Hoe ging dat vroeger?

De snelle ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie, waarbij onder andere machines zelfstandig nadenken, opdrachten van mensen uitvoeren en steeds meer digitale informatie beschikbaar komt, zijn al in volle gang (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. (2019, 4 februari).

Al van jongs af aan word ik gefascineerd door technologie en met name de ontwikkeling daarvan. Technologie ontwikkeld zich steeds verder en ik vind het bizar hoe ze het kunnen bedenken. Maar wat ik vooral belangrijk vind ik het bestaan ervan en waar we nu staan. Hoe knap is het dat twee eeuwen geleden men begon met een telefoon met een draaischijf en een hoorn waar je in moest spreken en uit kon luisteren. Tegenwoordig hebben we allemaal een mobiele telefoon waarmee we zo naar de andere kant van de wereld kunnen facetimen. Beseffen mensen wel dat technologie nu enorm veranderd is ten opzichte van vroeger? Weten mensen wel hoe deze technologie vroeger is begonnen?

 

Context, scope en definitie 

Ik wil iets maken waarbij mensen bewust worden van de verschillen van vroeger en nu.

Als eerst had ik het idee om een schilderij van Johannes Vermeer na nu te vertalen, om zo de verschillen tussen nu en die tijd te laten zien. Hierbij ben ik door deze kunstwerken geïnspireerd:

(Inspiratie. (z.d.)

Later ben ik van het idee van de schilderijen naar nu vertalen afgestapt en heb ik nieuwe ideeën bedacht. Ik blijf wel bij het idee gebleven van de verschillen van vroeger en nu laten zien aan mensen. Hierbij was de uiteindelijke hoofdvraag:

“Hoe maak ik mensen op een leuke en speelse manier bewust van de verschillen in technologie van vroeger en nu?”

 

Methode en aanpak

Ik begin met veel deskresearch. Hieruit wil ik vooral veel experimenten doen en tot nieuwe inzichten komen. Door middel van onderzoek, veel experimenten, presenteren, feedback vragen en feedback verwerken hoop ik op een mooi eindresultaat te komen. Na dit project verwacht ik dat ik op een leuke en speelse manier mensen bewust maak van de verschillen in technologie van vroeger en nu. Dit onderzoek is relevant omdat je tegenwoordig technologie overal om ons heen ziet, maar vaak weten mensen (met name kinderen) niet hoe het er vroeger aan toe ging.

 

Uitvoering en experimenten

In de eerste week zat ik nog enorm met het onderwerp dat ik wilde kiezen. Na veel brainstormen en verschillende mindmaps was ik op een onderwerp gekomen: Johannes Vermeer in 2020. Dit idee heb ik gepitcht aan de hand van een poster.

Pitch poster

Feedback na de pitch

 

Hierna heb ik informatie opgezocht over Vermeer. Ik heb als schilderij het meisje met de parel gekozen, want dat was zijn bekendste werk. Hierdoor zullen veel mensen het schilderij uiteindelijk kunnen herkennen. Ik wil het meisje met de parel van Johannes Vermeer in een nieuw jasje steken.

Meisje met de parel (Vermeer, J. (z.d.).

(Boon, T. D. (2009) (Mauritshuis. (z.d.) (Wikipedia-bijdragers. (2020, 11 oktober)

 

Uit deze informatie blijkt dat Johannes Vermeer vooral bekend staat door zijn licht en schaduw werk. Dit wilde ik proberen na te schilderen.

 

Feedback van Dagmar

 

Hierna maakte ik mijn eerste experiment met betrekking op het meisje met de parel van nu. Ik pakte zoveel mogelijk verschillende meisjes en gaf ze allemaal een gouden oorbel, want dat is meer van 2020.

Meisjes met gouden oorbellen uit 2020

 

Feedback van klasgenoten

 

Aan de hand van deze feedback heb ik bepaald welke elementen van het meisje met de parel ik terug wil laten komen in mijn eindwerk. Ook heb ik een moodboard gemaakt met een chique stijl van een meisje uit 2020.

 

Vervolgens ben ik op het idee gekomen om een meisje te fotograferen in dezelfde houding als het meisje met de parel, maar met elementen uit 2020.

Het meisje met de parel in 2020

 

Daarna heb ik geprobeerd de hele setting qua licht en schaduw na te fotograferen van het meisje met de parel.

Zich en schaduw van het meisje met de parel

 

Ook heb ik geprobeerd om meer te spelen met licht en schaduw op andere manieren. Ik probeerde het wat meer van deze tijd te

maken.

Spelen met licht, schaduw en kleur

 

Deze foto’s heb ik laten zien in de expositie en feedback op gekregen.

Feedback na expositie

 

Uit deze feedback bleek dat veel mensen de laatste vier foto’s met het gekleurde licht en schaduw interessant vonden. Ook kreeg ik veel de reactie dat ik met verschillende uitingen moet experimenteren.

Ik heb toen opnieuw foto’s gemaakt. Hierbij ben in geïnspireerd door foto’s van Tim Tadder. Hij maakt foto’s met lichten en speelt hierbij ook met licht en schaduw. Dit vond ik interessant en heb ik ook proberen te doen. Hierbij heb ik weer het meisje met de parel proberen na te maken in de stijl van 2020.

(Tadder, T. (z.d.)

 

Foto experimenten geïnspireerd op Tim Tadder

 

Hierna heb ik weer feedback gevraagd aan klasgenoten. Hier kwam weer uit dat ik meerdere uitingen moest proberen en ze kwamen met ideeën. Hier wilde ik aan werken, maar eerst het gesprek met docenten.

 

Hieruit bleek dat ik eigenlijk niet wist waar ik naartoe wilde met het proces. Ik doe experimenten, maar ik had geen goede boodschap waarom ik het deed. Hierdoor liep ik enorm vast. Toen heb ik besloten om naar andere schilderijen te kijken.

 

Schilderijen van Johannes Vermeer met meer detail om naar 2020 te vertalen (Boon, T. D. (2009).

Schilderijen waar veel in gebeurd (Rijksstudio. (z.d.).

 

Hierna heb ik verschillende ideeën bedacht hoe ik een oude schilderij naar 2020 kan vertalen.

Nieuwe ideeën om oude schilderijen naar 2020 te vertalen

 

Feedback Maartje

 

Toen heb ik nagedacht over nieuwe thema’s:

ideeën nieuw thema

 

Alle thema’s die ik kon bedenken, om te vertalen van schilderijen van de Gouden Eeuw naar nu, vond ik niet interessant en leuk genoeg. Na ideeën sparren met klasgenoten besloot ik de schilderijen los te laten en de uitvindingen van de 19e eeuw te gebruiken. Ik wilde van uitvindingen van nu laten zien hoe die in de 19e eeuw zijn ontstaan.

Storyboard boekje (Top10lijstjes. (2020, 27 juli). (willemwever. (z.d.).

 

Klavertje vier is een uitgeverij met interactieve kinderboeken. Zij willen met hun boeken interactie en verwondering uitlokken. Dit zijn goeie guiding principles waar ik mij ook aan wil houden. Alleen is mij doel ook om de kinderen kennis over uitvindingen van de 19e eeuw mee te geven.

Voorbeeld interactief boekje (Klavertje vier. (2018).

 

Eerste versie interactief boekje

Feedback op eerste versie boekje

 

Antwoorden op de vragen van de feedback. (kinderopvangtotaal. (2020, 28 september).  (Schaeffer, S. (2019, 10 februari).

 

Nieuwe versie van het boekje aan de hand van feedback. (sectie natuurkunde. (2012, 30 september).

 

Feedback storyteller (expert)

 

Feedback afgestudeerde media vormgeving (expert)

 

Pauline Oud is kinderboekenschrijfster en illustrator. Ze schrijft boeken met een meisje of jongetje als hoofdpersoon die ongeveer even oud is als de doelgroep. Ze tekent haar illustraties met mooie rustige pastelkleuren. Op deze stijl is mijn boek een beetje geïnspireerd. Ik teken de illustraties wel zelf in mijn eigen stijl.

(Paulineoud. (z.d.).

 

Storyboard boekje

 

Kleurpallet van het boekje

 

Hoofdpersonage van het boekje (Neeltje uit de 19e eeuw)

Eindproduct

 

Evaluatie en conclusie

Het gesprek met de docenten twee weken voor de deadline was confronterend. Eigenlijk was ik steeds aan het experimenteren, maar wist ik niet wat ik ermee wilde bereiken. Toen heb ik het roer omgegooid en ben ik in een andere hoek gaan zoeken. Dat had ik beter eerder kunnen doen. Nu had ik nog maar een korte tijd om het nieuwe idee van mijn eindproduct uit te werken.

English Summary

The rapid development and application of new technology, in which machines think independently, carry out human tasks and more and more digital information becomes available, are already in full swing (Ministry of Social Affairs and Employment. (2019, February 4).

 

From an early age I have been fascinated by technology and especially its development. Technology continues to evolve and I think it’s bizarre how they can come up with it. But what is most important to me is its existence and where we are now. How clever it is that two centuries ago they started with a telephone with a dial and a receiver where you had to speak to and listen out. Today we all have a cell phone that allows us to facetime to the other side of the world. Do people realize that technology has changed enormously now compared to the past? Do people even know how this technology started in the past?

 

Bronnen

Boon, T. D. (2009). Johannes Vermeer (1ste editie). Bnm Uitgevers.

Inspiratie. (z.d.). Pinterest. Geraadpleegd 21 oktober 2020, van https://nl.pinterest.com/vdlindejoanne/inspiratie/

 

kinderopvangtotaal. (2020, 28 september). Peuter 3 jaar oud. oudersvannu.nl. https://www.oudersvannu.nl/peuter/groei/peuter-3-jaar-oud/

 

Klavertje vier. (2018). Bijzondere boeken brengen geluk. https://ballonmedia.com/getattachment/96326abf-bc93-49f0-865f-86e615584b40/Cataloog-Klavertje-Vier-aanbiedingen-Nederland.aspx

 

Mauritshuis. (z.d.). Meisje met de parel [Schilderij]. mauritshuis.nl. https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/verdiep/de-collectie/kunstwerken/meisje-met-de-parel-670/

 

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. (2019, 4 februari). Technologische ontwikkelingen. Agenda Arbeidsveiligheid 2050 | Arboportaal. https://www.arboportaal.nl/campagnes/agenda-arbeidsveiligheid-2050/technologische-ontwikkelingen

 

Paulineoud. (z.d.). Doe-tips bij Saar in de zomer. Geraadpleegd 21 oktober 2020, van https://www.paulineoud.nl

 

Rijksstudio. (z.d.). Rijksmuseum. Geraadpleegd 21 oktober 2020, van https://www.rijksmuseum.nl/nl/rijksstudio

 

Schaeffer, S. (2019, 10 februari). Veel schermtijd schadelijk voor ontwikkeling peuters. Kinderopvangtotaal. https://www.kinderopvangtotaal.nl/veel-schermtijd-schadelijk-voor-ontwikkeling-peuters/

 

sectie natuurkunde. (2012, 30 september). fonograaf edison [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ElSq8mHUEcI

 

Tadder, T. (z.d.). Light Shadow and Color. Behance. Geraadpleegd 21 oktober 2020, van https://mir-s3-cdncf.behance.net/project_modules/fs/f5377075031729.5cd9b2b70905b.jpg

 

Top10lijstjes. (2020, 27 juli). 10 Grootste Uitvindingen Van De 19e Eeuw. Top 10 Lijstjes. https://top10lijstjes.com/10-grootste-uitvindingen-van-de-19e-eeuw

 

Vermeer, J. (z.d.). Meisje met de parel [Schilderij]. Mauritshuis. https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/verdiep/de-collectie/kunstwerken/meisje-met-de-parel-670/

 

Wikipedia-bijdragers. (2020, 11 oktober). Meisje met de parel. Wikipedia. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Meisje_met_de_parel

 

willemwever. (z.d.). Hoe werkt een typemachine? Geraadpleegd 21 oktober 2020, van https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/hoe-werkt-een-typemachine

 

Keywords

Studio Seminar, 2020, Periode A, CMD Studio, 07, Concept Diary, Print2d3d, Book, Illustrator, Storytelling, Graphic Design

 

Joanne van der Linde

1763978

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *