Fitness studentenvereniging Utrecht

PREMISSE

Alleen naar de sportschool is bij veel mensen een no go.

SYNOPSIS

Tijdens mijn seminar ben ik bezig geweest uit te zoeken hoe het kan dat sommige mensen niet naar de sportschool willen. Omdat ik zelf last had van dat ik dacht dat andere mensen naar mij keken en/of ik alles verkeerd deed. Ik wil dus iets gaan maken voor de mensen die dit ook zo ervaren en/of andere redenen hebben om niet te gaan. Hiervoor moet ik eerst uitzoeken wat de doelgroep aanspreekt en waarom zij niet naar de sportschool gaan. Hiervoor heb ik een hoofdvraag en een aantal deelvragen bedacht. Deze vragen hebben mij tot een creatieve zoektocht geleid en tot een mooi eindwerk.

INLEIDING

Voor mijn seminar heb ik als onderwerp ‘Fitness’. Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik mijn hele leven lang al fanatiek aan het sporten ben. Sporten is een belangrijk deel geworden in mijn leven. Ik heb vanaf toen ik 5 was tot en met mijn 18de minimaal 2 keer per week gehockeyd. Later ging ik hoger hockeyen en werd dit zoon 4 à 5 keer per week. Toen ik gestopt was met hockeyen heb ik een tijd niet gesport, ik voelde mij daardoor niet fit en moest weer iets gaan zoeken om mijn energie kwijt te raken. Nu ga ik al een tijd naar de sportschool en voel ik mijn weer een stuk fitter. De sportschool was niet altijd een succes. Ik voelde mij in het begin niet op mijn gemak want ik dacht dat iedereen naar mij keek en dat ik alles verkeerd deed. Ik ging eigenlijk nooit tot dat ik iemand had ontmoet die mij alle in en outs van de sportschool kon leren. Hoe ik mijn houding bij elke oefening moet doen tot de ademhaling tijdens elke rep. 

CONTEXT, SCOPE EN DEFINITIE

Mijn oorspronkelijke hoofdvraag zal zijn:

Hoe kan ik mijn doelgroep ‘onzekere studenten’ overhalen om te gaan fitnessen?

Deelvragen:

  • Wie is de doelgroep?
  • Waarom gaat de doelgroep niet naar de sportschool?
  • Wat zou wel een reden zijn dat ze naar de sportschool gaan?

 

WAT IS ‘FITNESS’ NOU PRECIES?

Fitness is thuis of in de sportschool sportoefeningen doen. Een training kan bijvoorbeeld zijn om je spieren, uithoudingsvermogen en/of je conditie te trainen. (Ensie, 2016)

(“Nederlands woordenboek”, z.d.).

(“Attention Required! | Cloudflare”, z.d.).

 

METHODE EN AANPAK

Mijn doel hoop ik te bereiken door eerst genoeg informatie te vinden over de doelgroep en wat er al op internet te vinden is. Mocht ik vragen hebben die niet te beantwoorden zijn ga ik de doelgroep proberen te benaderen en de vragen stellen die ik niet beantwoord kon krijgen.

  • Deskresearch

Tijdens het zoeken op internet wil ik alles te weten komen over sport en mijn doelgroep. Dit ga ik doen door literatuur te lezen en relevante bronnen op internet te vinden.

  • Interviews

Als er een aantal dingen onduidelijk zijn over de doelgroep of over sport dan ga ik expert en/of de doelgroep interviewen. Dit doe ik omdat ik dan de vragen die ik niet beantwoord kon krijgen dan uiteindelijk wel kan oplossen.

  • Creatief onderzoek

Creatief onderzoek ga ik doen door eerst informatie tot mij te nemen en vervolgens die informatie samen te voegen. Uit die informatie ga ik dan proberen om iets te maken. Als het gene wat ik gemaakt heb niet aansluit bij de doelgroep dan kan ik altijd weer opzoek gaan naar vragen die ik nog moet beantwoorden tot een goed eindproduct. Hierdoor ga ik niet bij het begin te veel onnodig onderzoek doen.

  • Tools & beroepsproducten

Als tools & beroepsproducten wil ik een stijl guide gaan maken omdat ik dan een lijn heb waarin in al mijn beroepsproducten ga maken. Ik ga bestaand vergelijken ook te kijken wat andere doen maar voornamelijk om te kijken hoe ik hier iets in kan aanvullen. Als laatst ga ik ook een logo onderzoek doen om een goede logo te maken voor bij mijn stijl guide.

ONDERZOEK

Wie is de doelgroep?

De doelgroep zijn studenten van het HBO en WO in Utrecht. De doelgroep is druk bezig met school, houden van een biertje en zijn onzeker op het gebied van fitness. Volgens de StatLine van het CBS zijn er in totaal in Nederland 463 382 studenten die HBO voltijd en deeltijd volgen. Van de 463 382 studeren er 35 532 in Utrecht. In Nederland zijn er 306 895 studenten wetenschappelijk onderwijs volgen. Van deze studenten volgen er 29 435 wetenschappelijk onderwijs in Utrecht(“Leerlingen, deelnemers en studenten; onderwijssoort, woonregio”, 2020). In totaal zijn dat er dus 64 967 die in Utrecht een HBO of een WO studie volgen.

Wat doet de doelgroep?

Studenten besteden hun tijd over het algemeen aan school, werk, uitgaan, sporten, winkelen, gamen en films kijken. Maar volgens het CBS voldeed in 2019 maar de helft aan de bewegingsrichtlijnen. De bewegingsrichtlijnen voor personen vanaf 18 jaar is matig intensieve inspanning 2,5 uur per week nodig en 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2020).

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/900×900.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

(Beweegrichtlijnen, 2020)

 

BOEK

Uit eigen ervaring had ik moeite met beginnen omdat ik bang was wat andere mensen van mij zouden denken. Omdat ik zelf niet precies wist wat ik moest doen in de sportschool en überhaupt niet waar ik moest beginnen. Heb ik als eerste idee om een boek te maken voor beginnende sporters. In dit boek staat alles wat je moet weten om te gaan beginnen met sporten in de sportschool.

Onderwerpen in het boek:

  • Supplementen
  • Voeding
  • Oefeningen
  • Do en don’ts

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/bookidee-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Feedback:

Ze vonden het een mooi en goed ontwerp maar het was te algemeen. Is dit wat de doelgroep wil? Raakt de doelgroep hiervan gemotiveerd? Het antwoord hierop was helaas nee maar dat geeft niks want nu weet ik in ieder geval wat ik niet moet doen.

POSTERS

Misschien kan ik de doelgroep motiveren en activeren om naar de sportschool te gaan doormiddel van posters? Een poster met een winactie, nu of nooit want anders en een poster dat het gewoon goed voor je is en alle voordelen.

Is dit wat de doelgroep wil? Raakt de doelgroep hiervan gemotiveerd? Het antwoord hierop was weer nee want de posters zijn niet gericht naar de doelgroep en het model kan ze afschrikken omdat ze kunnen denken ‘ik haal dat nooit’.

Waarom gaat de doelgroep niet naar de sportschool?

Om erachter te komen waarom de doelgroep niet naar de sportschool gaat ben ik 15 respondenten gaan interviewen. Uit de interviews is gebleken dat motivatie en onzekerheid de redenen zijn waarom ze niet naar de sportschool gaan. Daarnaast kunnen ze wel gemotiveerd raken om naar de sportschool te gaan als ze sport buddy’s hebben, gezamenlijk gaan en als ze progressie zien.

POSTER DE SOCIALE SPORTSCHOOL

Omdat de doelgroep aangeeft dat zij graag een sportbuddy nodig hebben om wel naar de sportschool te gaan. Heb ik als idee bedacht de ‘sociale sportschool’. In deze sportschool krijgt iedereen een bandje met een QR-code. Wanneer iemand ziet dat een ander het verkeerd doet kan hij diegene helpen. Als diegene geholpen is dan kan hij de QR-code scannen van de ander en aangeven dat hij geholpen is. Degene die geholpen heeft die verdient dan punten die hij uiteindelijk uitgegeven kan worden voor shakes, repen, ect.

Helaas was het idee toch iets te ingewikkeld en de doelgroep gaf aan dat je dan nog steeds niet echt iemand hebt die dan met je samen sport. Ik moet dus iets gaan bedenken waardoor ze makkelijk een sport buddy vinden/krijgen. Of sportschool waar je als je begint een sport buddy krijgt en diegene je alles leert. Als je dan alles weet dat je dan weer doorgeeft naar de volgende nieuweling? Nee dat is ook te ingewikkeld….

STUDENTENVERENIGING

Toen wist ik het! Een studentenvereniging wat zich bezighoudt met fitness. In deze studentenvereniging help je elkaar en kan je samen met elkaar sporten. Ik heb dit voorgelegd bij de doelgroep en zij vonden dit een goed en leuk omdat je dan echt met iemand kan sporten en elkaar kunt helpen.

BESTAAND VERGELIJKEN

Eerst ben ik gaan kijken ‘wat is er al?’.

(“SKVU Obelix”, z.d.)

(“T.S.K.V. Spartacus | Krachtsport voor Studenten in Tilburg”, 2020)

(“Strength Sports Associaton | Wageningen”, z.d.)

(“NSKV Profectus”, z.d.)

(“A.S.K.V. Kratos – Amsterdamse Studenten Krachtsport Vereniging”, z.d.)

WAT GA IK HIER AAN TOEVOEGEN?

Om anders te zijn dan de andere studentenverenigingen wil ik dat het in het het teken staat van ‘samen’. Natuurlijk wil ik net als deze andere studentenvereniging laten zien dat je aan je doelen gaat werken en dat er ook gedronken wordt. Maar mijn onderscheidend vermogen ligt voornamelijk op het ‘samen sporten’.

NAAM

FSVU (Fitness studentenvereniging Utrecht)

LOGO IDEEËN

 

 

Hoe kan ik een combinatie maken van een studentenvereniging logo en een logo van sport. Hiervoor heb ik een aantal ideeën bedacht en uiteindelijk eentje gemaakt die ik heb gekozen. Eerst dacht ik gelijk aan bier maar omdat studentenvereniging daar al voorstaat hoeft dat niet terug te komen in het logo. Ik moet juist iets bedenken en maken waardoor het duidelijk is dat het te maken heeft met fitness.

  

 

STIJL GUIDE

 

 

EINDWERK

Na deze creatieve zoektocht om mijn doelgroep ‘studenten’ over te halen om te gaan sporten heb ik een fitness studentenvereniging bedacht. Om mijn idee te visualiseren heb ik een website gemaakt, een flyer en een poster. De flyer en de poster zijn ter ondersteuning van de website omdat ze ernaar verwijzen. Op de website kan de doelgroep zich inschrijven om bij de studentenvereniging aan te sluiten. Met deze studentenvereniging kan je altijd met iemand sporten en van elkaar leren. Je motiveert en stimuleert om elkaars doelen te bereiken. Je hoeft niet meer bang te zijn wat andere van je denken en omdat iedereen elkaar helpt hoef je ook niet bang te zijn dat je iets verkeerds doet.

WEBSITE LINK

www.fsvutrecht.nl

VIDEO WEBSITE

[aesop_video src=”youtube” id=”ky3cv2T8qzU” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

POSTER

FLYER

EVALUATIE EN CONCLUSIE

Ik heb dit allemaal getest bij de doelgroep en sommige zeiden zelfs ‘kan ik me al inschrijven?’. Ze vonden het een perfect idee om zo studenten te motiveren en stimuleren om te gaan sporten. Wat ik het meest heb geleerd tijdens mijn seminar is dat wanneer je een creatieve zoektocht naar een onderwerp doet, dat je tot super coole dingen kan komen. Persoonlijk ben ik erg blij met het resultaat, omdat ik een website heb gemaakt terwijl ik daar helemaal geen verstand van had. Door op internet te gaan zoeken hoe sommige dingen moesten heb ik mijn kennis uitgebreid. Door het Johari venster samen met mijn collega’s te doen ben achter een aantal dingen over mezelf gekomen. Ze vonden mij namelijk erg gestructureerd, onderbouwend en dat ik altijd erg geïnteresseerd ben.

Wat ik beter had kunnen doen is de tussentijdse blogposts. Ik heb de blogposts niet goed bijgehouden terwijl ik wel gewoon bezig was aan mijn seminar. In de toekomst zou ik voor mezelf een datum moeten geven wanneer ik dan de blogposts moet aanmaken (bijvoorbeeld iedere vrijdag). Helaas had ik ook last van mijn motivatie in deze tijd van het thuis werken. Wat ik hiervoor in de toekomst moet doen is de mensen opzoeken die hier ook last van hebben en met elkaar videobellen. Aan het eind van de call vertel je dan wat je hebt gedaan en als je tussendoor ergens niet uitkomt kan de ander jou helpen om verder te gaan, net als mijn studentenvereniging help je elkaar dan te motiveren en stimuleren om verder te werken aan de opdracht. Ik ben nogmaals erg tevreden met het eindresultaat en vond het een leuke opdracht!

 

BRONVERMELDING

A.S.K.V. Kratos – Amsterdamse Studenten Krachtsport Vereniging. (z.d.). Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van http://askvkratos.nl/

Beweegrichtlijnen. (2020). [afbeelding]. Geraadpleegd van https://imagescbs.blob.core.windows.net/images/4239774a427a366d366c6b4956736d6f426a376d6a413d3d/900×900.jpg

Centraal Bureau voor de Statistiek. (2020, 23 april). Helft Nederlanders voldeed in 2019 aan beweegrichtlijnen. Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/17/helft-nederlanders-voldeed-in-2019-aan-beweegrichtlijnen

Cloudflare. (z.d.). Geraadpleegd op 16 september 2020, van https://www.pexels.com/photo/man-using-barbell-2261482/

Ensie. (2016, 15 maart). Fitness – de betekenis volgens Redactie Ensie. Geraadpleegd op 10 september 2020, van https://www.ensie.nl/fitness/fitness

Leerlingen, deelnemers en studenten; onderwijssoort, woonregio. (2020, 2 oktober). Geraadpleegd op 15 september 2020, van https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/71450ned/table?fromstatweb

Nederlands woordenboek. (z.d.). Geraadpleegd op 10 september 2020, van https://www.woorden.org/woord/fitness

NSKV Profectus. (z.d.). Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van https://www.nskvprofectus.nl/

SKVU Obelix. (z.d.). Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van https://skvu.nl/

Strength Sports Associaton | Wageningen. (z.d.). Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van https://www.wageningenbeasts.com/

T.S.K.V. Spartacus | Krachtsport voor Studenten in Tilburg. (2020, 4 augustus). Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van https://tskvspartacus.nl/nl/

 

ENGLISCH SUMMARY

Since I was a little boy I love to sport and to be active. But when I reached the age to go to the gym I was afraid about what people would think about what I was doing and what I did possibly wrong. I knew that I wasn’t the only one with these thoughts and for that reason I wanted to make something for people that are afraid to go to the gym. When you read my submission you can read a process to make a product for the insecure athlete. To do this I had to understand the target audience and the reason why they are afraid to go to the gym. In the process I tried to make a poster  but it didn’t succeed because it didn’t match with the target audience. When you read my submission you can read a process to make a product for the insecure athlete.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *