Hoe visualiseer ik een wereld voor mijn boek? Dat is de hoofvraag waar vanuit ik gewerkt heb tijdens dit project. Het boek is al geschreven en nu verder… Het proces laat zien hoe ik ben bezig geweest met worldbuilding en steeds dieper ben gaan kijken naar de vormgeving van elementen die belangrijk zijn voor mijn verhaal. Ik heb de eer gehad om met Julia Kagawa te kunnen praten over worldbuilding en zo tot nieuwe inzichten te komen. Het verhaal kreeg steeds meer vorm maar het uiteindelijke eindresultaat was een verassing; Een boektrailer kwam tot stand. Een mooie manier om een verhaal beeldend te vertellen en een grote doelgroep te bereiken. Hoe dit precies tot stand is gekomen lees je hier.
Inleiding
Er zijn geen goede schrijvers. Soms ontstaat in ons land een goed boek, dat op het gemiddelde peil geen invloed heeft. De goede boeken zijn meestal afkomstig van zonderlingen, liefhebbers die stiekem schrijven in het holst van de nacht en niets te maken hebben met het literaire leven, met de levende literatuur als geheel.
Willem Frederik Hermans – Nederlands schrijver 1921-1995
Het is niet zo gek als mensen deze meneer niet kennen. Hij was zelfs al overleden voor dat ik werd geboren. Toch was dit als kind een van mijn lieveling quotes. Ik ben altijd gek op lezen geweest en kon makkelijk een boek uitlezen in een dag tijd. Schrijven was alleen iets waarvoor ik het geduld nooit had totdat ik mij er in 2018 toch aan gewaagd heb. Uiteindelijk is dit een boek geworden van 315 pagina’s. Ik was letterlijk de schrijver die in het holst van de nacht bezig was met een verhaal zonder enig gebruik van kennis en bronnen. En nu twee jaar verder ligt het verhaal er nog steeds. Ik wil graag meer vorm geven aan het verhaal, een echte wereld visualiseren zodat ik het verhaal aan mensen kan vertellen, ook zonder dat ze het boek hebben gelezen.
Context, Scope en Definitie
Ik wil graag gaan onderzoeken hoe ik een wereld kan maken en kan visualiseren. In praktijk heb ik kunnen zien dat beelden heel belangrijk kunnen zijn: mijn zusje, met downsyndroom, werkt in een restaurant (Puur Smaeck) waar ook mensen werken die niet kunnen lezen. Toch begrijpen ze precies wat ze moeten doen. Achter de bar ligt namelijk een boek met plaatjes van de handelingen die ze moeten doen.
De kracht van visual storytelling ligt in het prikkelen van de zintuigen. Het gebruik van tekst, beeld, video, animatie en audio om tot de verbeelding te spreken. Ons brein houdt van beeld omdat het veel lichter te verteren en te onthouden is dan enkel tekst.
(Maglr, 2019)
Het zou mooi zijn als ik ook mensen die niet kunnen lezen, of niet van lezen houden toch kan bereiken. Een verhaal kan je op veel verschillende manieren visueel maken. Hiervoor heb ik gekeken naar welke mogelijkheden er zijn die interessant zijn uit te werken.
Bron: Trotter,J., (2014), [Erfgoed Nederland] (2018), Woodrow, M. (2017).
Mijn doel is om een wereld te maken die voor iedereen toegankelijk is om te kunnen ervaren. Dit wil ik niet doormiddel van tekst doen maar juist door visualisaties. Ik werk met mijn onderzoek van uit de hoofdvraag: Hoe visualiseer ik een eigen wereld voor mijn boek?
De deelvragen waar ik mee werk zijn:
- Welke inhoudelijke onderdelen zorgen er voor dat mijn verhaal aantrekkelijk wordt?
- Hoe visualiseer ik een karakter?
- Hoe kom ik er achter welke grafische stijl het best past bij mijn verhaal?
Methode en Aanpak
Voor mijn onderzoek wil ik mij verdiepen in worldbuilding. Worldbuilding is het proces voor het maken van een verzonnen wereld. Worldbuilding bestaat uit het maken van wereldkaarten, personages, historie en taal (Jenkins, 2020). Goede voorbeelden zijn verhalen als the Lord of the rings (J.R.R Tolkien) en Game of thrones (George R.R. Martin). Deze verhalen zijn zo ver uitgeschreven dat je gemakkelijk meerdere verhalen kan bedenken in de zelfde wereld. De wereld zelf is niet altijd het belangrijkste, maar verhalen die goed uitgeschreven zijn trekken wel meer mensen aan. Te veel detail in een verhaal is ook weer niet goed want daar wordt het te langdraderig van. Het is oefenen om hier een juiste balans in te vinden (Daalderop, 2019). Omdat ik graag meer wilde weten over hoe ik het best kon beginnen heb ik Julia Kagawa een mail gestuurd. Deze schrijfster is niet super bekend maar heeft wel een aantal youg adult bestsellers in Nederland gehad. Ze heeft mij een aantal tips gegeven en een link gestuurd naar de site World Anvil. Deze heeft ze zelf ook gebruikt voor haar boek.
World Anvil (2020) is een website waar je vanuit vier manieren kan werken. Aan het begin kan je aangeven of je een gamemaster, schrijver, ontwerper of roleplayer bent.
Ik neem voor mijzelf besloten om de rol als ontwerper te nemen omdat ik ook uiteindelijk graag alles visueel wil maken.
Dit is een voorbeeld van een gevisualiseerde en interactieve wereld (bron:World Anvil, 2020).
Ik heb ook een andere manier gevonden om mee te werken via SFWA. Dit is een van de oudste manieren om een wereld te maken. Ze werken vanuit vragen die je zelf moet beantwoorden en uit werken. Dit kan heel handig zijn als je nog geen verhaal hebt. De vragen die bijvoorbeeld gesteld worden zijn:
- Are the laws of nature and physics actually different in this world, or are they the same as in real life? How does magic fit in? How do magical beasts fit in?
- Is this generally an earth-like world? Is it an “alternate Earth”?
Omdat worldbuildig verdieping geeft in mijn verhaal kan ik makkelijker bepalen wat de belangrijkste elementen zijn die is ik uiteindelijk wil visualiseren.
Uitvoering en Experimenten
Doormiddel van Worldbuilding de belangrijkste elementen uitgewerkt.
Experimenten met verschillende kledingstijlen, vorm van wapens etc.
De tijd waar in het zich afspeelde was niet helemaal duidelijk. Voor mijzelf niet en niet voor mede studenten. Ik wilde mij los trekken van het schrijven maar toch moest ik bepaalde dingen vaststellen en uitschrijven met behulp van worldbuilding heb ik mijn karakters omschreven.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/karakters-uit-geschreven.jpg” panorama=”on” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Omdat het uitwerken van een karakter best veel werk vereist heb ik besloten om mij maar op een te focussen.
Nieuwe kleding opties en een uitgewerkt medallion.
(Kanini, 2019).
Ik kreeg als feedback mee om misschien ook te kijken of ik ze met ander materiaal verder kon uitwerken. hierop ben ik in illustrator bezig geweest en heb ik ook geprobeerd de ketting echt te maken.
Storyboards
[aesop_video src=”youtube” id=”NYtO20vkZIQ” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Evaluatie en conclusie
Tijdens dit project ben ik vaak er tegen aan gelopen dat ik niet meer goed wist welke kant ik op moest. Het hielp voor mij heel erg om te kijken naar maatschappelijke belangen. Hierdoor gaf ik mijzelf een reden waarvoor ik bezig was. Ik bleef tijdens het project soms teveel zitten in het “Ik wil een boek maken’ terwijl dat helemaal niet haalbaar was. Ik wilde mijn verhaal visueel kunnen vertellen en uiteindelijk is dat mij gelukt. Wel op een manier die ik pas aan het einde voor ogen kreeg. Als ik terug kijk naar de hoofdvraag die ik aan het begin stelde heb ik voor mezelf een duidelijk antwoord. Door het maken van een boektrailer vertel je een deel van je verhaal met beelden. Zo maken mensen kennis met de wereld van een boek.
Aanbeveling
Aan andere beginnende schrijvers zou ik worldbuilding zeker aanbevelen. De websites die ik heb gebruikt (zie methode) waren voor mij een goede manier om veel te kunnen creëren vanuit je eigen fantasie. Het vertellen van een visueel verhaal werkt beter dan een stuk tekst wanneer je mensen wil laten kennis maken met een nieuw verhaal. Je hebt daarnaast een veel bredere doelgroep die je kan bereiken omdat je ook mensen die niet van lezen houden of niet kunnen lezen bereikt.
Bronnen
English Summary
How do I visualize a world for my own book? That is the main question which I worked on during this project. The book has already been written and now further… The process shows how I have been involved in worldbuilding and how I started looking deeper into the design of elements that are important to my story. It was hard to finally decide what the end product would be. The story continued to take shape, but the final result was a surprise; A book trailer was created. A great way to tell a story visually and to reach a large target group.
Dankwoord
Ik wil graag Julia Kagawa bedanken voor het zijn van een inspiratiebron en het geven van tips over worldbuilding. Daarnaast bedankt aan de studenten en docenten die mij geholpen hebben aan feedback.
Keywords
Studio Seminar, 2020, Periode A, CMD Studio, Studio-7, audiovisueel, storytelling, verhalen, worldbuilding, booktrailer