Good Night, Sleep Tight

Synopsis

 

One of the most mysterious things in the world for me, are dreams. Even though there has been done a lot of research, there is still so much more to discover. I am someone who dreams quite often, and I keep getting amazed how crazy and full of fantasy they can be. Another interest of mine is drawing, so I have decided to combine these two. For my seminar, I have made an illustrated children story about dreams.

 

Samenvatting

 

Dromen is een onderwerp waarbij we al veel van weten, en toch ook weer niet. Het is en blijft altijd wel een mysterie. Persoonlijk droom ik vaak en vind ik het fascinerend hoe gek en fantasierijk ze af en toe kunnen zijn. Een ander onderwerp waar ik interesse in heb is tekenen. Ik heb gekozen om deze twee onderwerpen te combineren om een kinderverhaal te illustreren over dromen.

 

Inleiding

 

Eén van de meest mysterieuze onderwerpen waar niet altijd vaak bij wordt stil gestaan, zijn dromen. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar de slaap van mensen, blijft dromen toch nog een mysterie. Iedereen droomt wel elke nacht, zelfs wanneer ze het niet door hebben (Canoe, sd). Persoonlijk droom ik vaak en vind ik het vet hoe dit gebeurt. Zo kun je realistische dromen hebben, maar ook dromen die vol met fantasie zitten die nergens op lijken te slaan. Naast dromen heb ik ook een interesse in tekenen. Voor mijn seminar heb ik gekozen om deze twee interesses te combineren en een kinderverhaal te maken over dromen.

 

 

 

Context & Scope

 

Er bestaan verschillende soorten dromen. Zo heb je normale dromen, maar ook bijvoorbeeld lucide dromen en dagdromen (Elmer, 2020). Voor dit project heb ik gekozen om de focus op nachtmerries te zetten. Nachtmerries worden over het algemeen als iets negatiefs gezien, maar ze kunnen wel helende effecten hebben (House, 2017). Deze boodschap, over dat nachtmerries ook goed kunnen zijn, heb ik verwerkt in een geïllustreerd kinderverhaal.

 

De doelgroep hiervoor zijn kinderen rond de zes jaar. Kinderen rond deze leeftijd hebben een rijke fantasie. Natuurlijk begint de fantasie al veel eerder bij kinderen, maar vanaf deze leeftijd zijn ze instaat om verhalen ook beter te begrijpen, omdat ze ook leren te lezen en schrijven (Kinderboeken, sd). Daarnaast blijkt het dat kinderen rond deze leeftijd vaak last hebben van nachtmerries (Betterhealth, 2014). Do oorzaken voor nachtmerries kunnen per person verschillen. Over het algemeen kan het veroorzaakt worden

 

Hoewel dit de doelgroep is, is het natuurlijk ook geschikt voor kinderen jonger en ouder dan zes. Dit is omdat het verhaal op een makkelijke manier verteld wordt via ingesproken audio. Het verhaal wordt verteld doormiddel van een kijkdoos, met een open voorkant. In de kijkdoos bevindt de kijker zich buiten in de nacht. De locatie van de kijkdoos is belangrijk, omdat de kijkers ze zich vanaf die locatie in het verhaal worden meegelopen. Wanneer de audio begint af te spelen, zullen er gedurende het verhaal de geïllustreerde scènes zich ook afspelen. De illustraties geven het verhaal weer, zodat de kijkers een beter beeld krijgen, net zoals een prentenboek.

 

Het verhaal is speciaal gemaakt voor kinderen, omdat kinderen het meeste last hebben van nachtmerries. Het verhaal gaat over Noxi, een personage die kinderen helpt door hun boze dromen ’s nachts voor ze op te eten. Noxi denkt dat hij goed bezig is door kinderen te helpen. De antagonist van het verhaal heet Baloctis. Zijn personage zorgt er juist voor dat kinderen boze dromen krijgen. In het verhaal komen ze elkaar ’s nachts tegen en blijkt het dat Baloctis geen slechte bedoelingen heeft. Hij helpt kinderen met boze dromen, zodat ze op die manier bepaalde gebeurtenissen en ervaringen beter kunnen verwerken. Zo blijkt het dat nachtmerries toch iets positiefs in zich hebben.

 

De reden waarom ik voor dit verhaal heb gekozen, is niet alleen omdat ik wil laten zien dat nachtmerries ook goed kunnen zijn, maar ook dat ik iets wil maken wat kinderen kan helpen. De meeste kennen een dromenvanger al wel. Er wordt geloofd dat dromenvangers een goede nachtrust geven (Dromenvanger, sd). Ik wil graag een toevoeging hieraan geven, doormiddel van dit verhaal. Kinderen kunnen dan Noxi en/of Baloctis ook zien als goede personages die ook voor een goede nachtrust zorgen.

 

Methode en aanpak

 

Als eerst is het belangrijk om deskresearch te doen naar dromen zelf en in dit geval de focus te leggen op nachtmerries. Ook is het goed om te begrijpen wat er met het lichaam gebeurt tijdens het slapen. Daarnaast moet er ook nog deskresearch worden gedaan naar kinderverhalen. Hierbij heb ik de volgende vragen voor mezelf opgesteld:

 

  • Wat is de doelgroep?
  • Hoe eenvoudig of complex moet het verhaal worden?
  • Hoe lang mag het verhaal zijn?
  • Hoeveel personages kunnen erin voorkomen?
  • Wat maakt een kinderverhaal zo goed?

 

Tijdens het maken van het verhaal wil ik alvast beginnen met het ontwerpen van de personages. Het design van de karakters zijn heel erg belangrijk, omdat ze al een beeld moeten geven waar het verhaal over gaat. De karakters moeten ook zo worden ontworpen dat ze aangenaam zijn voor kinderen. Zo hebben bijvoorbeeld rondvormige figuren een vriendelijkere uitstraling dan bijvoorbeeld driehoekige figuren (BaM Animation, 2020).

 

Zodra dit af is, kan ik aan de slag om de kijkdoos te maken. Het moet groot genoeg zijn, zodat de kijkers een betere ervaringen kunnen krijgen. De wereld in de doos moet passen bij het verhaal. Pas als dit allemaal af is, kan ik beginnen met het illustreren van de belangrijke scènes. De reden waarom de scènes pas op het einde gemaakt worden, is omdat het van belang is om de grootte van de kijkdoos te weten. Zo kun je bepalen hoe groot en op wat voor schaal de scènes moeten worden gemaakt en worden uitgeprint.

 

Uitvoeringen en experimenten

 

Voor de experimenten heb ik gekeken naar welke stijl het beste zou passen. Ik heb gekozen om niet-menselijke personages te maken. De reden hiervoor is omdat het een fantasie verhaal is. Verder heb ik er ook voor gekozen om de personages een cape te geven. De cape voegt mysterie toe aan de karakters. De personages zijn gemaakt met ronde vormen. Deze vormen geven een vriendelijkere uitstraling.

 

Personage schets met ronde vormen.

 

Schetsen van de twee hoofdpersonen van het verhaal.

 

De kijkdoos schets is hieronder weergegeven. De doos zal groot genoeg zijn waar uiteindelijk alles in zal passen.

 

 

Vooraanzicht van de doos.

 

 

Zijaanzicht van de doos.

Verder heb ik gekeken naar welke vulling het lichaam van de hoofdpersonage zou passen. Beide vullingen hebben met de nacht en het heelal te maken.

 

 

Galaxy vulling.

 

 

Nacht vulling.

Evaluatie en conclusie

 

Tijdens dit seminar had ik de mogelijkheid om meer te weten te komen over dromen. Het is en blijft altijd een groot onderwerp waar en nog steeds naar wordt onderzocht. Naast mijn interesse in dromen, had ik ook de mogelijk om te tekenen. Persoonlijk vond ik het heel erg leuk om de personages te ontwerpen en ook om het verhaal te schrijven. Er zijn verschillende manieren om illustraties en een verhaal over te brengen bij anderen. De meest bekende is een kinderboek. Ik wilde voor deze seminar iets anders maken dan een kinderboek, en heb dus daarom gekozen voor een kijkdoos met verschillende elementen, zoals illustraties en audio.

 

De toekomst van

 

In de toekomst zou ik graag meer willen tekenen. Hierbij kan ik nog meer experimenteren met allerlei verschillende stijlen en kijken welke stijlen ik leuk vind en wil gaan gebruiken. Daarnaast wil ik ook leren hoe je het beste scènes illustreert voor verhalen en hoe je weet waarom die scènes juist zo belangrijk zijn. Het belangrijkste wat ik aan illustraties vind, is niet alleen hoe mooi het kan zijn, maar ook welke boodschap erachter zit en hoe je dit het beste kan laten over brengen aan anderen.

 

Bibliography

 

BaM Animation. (2020, Maart 5). GOOD vs BAD Character Design: Tips and Tricks! Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8wm9ti-gzLM

Betterhealth. (2014, Juni). Sleep – children and nightmares. Opgehaald van Betterhealth: https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/HealthyLiving/sleep-children-and-nightmares#:~:text=Nightmares%20can%20start%20when%20the,cycle%2C%20between%204am%20and%206am

Canoe. (sd). Dreams: The Mysteries of Sleep. Opgeroepen op September 3, 2020, van Chealth.canoe: https://chealth.canoe.com/healthfeature/gethealthfeature/dreams-the-mysteries-of-sleep#:~:text=Yes%2C%20we%20dream%20every%20night,their%20contents%20can%20confound%20us.&text=It’s%20been%20estimated%20that%20more,or%20REM%2C%20cycle%20of%20sleep.

Dromenvanger. (sd). Opgehaald van Dromenvangerkopen: https://www.dromenvangerkopen.nl/wat-is-een-dromenvanger/

Elmer, J. (2020, Mei 20). Different Types of Dreams and What They May Mean About You. Opgehaald van Healthline: https://www.healthline.com/health/types-of-dreams

House, H. (2017, November 7). Why bad dreams are good. Opgehaald van Medicalmedium: https://www.medicalmedium.com/blog/why-bad-dreams-are-good

Kinderboeken. (sd). 5 – 7 jaar. Opgehaald van Kinderboeken: https://www.kinderboeken.nl/5-7-jaar/

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *