Inleiding
Vrouwen worden altijd al geconfronteerd met een schoonheidsideaal. In de geschiedenis hebben we gezien dat het schoonheidsideaal veranderlijk is (Caseley, 2016). Met de komst van nieuwe media, waarin social media groot is, is het landschap voor vrouwen veranderd in een mijnveld.
De rol van social media in het schoonheidsideaal is voornamelijk zo groot geworden door de toegankelijkheid, er ontstaat een constante informatie stroom. Dit lijkt leuk, maar kan gevaarlijk zijn. Omdat er constant onbereikbare schoonheidsidealen worden gepusht, kunnen voornamelijk jongere meisjes hun zelfbeeld drastisch achteruitgaan (Obiora, 2020). Ik wil onderzoeken of de impact van social media is op jonge vrouwen echt zo groot is en of ik een tegengeluid kan bieden aan alle perfect gefilterde foto’s.
Scope, defenitie, kaders
Voor mijn onderzoek tijdens studio seminar wil ik mij focussen op de invloed van social media op het schoonheidsideaal voor Nederlandse vrouwen. Ik wil mijn specifieke scope focussen op social media omdat dit een relatief nieuwe, maar gigantische invloed is op het schoonheidsideaal.
Verder wil ik mij focussen op de doelgroep die het meest wordt getroffen door onrealistische standaarden: jonge vrouwen van 16-24 jaar oud. De reden dat zij het meest kwetsbaar zijn is omdat zij in deze fase van hun leven veel groei doormaken, zowel fysiek als emotioneel, en daarnaast ook veel gebruik maken van social media. Op basis van bovenstaande informatie ben ik tot de volgende hoofd- en deelvragen gekomen.
Hoofdvraag: Hoe geef ik vrouwen van 16-24 jaar oud, een realistisch beeld weer op Instagram, waarin zij zichzelf kunnen herkennen?
Deelvragen:
- Wat is het schoonheidsideaal dat wordt weergeven op social media aan Nederlandse vrouwen van 16-24 jaar oud?
- Hoe beïnvloed vergelijking op social media schoonheidsidealen voor Nederlandse vrouwen van 16-24 jaar oud?
- Hoe beïnvloed zelf-objectificatie op social media Nederlandse vrouwen van 16-24 jaar oud?
Methode en Aanpak
Ik wil mijn seminar onderzoek beginnen met een deskresearch in combinatie met een literate study. Dit omdat ik eerst alle feiten op een rij wil krijgen en geen aannames wil maken. Is het schoonheidsideaal veranderlijk? En wat is het schoonheidsideaal nou echt? Er zijn hier vast veel onderzoeken naar gedaan, dus deze zou ik graag lezen voordat ik begin. In de vorm van een onderzoeksverslag wil ik dan ook deelvragen beantwoorden.
Hierna wil ik doormiddel van creatief onderzoek mijn hoofdvraag gaan beantwoorden. Denk hierbij aan collages, brainstormen, posters maken en interviews afleggen bij mijn doelgroep. Verder weet ik dat er al vaker tegengeluiden worden gegeven aan het schoonheidsideaal, dus deze ga ik onderzoeken zodat ik de best practice methode toepas.
Uitvoering en Experimenten
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Onderzoeksverslag_Beauty_Seminar.pdf” title=”Onderzoeksverslag” download=”on”]
Ik ben begonnen met mijn deskresearch doormiddel van een literate study. Hierbij heb ik mijn deelvragen beantwoord, zie hierboven mijn onderzoeksverslag.
[aesop_gallery id=”2610″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”2640″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Hierna heb ik gebrainstormd over het schoonheidsideaal, wat is dat? Ik heb een mindmap gemaakt van de woorden die in mij opkwamen, daarnaast heb ik zowel analoog als digitaal een moodboard gemaakt van wat ik beschouw als het schoonheidsideaal. Dit leek mij een goede eerste stap voor mijn creatieve proces.
[aesop_gallery id=”2720″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Ik ben begonnen met het schetsen van ideeën voor concept posters, een paar getekend en ben uiteindelijk digitaal verder gegaan met het uitwerken van twee ideeën. Het eerste idee was om een soort ‘mal’ te maken van het schoonheidsideaal waarin veel vrouwen moeten passen. Het idee kwam niet over en ik heb gekozen om met een ander idee door te gaan. Dit was een oud schilderij te laten voldoen aan moderne schoonheidsidealen, hierdoor heb ik plastische chirurgie lijnen aangebracht op het meisje met de parel van Vermeer.
[aesop_gallery id=”2752″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Hierna heb ik op aanraden van Siebe een aflevering van Andere Tijden gekeken, over de veranderlijkheid van het schoonheidsideaal. Ik kreeg als feedback op mijn research proposal namelijk dat ik niet alleen naar de hedendaagse cultuur moest kijken. Verder ben ik ook gaan onderzoeken wie nou de “it-girl” was in welk tijdperk, en daarover gaan brainstormen. Zie hierboven mijn aantekeningen van de aflevering en mijn onderzoek naar it-girls door de jaren heen.
[aesop_gallery id=”2765″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Na een duik in het verleden te hebben genomen ben ik naar het heden gaan kijken, hoe heeft social media het schoonheidsideaal beïnvloed? Ik stuitte op een onderzoek waarin er feitelijk uit werd gelegd wat de karakteristieken van een perfecte “Instagram girl” zijn, gebaseerd op de 100 meest gevolgde vrouwen op Instagram. De feiten kan je hierboven zien.
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Photoshop_icons.pdf” download=”off”]
De oude en nieuwe schoonheidsidealen zetten mij aan het denken, wat nou als ik het huidige Instagram schoonheidsideaal fotoshop op “oude” it-girls? Zou Marilyn Monroe dan lijken op Madonna? Zie hierboven de resultaten.
[aesop_gallery id=”2811″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Hierna heb ik een evaluatie moment met Juri gehad, die ontzettend fijn was. We hebben gepraat over de rol van feminisme binnen het schoonheidsideaal, dat een vrouw meer dan haar uiterlijk is en over een documentaire die hij mij aanraadde over social media: the Social Dilemma.
[aesop_gallery id=”2872″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”2901″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Op aanraden van Juri ben ik The Social Dilemma gaan kijken, het was echt een rollercoaster aan emoties. De documentaire is een ervaring op zich en heeft mij zo onwijs aan het denken gezet, zelfs buiten het project om. Ik heb dan ook heel veel hiervan geleerd en daarnaast veel aantekeningen gemaakt. Omdat ik zo geïnspireerd was door de documentaire heb ik een poster gemaakt op basis van uitspraken van experts in de documentaire.
[aesop_gallery id=”2764″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Door de documentaire besefte ik mij dat ik mij nog vrij weinig bezig had gehouden met influencers. Ik ben doormiddel van twee moodboards (digitaal een analoog) aan de slag gegaan met het onderzoek hiernaar.
[aesop_gallery id=”2926″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Ik heb 5 meiden in mijn omgeving gevraagd, die in de doelgroep paste, om mij te helpen met mijn onderzoek. Ik heb op basis van de Instagram beauty standaard twee vrouwen aan hun voorgelegd, en maar een vraag gesteld: wat vind jij van deze vrouw haar uiterlijk? Zie hierboven de reacties. Nu ik toch al een paar vrouwen van de doelgroep had verzameld, dacht ik dat het slim was om ook een interview met hun af te leggen over plastische chirurgie. Wat is hun standpunt hierover? De interviews vind je ook hierboven.
[aesop_gallery id=”2925″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Om wat meer inzicht te krijgen in social media en de mensen erachter ben ik via-via bij twee social media experts gekomen. De een onderhoud meerdere influencers hun Instagram en beheert verschillende webshops, de ander doet de social mediakanalen voor MTV en Spike in de Benelux. Ik was benieuwd naar hun visie op social media en de invloed die jonge meiden ervaren.
[aesop_gallery id=”2970″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Na de interviews voelde ik de behoefte om gelijk tegengas te geven, ik ben gaan onderzoeken wat ‘anti-beauty’ is en hoe het zich beweegt in het landschap van Instagram modellen. Zie hierboven mijn bevindingen en de beelden die ik heb verzameld.
[aesop_gallery id=”2997″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Ik heb inmiddels veel onderzocht en ik vond het wel tijd om de touwtjes in eigen handen te nemen, tijd voor een concept. Zie hierboven mijn spuw aan inspiratie en motivatie om iets te creëren voor jonge meiden die zich gehoord willen voelen. Het concept staat, en ik ben momenteel bezig met het uitwerken, samen met de doelgroep en de eerdergenoemde experts.
Evaluatie en conclusie
Als ik terugkijk op mijn project heb ik onwijs veel geleerd, over hoe stom onze maatschappij soms is, maar ook over hoe ik feedback vragen eigenlijk heel fijn vindt. Tevens ben ik mijzelf ook onwijs tegengekomen. Hoe draag ik nou eigenlijk bij aan de druk die vrouwen voelen op social media? Op een gegeven moment liep ik door de stad en alles wat ik zag was gezichten en hoe ze niet voldeden aan het ‘perfecte’ plaatje. Echt bizar. Iets wat ik volgende keer beter wil doen is weten wanneer ik moet gaan concepten. Op een gegeven moment was ik zo verdwaald in mijn onderzoek dat ik vergat dat ik ook nog iets moest maken.
English Summary
Women have been battling the beauty standards since the dawn of time. Although the beauty standard is constantly evolving, something new is happening to the landscape of beauty standards. With social media on the rise and Instagram at its peak, beauty standards are more unattainable than ever. I want to be a voice that sticks up for young women who are the victim to Instagram models and injectables. With my research and knowledge, I gathered over the past few weeks I am creating a safe space on the platform that tears them down the most. There are a million faces, but only one like yours.
Bronnen
Caseley, L. (2016, 13 februari). Learn How Our Standards Of Beauty Have Changed Throughout History. Geraadpleegd op 13 oktober 2020, van https://www.littlethings.com/beauty-through-the-ages
Decoding the Instagram Beauty Standard. (2019, 16 september). [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=5HJ8du5i_rE&ab_channel=blogilates
Feltman, C. E. (2017). Instagram Use and Self-Objectification: The Roles of Internalization, Comparison, Appearance Commentary, and Feminism. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0796-1
Fredrickson, B. L., Roberts, T.-A., Noll, S. M., Quinn, D. M., & Twenge, J. M. (1998). That swimsuit becomes you: Sex differences in self-objectification, restrained eating, and math performance. Journal of Personality and Social Psychology, 75(1), 269–284. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.1.269
Gerdeman, D. (2019, 25 februari). How Gender Stereotypes Kill a Woman’s Self-Confidence. Geraadpleegd op 2 oktober 2020, van https://hbswk.hbs.edu/item/how-gender-stereotypes-less-than-br-greater-than-kill-a-woman-s-less-than-br-greater-than-self-confidence
Jhs, T. (2020, 14 augustus). Why You Compare Yourself to Other People (And How to Stop). Geraadpleegd op 2 oktober 2020, van https://www.jordanharbinger.com/why-you-compare-yourself-to-other-people-and-how-to-stop/#:%7E:text=Festinger%20basically%20said%20that%20people,learn%20how%20to%20define%20themselves.&text=They%20can%20only%20define%20themselves%20in%20relation%20to%20someone%20else.
McKay, T. (2013). Female self-objectification: Causes, consequences and prevention. McNair Scholar Research Journal, 6(1–7), 10–11. Geraadpleegd van https://commons.emich.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1065&context=mcnair
Muehlenkamp, J. J., & Saris-Baglama, R. N. (2002). Self-Objectification and Its Psychological Outcomes for College Women. Psychology of Women Quarterly, 26(4), 371–379. https://doi.org/10.1111/1471-6402.t01-1-00076
Obiora, N. (2020, 30 september). The dark side of social media: How unrealistic beauty standards are causing identity issues. Geraadpleegd op 2 oktober 2020, van https://www.pulse.ng/lifestyle/beauty-health/the-dark-side-of-social-media-how-unrealistic-beauty-standards-are-causing-identity/hv4tffb
Plana, Z. D. (2020, 2 juni). “Instagram Face”: Our Generation’s Beauty Standard. Geraadpleegd op 2 oktober 2020, van https://fashionindustrybroadcast.com/2020/06/02/instagram-face-our-generations-beauty-standard/
Tolentino, J. (2019, 30 december). The Age of Instagram Face. Geraadpleegd op 2 oktober 2020, van https://www.newyorker.com/culture/decade-in-review/the-age-of-instagram-face