GRENZENWEG

CONCEPT DIARY

De studiefinanciering is afgeschaft, en ome Duo lijkt bijna onmisbaar voor studenten vandaag de dag…

Een studiejaar vertraging kost eens student iets meer dan 2000 euro, je moet je onderscheiden, de hoogste cijfers halen, stagelopen op de beste plekken, de beste baan vinden, en oh ja een kleine studentenkamer betalen met een torenhoge huur…

En ga zo nog maar even door met een lijst aan druk en verwachtingen die studenten van tegenwoordig ervaren. Het zijn samengevat allemaal dilemma’s waar studenten vaak in verstrikt zitten, en moeilijk uitkomen.

Waarom is het voor de meeste studenten dan toch lastig om hierover te praten onderling, terwijl we bijna allemaal in hetzelfde schuitje zitten? In mijn ogen is dit een relevant onderwerp om mee aan de slag te gaan voor mij als cmd-STUDENT.

Tijdens mijn zoektocht naar een relevant onderwerp voor mijn Seminar kwam ik de documentaire ‘Onder druk’ tegen van Juul op den Kamp. In deze documentaire wordt de donkere kant van de prestatiemaatschappij in de Verenigde Staten belicht. (Sadelhoff, 2019)

Ik was echt in shock na het zien van deze documentaire, omdat ik het bizar en triest vond om te zien hoe studenten daar letterlijk ten onder gaan door prestatiedruk en faalangst. De meeste studenten grijpen in Amerika daardoor naar verdovende en prestatie verbeterende middelen, wat ik erg heftig en bizar vond om te zien.

Dit deed mij tegelijkertijd beseffen dat dit ook mogelijk zou kunnen gebeuren in Nederland, wanneer studenten hier onder hoge druk en verwachtingen blijven leven. Dit moeten we echter niet willen, maar juist proberen voorkomen.

Uit een groot onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt namelijk dat veel studenten in Nederland al erg hoge druk ervaren om te presteren, wat alleen maar lijkt toe te nemen. Volgens het RIVM heeft deze ontwikkeling ook consequenties voor de psychische gezondheid van studenten, wat kan leiden tot meer burn-outs of burn-out klachten. (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2019)

Met de informatie uit dit onderzoek heb ik mijn onderzoeksvraag gevormd: ‘Hoe kan ik op een speelse en laagdrempelige manier alledaagse dilemma’s van studenten op de kaart zetten, en deze onderling beter bespreekbaar maken?’.

 

SYNOPSIS

‘Grenzenweg, om je eigen en andermans grenzen te leren kennen en bewust te worden van je eigen grenzen. Op een informele, en vooral speelse manier.’

Grenzenweg is een kaartspel dat bedoeld is als educatieve tool voor (in het bijzonder) studenten tussen de 18 en 25 jaar oud, om bijvoorbeeld te gebruiken tijdens een SLB-les. Grenzenweg dient studenten enerzijds bewust te maken van hun eigen grenzen, en anderzijds het bespreken van dilemma’s waar studenten mee te maken (kunnen) hebben/krijgen onderling beter bespreekbaar te maken. De speelkaarten set dient als hulpmiddel om studentendilemma’s op de kaart te zetten, en onderling (beter) bespreekbaar te maken. De speelkaarten set kan zowel in duo’s als in groepjes van maximaal 4 personen gebruikt worden.

 

CONTEXT

‘Hoe kan ik op een speelse en laagdrempelige manier alledaagse dilemma’s van studenten op de kaart zetten, en deze onderling beter bespreekbaar maken?’.

  • Wat zijn (alledaagse) dilemma’s waar studenten mee te maken hebben?
  • Waarom is het voor studenten onderling lastig om met elkaar te praten over de dilemma’s waar ze mee te maken hebben?
  • Hoe kan de doelgroep onderdeel zijn van het beter bespreekbaar maken van studentendilemma’s?

De afgelopen weken heb ik mij verdiept in de dilemma’s waar studenten anno 2020 (dagelijks) mee te maken hebben, en waarom studenten moeite hebben met het onderling met elkaar bespreken van deze dilemma’s. Bij wie speelt dit probleem het meest, en hoe kijkt de doelgroep tegen dit probleem aan? Op basis van dit onderzoek heb ik besloten om mijn doelgroep (met name) te richten op studenten tussen de 18 en 25 jaar.

Ik vond het heel goed om te zien dat er in ieder geval steeds meer in artikelen geschreven wordt over de hoge druk en verwachtingen die studenten vandaag de dag ervaren, en dat steeds meer mensen er ook stil bij staan.                                                In 2013 publiceerde de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) bijvoorbeeld het rapport ‘Psychische klachten onder studenten’, waarin stond vermeld dat 49% van de studenten toen der tijd al last ondervond van psychische klachten.                                      Sinds deze publicatie is de aandacht voor psychische klachten onder studenten gegroeid, maar ondanks dat dit een groeiend probleem blijft is er op de dag van vandaag nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit probleem in Nederland.       Dit is bizar om te beseffen als uit het onderzoek van de LSVb blijkt dat 1 op de 3 studenten in Nederland een verhoogde kans heeft op een burn-out. (Landelijke Studentenvakbond, 2017)

Na een aantal concepten te hebben bedacht en uitgewerkt, onder andere met behulp van brainstormtechnieken als Word Storm en Mind Mapping, afwegingen te hebben gemaakt qua productkeuze, en te hebben gesproken met de doelgroep door middel van onder andere een enquête en verschillende short interviews heb ik uiteindelijk besloten om een kaartspel te maken.

         

Voor meer materiaal zie de link naar mijn Google Drive (Reintjes, STUDIO SEMINAR – SPEELKAARTEN SET GRENZENWEG, 2020).

 

CREATIEVE PROCES

 De eerste weken heb ik mij vooral verdiept in het onderwerp door verschillende artikelen te lezen en video’s te kijken die in het teken staan van: presteren, prestatiemaatschappij, prestatiedruk, het studentenleven, en alles wat daarbij komt kijken. Daarbij heb ik veel relevante en actuele bronnen gevonden, waarin ik mij verder heb verdiept.

Ik heb veel inspiratie kunnen halen uit het onderzoek van het RIVM over de mentale gezondheid van studenten  (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2019) en uit het onderzoek van de Lsvb over de mentale gezondheid van studenten  (Landelijke Studentenvakbond, 2017). Wat ik vooral inspirerend vond aan het onderzoek van de Lsvb is dat er gemeld werd dat mentale problemen onder studenten nog altijd een groot taboe zijn, waardoor studenten vaak niet de juiste hulp krijgen als ze in de problemen komen. Hierbij bracht de Lsvb een advies uit dat opleidingen zich actief moeten inzetten om mentale problemen van studenten (onderling) bespreekbaar te maken. Dit vormde voor mij een goede opzet.

Vervolgens heb ik door onderzoek door middel van een enquête (Reintjes, 2020) en short interviews (Reintjes, STUDIO SEMINAR – SPEELKAARTEN SET GRENZENWEG, 2020) een goed beeld gekregen van de doelgroep. Onder andere heb ik door dit doelgroeponderzoek een beter beeld gekregen van hun pijnpunten en behoeftes met betrekking tot mijn onderwerp.

Verder heb ik met dit doelgroeponderzoek echte dilemma’s van studenten (met toestemming) kunnen gebruiken als basis voor de uiteindelijke dilemmakaarten. Ook al heeft hier uiteindelijk best wel wat tijd in gezeten, heb wat betreft mijn verdere proces dus heel veel gehad aan dit verrichtte doelgroeponderzoek.

Naast deskresearch en doelgroeponderzoek heb ik ook creatief onderzoek verricht. Ik heb onder andere beeldmateriaal verzameld, als gecreëerd, door het doen van trendonderzoek. Wat voor stijlen zijn op dit moment populair, en hoe kan ik mijn eigen stijl hierin verwerken. Reeds bestaande kaartspellen die mij hierin inspireerde zijn het spel Omdenken en OPEN KAART.

(Kim Brand, 2020) (Omdenken.nl, 2020)

        

Voor meer inspiratie verwijs ik graag naar mijn Pinterest bord en naar mijn Google Drive waar beelden van mijn dummy te vinden zijn. (Reintjes, Studio Seminar, 2020) (Reintjes, STUDIO SEMINAR – SPEELKAARTEN SET GRENZENWEG, 2020)

Ook heb ik tijdens mijn creatieve proces op afstand een interview gehouden met Nicolette Martel, GZ-psycholoog op de HU. Ik heb het in het interview onder andere gehad over hoe zij denkt over de hoge druk en verwachtingen die studenten anno 2020 ervaren, en hoe zij tegen de dilemma’s van huidige studenten aankijkt. (Reintjes, STUDIO SEMINAR – SPEELKAARTEN SET GRENZENWEG, 2020)

Om buiten ‘school’ inspiratie als kennis op te doen heb ik in verband met de huidige COVID-19 situatie een livestream bijgewoond van een BIG-avond in Kapitaal. Deze BIG-avond stond in het teken van ‘tijd is een illusie’. Dit sluit indirect goed aan bij mijn onderwerp, omdat dilemma’s van studenten eigenlijk ook te maken hebben met ‘tijd’.

Het kwam voor mij dus eigenlijk heel goed uit dat ondanks ik in deze tijd niet makkelijk de deur uit kan om informatie en inspiratie te verzamelen, door middel van deze livestream eigenlijk toch buiten de deur inspiratie en kennis kon opdoen.

Tijdens deze BIG-avond sprak onder andere Ingmar Creutzburg, van Unchain The Tigers, over zijn werk. Samen met onder andere bedrijven, scholen, kunstenaars en vrienden maakt Unchain The Tigers merken. Met als doel: de wereld toffer maken. (BIG, 2020)

Zowel het interview op afstand als de BIG-avond waren erg inspirerend voor mij en mijn verdere proces!

 

EXPERIMENTEN EN ITERATIES

Voor het ontwikkelen van de speelkaarten set heb ik verschillende experimenten en iteraties uitgevoerd. Hieronder werp je een korte blik in mijn proces, voor meer verwijs ik naar de link van mijn Google Drive. (Reintjes, STUDIO SEMINAR – SPEELKAARTEN SET GRENZENWEG, 2020)

Schetsen dummy:
        
Iteraties verpakking + logo:

        

             

 

Iteraties speelkaarten set:

     

     

 

            

    

          

     

Voor mijn overige gemaakt materiaal, onderzoeksresultaten, Research Proposal en creatieve proces uit mijn dummy verwijs ik naar de link naar mijn Google Drive. (Reintjes, STUDIO SEMINAR – SPEELKAARTEN SET GRENZENWEG, 2020)

 

EINDPRODUCT: SPEELKAARTEN SET GRENZENWEG

    

    

   

  

   

   

  

Brandbook Grenzenweg:

 

CONCLUSIE

Als ik nu terugkijk op de afgelopen weken was het een enorme rollercoaster waar ik zelf doorheen ben gegaan. De ene week maakte ik een enorme sprint in mijn proces en dacht ik: wow, dit gaat lekker! En de andere week liep ik helemaal vast en dacht ik: help, alles gaat fout. Maar de grootste leerfactor voor mij de afgelopen weken was dat ik gewoon op mezelf mag vertrouwen, ik kan het echt wel, ook al loop ik soms even vast. Soms als ik vastliep begon ik op een klein memoblaadje iets te schetsen bijvoorbeeld, wat uiteindelijk is uitgerold in een heel design voor de themakaarten van het spel! Ik heb geleerd dat ik met het vastlopen in mijn project, soms dus ook onverwachts op goede ideeën kan komen.

Verder heb ik tijdens mijn Seminar gemerkt dat ik dat ik steeds beter overweg kan met het maken van digitale artworks in Illustrator, waardoor ik mij veel vrijer voel in het creëren van dingen. Als ik kijk naar mijn artworks die ik heb gemaakt in de eerste weken van mijn Seminar en mijn eindproducten nu, zie ik ook een grote verandering in de diepgang van de ontwerpen. Aan het begin van mijn Seminar waren mijn ontwerpen redelijk simpel en vlak, en nu aan het einde zie je dat ik veel meer heb gespeeld met de designs waardoor het eindproduct een speels geheel vormt. Tijdens mijn proces had ik dit nog niet door, waardoor ik aan het einde echt verbaasd was van de sprongen die ik heb gemaakt. Hier ben ik stiekem wel trots op.

 

VOORUITBLIK

Ik hoop dat de speelkaarten set uiteindelijk echt in gebruik kan worden genomen, en dat het voor studenten hierdoor makkelijker wordt om onderling dilemma’s waar ze mee te maken hebben te delen- en over te praten met elkaar.

Om dit mogelijk te maken zullen er zeker nog aanpassingen moeten worden gedaan aan de speelkaarten set en zal de speelkaarten set nog verder doorontwikkeld moeten worden, maar ik denk dat ik tijdens deze seminar zeker een goede eerste start hiervoor heb gecreëerd.

Wie weet vind je de speelkaarten set straks op tafel tijdens je/een SLB-les (met je studenten).

 

STUDENT INFORMATIE

Michelle Reintjes

1740094

Communication & Multimedia Design

Hogeschool Utrecht

 

ENGLISH SUMMARY (SYNOPSIS)

‘Border Road (dutch translation: Grenzenweg), to get to know your own and other people’s limits and to become aware of your own limits. In an informal and above all playfull way’.

Border Road (dutch translation: Grenzenweg) is a card game that is intented as an educational tool for (in particular) students between 18 and 25 years old, to use for example during a study career counseling class. ‘Border Road’ should make students aware of their own boundaries, and on the other hand make it easier to discuss dilemmas that students (may) have to deal with/ will have to deal with. The playcards serves as a tool to highlight student dilemmas, and to make them (better) negotiable. The playing card set can be used in pairs as well in groups up to 4 people.

 

BRONNENLIJST

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *