Symphony of Death | Iris van Schaik

“Muziek belichaamt hoe die mensen denken en zich voelen: we betreden een nieuwe wereld – hun wereld – en die kennismaking kan ons volledig veranderen, ook al is onze perceptie van die wereld misschien niet helemaal correct.” (Byrne, 2014)

 

Mijn passie voor het bespelen van muziek is er altijd geweest. Sinds dat ik 7 ben, speel ik piano. Het mooie aan muziek vind ik dat het echt een verhaal met zich meedraagt, het verhaal in woorden is niet gelijk duidelijk, maar de emotie wel. Muziek dat al jaren geleden geschreven is, geeft het nog steeds hetzelfde gevoel. Aan de andere CMD’ers wil ik meegeven, hoeveel muziek alleen kan over brengen en dat het een hele sterk medium kan zijn om te gebruiken. Het is een eeuwenoud medium dat nog steeds werkt en ons blijft verassen.

 

Context, scope, definitie

Muziek is niet het uiteindelijke onderwerp geworden. Dies Irae is een eeuwenoud lied dat in de katholieke kerk gezongen werd en waarvan de melodie in veel (film)muziek gebruikt wordt. Ik ontdekte de term doordat ik een analyse aan het kijken was van filmmuziek en het interesseerde doordat ik er niet van afwist.

De tekst van het oorspronkelijke stuk gaat over het laatste oordeel. Dit bracht mij op een idee: Ideeën over leven na de dood is erg verschillend nu. Niet iedereen gelooft meer in het laatste oordeel. Wat nou als ik een moderne versie van de Dies Irae ga maken?

De dood blijft een kwestie, wat besproken wordt sinds de mensheid bestaat. Niemand weet wat er precies is, zelfs nu, met hoeveel we kunnen met technologie. Dat maakt het juist interessant, iedereen heeft een ander idee en je kan er niet snel over oordelen, want niemand weet hoe het echt zit.

Ik heb het onderzoek in twee delen verdeelt. Ik heb geen ervaring met het componeren van muziek, het is belangrijk dat ik daar de juiste informatie over vindt, om uiteindelijk een muziekstuk te maken. Het tweede deel is het verzamelen van verhalen en perspectieven over leven na de dood van verschillende mensen en op wetenschappelijk gebied.

 

Methode onderzoek

Voor het componeren van muziek is het voornamelijk belangrijk dat ik emotie kan creëren in muziek. Hiervoor zal ik deskresearch doen om elementen die bij het maken van muziek voorkomt op te zoeken en dan uit te testen. Ik maak gebruik van best practises en analyses om erachter komen wat al gedaan is en bijvoorbeeld verschil in emotie van muziekstukken. Verder zal ik tips en feedback vragen van klasgenoten en een professional.

Voor het onderzoek naar leven na de dood, ga ik mensen interviewen naar hun eigen ervaringen en doe ik deskresearch naar onderwerpen die er mee te maken hebben, zoals Bijna Dood Ervaring.

De informatie over muziek is erg nuttig, voor als ik een andere keer ga componeren. Ik heb ook geleerd dat het belangrijk is om niet alleen de juiste informatie te hebben, maar ook gewoon achter de piano te zitten. De interviews hebben mij inzicht gegeven op hoe mensen zich voelen over de dood. De interviews hebben mij geholpen om het gevoel in muziek over te laten komen.

Dit zijn een aantal onderzoeken die ik heb gedaan.

Best practises, Analyse muziekstukken klankkleur, Muziek in relatie tot wiskunde, Bijna Dood Ervaring

 

Creatief proces

Het eerste wat ik gemaakt heb zijn verschillende versies van de dies irae melodie. De melodie geeft van zichzelf een wat duister gevoel. Ik heb geprobeerd variaties te maken, waardoor er een verhaal ontstaat. Het eerste stuk is de originele dies irae, het klinkt duister, het tweede is een realisatie punt, de derde is bevrijdend en op het laatste gaat toch de deur weer dicht en klinkt het verdrietig.

https://www.youtube.com/watch?v=1bSfz2S7O5g&feature=youtu.be

 

Aangezien ik nog nooit muziek gemaakt had, heb ik aan een professional tips gevraagd die handig zijn om te weten.

De belangrijkste tips die ik heb gekregen zijn:

  • Inspiratie zoeken
  • Afleiding
  • Creative cycle         (1 plan -> 2 creëren – > 3 reflecteren)
  • Balans tussen voorspelbaar en onvoorspelbaar
  • Uit je comfortzone

Deze heb ik geprobeerd door het proces mee te nemen.

 

Eigen idee

Ik vond het belangrijk eerst mijn eigen visie op leven na de dood vast te leggen. Mijn idee is dat er drie gevoelens zijn. Zie afbeelding.

Hier heb ik muziek bij gemaakt om emotie te oefenen.

Het blije stuk was te blij. Ik denk nu dat blij niet het best woord is, maar dat opluchting het gevoel beter beschrijft.

 

Na deze experimenten heb ik onderzoek gedaan naar muziek en leven na de dood.

Ik heb mensen geïnterviewd over hun perspectieven. Bij dit interview heb ik gevraagd of mensen hun ogendicht konden doen, zo konden ze niet afgeleid worden en dat helpt bij visualiseren. Ik vroeg hen over wat zij dachten wat er na de dood komt en hoe zij daarbij voelen.

Die perspectieven heb ik kort op papier gezet. Met gedachte dat het coupletten kunnen worden.

 

Sommige mensen kunnen zich heel goed voorstellen hoe het eruit ziet of voelt, andere denken er veel simpeler over en denken dat er niks is en dat vinden ze niet erg.

 

Ik had de tip gekregen om met Ableton te gaan werken. Dit is mijn eerste probeersel:

 

Feedback: Klinkt goed, maar ik denk niet gelijk aan de dood als ik dit hoor. Misschien dat een melodie dat wat meer

 

Ik heb vervolgens een basisdocument in Ableton Live gemaakt. Van hieruit werk ik naar het uiteindelijke stuk. Het is wat gebaseerd op het voorbeeld hierboven.

 

Klankkleuren, tempo, ritmes

Zoals boven beschreven heb ik onderzoek gedaan naar klankkleuren, tempo en ritmes, en hierna heb ik verschillende versies gemaakt. Ik gebruik vaak piano als startpunt, omdat ik op beter kan experimenteren.

Dit is in tempo 160 en alleen piano.

Dit is tempo 160 met ander klankkleur

 

Dit is tempo 70 en alleen piano

Dit is tempo 70 met ander klankkleur

Later kwam ik er achter dat het helemaal niet lijkt alsof het een ander tempo is, dat komt door dat ik de tweede sneller in de maat heb gespeeld.

 

Creative cycle: Ik heb verschillende tempo’s gebruikt en Ableton gebruikt voor klanken. -> Het verschil in tempo is nu niet te merken, maar ik ben er wel achter gekomen dat ik met deze melodie verder wil.

 

Feedback: Gebruik andere instrumenten voor de melodie. Tempo 70 klinkt minder druk, dat vind ik fijner.

 

Met alle verhalen heb ik voor mijzelf een indeling gemaakt voor het lied. Ik wil een intermezzo toepassen op mijn muziekstuk. Het intermezzo moet dienen als een terugkerend thema en een soort reflectie moment. Het stuk wordt instrumentaal, maar de tekst is een geheugensteuntje voor mij en kan nog een rol hebben bij de expositie.

 

Voor de rest blijf ik bij deze melodie. De terugkerende melodie betekend de dood, maar iedereen denkt daar anders over, dus de melodie heeft een andere toon of klank.

Ableton en piano

 

Alleen ableton

 

Alleen piano

 

Na wat uitproberen met Ableton blijf ik het toch lastig vinden en vind ik dat de geluiden te elektronisch klinken. Ik wil verder voor mijn keyboard de geluiden maken, die zijn een stuk minder elektronisch.

 

Er moet nog wel wat gebeuren voor dat het eindproduct er is, maar ik denk dat ik een goed beeld heb van waar ik wel en niet mee wil werken. Ik heb wel een goed beeld van wat ik wil maken. De melodie is er en door het onderzoek heb ik een beeld van hoe emotie in muziek vertaald wordt.

 

Conclusie

Er moet nog wel wat gebeuren voor dat het eindproduct er is, maar ik denk dat ik een goed beeld heb van waar ik wel en niet mee wil werken. Ik heb wel een goed beeld van wat ik wil maken. De melodie is er en door het onderzoek heb ik een beeld van hoe emotie in muziek vertaald wordt. Het is een lastig project, omdat ik nog nooit een muziekstuk zelf gemaakt heb. Ik denk ook dat ik mij daarin heb overschat. Ik ben gewent om van blad te lezen en het is toch anders om het zelf te bedenken.

 

Toekomst

Het doel van dit muziekstuk is om aan de CMD ‘ ers de kracht van muziek te laten zien. Ik hoop dat mensen de kracht van muziek niet onderschatten.

 

English summary

I really like music, because I think it really tells a story, the story in word is not clear yet, but the emotion is. Music that has been written, still gives us te same feeling. To other students, I would like to say how music is a very good medium to use. It is a age old way, that still works and keeps surprising us.

Bronnenlijst

Byrne, D. (2014). Hoe muziek werkt.(1e druk). Amsterdam, Nederland: Xander Uitgevers BV.

Zahidi, K. (2010, 2 juni). Wiskunde en muziek: een eeuwig misverstand. Geraadpleegd van: http://www.nieuwarchief.nl/serie5/pdf/naw5-2010-11-2-125.pdf

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *