). Loesje. https://www.loesje.nl/posters/schrijf-0912_0/schrijf-0912_0-3/

Broxterman, C. (2016, 16 november). MHD zet de Franse traditie voort in Nederland. Geraadpleegd op 11 december 2019, van https://www.soundflow.nl/68478/mhd-zet-de-franse-traditie-voort-in-nederland/

De rooden roepen. (2011, 28 november). Geraadpleegd van http://www.vintageposter.nl/de-rooden-roepen

Tentoonstelling ontaarde kunst tijdens de Tweede Wereldoorlog. (2020, 11 februari). Geraadpleegd van https://isgeschiedenis.nl/nieuws/tentoonstelling-ontaarde-kunst-tijdens-de-tweede-wereldoorlog

IK ZORG campagne. (z.d.). Ik Zorg campange. https://www.amstelring.nl/ik-zorg

In de voetsporen van ‘fout’. Vijf kunstenaars en de Tweede Wereldoorlog in Nederland – Designgeschiedenis. (z.d.). Geraadpleegd van http://www.designhistory.nl/2015/in-de-voetsporen-van-fout-vijf-kunstenaars-en-de-tweede-wereldoorlog-in-nederland/

Kunstschilder Wilm Wouters. (z.d.). Geraadpleegd van http://www.wilmwouters.nl/index.html

Ontdek zorg en welzijn. (z.d.). Ontdek de zorg. https://www.ontdekdezorg.nl

Wikipedia-bijdragers. (2020, 24 mei). Entartete Kunst. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Entartete_Kunst

Wikipedia-bijdragers. (2020, 27 mei). Loesje. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Loesje

Wikipedia-bijdragers. (2020b, juni 2). RUMAG. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/RUMAG

Wikipedia-bijdragers. (2020b, 23 augustus). Wim Nijs. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Nijs

English Summary

The care I want to study in depth is elderly care. What are the pros and cons of working in elderly care? After a few conversations with friends and family, I concluded that they are very satisfied with the work. A disadvantage that keeps recurring is: lack of time. Experts who work longer in health care in particular say that a lot has changed over the years. There is less time for the elderly. Too little attention is given, because there is simply no time for other jobs. There is also a shortage of money, which means that a nurse has to perform more tasks. What is the cause of all these drawbacks? “Personnel shortage” was immediately said. These problems arise due to a shortage of personnel. This prompted me to set up a campaign to raise awareness of working in healthcare.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *