3D vormen

INLEIDING

Ik vind het altijd super intrigerend hoe designers of artiesten 2D vormen om kunnen zetten naar 3D. Zelf vind ik het vaak lastig als CMD’er om je ideeën visueel te maken, een beeld te schetsen van wat jij in je hoofd ziet. 3D beelden vind ik ook veel boeiender en interessanter omdat het lijkt alsof het echt tastbaar is. De illusie opwekken dat een beeld 3D is of echt diepte heeft terwijl het 2D is.

“3D wordt meestal gebruikt om aan te geven dat iets ruimtelijk kan worden waargenomen”

CONTEXT, SCOPE, DEFINITIE

Overal om ons heen zijn schermen en prints te zien, tekst wordt ook vaak 2D weergegeven op schermen terwijl ik denk dat 3D beelden veel spraakmakender zijn en een hogere stopping power hebben. Wanneer ik zelf een 3D beeld in bijvoorbeeld m’n Instagram feed of in de omgeving tegenkom stop ik sneller omdat dit eruit springt (letterlijk en figuurlijk). Tijdens deze seminar wil ik leren 3D vormen te schetsen en maken op een zo realistisch mogelijke manier. Daarvoor heb ik de volgende onderzoeksvragen opgesteld:

Hoofdvraag: Hoe maak je van een 2D vorm een zo realistisch mogelijke 3D vorm?

Deelvragen:

Wat maakt een vorm ‘3D’?

Wat zijn de essentiële elementen om een vorm 3D te maken?

Hoe creëer ik de illusie dat rechte oppervlakken en andere vorm hebben?

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.26.03.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

METHODE EN AANPAK

Om te beginnen wil ik onderzoek doen naar wat er nu eigenlijk wordt verstaan onder 3D.

De term 3D is de afkorting van driedimensionaal. Het gaat om vormen die je met drie richtingen (lengte, breedte en hoogte) waarneemt. Een vlak of plat onderwerp zonder kromming wordt 2D genoemd, dit is dus tweedimensionaal. (Sawakinome, 2020)

Een van de artiesten die mij onder andere heeft geïnspireerd om onderzoek te willen doen naar dit onderwerp is Peter Koggler. (Kogler, 2020)

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.30.49.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Hij maakt ruimtes door gebruik te maken lijnen kleuren en vormen optisch anders qua vorm dan ze eigenlijk zijn. Wat ik hier zo interessant aan vind is dat ruimtes anders of groter of kleiner of krommer lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Op Instagram volg ik Jordan Metcalf, hij maakt vooral 3D illustraties in illustrator. Hij maakt vooral digitale 3D illustraties en optische illusies. (Metkalf, 2020)

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.32.17.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Tijdens deze seminar wil ik tutorials gaan volgen van tekenaars over 3D tekenen en vooral veel gaan schetsen zodat ik er zelf goed achter kom wat wel en niet werkt. Ik kies voor schetsen omdat dit mij een goede methode lijkt om je proces te kunnen inzien.

Tussendoor wil ik deze ook voorleggen bij personen zodat zij vanuit hun kijk feedback kunnen geven. Ook wil ik minstens één expert interviewen en vragen om tips. Aan het einde hoop ik een goed 3D beeld te kunnen neerzetten waarbij je de illusie krijgt dat het tastbaar is en dus diepte heeft.

UITVOERING EN EXPERIMENTEN

Om te starten begon ik met het tekenen van de meest bekende basisvormen. De cirkel, driehoek, rechthoek en vierkant welke ik eerst 2D tekende en daarna 3D, dus met diepte door hoogte breedte en lengte toe te voegen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze schetsen legde ik voor bij een aantal testpersonen. Hierbij stelde ik de vragen:
Wat maken deze schetsen juist wel of niet 3D? Hoe kan ik een vorm nog ‘echter’ 3D laten lijken?

Hieruit kwamen de volgende antwoorden

naar voren: Schaduw, licht, lijndikte, diepte, contrast, kleurverschil

Na deze feedback ben ik aan de slag gegaan met nieuwe schetsen waarin ik kleur gebruikte en contrast. Ook kocht ik grijs en bruin papier en witte potlood om te kijken wat dat voor effect zou hebben en of het zo belangrijk is om donkere potlood te gebruiken of dat je het 3D effect ook met witte potlood kunt creëren. Als laatste heb ik een aantal tutorial gevolgd van een 3D illusie van Howard Lee. (Howard Lee, 2020) Hieruit kwamen de volgende resultaten:

Al een tijdje volg ik Thijs van den Broek op Instagram en Behance. Hij maakt supergave 3D tekeningen die heel realistisch zijn. Ik heb hem via Instagram benaderd of hij mee wilde werken aan dit project en een aantal vragen zou kunnen beantwoorden en tips heeft. De tips die hieruit voortkwamen (zie gehele gesprek in de bijlagen):

  • Materiaal: big pennen en COPIC markers
  • Begin op papier daarna uitwerking naar digitaal
  • Om realistischer te gaan schetsen ga objecten observeren: kijk naar belichting, reflecties, kleur etc.
  • Bij afbeelding die je natekent eyedropper tool in photoshop gebruiken om verschillende waarden uit de afbeelding te halen en gebruiken voor je eigen schets.
  • Om snel een complexe vorm op papier te zetten begin met de vorm van een zeepje, deze kun je zien als de contour van je uiteindelijke schets. Door sectielijnen en deellijnen toe te voegen krijg je heel snel een idee van het volume.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.48.24.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 Werk van Thijs van den Broek (Instagram)

Hierna ben ik daarom overgegaan van potloden naar markers en zwarte pennen, door de schetsen hierboven merkte ik dat de vormen een beter diepte idee kregen wanneer de kleuren goed met elkaar zijn geblend. Zie hier de vormexperimenten met markers. Ook voegde ik deel en sectielijnen toe. In de schetsen hieronder zie je dat de kleuren veel beter blenden waardoor de vormen meer diepte effect krijgen.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.49.36.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Nu ik de vormen onder de knie heb ben ik verder gegaan door de vormen te combineren en hier een poppetje van te maken en met markers in te kleuren. Ook heb ik getekend vanuit de ‘zeepje’s achtige vorm met sectie en dieptelijnen. Ik vind het best lastig om vanuit perspectief te tekenen, bij de laatste schets is dit het beste gelukt omdat ik hier meer lette op versmalling naar de diepte.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.51.04.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

 

Het 3D effect door middel van blending en marker gebruik vind ik goed gelukt. Maar ik vind het allemaal nog wat stijfjes dus besloot verder te gaan en te experimenteren met wat abstractere vrije vormen (zoals Kogler). Dit keer gebruikte ik wit potlood op zwart papier om het contrast om te draaien. Hieruit kwam de volgende schets:

Ook heb ik nog geëxperimenteerd in illustrator en een tutorial gevolgd van Jordan Metkalf.

Ik gebruikte de functies om object te blenden en extenden en de 3D revolve tool.

Ik merkte wel dat ik het veel leuker om offline te schetsen en werken met potloden en markers omdat ik dan toch meer het gevoel krijg dat ik het echt helemaal zelf creëer.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.52.19.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

 

 

Na een feedbacksessie met de seminargroep en Siebe de Boer kreeg ik de tip om te kijken naar 3D illusie tekeningen en perceptie bijvoorbeeld van Rogier van der Zwaag.

Hij maakt hele gave dingen van 3D vormen die hij dan in een video ‘uit elkaar’ trekt of de schaduw weg haalt door het gebruik van bijvoorbeeld tape of verschillende vlakken. (Zwaag, 2020)

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.53.03.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Dit heb ik zelf geprobeerd door soortgelijke vlakken uit te knippen op zwart en wit papier. Dit keer maakte ik dus geen gebruik van potloden of schetsen maar geknipte vlakken.

Ik merkte dat je hierdoor een veel ‘strakker’ beeld krijgt dan wanneer je het inkleurt/tekent. Ik zou hier zelf niet snel aan denken om deze techniek te proberen.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.53.41.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Als ik dus strakke vormen wil verbeelden is het handig om deze techniek te gebruiken, het leuke is dat je ze kunt verschuiven en gebruiken in verschillende opstellingen.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.55.19.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

EINDPRODUCT

 

Na deze verschillende experimenten en technieken wilde ik alle tips en feedback verwerken in het eindproduct. Ook wil ik mijn fascinatie voor 3D vormen en illusies weergeven door een soort ruimte te creëren zoals Kogler maar dan net wat anders door vaste vormen te gebruiken. Ik heb ervoor gekozen om toch gekozen voor een 3D ruimte omdat je ook juist hier de meerdere vlakken kunt gebruiken om de illusie door te trekken.

Om af te sluiten een toepasselijke quote van Eliasson:

 

“For the sake of sanity, the brain and the eyes keep things simple. But take away the sense of sight and suddenly things are not so simple”. – Olafur Eliasson.

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schermafbeelding-2020-10-26-om-16.55.57.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_video src=”youtube” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

CONCLUSIE

Wat maakt een vorm ‘3D’? Wat een vorm driedimensionaal maakt is dat het diepte heeft, dat je dus tekent en hierbij de hoogte lengte en breedte meeneemt.

Wat zijn de essentiële elementen om een vorm 3D te maken? Essentiele elementen zijn hierbij: gebruik van schaduw, kleurcontrast, verloop van kleuren van donker naar licht of andersom. Het werkt het beste als de kleuren goed in elkaar overlopen of blenden, hiervoor kun je het beste markers gebruiken of digitaal photoshop eyedrop/kwasten.

In mijn eindproduct laat ik zien dat ik op een 2D oppervlak in combinatie met 3D ruimte de illusie kan wekken dat iets 3D lijkt en er dus zogenaamd diepte in zit.

Omdat ik merkte dat het schetsen met potloden en markers lekker werkte ben ik hier vooral mee doorgegaan. Voor de volgende keer of hoe ik hier verder mee zou gaan is om eigen schetsen te digitaliseren en dan zoals Thijs als tip gaf echte structuren en kleuren toe te voegen via photoshop. Ik heb nu de basis van illusie/3D tekenen onder de knie. Als designer vind ik het fijn om snel je idee te kunnen visualiseren, deze seminar heeft me daar zeker bij geholpen. Om hieruit verder te borduren lijkt het me gaaf nog meer tutorials te volgen en verdere inspiratie op te doen uit het werk van Jordan Metcalf en hoop ik digitaal net zo gave illustraties te kunnen maken.

BRONVERMELDING

 

Sawakinome. (2020). Verschil tussen 2D en 3D / Taal. Het verschil tussen vergelijkbare objecten en termen. Geraadpleegd op 16 september 2020 van: https://nl.sawakinome.com/articles/language/unassigned-6118.html

Peter Kogler. (2020). Exposities werk van Kogler. Geraadpleegd op 18 september 2020 van: http://www.kogler.net/

Jordan Metcalf. (2020). Portfolio Jordan Metcalf, digitale 3D vormen. Geraadpleegd op 22 september 2020 van: https://jordan-metcalf.com/

Howard Lee. (2020). 3D illusion tutorials. Geraadpleegd op 24 september 2020 van:  https://www.youtube.com/channel/UCHLsDgq8Hm5v3_ZCauPdyKQ

James Hempel. (2010). Blog 3D art. Geraadpleegd op 1 oktober 2020 van: https://www.jameshempel.com/useful-characteristics-of-three-dimensional-3d-artist/

Abstract: The Art of Design. (2020). Olafur Elliason: The Design of Art. Geraadpleegd op 6 oktober 2020 van:  Netflix.com

Zwaag. (2020). Portfolio. Rogier van der Zwaag 3D ontwerper. Geraadpleegd op 15 oktober 2020 van:  https://rogiervanderzwaag.com/

Thijs van den Berg (2020). (Interview) https://www.behance.net/tmvandenbroek

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *