Geïnspireerd door de Berberse cultuur

Hoe ziet een traditionele Berber eruit in 2020? In dit project is de Berberse cultuur onderzocht. Met bevindingen uit het onderzoek is er een outfit gecreëerd die iemand in deze tijd zou dragen geïnspireerd door deze cultuur.

INLEIDING

Ik heb me voorgenomen om dit jaar veel te focussen op mezelf en mijzelf verder te ontwikkelen. Ik ben de laatste tijd erg druk bezig met denken over wie ik nou eigenlijk ben. Maar om er achter komen wie ik ben is het ook belangrijk om te weten waar ik vandaan kom. Wie mijn voorouders waren en wat hun cultuur inhoud. Ik ben nooit zo bezig geweest met de Marokkaanse cultuur en eigenlijk weet ik er niet veel van af. Dit komt doordat ik ben opgegroeid tussen twee culturen. In mijn jeugd kreeg ik veel mee van de Nederlandse cultuur en tegenwoordig ben ik vooral bezig met andere culturen. Het leek mij daarom erg interessant om een keer de Marokkaanse cultuur te onderzoeken. Hierbij ga ik me vooral focussen op de Amazigh cultuur. 

 

 

CONTEXT

Aan het begin van het project heb ik me eerst vooral gefocust op de Marokkaanse cultuur en daar onderzoek naar gedaan. In tegenstelling tot veel Marokkanen heb ik nooit zo’n vaderland gevoel gehad. Wat is de Amazigh cultuur precies? 

 

‘‘The Berber people refer to themselves by their indigenous name, Amazigh, meaning ‘free people’’  (Mack, z.d.).

 

Na al deze informatie verzameld te hebben ben ik me gaan focussen op de symbolen die voorkomen kleding, spullen en vooral tatoeages. 

 

METHODE

Allereerst heb ik me gefocust op het verzamelen van informatie over de cultuur. Ik heb hiervoor veel deskresearch en beeldonderzoek gedaan. Daarnaast heb ik rondgevraagd in mijn omgeving wat mensen hierover weten. Met deze informatie heb ik geprobeerd te experimenteren. Ook Tijdens het project heb ik feedback van medestudenten en docenten gekregen. Deze heb ik geprobeerd zoveel mogelijk mee te nemen in het proces. Het werk van Karim Adduchi inspireerde mij aan het begin. Het leek mij tof om ook iets met fashion te doen. 

 

UITVOERING EN EXPERIMENTEN

 

Week 3

In de eerste paar weken heb ik onderzoek gedaan naar wat de Amazigh cultuur precies is. Hierbij heb ik verschillende bronnen bekeken. Zo heb ik informatie gelezen over de geschiedenis, tatoeages, symbolen en fashion. Omdat alle informatie erg breed is kreeg ik als feedback om me te focussen op een ding. Daarom besloot ik verder te gaan met de symbolen en tatoeages. Een van de reden waarom ik de tatoeages zo interessant vind is omdat deze traditie aan het verdwijnen is. 

‘’Historically, Amazigh (Berber) women tattooed their faces, feet, arms, and other body parts for beauty, health, and protection. However, as Morocco’s cultural dynamics and traditions change with time, globalization, and the influence of Islam in society, the ancient tradition is quickly disappearing’’ (McCabe, 2019). 

Ik had geen enkel kennis over deze tatoeages. Het enige dat ik wist was dat mijn Oma er een heeft gehad. Ik ben dus gaan kijken naar wat de betekenissen zijn van deze tattoos en waarom vooral vrouwen deze hadden. In een artikel geschreven door Carolina McCabe beschrijft ze dit. Vrouwen namen deze tattoos om zichzelf te versieren en te beschermen tegen het boze oog. Ook liet het zien dat de meisjes vrouwen zijn geworden. Mijn moeder bevestigde het tweede en zei mij dat dit haar vroeger werd verteld. Na een gesprek met mij oma gehad te hebben vertelde zij dat de reden waarom vrouwen zich tatoeëert was om zich te onderscheiden van andere mensen. 

 

Na beeldonderzoek gedaan te hebben viel het me op dat in de tatoeage veel geometrische vormen voor kwamen. In het artikel van Herber (2012) kun je een paar van deze symbolen geschets zien op het gezicht. Maar hebben deze symbolen die voorkomen ook een betekenis? Ik heb een lesplan gevonden van The University Of Arizona (z.d.) waarin een paar van deze symbolen worden uitgelegd. Op de website van Byberbera (z.d.) worden verschillende symbolen omschreven.  Van de verzamelde info heb ik de symbolen op een rijtje gezet.   

 

Na de betekenissen gevonden te hebben heb ik inspiratie op gedaan en gekeken naar welke vormen voorkwamen in de tatoeages op internet. Deze vormen heb ik ook een rijtje gezet. Daarna ben ik begonnen met mijn eigen tattoo designs te maken. Na feedback hebben te ontvangen kreeg ik te horen dat het beter is als ik mijn ontwerpen persoonlijker maakte. En dat ik kon kijken naar waar ik deze symbolen verder in kon verwerken.

 

 

Week 4

Wat wil ik laten zien door middel van de symbolen?

Ik wou laten zien dat Berberse moedig, creatief en zorgzaam zijn. Dat ik iets kon verwerken van de stam waar ik vandaan kom. Ik heb per woord gekeken welke symbolen er mee worden geassocieerd in verschillende culturen over de wereld. Hierbij heb ik vooral gebruik gemaakt van de site ancient-symbols, omdat hier veel verschillende symbolen beschreven worden. Daarnaast heb ik de site van Mythologian geraadpleegd. 

 

Deze symbolen heb ik vervolgens getekend in de vorm van de Amazigh stijl. Uiteindelijk heb ik mijn eigen symbolen op een rijtje gezet en heb ik patronen en design gecreëerd.  

Week 5

Omdat ik vastliep met de tattoos ben ik me verder gaan focussen op sieraden. Hier zijn de symbolen ook in verwerkt. Op de webshop van Berber Jewellery staan veel vintage sieraden te koop. Hier kun je ook duidelijk zien waar de sieraden uit bestaan.

 

 

 

 

Daarnaast ben ik gaan experimenteren met de designs die ik al heb gemaakt om die te verwerken in sieraden. Ik heb eerst research gedaan naar hoe de sieraden er uitzagen. Al snel kwam ik er achter dat de kettingen vooral uit veel kralen en of munten bestaan met in het midden een groot amulet waarin de symbolen zijn verwerkt. De research heb ik verwerkt in een inspiration board. Ik ben gaan spelen met klei om zo me eigen amulet te maken. 

 

 

 

Om inspiratie te krijgen heb de middel van verschillende materialen de symbolen gecreëerd op een canvas. Zo keek ik naar wat het best zou werken als ik de symbolen op stof wil maken. 

Deze week hadden we een tussen schouw waar we ons werk tot nu toe presenteerde. Hierbij heb ik veel feedback ontvangen. Sommige gaven aan dat ik verder moest met sieraden of fashion. Maar naar gesprek gehad te hebben met mijn docent werd mij gevraagd wat wil ik mensen laten weten met mijn eindproduct. 

 

Ik wil met mijn eindwerk laten zien hoe iemand er nu uit kan zien geïnspireerd door de Berberse cultuur. Een soort spokesperson creëren.

Week 6 t/m 7

Ik ben verder gegaan met het ontwikkelen van een outfit. Eerst ben ik opzoek gegaan naar de fashion trends van 2020. Alleen kwam ik er al gauw achter dat veel ontwerpen meer bedoeld zijn voor catwalks. Ik wou juist iets maken dat iedereen draagt. Daarom ben ik gaan kijken naar wat je veel op straat ziet en in de winkels ziet hangen. Heb gekozen voor een mom jeans versierd met symbolen en een simpele crop top met een Marokkaanse jurken patroon. Voor de sieraden heb ik geprobeerd zo dicht mogelijk bij de traditionele designs te blijven. 

 

 

 

CONCLUSIE

 

Tijdens het seminar project heb ik veel geleerd over de Amazigh cultuur.  Ik wilde iets creëren dat deze cultuur representeerde en waar ik trots op kon zijn. Helaas is dit niet helemaal gelukt. Ik denk niet dat ik helemaal heb kunnen laten zien wat de Berberse cultuur nou eigenlijk is. 

 

 

 

BRONNEN

 

Ancient-Symbols. (z.d.). Symbols by subject. Geraadpleegd op 24 september 2020, van https://www.ancient-symbols.com/strength_symbols.html

Berber Jewellery. (2020). Collection. Geraadpleegd op 25 september 2020, van https://www.berberjewellery.com/collections/all

Byberbera. (z.d.). Amazigh Culture. Geraadpleegd op 20 september 2020, van  https://www.byberbera.com/amazigh-culture

Herber, J. (2012, 19 januari). Ḥarqūs. Geraadpleegd op 20 september 2020, van https://journals.openedition.org/encyclopedieberbere/166

Holmes, L. (z.d.). The Arts & Culture of the Berber Tribes of Marocco and the Sahara. Geraadpleegd op 20 september 2020, van https://cmes.arizona.edu/sites/cmes.arizona.edu/files/1.%20Berbers%20Unit-Lesson%20Plan.pdf

Adduchi, K. (2018). Fashion. Geraadpleegd op 15 oktober 2020, van http://karimadduchi.com/fashion/

Mack, C. (z.d.). Berber culture in Marocco. Geraadpleegd op 13 september 2020, van https://www.responsibletravel.com/holidays/morocco-cultural/travel-guide/berber-culture-in-morocco#:~:text=The%20Berber%20people%20refer%20to,%2C%20meaning%20’free%20people’.&text=The%20Amazigh%20have%20been%20in,countries%20in%20the%20Middle%20East.

McCabe, C. (2019, 7 april). The Disappearing Tradition Of Amazigh Facial And Body Tattoos. Geraadpleegd op 18 september 2020, van https://www.moroccoworldnews.com/2019/04/269903/tradition-amazigh-facial-tattoos/#:~:text=The%20meaning%20behind%20the%20symbols&text=The%20tattoo%20correlates%20with%20the,could%20have%20on%20her%20face

Mythologian. (2020). Symbols of Strenght – The Extensive List. Geraadpleegd op 24 september 2020, van  https://mythologian.net/symbols-strength-extensive-list/

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *