Synopsis
Van jongs af aan heb ik al een grote interesse in geschiedenis. Als kind sprak de prehistorie me aan door de nomadische levenswijze van jagers-verzamelaars, als puber de politieke processen die chaos in een staat veroorzaakten. Ik heb aan deze passie een goed geheugen op het gebied van data (meervoud van datum, niet specifiek elektronisch gegenereerde informatie) overgehouden. In tegenstelling tot veel leeftijdsgenoten zie ik de geschiedenis niet als een stoffig vakgebied, maar juist als een dynamische kijk op de wereld. In mijn hoofd komt meestal een hele wereld tot leven wanneer ik historisch gerelateerde artikelen lees. Gebeurtenissen van vroeger hangen namelijk nauw samen met hoe de wereld er vandaag uit ziet. Daarnaast is illustreren ook een passie van mij. Hierin zou ik mij graag verder willen ontwikkelen. Het combineren van deze twee elementen leek me daarom een leuke uitdaging voor studio seminar.
Scope
Geschiedenis is de wetenschap die het verleden beschrijft (Van Dale Uitgevers, z.d.). Vooral geschreven teksten als dagboeken en administratieve verslagen vormen een goede bron om informatie uit het verleden te halen. Hierdoor is een imago ontstaan dat geschiedkundigen vooral met hun neus in de boeken zitten (wat voor een groot deel wel waar is) en dat het vakgebied daarom dus saai is. Zelf ervaar ik het niet zo omdat ik het heden en verleden als dynamisch geheel zie. In je hoofd kun je spelen met het idee hoe de wereld er uit zou hebben gezien zonder een specifieke historische gebeurtenis of ontwikkeling. Hieruit kwam dan ook de onderzoeksvraag: Hoe zou de wereld er zonder religie uit zien? Het religieuze aspect waar ik op wil gaan focussen is de kalender en jaartelling. De westerse kalender is nu gebaseerd op de christelijke jaartelling. Hoe zou de kalender er uit zien zonder religie?
Methode en Aanpak
In mijn onderzoek ga ik deskresearch inzetten voor het theoretische gedeelte van mijn onderzoek. De kalender zoals wij die nu kennen is voor het eerst bedacht door Dionysius Exiguus om de jaarlijks wisselende paasvieringen te kunnen berekenen (de Jonge, 2007). Daarnaast ga ik illustratoren zoeken die een toffe illustratiestijl hebben. Door deze met elkaar te vergelijken, hoop ik inspiratie te krijgen voor een eigen illustratiestijl. De illustraties die ik wil gaan maken hebben betrekking op een kalender, dus ik zal ook gaan experimenteren om een kalender van te maken. Om een breder beeld te krijgen van hoe een wereld zonder religie er uit zou kunnen zien wil ik ook in gesprek gaan met een paar mensen over hoe zij hier tegenaan kijken.
De deelvragen die hier uit komen zijn:
- Wat zijn elementen die voor mij inspirerende illustratoren toepassen in hun werk?
- Welk aspect van een wereld zonder religie is interessant om verder uit te werken?
Uitvoering en Experimenten
De eerste experimenten hadden te maken met het ontwikkelen van een illustratiestijl. Door te kijken naar illustraties die mij inspireren en illustraties te maken over onderwerpen die bij mijn onderzoek passen. Hier heb ik zowel analoge media (papier en verf) als digitale media (adobe photoshop) voor gebruikt. Ik wilde een sprookjesachtige sfeer neerzetten in mijn illustraties. Een illustrator die dit heel goed kan en die een grote inspiratiebron voor mij is, is Job van Gelder. Als illustrator heeft hij zijn eigen bedrijfje, Studio Monnikenwerk.
De illustraties die ik heb gemaakt waren experimenten om een stijl uit te proberen.
Tegelijkertijd ben ik naar een specifiek onderdeel gaan zoeken van een wereld zonder religie. Met een paar vrienden heb ik gefilosofeerd over een wereld zonder religie. Hier kwamen interessante uitkomsten uit. Iemand vroeg zich af in welk jaar we zouden leven als we met de jaartelling niet waren begonnen met de dood van Jezus Christus. Ook rees de vraag of er nog wel racisme zou bestaan. Het idee voor grafzerken waar alle religieus gerelateerde ontwikkelen onder zouden liggen ontstond. Een vriend kwam met de volgende graftekst voor racisme: ‘Here lies racism because men did not believe in a superior race created by god’ (persoonlijke communicatie, 11 september 2020). Aan de hand van feedback in mijn groepje en de uitkomsten van de zienswijze van mijn vrienden heb ik besloten om me te gaan richten op de jaartelling en het ontwerpen van een nieuwe kalender. Na een paar schetsjes ben ik uiteindelijk ook fysiek een kalender gaan maken, eerst van karton en daarna van takken.
De kalender heeft de vorm van een spiraal gekregen omdat een spiraal net als de jaartelling oneindig door kan gaan. Ik ben begonnen met een kartonnen prototype en ben deze gaan beschilderen. Naar aanleiding van feedback heb ik toen een versie van takken gemaakt. Mijn kalender gaat namelijk uit van een wereld waar meer aandacht voor de natuur is. Als de kalender zelf dan uiteindelijk ook van natuurlijk materiaal is gemaakt is dat wel toepasselijk. De momenten die zijn afgebeeld op de kalender zijn vieringen die de mensheid in een niet-religieuze wereld (nog steeds) zouden vieren, zoals de langste en kortste dag van het jaar en het eren van overleden dierbaren.
Evaluatie & Conclusie
De motivatie om aan seminar te werken ontbrak af en toe, deels omdat ik mezelf een heel vrije en daardoor lastige opdracht had gegeven. Ik vond het wel heel tof om met vrienden en klasgenoten te filosoferen over een wereld zonder religie en het was erg interessant hoe sommigen hier tegenaan keken. Iedereens wereldbeeld verschilt en voor sommigen is een wereld zonder religie absoluut geen utopia. Om deze ideeën te vertalen in een product was lastig, maar met het bedenken van een kalender heb ik een leuke uitdaging gevonden. Vooral een uitdaging omdat ik het liefst zo veel mogelijk op de kalender wilde onderbouwen met historische kennis terwijl een buitenstaander dat misschien niet eens zou opvallen.
Toekomst
Bij dit project heb mijn passie voor geschiedenis kunnen inzetten en ik zou hier zeker vaker nog gebruik van willen maken. Ik ben het historische perspectief breder gaan zien dan alleen gebeurtenissen en vond het heel tof dat ik er mijn eigen draai aan kon geven. Nou kon was het erg lastig om in het gegeven tijdsbestek heel veel op de kalender te zetten omdat het gevaar bestaat dat je zelfverzonnen vieringen niet realistisch over komen. Een tip voor elke CMD-er denk ik wel is om te blijven praten met anderen over je project, ook al zijn die anderen niet mensen van de opleiding. Meestal vinden mensen het leuk om mee te denken en ikzelf heb in dit project daardoor veel nieuwe inzichten in de denkwijze van de mensen om mij heen geleerd.
Bronnen
Jonge, D. H. J. (2007, 20 december). Christelijke jaartelling als geraamte van de geschiedenis. Geraadpleegd op 25 september 2020, van https://www.rd.nl/kerk-religie/christelijke-jaartelling-als-geraamte-van-de-geschiedenis-1.1249757
Studio Monnikenwerk. (z.d.). Illustratie voor animatie voor BrandLoyalty [illustratie]. Geraadpleegd op 7 september 2020 van
https://www.monnikenwerk.nl/studio-monnikenwerk-stijl-van-illustratie
Van Dale Uitgevers. (z.d.). Geschiedenis. Geraadpleegd op 9 september 2020, van
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/geschiedenis#.X1tb02gzZPY
Samenvatting
In dit project voor Studio Seminar laat ik zien hoe ik mijn passie voor geschiedenis en illustratie omzet in een driedimensionaal product. Iedereen heeft een andere kijk op het verleden en heeft ook andere ideeën over hoe de wereld er uit zou zien als er bepaalde ontwikkelen niet plaats hadden gevonden. Voor dit project heb ik me gefocust op een wereld zonder religie en de daarbij behorende kalender. Een kalender kan veel prijsgeven over hoe een samenleving in elkaar zit.
English summary
In this project for Studio Seminar I show how I turn my passion voor history and illustration in a threedimensional product. Everyone has a different view on the past and has different ideas about how our world would be when some developments didn’t take place. For this project I focussed on a world without religion and the calendar. A calendar kan say a lot about how a society is built.