Tijdens mijn stage bij een toonaangevend glossy magazine in Nederland heb ik de kracht van typografie leren begrijpen en er een bijzondere liefde voor ontwikkeld. Typografie heeft een enorme invloed op hoe een bericht door de ontvanger wordt geïnterpreteerd, het is een belangrijk onderdeel van communicatie via grafisch ontwerp. Typografie is overal om ons heen en sterk vertegenwoordigd in ons straatbeeld. Het is ooit ontworpen om tekst leesbaar te maken, maar is sindsdien uitgegroeid tot ware kunst. Omdat typografie onderscheidende vormen heeft, zijn er altijd nieuwe perspectieven te bedenken. Dit inspireert mij. Ik vind het boeiend om continu te experimenteren en mezelf te blijven ontwikkelen. Mijn typografies seminar is ontstaan vanuit het gevoel dat typografie zelden wordt opgemerkt of erkend. Het belang ervan wordt simpelweg onderschat.
De hoofdvraag tijdens mijn seminar luidt: ‘Hoe kun je een beeld creëren met alleen typografie?’
CONTEXT & SCOPE
Typografie is niet alleen leuk, maar is ook belangrijk voor onze dagelijkse communicatie. Toch wordt het uitwerken van typografie doorgaans onderschat. Denk hierbij niet alleen aan lettertype, kleur en vormgrootte, maar ook aan alle andere typografische aspecten die komen kijken bij typografie (0.a. interlinie, kerning en uitlijning). Wat is typografie nou precies? Onder typografie vallen alle onderdelen die horen bij het opmaken van teksten. (van den Broek, 2020)
Binnen typografie is een ‘a’ niet zomaar een ‘a’, elke ‘a’ is anders en heeft zijn eigen vormgeving, karakter en uitstraling. Ik ben begonnen met de basis materie van typografie, dit om vertrouwd te raken met de specifieke eigenschappen van fonts en letters. Het boek van Laurent over typografie heeft mij hierover geleerd. (Laurant, 2018) (zie infographic hieronder)
INFOGRAPHIC
Rond het jaar 1450 werd de boekdrukkunst door de Duitser Gutenberg uitgevonden. Dit was het startsein voor het begin van typografie. Door deze uitvinding konden tekstpagina’s snel afgedrukt en gekopieerd worden. De boekdrukkunst leidde tot een heuse mediarevolutie, met een bredere kennisspreiding en beter onderwijs tot gevolg. (Koops, 2019) In de negentiende eeuw vond een explosie van technische veranderingen plaats, de industriële revolutie liet een merkbare indruk op de drukindustrie na. Aan het begin van deze eeuw was typografie nog niet erg toereikend. Maar aan het einde van de negentiende eeuw kwam hier verandering in en kwam de zogeheten kunststroming ‘Art Nouveau’ op, wat zich kenmerkte aan de sierlijke lijnen en decoratieve stijl. Dit zorgde ervoor dat typografie een primaire rol ging spelen, in vooral het opmaken van boekomslagen. De periode die hierop volgde werd gekenmerkt door typografen. In de twintigste eeuw breekt het tijdperk van de typografie aan en stijgt de aandacht voor de vormgeving van letters. Typografie werd beïnvloed door vele kunststromingen die in de twintigste eeuw volgde. (Vis, z.d.)
METHODE & AANPAK
Ik begin mijn seminar met deskresearch over typografie. Nu mijn liefde voor letters is ontwikkeld wil ik ook mijn kennis op dit gebied verder ontwikkelen. Ik vind het voornamelijk interessant om te ontdekken hoe ik met enkel typografie een beeld kan creëren. Op wat voor manieren kan ik typografie inzetten? Dit houdt in de praktijk voornamelijk in dat ik lekker veel ga experimenteren. In de beginselen is het belangrijk dat typografie goed leesbaar is. Maar op wat voor manieren kan ik hierbinnen grenzen opzoeken? Wat voor verschillende stijlen zijn en wat zijn mijn standpunten als CMD-professional met betrekking tot typografie?
Tijdens het project heb ik typografie in de buitenlucht opgezocht om aan te tonen dat typografie overal om ons heen is. Tijdens het begin van mijn seminar was ik voornamelijk gefocust op het gebied van print, maar naarmate mijn seminar vorderde kwam ik in aanraking met kinetische typografie. Hierbij wekte de combinatie van beweging en tekst mijn interesse. ‘Ik wil dat ook kunnen!’
UITVOERING EN EXPERIMENTEN
FASHION ILLUSTRATIES
ILLUSTRATIES
Studio seminar begon voor mij met het maken van Fashion illustraties, die ik zelfs op tassen en shirts heb gedrukt bij Kapitaal. Toch was mijn liefde voor typografie doorslaggevend om te switchen van onderwerp.
TYPOGRAFIE IN DE STAD
AMERSFOORT
TYPOGRAFIE IN DE STAD
AMSTERDAM
Vanwege COVID-19 heb ik ervoor gekozen om typografie in de buitenlucht op te zoeken, hiervoor ben ik naar Amersfoort en Amsterdam afgereisd. Doormiddel van dit experiment wil ik aantonen dat typografie overal om ons heen is.
DAILY LOGO CHALLENGE
MOODBOARD
LOGO
Om beter te worden in typografie adviseerde een studiegenoot mij de Daily Logo Challenge. Tijdens deze challenge kreeg ik dagelijks een concrete opdracht om een logo te ontwerpen welke aan bepaalde eisen moest voldoen. Dit heeft mij als ontwerper geleerd om typografie in te zetten in het ontwerpen van verschillende logo’s.
LASERCUT EXPERIMENT
PROCES
LASERCUT EXPERIMENT
FOTO’S
Om te experimenteren op wat voor manieren ik typografie kan inzetten en nieuwe technieken uit te proberen, heb ik verschillende proeven gedaan met de lasercutter. Het is fascinerend om te zien wat de combinatie van kleur en typografie teweegbrengt. Mijn doel was voornamelijk om te onderzoeken hoe een lasercutter werkt en wat voor beelden je er allemaal mee kunt creëren.
LASERCUT SCHADUW EXPERIMENT
FOTO’S
Ik had een aantal kaartjes gemaakt wat samen het woord typografie vormt. Mijn idee in het beginsel was simpel, ik wou de kaartjes achter elkaar te zetten om te zien wat dit met de leesbaarheid zou doen. Toen ik dit ‘s avonds probeerde met de flitser op mijn camera, ontdekte ik wat voor cool effect dit creëert. Dit heeft mij gemotiveerd om gelijk meerdere experimenten hiermee uit te voeren.
LASERCUT EXPERIMENT
VIDEO
Ook dit toffe filmpje heb ik kunnen creëren doormiddel van de typografie kaartjes in combinatie met de flitser.
KNIP EXPERIMENT
POSTER
Om de leesbaarheid van typografie te kunnen testen heb ik een zelfbedacht knip experiment uitgevoerd. Hierbij heb ik een beeld bestaande uit typografie verknip en weer onder de printer gelegd om te kijken wat dit zou doen met de leesbaarheid.
POSTER EXPERIMENT
POSTERS
Naar aanleiding van feedback op mijn vorige experimenten kreeg ik de tip om eens te kijken naar de Newspaperclub gevestigd in England. De Newspaperclub helpt jou met het printen van je eigen krant, hun slogan is dan ook ‘Print is not dead’. De site inspireerde mij door tal van voorbeelden. Zo heb ik ook een proefpakket met verschillende kranten besteld. Aan de hand van deze inspiratie ben ik zelf ook gaan experimenteren. Mijn hoofdfocus lag vooral op het creëren van een beeld met enkel typografie. Ik heb dit vervolgens uitgewerkt in bovenstaand resultaat.
MOTION POSTER EXPERIMENT
MOTION POSTERS
Hierboven zie je dat ik ben gaan experimenteren met bewegend beeld. Ik kwam in contact met de maker van Serofilm, hij maakt typografie voor verschillende video clips. Hij vertelde mij dat ze dit ‘VFX’ noemen, waarbij visuele effecten met behulp van de computer worden gegenereerd. Ik kreeg de tip van hem om eens te gaan kijken naar Kinetische typografie en After Effects.
Klik op de link om werk van Serofilm te bekijken.
https://www.instagram.com/p/CAF1pYGgkQH/?utm_source=ig_web_copy_link
KINETISCHE TYPOGRAFIE
MOTION & FLUID
De combinatie van beweging en tekst is iets wat mijn interesse wekt. ‘Ik wil dat ook kunnen?!’ Dit noemt men ‘kinetische typografie’ het is een animatietechniek die beweging van tekst combineert. Iedereen beoordeelt onbewust de visuele aantrekkingskracht van een ontwerp, zo ook ik. (Walraven, z.d.) Kinetische typografie wordt ingezet om de aandacht van de lezer vast te houden en de impact van een tekst te kunnen vergroten. (Hillner, 2009) Door tekst op een bepaalde timing te presenteren, kun je de emoties van de lezer beter sturen. Je kunt bedenken hoe jouw boodschap op typografisch gebied voor nog meer impact kan zorgen. Zo kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van voortdurende beweging om de aandacht op bepaalde woorden of zinnen te kunnen vestigen. (Forlizzi, z.d.)
Er zijn twee soorten kinetische typografie (1.) ‘Motion’ het bewegen van letters en woorden ten opzichte van elkaar. (2.) ‘Fluid’ het bewegen van de letters zelf, ze kunnen bijvoorbeeld veranderen, kleiner/groter worden.
Dit heeft mij een ander perspectief geboden. Door middel van After Effects ben ik gaan experimenteren met de letters van het alfabet. Om deze nieuwe techniek een beetje onder de knie te krijgen heb ik verschillende tutorials gekeken en mij laten inspireren door de typografie trends van 2020. (Envato, 2020)
EINDWERK
Tijdens mijn leerweg over typografie ben ik geïnspireerd geraakt door verschillende typografen. Ieder met hun eigen visie over typografie. Daarom vond ik het mooi sommige van hen te eren in mijn eindwerk. Binnen typografie ben ik fan geworden van abstractie, schreefloze letters en gebruik van negatieve ruimte. Deze aspecten komen veelal terug in de Zwitserse stijl, dit zie je dan ook terug in mijn eindwerk.
Mijn eindwerk bestaat uit verschillende statements die de conclusie vormen op mijn eindwerk. Ik heb hierbij gekozen voor stilstaand beeld, omdat de kracht van typografie naar mijn mening zo beter overkomt.
EINDWERK GEINSPIREERD OP
WIM CROUWEL
Wim Crouwel is een van de belangrijkste naoorlogse ontwerpers. Zijn stijl met strakke en strenge vormgeving is gebaseerd op het modernisme. Voor hem is de visuele esthetiek belangrijker dan de functie, iets wat ik tijdens mijn seminar ook heb ontdekt. (Stedelijk Museum, 2019) Ik vind het juist super interessant, dat je je kunt laten verassen door hetgeen wat je niet meteen ziet. Daarom mijn statement; ‘Typography will surprise you.’ Ik heb hierbij geëxperimenteerd met verschillende fonts die Crouwel zelf ontworpen heeft, zoals; The New Alphabet.
WERK VAN
WIM CROUWEL
Ik heb hierbij geëxperimenteerd met verschillende fonts die Crouwel zelf ontworpen heeft, zoals; The New Alphabet.
EINDWERK GEINSPIREERD OP
WOLFGANG WEINGART
Wolfgang Weingart is een internationaal bekende grafisch ontwerper en typograaf. Hij moedigde studenten aan om te kijken en te experimenteren met typografie door niet alleen te spelen met grootte, gewicht en kleur. Hij gaf studenten de vrijheid om op een expressionistische manier te experimenteren. Hij geloofde erin dat je alleen typografische regels kunt breken door ze te leren kennen. (Burton, 2003) Toen ik begon aan mijn seminar merkte ik dat ik te dicht bij mijzelf bleef, door inspiratie als deze heb ik mijzelf kunnen ontwikkelen door veel meer te experimenteren. Hierdoor heb ik dingen gemaakt die ik normaal nooit gemaakt zou hebben. Ook wil ik mede designers aanmoedigen om meer te experimenteren met typografie, vandaar mijn statement; ‘Every designer should want to know more about typography’.
WERK VAN
WOLFGANG WEINGART
Wolfgang heeft een groot oeuvre, dit zijn een aantal werken van hem die mij aanspreken. In mijn eindwerk is te zien hoe ik zijn inspiratie heb vertaald naar mijn eigen werk.
EINDWERK GEINSPIREERD OP
PETER BI’LAK
Bi’lak in gefascineerd door de persoonlijkheid van letters. Net als mensen hebben letters een eigen karakter met hun eigen stem. Hij werkt voornamelijk redactioneel en houd zich onder andere bezig met letterontwerp. De kern van Biľaks werk is het ontwerpen van lettertypen. (Kunstmuseum Den Haag, 2019) Vandaar de statement; ‘Typography speaks louder than words’.
WERK VAN
PETER BI’LAK
EINDWERK GEINSPIREERD OP
PHILIPPE APELOIG
Philippe Apeloig beaamt dat iedereen dagelijks wordt geconfronteerd met typografie. Iets wat ik aan het begin van mijn seminar wilde aantonen door typografie in de stad te fotograferen. Philippe werkt vooral in de drukwereld, maar verlaat tegenwoordig het gedrukte vlak regelmatig door digitale filmpjes te maken. (Stedelijk Museum, z.d.) Ik begon het onderwerp typografie met het idee om mijn opgedane kennis in een tijdschrift te bundelen. Maar door inspiratie van onder andere Philippe Apeloig ben ik toch ook het digitale pad op gegaan. Mijn statement bij deze luidt als volgt; ‘The power of typography is underestimated’. In mijn eindposter heb ik het letterfont ABF Silhouette van Philippe Aloig toegepast.
WERK VAN
PHILLIPE APELOIG
EINDWERK GEINSPIREERD OP
EXPERIMNETAL JETSET
Experimental jetset is een kleine, onafhankelijke, Amsterdamse grafische ontwerpstudio bestaande uit Marieke Stolk, Erwin Brinkers en Danny van den Dungen. Alle drie zijn ze afgestudeerd aan de Gerrrit van Rietveld Academie, gevestigd in Amsterdam. Hoewel hun invloeden breed en gevarieerd zijn, hangt hun esthetiek nauw samen met die van de modernistische beweging. Hun methodologie is dat taal in objecten veranderd. (Experimental Jetset – About, z.d.) Ik vind het interessant om te zien hoe eenvoud en experimentele vormen als bouwstenen een ontwerp vormen. Daarom de volgende statement: ‘Typography is like lego’.
WERK VAN
EXPERIMENTAL JETSET
EINDWERK GEINSPIREERD OP
EMIL RUDER
Emil Ruder is een typograaf die is geboren in Zwitserland in 1914. Volgens hem heeft typografie één duidelijke plicht en dat is informatie schriftelijk overbrengen, vooral door het gebruik van schreefloze letters. Ruder wil in zijn werken de schoonheid van woorden en beelden laten zien, om op deze manier een deur van kunst te kunnen openen. Ruder vind negatieve ruimte binnen zijn ontwerpen belangrijk. Dit zorgt ervoor dat de kijker meer focus heeft op de positieve ruimte. (Benguiat, 2020) Omdat Ruder de schoonheid binnen typografie belangrijk vind, wijd ik de volgende statement aan hem toe; ‘Use typography more like a way of art ‘.
WERK VAN
EMIL RUDER
EINDWERK GEINSPIREERD OP
@_KICKIN_
De laatste poster van mijn eindwerk wil ik eren aan @_kickin_ (op Instagram), omdat ik tijdens mijn seminar steeds meer interesse heb gekregen in bewegende typografie. Zijn echte naam is Yash Tambe op zijn Instagram is veel toffe kinetische typografie te vinden. Op dit gebied wil ik blijven experimenteren en leren, ook na mijn Seminar. Om mijzelf te blijven uitdagen in de toekomst heb ik ook een eigenlijk Instagram aangemaakt; @typeisfun. Vandaar de statement; ‘Do not hesitate to experiment’
WERK VAN
EMIL RUDER
EVALUATIE EN CONCLUSIE
Tijdens dit seminar is mijn kennis op het gebied van typografie gegroeid en heb ik geleerd hoe ik deze kennis kan toepassen in de praktijk. Zo heb ik bijvoorbeeld kinetische typografie ontdekt, waarvan ik voor dit seminar niet eens van het bestaan afwist. Ook heeft de creativiteit van verschillende kunstenaars deuren voor mij geopend, ik heb ontdekt dat ik de Zwitserse stijl heel interessant vind. In de toekomst wil ik graag mijn eigen stijl creëren, want ik merk dat ik nu nog alle kanten opschiet.
Deze eindopdracht betekent voor mij niet het einde van het seminar. Ik heb enorm veel zin om verder te gaan, want er valt nog zoveel te leren op het gebied van typografie. Volg @typeisfun op Instagram om meer werk van mij te zien in de toekomst.
ENGLISH SUMMARY
During my internship at a leading glossy Magazine in the Netherlands I learned to understand the power of typography and I developed a special love for it. Typography can affect everything about how a message is understood, so it is a huge part of communicating through graphic design. Typography is all around us and strongly represented in our streetscape. It was once designed to make text readable, but has since grown into true art. Because typography has distinctive shapes, new perspectives can always be invented. This inspires me. I find it fascinating to continuously experiment and to keep developing myself. My typography seminar arose from the feeling that typography is rarely noticed or acknowledged. Its importance simply receives too little attention.
BRONNEN
-
Benguiat, E. (2020, 13 maart). In grid we trust: Emil Ruder aka the iconic pioneer of Swiss Style – TypeRoom. Type Room. https://www.typeroom.eu/in-grid-we-trust-emil-ruder-aka-the-iconic-pioneer-of-swiss-styleBurton, P. (2003, 3 september). Wolfgang Weingart. AIGA | the professional association for design. https://www.aiga.org/medalist-wolfgang-weingart
-
Envato. (2020, 30 juni). Typography Trends 2020. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=t-s4FwDUevQ
-
Experimental Jetset – About. (z.d.). Experimental Jetset. Geraadpleegd 18 oktober 2020, van https://www.experimentaljetset.nl/about
-
Forlizzi, J. (z.d.). The kinetic typography engine: an extensible system for animating expressive text. Academia. Geraadpleegd 2 oktober 2020, van https://www.academia.edu/2891647/The_kinetic_typography_engine_an_extensible_system_for_animating_expressive_text
-
Hillner, M. (2009). Virtual Typography. Virtualtypography. https://www.virtualtypography.com/assets/virtual_typography.pdf
-
Koops, E. (2019, 21 oktober). De uitvinding van de boekdrukkunst. Historiek. https://historiek.net/uitvinding-boekdrukkunst-gutenberg-coster/75839/
-
Kunstmuseum Den Haag. (2019, 23 september). Nieuwe typografie voor. https://www.kunstmuseum.nl/nl/museum/nieuws/nieuwe-typografie-voor-kunstmuseum-den-haag
-
Laurant, D. (2018, 23 mei). Typografie voor de grafische vormgever. Issuu. https://issuu.com/dilaur/docs/boek04_typografie_basis
-
Stedelijk Museum. (z.d.). Philippe Apeloig – Using Type. Geraadpleegd 18 oktober 2020, van https://www.stedelijk.nl/nl/tentoonstellingen/philippe-apeloig–using-type
-
Stedelijk Museum. (2019, 20 september). Wim Crouwel (1928-2019). https://www.stedelijk.nl/nl/nieuws/wim-crouwel-1928-2019
-
Tambe, J. (2020, 8 mei). Poster 117 [GIF]. Instagram. https://www.instagram.com/p/B_7unPjH1Qm/
-
van den Broek, R. (2020, 15 september). Typografie: zó ontwerp je een leesbaar lettertype! GoldfiZh. https://www.goldfizh.nl/digital-trends/typografie/
-
Vis, J. (z.d.). Vooys. Jaargang 7 · dbnl. DBNL. Geraadpleegd 12 september 2020, van https://www.dbnl.org/tekst/_voo013198801_01/_voo013198801_01_0022.php#
-
Walraven, M. (z.d.). Effectief communiceren. University Tilburg. Geraadpleegd 20 oktober 2020, van http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=144003