Why quitting social media is the new ‘Rock & Roll’!

Why quitting social media is the new ‘Rock & Roll’!

Sinds een paar jaar ben ik enorm geïnteresseerd geraakt in het vroege ‘Rock & Roll’ tijdperk (50’ – 60’ – 70’ – 80’). Ik denk dat ik onderhand wel meer nummers van ‘The Beatles’ uit mijn hoofd ken dan mijn vader. Naast ‘Rock & Roll’ wil ik me ook graag meer verdiepen in het ontwerpen van posters & collages. Wanneer ik een collage of een poster zie hangen bekijk ik deze altijd aandachtig. Daarnaast vind ik collages en posters persoonlijk 2 krachtige manieren om je mening mee te uiten. Aangezien mijn fascinatie over ‘Rock & Roll’ gaat lijkt het mij daarom wel interessant en toepasselijk om dit met elkaar te combineren.

Ik vind het altijd super interessant om me voor te stellen hoe het was om in het ‘Rock & Roll’ tijdperk te leven. Hoe alles er uit zag, hoe mensen zich kleedde en gedroegen, hoe mensen met elkaar omgingen, hoe mensen hun mening uitte, de muziek die werd gemaakt etc. Ik wil graag meer weten over wat ‘Rock & Roll’ precies was, hoe het is ontstaan & waar het voor stond, hoe het er uit zag en wat het heeft gedaan met de wereld toen in die tijd. Om mij te helpen bij dit onderzoek heb ik een aantal deelvragen opgesteld die ik zal gaan beantwoorden:

  • Wat is ‘Rock & Roll’ precies?
  • Hoe is het ontstaan?
  • Waar staat het voor?
  • Waarom is het ‘Rock & Roll’ tijdperk zo’n belangrijke en relevante periode geweest?
  • Wat heeft het teweeg gebracht voor de tijd waarin we nu leven?
  • Hoe ziet ‘Rock & Roll er precies uit?

Ik ga tijdens deze seminar opzoek naar een manier hoe ik mijn fascinatie voor ‘Rock & Roll’ relevant kan maken voor de tijd waarin we nu leven. Ik koppel deze fascinatie aan het medium posters & collages, waar ik mee zal gaan experimenteren gaande dit project.

Methode en aanpak

Ik ga ‘deskresearch’ doen en ‘literature studies’ lezen over het vroege ‘Rock & Roll’ tijdperk. Ik ga minimaal 1 interview met een Rock & Roll deskundige/kenner houden, documentaires kijken en podcasts luisteren om zo al mijn deelvragen te kunnen beantwoorden. Ik zal gaan experimenteren met het maken van verschillende collages (analoog en digitaal) en digitale posters in combinatie met mijn fascinatie voor ‘Rock & Roll’. Ik wil tutorials gaan volgen om om me verder te ontwikkelen in het ontwerpen van digitale posters. Ik zal daarnaast opzoek gaan naar ‘best-practicevoorbeelden’ en verschillende inspiratiebronnen verzamelen. Ik wil elke week feedback vragen aan docenten en studenten om meer richting te krijgen en niet vast te lopen.

Context

Wat is ‘Rock & Roll’ precies?

‘Rock & roll’ heeft niet 1 concrete betekenis. Het is een muziekstijl die is ontstaan in de VS in de jaren 50’ als een soort samensmelting van alle voorgaande populaire muziekstijlen zoals de blanke country and western, de zwarte blues, de swing en de boogiewoogie (BBC, 2015). In de jaren 50’ net na de tweede wereldoorlog werd in Amerika alles heel erg gecontroleerd door de gevestigde orde. Zij bepaalde welke programma’s er op tv kwamen, welke muziek er werd geluisterd en wat er wel en niet kon. De jeugd, die de oorlog niet had meegemaakt, moest niks van deze ‘traditionele regels’ hebben. De jongere generatie was aan verandering toe. Nieuwe muziek, nieuwe regels en wetten, nieuwe manier van denken. Deze eerste vorm van ‘Rock & Roll’, met muziek van onder andere: Chuck Berry, Elvis Presley, Fats Domino & Bill Haley (Curtis, 2020), was precies waar de jongeren naar opzoek waren. Een vernieuwend tempo, gewaagdere teksten die ook aansloten op wat de jongeren meemaakte en een wilde manier van dansen. De jongeren hadden eindelijk iets dat van hun was en voor hun was. Vanaf dit moment begonnen jongeren echt hun eigen smaak te creëren. Ze begonnen andere kledingstijlen te dragen, anders te praten en werden veel rebelser. Ze vormden echt hun eigen mening (BBC, 2015).

‘Rock & Roll’ werd steeds groter en populairder over de hele wereld. Jongeren begonnen zelf in hun schuur muziek te maken wat ervoor zorgde dat er weer nieuwe vormen ontstonden. Tussen 1962 en 1964 veroverden ‘The beatles’ & ‘The rolling stones’ de wereld samen met een heleboel andere bands uit de UK, die hier een voorbeeld van waren. Dit werd ook wel de ‘British invasion’ genoemd (Curtis, 2016).

‘Rock & roll’ was naast een muziekstijl dus ook een beweging, een counterculture, die zich bleef ontwikkelen en ervoor zorgde dat er in de loop van de jaren veel taboe’s bespreekbaar werden gemaakt zoals gender, ras, kleding, kleur en gevoelens, maar ook mensen rechten en politiek. Rock & roll gaf verandering. Vernieuwing. Het gaf de jeugd een gevoel dat er veel mogelijk was (Curtis, 2017).

“The great thing about rock and roll is that someone like me can be a star.” – Elton John

In een paar woorden; waar staat ‘rock & roll’ voor?

De diepere betekenis van ‘Rock & Roll’ zit hem in het geven van kritiek op het statis quo. Het is het strijden voor verandering en vernieuwing. Ingaan tegen of losbreken van de huidige gevestigde orde. Opkomen voor je rechten en anders zijn om op te vallen. 

“Rock & Roll zie ik als de stem van de jeugd, kijkend naar hun toekomst.” – Frans Clignet (‘Rock & Roll’ kenner)

“Rock & Roll is breaking free from the grip of tradition & authority.” – Patti Smith (Rock artiest uit de Jaren ’70) 

Uitvoering en experimenten

Experiment 1 – Kennismaken met maken van analoge collages.

Experiment 2 – Analoge collage maken die betekenis van nummer beschrijft (The Beatles – Revolution)

 

Het was een leuk experiment maar ik merkte al gauw dat het maken van analoge collages veel tijd vraagt. Dus ik ben hierna digitaal gegaan en geswitcht naar posters.

Experiment 3 – Digitale posters – My ‘Rock & Roll’ favorites.

Ik zocht naar een manier waarbij ik mijn fascinatie voor het vroege ‘Rock & Roll’ tijdperk relevant kon maken voor designers van nu. Ik bedacht een concept genaamd ‘How to make 2020 Rock & Roll again’. Hierbij wilde ik bekende beelden of mensen van nu een ‘Rock & Roll’ make over geven. Het doel van dit concept was dat ik designers van nu hiermee wilde leren ‘hoe je iets ‘Rock & Roll maakt’. Ik ging eerst oefenen door het bekijken van tutorials en daarna ging ik zelf experimenteren.

Experiment 4 – Digitale posters – Werken met 50’s rock concert poster style.

Experiment 5 – Digitale posters – Werken met 70’s psychedelic poster style.

 

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/giphy.gif” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Spelen met verschillende kleurenopties” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]


Experiment 6 – Digitale posters – Make 2020 ‘Rock & Roll’ again

Na dit experiment kreeg ik een inzicht die de richting van mijn ontwerpen veranderde. Na veel onderzoek te hebben gedaan wist ik onderhand waar ‘Rock & Roll’ voor stond in die tijd. Het was een beweging, een counter culture met mensen die hun mening/kritiek gaven (of nadachten) over het ‘statis quo’ op verschillende manieren (muziek, kunst, creatief werk, boeken, films, eenheid & samen vorming).

Ik bedacht me dat we nu (2020), meer dan ooit, ook weer veel meer muziek, kunst, creatief werk, boeken, films, eenheid & samen vorming nodig hebben om onze mening te geven over de huidige ‘statis quo’. Dus, ben ik hier zelf mee aan de slag gegaan.

Experiment 7 – Digitale posters – Posters maken die mensen aansporen om weer meer kritiek te geven op de huidige ‘statis quo’.

Ik vond dat ik een leuke richting op ging en was benieuwd naar feedback. Ik liet CMD docent Siebe mijn proces zien en hij gaf aan dat het onderwerp dat ik wilde aankaarten erg sterk was, alleen dat de vorm ook eventueel anders kon. Hij gaf aan dat ik het ook van een hele andere kant kon gaan bekijken. Namelijk: Wat is tegenwoordig ‘counter culture’? Wat is de rock & roll van nu? Wie geeft er nu op geniale wijze zijn mening op de ‘statis quo’? Hij vroeg me ook om vervolgens na te denken over: Wat is nou counter culture die jij belangrijk vindt? Hoe uit ‘Rock & Roll’ zich nu voor jou als designer?

Ik vond deze feedback erg waardevol en ben hier vervolgens op door gegaan. Ik ben gaan onderzoeken wat voor soort counter culture’s er op dit moment zijn in de wereld en ben gaan kijken naar waar ik me het meest in kon vinden.

De kwestie die me het meest heeft aangegrepen en hetgeen dat voor mij het meest ‘Rock & Roll’ van nu is, is de documentaire ‘the social dilemma’ op netflix. Ex-werknemers van bedrijven als Facebook, Instagram, Google & Twitter bespreken in deze documentaire wat de (levens)gevaarlijke impact van deze sociale netwerken is op onze samenleving. Ik ben me, na het zien van deze documentaire, flink gaan verdiepen in dit probleem. Ik heb veel onderzoek gedaan en feiten verzameld.

Met al deze feiten heb ik mijn eigen mening/ kritiek op de ‘statis quo’ gecreëerd. Deze mening ben ik vervolgens gaan uiten met creatief werk. Ik ben weer gaan experimenteren met digitale posters.

Experiment 8 – Digitale posters – mensen informeren met de feiten over social media.

In een laatste feedback moment met studenten en CMD docent Siebe kwam terug dat het nog veel uitdagender en rebelser kon en dat ik me met mijn werk ook eventueel zou kunnen richten op de (sociale media) bedrijven in plaats van de slachtoffers (gebruikers).

Eindwerk: Hoe ziet hedendaagse counter culture (rock & roll) er voor mij als designer uit?

Mijn eindwerk is een concept van een guerilla poster campagne die mensen moet shockeren en mensen goed laat nadenken over dit probleem. Het doel van de campagne is  om mensen te laten inzien hoe ernstig het probleem eigenlijk echt is. Zo, hoop ik dat mensen anders over de platformen gaan nadenken en in actie komen. Want alleen zo kunnen we dit probleem tegen gaan.

De bedoeling is om deze posters, met groot formaat, op te hangen op plekken waar veel social media gebruikers komen. Denk aan plekken als: gebouwen van Hogeschool Utrecht, Universiteitsgebouwen, in de tram, in de trein. Daarnaast zou de campagne bijvoorbeeld ook ‘gesponsored’ op instagram uitgezet kunnen worden op dit soort plekken zodat het nog meer binnen komt.

 

 

Evaluatie & conclusie

Tijdens deze seminar heb ik veel onderzoek gedaan naar mijn fascinatie: het vroege ‘Rock & Roll’ tijdperk, en hier heb ik veel van geleerd. Tegelijkertijd ben ik (in combinatie met mijn fascinatie) veel gaan maken en ideeën gaan uitwerken. Ik heb me zo weten te ontwikkelen in Adobe Photoshop, wat ik mezelf had voorgenomen aan het begin van deze seminar. Ik vond het in de loop van het project erg lastig om mijn fascinatie relevant te maken voor de tijd waarin we nu leven dus heb ik veel feedback gevraagd aan docenten, studenten, vrienden en familie. Uiteindelijk ben ik op de juiste richting uitgekomen. Ik weet nu namelijk hoe ‘Rock en Roll’ (van deze tijd) eruitziet voor mij als persoon, maar ook als designer. Ik heb iets gevonden waar ik volledig achter ben gaan staan, en me voor in ben gaan zetten. Het was een leerzame en waardevolle periode ondanks het saaie thuiswerken door de corona crisis.

De toekomst van…

Ik heb nu nog maar een paar schokkende feiten benoemd. In de toekomst zou ik graag willen zien dat alle andere schokkende feiten uitgewerkt worden in dit soort posters en een podium krijgen, zodat de waarheid boven water komt!

Studenten of professionals die willen doorwerken met mijn concept (en mijn mening delen) adviseer ik om te gaan focussen op het idee dat je echt anders moet zijn om op te vallen. Ik heb met mijn project gekozen voor schokkende beelden, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om op te vallen.

“The people who think they are crazy enough to think they can change the world, are the ones who actually do.” – (Apple, 2013)


Bronnenlijst

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *