15 MINUTE MEALS – Concept Diary – Roos van Loenen

15 minute meals is een concept gefocust op studenten en de obstakels om gezond te eten. Het doel is om zoveel mogelijk van deze obstakels weg te halen.

Elk recept duurt maar 15 minuten om te maken. Er is weinig kookgerei nodig en zelfs helemaal geen oven. De kosten blijven laag omdat elk recept maximaal vijf ingrediënten heeft. Van ontbijt tot avondeten, van vegetarisch tot vlees, er zit voor ieder wat bij.

Probeer nu zelf uit en geniet van een gezonde, snelle en lekkere maaltijd.

 

 

GOLDEN CIRCLE

Why: Ongeveer 29% van de bevolking tussen de 20-39 jaar heeft obesitas (BRON) en helaas stijgt dit alleen maar. Vooral onder jonge mensen is er een groot risico, omdat een ongezonde levensstijl op jonge leeftijd nog af te leren is. Een voorbeeld: het grootste deel van de bevolking van de Verenigde Staten (VS) consumeert niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit en groenten, noten en zaden. Aan de andere kant is de consumptie van toegevoegde suikers, vleeswaren en transvetten hoger dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Door vroeg bewust te worden van de risico’s van ongezonde voeding is deze gewoonte nog af te leren.

How: Studenten zijn bewust van de gevaren van hun eetpatroon. Het confronteren is voor een moment effectief, maar zal niet helpen om daadwerkelijk stappen te zetten. In dit geval moet je kijken naar de verschillende obstakels die studenten ervaren tijdens het eten van gezonde voeding: 1. Het duurt te lang: men heeft geen zin om een lange vermoeiende maaltijd te moeten maken, het is makkelijker om een kant-en-klaarmaaltijd te halen of eten te bestellen. 2. Niet de kookgerei om maaltijden te maken: uit mijn onderzoek blijkt dat de helft van de studenten die ondervraagt is geen oven heeft of een slachtwerkende oven. Daarnaast meestal maar 2 gasplaten en andere stoorzenders. 3. De prijs, een gezond recept zelf moeten maken kost veel. Veel ingrediënten die men vervolgens weer overhoudt en dat dan over datum gaat.

In mijn geval heb ik besloten om in plaats van confrontatie op de doelgroep te gaan inspelen op: Hoe kan ik de doelgroep helpen, hoe maak ik het gemakkelijker voor studenten om gezonder te eten. Daar kan ik natuurlijk kleine stappen in maken door deze 3 grote obstakels aan te pakken.

What: 15 minute meals, een concept die de bovenstaande obstakels voor studenten vermindert. 15 minute meals is een klein klapboekje met 9 recepten die aan het begin van de supermarkt liggen. Hoe haalt 15 minute meals de bovenstaande obstakels weg? obstakel 1: Elk recept duurt maximaal 15 minuten om te maken. Obstakel 2: Er is weinig tot geen kookgerei nodig voor de maaltijden, hooguit een staafmixer/blender, pan en een broodrooster/gril. obstakel 3: Elk recept heeft een max. van 5 ingrediënten, door minder producten te hoeven kopen blijft de prijs laag. Daarnaast is natuurlijk elke maaltijd gezond.(Sinek, sd)

 

HOW DID I GET HERE?

Ik heb de minor voeding aan de Hogeschool Utrecht gedaan. Hier heb ik veel geleerd over de gevaren van ongezonde voeding en vooral de lange termijn effecten. Iedereen heeft er een beeld van of een mening over. Als we van de richtlijnen gezonde voeding uitgaan blijkt dat men dat toch niet zo goed weet. Natuurlijk is het niet mogelijk om compleet de richtlijnen te volgen, maar het is mogelijk om een gezondere versie van jezelf te worden.  (Gezondheidsraad, 2015)

Ik had een heel duidelijk beeld van wat ik precies wilde doen, een confrontatie met mijn doelgroep: de medestudenten. Ik wilde een experience creëren die gebruik maakte van geluid, typografie, beeld en een interactieve ervaring. Zo hoopte ik mijn doelgroep te stimuleren  om na te denken over hun eetgewoontes. Mijn doel is om de doelgroep meer bewust te maken van hun keuze in voeding, mijn expositie is geslaagd als ze iets hebben geleerd over gezonde voeding.

MOODBOARD 1: EERSTE IDEE

Hieronder staat een moodboard van 4 afbeeldingen met mijn eerste ideeën voor mijn visie. De doelgroep in kwestie zijn studenten. Ik wil deze studenten bereiken door gebruik te maken van de zintuigen: proeven, horen, voelen, ruiken en zien. Daarnaast moet het een tastbaar iets zijn en je wordt gestuurd door middel van antwoorden die je geeft op een app.


Afbeelding 1: Moodboard eerste idee

 

INFOGRAPHICS

Hoe groot waren deze risico’s nu voor studenten? Wat zijn de grootste gevaren en waarom is dit zo gevaarlijk. Er zijn verschillende factoren, deze kan je weergeven in 3 groepen: sociaal, individueel en omgeving.

Individuele barrières tot gezonde voeding:

  • Gezonde voeding en de betekenis, perceptie en de gevolgen hiervan.
  • Eetgewoonten van studenten, of dit nu gezond is of ongezond.
  • De kennis over voeding en het bereiden van voeding.
  • De tijd die het kost om de bovenstaande dingen te leren.
  • De prijs van voeding.
  • De gemoedstoestand van de desbetreffende student.

Sociale barrières tot gezonde voeding:

  • Voedingsgewoonten die zijn meegekregen door ouders/familie.
  • Het voedsel op school, thuis en in restaurants.
  • Druk van vrienden of media.

Omgeving barrières tot gezonde voeding:

  • Het studentenleven, de verplichtingen die daarbij horen.
  • Te weinig spullen in omgeving om gezond te eten.

 

Na deze bevindingen heb ik een onderzoek gedaan met 20 studenten. Hieruit werden de bovenstaande antwoorden bevestigd. De meest terugkerende obstakels volgens dit onderzoek bleken:

  • De prijs van voeding.
  • Te weinig spullen in omgeving om gezonde maaltijden te bereiden.
  • De tijd die het duurt om gezonde maaltijden te maken.

Afbeelding 2: Gevaren onder jongeren

Afbeelding 3: Manieren om gezonder te eten
(Sogari, Velez-Argumedo , Gómez, & Mora , 2018)

 

 

CLICKABLE APP

Hieronder zie je een test van mijn eerste high fidelity prototype. De bedoeling is dat de doelgroep tijdens de expositie om de beurt de vragen beantwoordt en mochten ze voedingstekorten hebben volgens de richtlijnen gezonde voeding, dan werden ze naar een van de 5 plekken gestuurd waar een spraakbericht van een expert werd afgespeeld in een koptelefoon, een tekst over de gevaren van de tekorten en een afbeelding met een mogelijke bedreiging van het voedingstekort. Voorbeelden hiervan zijn een spraakbericht van een diëtist over Diabetes type 2, een afbeelding van een gevaar van Diabetes type 2 en een tekst die uitlegt waarom Diabetes type 2 gekoppeld is aan een tekort of overschot van gezonde of ongezonde voeding.

Afbeelding 4: Prototype

Ik realiseerde mij snel dat ik veel dieper moest gaan om de doelgroep te laten inzien wat de keuzes in ongezonde voeding voor schade konden aanrichten. Na een gesprek met oud-diëtiste en docente voeding Silvia van de Lagemaat en feedback van meerdere docenten besloot ik daarom alles op zijn kop te gooien.

Waarom?

  1. Studenten weten dat ze ongezond eten, de bevindingen die ik heb gedaan zijn al eerder gedaan. Kijk naar nieuwe trends zoals: het overnemen van diëten van influencers zoals Adele met haar Sirtfood dieet of afvalmethodes zoals FitTea. (FitTea, sd)
  2. Kijk breder, wat zijn de maatschappelijke redenen voor studenten om een ongezonde levensstijl vol te houden: denk hierbij aan de prijs van gezonde voeding of het aanbieden van ongezonde voeding in supermarkten.
  3. Durf meer te confronteren: laat persoonlijke gevaren zien. Ik realiseerde dat mijn idee niet voor gedragsverandering zou gaan zorgen zoals ik in eerste instantie had gehoopt.

 

 

 

 

[aesop_quote type=”block” background=”#c1c1c1″ text=”#000000″ align=”center” size=”1″ quote=””Dit zijn gevaren die al een decennia bestaan. Als je het hebt over de gevaren nu, wat dan nieuw is, is dan meer de sociale media en dan is overmatig alcohol gebruik en te veel verzadigde vetten iets wat we al jaren weten en waar al heel veel data over te vinden is.” – Silvia van de Lagemaat” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]

 

 

MINDMAP

Zoals in de onderstaande mindmap te zien is, ben ik de maatschappelijke route op gegaan. Hoe kan ik de doelgroep aansporen om toch gezond te eten zonder dit op te leggen? Dit is door een paar obstakels die studenten ervaren weg te halen. Door mijn hele visie weer op nul te zetten en allemaal ideeën op te schrijven om deze vervolgens weer te gaan filteren, geeft veel nieuwe inzichten. Van een studenten supermarkt tot aan een studentenbond met gezonde voeding.

 


Afbeelding 5: Mindmap

 

MOODBOARD 2: SOCIALE MEDIA

Om niet de sociale media kant te missen, heb ik toch een moodboard gemaakt met hoe het eruit zou zien als ik mij zou focussen op de gevaren van het volgens van diëten van influencers. Vanuit feedback van Juri en anderen heb ik toch besloten om niet deze kant op te gaan.

Waarom?

  • Weer terug bij het overhalen van de doelgroep doormiddel van gedragsverandering, alleen dan over een ander onderwerp.
  • De doelgroep veranderd, in dit geval zou de doelgroep dan studenten moeten zijn die al kennis hebben over gezonde voeding en hun voedingspatroon al willen veranderen. Dit zou afwijken van mijn doel voor seminar.

Afbeelding 6: Moodboard sociale media

 

15 MINUTE MEALS

Om de eerder genoemde 3 obstakels te verminderen ben ik uitgekomen bij 15 minute meals. een concept gefocust om de obstakels voor studenten om gezond te eten langzaam weg te halen. De 3 belangrijkste punten voor dit concept zijn:

  • Elk recept duurt maximaal 15 minuten om te maken.
  • Er is weinig kookgerei en geen oven nodig om de recepten te maken.
  • De kosten blijven laag omdat elk recept maximaal vijf ingrediënten mag bevatten.

 

APP OF KOOKBOEK

Eerste idee: een app met deze 15 minute meals. Uit de afbeelding hieronder is mijn inspiratie voor hoe de app eruit moest gaan zien en welke kleuren ik graag wilde gaan gebruiken. Deze app zou dan op een poster met barcode aan het begin van verschillende supermarkten staan. Scan en download de app en heb genoeg inspiratie voor een gezonde snelle maaltijd.

Afbeelding 7: Inspiratie app

Tweede idee: een gratis mini kookboek, die te pakken is voor aan de winkel. Geen gedoe met downloaden waardoor de drempel lager is. Door twee voorkanten te maken zoals te zien bij afbeeldingen 7 en 8 kreeg ik een beter beeld hoe ik dit precies wilde laten werken. Ik heb gekozen voor de kleuren oranje en groen omdat dit de meest voorkomende kleuren zijn die gezonde voeding en eten uitstralen. Denk hierbij aan voorbeelden zoals Thuisbezorgd of UberEats. (Thuisbezorgd, sd)(UberEats, sd)

Afbeelding 7: Voorkant 1

Afbeelding 8: Voorkant 2

Na deze twee voorkanten bij de doelgroep te hebben getest kwam de oranje met 3 uit de 4 stemmen als favoriet. Vandaar de keuze om door te gaan met de kleur oranje. Zoals te zien in afbeelding 9 staat de kleur oranje voor creativiteit, toegankelijkheid en warmte. Dit past goed bij mijn doel, de warmte voor het helpen van de doelgroep, de creativiteit door de diverse recepten en de toegankelijkheid omdat ik graag wil dat mijn mini kookboekje toegankelijk is voor iedereen. (InfoNu, sd)

Afbeelding 9: Kleurenonderzoek

 

KOOKBOEK

Uiteindelijk heb ik besloten om een klein receptenboekje te maken.

Waarom?

  • Een lagere drempel dan het moeten downloaden van een app.
  • Gratis en makkelijk toegankelijk, zie het als een allerhande aan het begin van de Albert Heijn. (Albert Heijn, sd)

Hoe pak ik uiteindelijk alle obstakels aan?

Een zoektocht naar creatieve leuke recepten die binnen 15 minuten te maken zijn zonder te veel moeite en met natuurlijk maximaal 5 ingrediënten. Daarnaast hoe maak je foto’s van voedsel zodat het er aantrekkelijk uitziet zodat mensen het graag zelf willen maken of eten. Op de afbeeldingen hieronder zie je een overzicht van alle recepten die ik heb gemaakt en heb toegevoegd aan mijn receptenboekje. Elke foto is een recept die ik zelf heb gemaakt en heb gefotografeerd.

Afbeelding 10: Fotografie recepten

Deze recepten heb ik vervolgens uitgewerkt in mijn receptenboek. In mijn receptenboek staan de recepten duidelijk uitgelegd in 5 stappen. Daarnaast staan de macronutriënten erbij van elk recept met foto van het recept. Ook staat erbij welke ingrediënten en kookspullen je nodig hebt om het recept te maken. Daarnaast is er nog een handige tip bij elk recept en de hoeveelheid aan personen voor wie dit recept geschikt is.




Afbeelding 11: Kookboek

 

POSTER

Hoe zal mijn kookboekje tentoongesteld worden? De eerste afbeelding is een schets van hoe het boekje er uiteindelijk uit zal gaan zien. Het is een klapboekje die je continue kan omslaan om het volgende recept te zien. Het zal in een doorzichtig plastic bakje zitten die tegen een groot kartonnen bord zit vastgeplakt waar de 15 minute meals wordt gepromoot.

Afbeelding 12: Schets kookboek

Hieronder is het kartonnen bord weergegeven die bij de ingang van de winkel zal staan. Zoals eerder aangegeven staat hier het concept op uitgelegd met de belangrijkste voordelen en met duidelijke afbeeldingen van de recepten. Ook staan hier leuke tips op om mensen al bewust te maken over gezonde voeding zonder dat ze het boekje hoeven te pakken.

Afbeelding 13: Kartonnen bord

 

EVALUATIE/CONCLUSIE

Tijdens dit proces heb ik leren loslaten. Dit klinkt gek maar bij voorgaande projecten wilde ik altijd maken wat er als eerste idee in mijn hoofd zit. Het was een soort rollercoaster aan emoties en ideeën in 10 weken tijd. Ik ben blij met wat ik heb gemaakt ook al is het compleet anders dan ik in eerste instantie in mijn hoofd had. Het eindproduct klopt nog steeds met de visie die ik in het begin van deze 10 weken had: ik wil ervoor zorgen dat studenten meer bewust worden van hun voeding.

 

BRONVERMELDING

Albert Heijn. (sd). Allerhande. Opgehaald van Alber Heijn: www.ah.nl/allerhande

FitTea. (sd). FitTea. Opgehaald van www.fittea.com

Gezondheidsraad. (2015). Richtlijnen gezonde voeding 2015. Opgehaald van Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2015/11/04/richtlijnen-goede-voeding-2015

InfoNu. (sd). De invloed van kleur op het menselijk gedrag. Opgehaald van Wetenschap – InfoNu: https://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/140877-de-invloed-van-kleur-op-het-menselijk-gedrag.html

Sinek, S. (sd). Golden Circle. Opgehaald van Inspire U: https://simonsinek.com/InspireU

Sogari, G., Velez-Argumedo , C., Gómez, M. I., & Mora , C. (2018). College Students and Eating Habits: A Study Using An Ecological Model for Healthy Behavior. Italië.

Thuisbezorgd. (sd). Thuisbezorgd. Opgehaald van www.thuisbezorgd.nl

UberEats. (sd). UberEats. Opgehaald van www.ubereats.com

 

Roos van Loenen
Seminar blok A
21-10-2020
1700629

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *