Concept Diary – Merlijn Schagen 1698738
Synopsis
Premisse
“Zelf World Building ontdekken en hier een eigen wereld mee maken”
Context, Scope, Definitie
Mijn onderzoek past mooi bij het vak seminar. Ik speel in op een van mijn grote interesses waar ik mij meer in kan ontwikkelen, World Building, en daarnaast wil ik dit begrip tastbaar maken en mensen zelf onderdompelen in mijn eigen gemaakte wereld. Ik ga aan de slag met mijn creatieve vaardigheden om deze verder te ontwikkelen.
In een van de eerste feedback momenten kreeg ik van Maartje Wegdam de tip om niet zelf een compleet nieuw verhaal te bedenken maar juist een bestaand verhaal aan te pakken en hier World Building op los te laten. Hiervoor heb ik dan ook gekozen en ga ik kijken naar het verhaal van Hans en Grietje.
Voor mijn onderzoek en zoektocht heb ik de volgende hoofdvraag opgezet: Hoe kan ik door middel van World Building een complete wereld van Hans en Groetje opzetten waar mensen compleet in ondergedompeldkunnen worden.
Dankzij mijn hoofdvraag kwam ik op de volgende deelvragen:
- Wat is World Building en hoe maken bedrijven als Disney hier gebruik van?
- Wat houdt immersive design in en hoe speelt World Building daar een rol in?
- Hoe zet ik wereld neer waar multiperspectiviteit in terug komt?
- Welke boodschap wil ik met mijn verhaal en wereld vertellen?
^ intro poster seminar
Methode en Aanpak
Uitvoering en Experimenten
World Building
^ mandala volgens McDowell (McDowell, 2015)
^ schetsen mandala
^ uitgewerkte mandala
Disney
Om te kijken naar voorbeelden van World Building heb ik naar Disney gekeken. Niet alleen is Disney een grote passie van mij maar ook een groot voorbeeld in World Building. In 1955 opende Walt Disney Disneyland in Anaheim. Het park was een groot succes en zo bleef hij aan het park werken en nieuwe ervaringen toevoegen. Op 18 maart 1967 opende in Disneyland Park de attractie Pirates of the Caribbean. Het was direct een groot succes bij de gasten. Het was een erg gedetailleerde attractie met vele special effects, aanstekelijke muziek en personages die iedereen aansprak. Sindsdien is Pirates of the Caribbean een geliefde klassieker en te vinden in alle Disney parken wereldwijd. Door het grote succes van de attractie kwam in 2003 de film Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. Dit was het begin van een van de grootste successen van Disney in live action films. Door de duidelijk uitgedachte en herkenbare wereld van Pirates of the Caribbean wat door middel van World Building in elkaar gezet was, was het voor de filmmakers vrij gemakkelijk om de films te maken en te zorgen dat deze perfect in de wereld van de attractie passen. Hetzelfde gebeurde met de wel bekende attractie The Haunted Mansion waar in hetzelfde jaar een live-action film van kwam.
Bij het zoeken van World Building en Disney kwam ik erachter dat een bedrijf dankzij World Building hun organisatiestrategie hebben ontworpen en aangescherpt. Dit was niemand minder dan AirBnB, door gebruik te maken van een storyboarding wilde zij hun klanten beleving beter leren kennen en zien wat hun volgende stappen kunnen zijn, wat nu goed werkt en wat verbeterd kan worden (Kessler, 2012).
Hans en Grietje Storyboard
^ schetsen storyboard hans en grietje
^ storyboard hans en grietje
Vervolgend onder een aantal mensen gevraagd of er delen onduidelijk waren of miste. Hieruit kwam dat het vrij onduidelijk was waarom er geen geld meer was voor de kinderen, hoe de kinderen terug bij hun ouders kwamen en het strooien van steentjes of broodkruimels miste en deze scenes heb ik daardoor toegevoegd aan mijn story board.
^ aanvulling storyboard scenes
Aan de hand van de storyboard ben ik aan de slag gegaan met een kaart te tekenen van de wereld waarin Hans en Grietje wonen. Ik heb zelf een vrij duidelijk beeld van de wereld en door middel van de kaart kon ik deze tastbaar maken.
^ kaart wereld Hans en Grietje
Poster design
^ moodboard/ inspiration wall
Het leek mij interessant om posters te maken als een soort verkoop afbeelding voor reizen naar de wereld van Hans en Grietje.
^ schetsen posters
^ uitgewerkte posters
Reisgids
Nu had ik een vrij duidelijk beeld van deze wereld maar had ik deze mij nog niet helemaal eigen gemaakt. Ook het tastbare om er een echte ervaring van te maken ontbrak nog. Graag wilde ik voor mijn eindproduct en de expo inspelen op een reisbureau idee. Allereerst ging ik aan de slag met de feedback die ik kreeg van Siebe de Boer. Ik moest de wereld meer levendig maken en uitdenken, kijken naar kleine details en wat dingen zijn die bij een reisbureau nou echt naar voren komen. Zo ben ik aan de slag gegaan met het maken van een reisgids.
^ mockups reisgids
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Reisgids_MerlijnSchagen_Seminar.pdf” title=”Reisgids” download=”off”]
^ PDF reisgids
Multiperspectiviteit
Om de wereld nog meer eigen te maken besloot ik om te starten met mijn eigen verhaal in deze wereld. Ik was erg benieuwd naar een verhaal wat niet verteld was, dat van de heks. Deze werd alleen neer gezet als een gevaarlijk en slecht persoon maar ik wilde weten waarom. Ik werd door feedback van docenten gewezen op multiperspectiviteit. Een andere naam voor multiperspectiviteit is polyperspectivity. Dit houdt in dat er bij verhalen altijd verschillende perspectieven zijn. Volgens Hartner is het zo dat het niet altijd gaat om waarheid en leugens maar wel dat elk verhaal een kern van de waarheid heeft en het recht hoort te hebben om gehoord te worden. Dit probeer ik terug te brengen in het verhaal van de heks.
Hiermee ben ik aan de slag gegaan om het verhaal van de heks te schrijven. Tijdens het verhaal heb ik zo veel mogelijk geprobeerd om de hero’s journey toe te passen als een goede leidraad voor het verhaal.Nu is schrijven niet mijn beste kwaliteit dus heb ik het net als eerst aangepakt in storyboards.
^ schetsen storyboard verhaal heks
^ storyboard heks
Door mijn nieuwe verhaal en de aangepaste wereld heb ik een laatste paar poster gemaakt om zo het verhaal compleet te hebben.
^ schetsen nieuwe posters
^ aanvulling nieuwe posters
Eindproduct
^ App schermen
^ App mock-up
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Untitled.m4v” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
^ App in gebruik
Evaluatie en conclusie
Zelf ben ik erg tevreden met mijn proces en eindresultaat. Ik heb veel geleerd over niet alleen World Building maar ook over mijzelf. Ik ben zeker iemand die graag eerst het onderzoek in duikt en dan een duidelijk einddoel op stelt. Voor Seminar is dit nou net niet de bedoeling en daar heb ik moeite mee gehad. Ik heb geleerd en zie in hoe nuttig het is om gewoon aan de slag te gaan en creatief bezig te zijn. Door elk stapje leerde ik wat nieuws, kreeg ik nieuwe ideeën en bleef ik enthousiast aan het werk. De feedback momenten van zowel docenten als mede studenten verbaasde mij elke keer weer. Na elk moment liep ik weg met nieuwe ideeën, meer inspiratie, enthousiasme en altijd een goed gevoel. Ik denk zeker het meeste geleerd te hebben van het proces in het algemeen en vond het meer vinden over World Building erg interessant en leerzaam.
Toekomst
World Building is een erg breed onderwerp waar heel veel mee kan. Zelf denk ik dat World Building het beste naar voren komt als een echte fysieke immersive ervaring. Helaas is dat iets wat momenteel niet kon. Ik denk dat er heel veel meer met Seminar kan. Ik zie mijn eindproduct dan ook niet als een einde maar meer als een onderdeel van een mogelijk groter geheel. Zelf wil ik zeker aan de slag blijven met World Building en Immersive design. Ook grafisch bezig zijn vind ik erg leuk en merk ik dat ik hoe meer ik er mee bezig ben hoe beter ik in mijn kunnen wordt.
English Summary
I always have had interest in World Building and how to immerse someone in a story. For my Seminar I took upon the task to learn more about World Building and create a new story in the already known story of Hans & Gretel. I did this by letting my creative brain take the lead, create storyboards, ask feedback, work on a small magazine and end up with an app design.
Bronnen
- CMD Methods Pack. (z.d.). CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. Geraadpleegd 10 oktober 2020, van https://cmdmethods.nl
- Hartner, M. (2012, 15 oktober). Multiperspectivity. Living handbook of narratology. https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/37.html
- Kessler, S. (2012, 9 november). How Snow White Helped Airbnb’s Mobile Mission. Geraadpleegd op 9 december 2019, van Https://www.fastcompany.com/3002813/how-snow-white-helped-airbnbs-mobile-mission
- McDowell, A. (2015, oktober). The role of disruption in world building. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BSC8-JxDpZ8
- Ryan, M. L. (2003). Narrative as virtual reality: Immersion and interactivity in literature and electronic media. Baltimore, MD, USA: The Johns Hopkins University Press.
- Ryan, M. L. (2008). Interactive narrative, plot types, and interpersonal relations. U. Spierling & N. Szilas (Eds.), Interactive storytelling. Berlin, Germany: Springer-Verlag.
- World Building Institute. (z.d.). Alex McDowell RDI | World Building Institute. Geraadpleegd 10 oktober 2020, van https://worldbuilding.institute/people/alex-mcdowell