De bovenstaande quote laat zien dat de ernst van het stervende koraal ook de mensheid aantast. Het gaat slecht met de koraalriffen, in de afgelopen jaren is 70% van al het koraalrif dood gegaan, naar schatting zal dit getal alleen maar stijgen en in 2050 zal er nog maar een kleine 10% gezond zijn (NOS Special, z.d.).
CONTEXT, SCOPE EN DEFINITIE
Het koraal heeft mijn aandacht getrokken nadat ik de documentaire ‘A Life On Our Planet’ van David Attenborough (Fothergill, Hughes & Scholey, 2020) heb gekeken en de film ‘My Octopus Teacher’ (Ehrlich & Reed, 2020). In deze twee Netflix uitingen komt één onderwerp terug: het koraalrif dat steeds sneller dood gaat. Doordat ik in korte tijd veel informatie tot me kreeg ben ik de ernst van dit onderwerp gaan inzien en heb ik de focus van dit project op koraal gelegd.
In dit onderzoek ben ik ingegaan op het zoeken naar een manier om de boodschap, de verdwijning van koraal en de bijbehorende gevolgen, op een subtiele manier over te brengen. Ik ben niet opzoek gegaan naar een oplossing omdat er simpelweg te weinig tijd is.
RELEVANTIE
De bewustwording van de mens voor het stervende koraal is belangrijk omdat dit onderwerp al decennialang speelt. Een gezonde oceaan zorgt maar liefst voor 2/3 van al het zuurstof op aarde, het regenwoud is goed voor 20% van de totale zuurstofproductie (Kijk, 2019). Maar al die zuurstof zuigt het regenwoud net zo snel weer op.
Het koraalrif functioneert als een kraamkamer hier groeit 25% van al het oceaanleven in op (Portier, 2018). Als de temperatuur blijft stijgen zal het nog 15 tot 20 jaar duren totdat er alleen nog dood koraal op de aarde is. Zoals al eerder benoemd heeft dit ernstige gevolgen voor het ecosysteem en daarmee de mens en natuur. De snelle daling van het koraalrif heeft verschillende oorzaken (hier.nu, 2017). Zo speelt overbevissen een rol, beschadigen duikers het koraal en wordt het oceaanwater vervuild. De laatste en meest bekendste oorzaak is de klimaat verandering. Hierdoor warmt het water op, en bij 1 graad verschil zal dit al dodelijk zijn bij het koraal.
METHODE EN AANPAK
Voor dit onderzoek heb ik gebruik gemaakt van verschillende inspiratiebronnen, mijn werkwijze bestaat vooral uit het maken van verschillende experimenten. Ik ben naar een manier gaan zoeken om mensen, op een abstracte manier, mee te geven wat er gebeurd met het koraal. Door veel te experimenteren heb ik uit elk experiment de belangrijkste elementen kunnen halen en dit kunnen toepassen in een volgend experiment.
UITVOERING EN EXPERIMENTEN
[aesop_gallery id=”4304″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
- Inspiratie kunstenaars Gregory Halili – Laat zien dat koraal gebruikt kan worden om een ander voorwerp mee vorm te geven.
- Inspiratie kunstenaars Vanessa Barragào – heeft mij laten inzien dat het materiaal waarmee je koraal nabootst geen echt koraal hoeft te zijn.
- Informatie zoeken inhoud koraal – Het is fijn om goede informatie te hebben over het onderwerp.
- Documentaire Chasing Coral – De beelden van koraal documentaires vind ik mooi en aangrijpend, dit heeft mij opnieuw de ernst van het probleem laten inzien.
- Overzicht koraal – Door de documentaire die ik had gekeken was ik benieuwd naar wat voor koraal er allemaal bestond. Dit zijn wel meer dan 45.000 soorten, ik heb een selectie uitgezocht voor inspiratie.
- Koraal vs …. – Door de inspiratie van Vanessa Barragào ben ik opzoek gegaan naar overeenkomsten in het uiterlijk van koraal
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”De feedback die ik heb gekregen was fijn. Ik kreeg te horen dat ik op het goede spoor was, dus maakte ik een lijst hoe ik verder wou werken en besloot om een iteratie te maken op koraal vs.. omdat ik deze beelden erg interessant vond.
” cite=”Feedback – Rob van der Isert ” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”4308″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
- Koraal vs …. – Op de voorgaande vergelijking kreeg ik inspiratie om meer vergelijkingen te maken, de vergelijking met de vinger afdruk sprak mij het meest aan.
- Structuur koraal met klei – om structuren beter weer te kunnen geven probeerde ik 3d objecten te maken van klei. De klei structuren gaven klasgenootjes de illusie van echt koraal, dit was de bedoeling.
- Structuur koraal met lijm – Om de structuur na te bootsen ben ik gaan kijken naar andere materialen, zo kwam ik bij een lijmpistool. De lijm hiervan droogt redelijk snel op, hierdoor kon ik verschillende hoogtes maken. De resultaten waren niet heel verfijnd en dat vond ik jammer.
- Structuur koraal met ijzerdraad + touw – Door touw te combineren met ijzerdraad kon ik het de gewenste vorm geven wat ik wou.
- Structuur koraal abstract grafisch – Ik werd geïnspireerd door de mooie kleuren van het koraal en heb hier een abstracte tekening van gemaakt. Nadat ik hier feedback over vroeg kwam er uit dat de abstracte tekening het beeld eigenlijk afzwakte. Ik heb het hierbij gehouden en ben verder gaan kijken naar 3d objecten.
- Structuur koraal nabootsen stempel vinger afdruk – In mijn experiment ‘Koraal vs..’ kwam uit dat ik de vinger afdruk het meest interessant vond, ik heb stempels gemaakt van mijn vingerafdrukken en hiermee koraal proberen na te bootsen.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”De feedback die ik hier heb gekregen voelde algemeen aan, ik ben na de klassenfeedback naar Jesse gegaan om even na te praten over mijn onderwerp. Hij vertelde mij dat het misschien zou helpen als ik terug zou kijken naar mijn inspiratiebronnen. Ook ben ik gaan praten met Isabelle te Kulve, ze stelde een aantal iteraties voor waar ik mee verder kon. Ik kreeg ook de feedback om groter te werken, voor mij werkt dit persoonlijk niet. Ik vind het fijn om mijn prototypes niet al te uitbundig te maken, op deze manier kan ik ‘uitpakken’ wanneer ik het goed genoeg vind om het definitief te maken. ” cite=”Feedback klas, Jesse Reiner – Isabelle te Kulve” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”4327″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
- Inspiratie pinterest – Ik ben terug gaan kijken naar mijn inspiratiebronnen, ik bekeek het werk nog eens van Vanessa Barragào en ze gaf me inspiratie om de materialen die zij gebruikt toe te passen.
- Inspiratie koraal nabootsen klei – Ook gaf Dimphy een tip over een account op Instagram waar koraal wordt nagebootst in klei, dit vond ik interessant en deed mij denken aan mijn eerdere experiment met klei.
- Structuur schetsen voor stof – De inspiratie van textiel sprak mij erg aan, ik ben de structuren proberen na te bootsen door eerst te gaan schetsen en vervolgens de schetsen uit te werken in textiel.
- Structuur koraal nabootsen in stoffen – Ik heb gekozen voor wit textiel omdat dit het dode koraal nabootst, ik vind het een mooi en tegelijk tragisch beeld geven, deze tegenstelling spreekt mij aan. Ik heb gekozen om in sommige beelden verschillende hoogtes toe te passen omdat dit het dichtst bij de realiteit komt.
- Macrame testen – Door mijn inspiratie ronde op Pinterest kwam ik veel verschillende uitingen tegen. Ik vond het interessant om de knoppentechniek toe te passen en heb verschillende uitingen gemaakt.
- Experiment papier en draad – Doordat ik gebruik maakte van touw was ik benieuwd hoe naald en draad er uit zou zien. De resultaten van dit experiment gaven mij het inzicht dat ik toch bij stof/textiel moest blijven omdat de resultaten met stof mij het meest aanspraken.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”De feedback heb ik gebruikt om de focus van de boodschap, de ernst van de verdwijning van koraal, overbrengen los te laten. Ik ben mij hierna vooral gaan gefocust op structuren in stoffen. Ik had er nog niet over nagedacht om de experimenten, die ik tot nu toe gemaakt had, te combineren en kleur toe te voegen. Dit heeft mij tot nieuwe inzichten gebracht.” cite=”Feedback – Dimphy Deitmers – Rob van der Isert” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”4312″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
- Experiment stof kleuren druppelend op nat stof – Ik wou meer gebruik maken van kleur en besloot om tie dye te gebruiken, verf voor textiel, dit gaf niet het gewenste interessante beeld en besloot om het textiel in water te leggen terwijl ik druppelde met verf.
- Experiment stof in water en verf er op drippen – Door te filmen hoe kleurstof in het water belande kreeg ik de inspiratie om met bewegend beeld verder te gaan. De beelden vond ik erg inspirerend en heb besloten om mijn uiting op video te richten.
- Experiment structuur stoffen in water met elementen er in – Ik maakte verschillende beelden met verschillende vloeistoffen, hierbij voegde ik tekst uit de documentaire van ‘Chashing Coral’ in toe. Ik vond dit een mooie toevoeging, in het feedback moment werd er aangeven dat het beeld sterker zou worden wanneer er geen tekst is te horen maar alleen klanken.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”Erener gaf me de tip om naar het textielmuseum te gaan, daarnaast gaf hij me ook tips om verschillende vloeistoffen toe te voegen aan het water en begon ik na te denken over wat voor vloeistoffen voor mij van toepassing waren. Ook kreeg ik de feedback om in mijn beeldende uiting geen woorden te gebruiken en de kijker zelf uit te laten zoeken wat er te zien is.” cite=”Feedback – Erener Kaygusuz – Rob van der Isert – Dagmar Donners” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”4314″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
- Inspiratie textielmuseum – Erener gaf mij de tip om het textielmuseum te bezoeken, het textielmuseum heeft mij laten inzien dat er veel verschillende technieken zijn omtrent textiel. Zo sprak tuften mij heel erg aan en heb ik naar deze techniek verder onderzoek gedaan.
- Schetsen koraal uiterlijk – Het textielmuseum heeft een extra dienst in hun concept namelijk, gebruik maken van hun kennis en de mogelijkheid om daar met hun techniek te mogen werken.
- Aanvraag tuften + ontwerp – Ik vond dit aanbod erg interessant en maakte verschillende schetsen om in aanraking te komen met het aanbod.
- Inspiratie punch needle boek – Doordat de wachtrij erg lang is ben ik opzoek gegaan naar een alternatief. In het textielmuseum was ook een rijk aanbod met boeken en zo kwam ik bij de ‘punch needle’
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”Door de beelden te laten zien aan mijn leerteam kreeg ik een tip van Daniëlla om naar een video te kijken, dit sprak mij heel erg aan en daardoor ben ik verder gaan kijken om op die manier te filmen. Ook kreeg ik de tip van Naomi om de beelden horizontaal te maken waardoor er meer ‘actie’ in de beelden kon laten zien.” cite=”Feedback – Naomi Warmerdam – Leerteam” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”4317″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
- Inspiratie video Dephts – Door de kijk tip van Danliëlla kreeg ik meteen zin om nieuwe beelden te maken.
- Experiment verschillende hoogtes stof – Zo kwam ik weer terug bij de punch needle, ik ben begonnen met kijken welke hoogtes de punch needle allemaal kon en welke wol soorten hier van toepassing waren.
- Experiment koraal nabootsen wol – Doordat de resultaten van de experimenten met de punch needle mij erg aanspraken ben ik nog eens naar de schetsen, die oorspronkelijk bedoeld waren voor het textiel museum, gaan kijken en heb ik een van de schetsen uit gewerkt voor het definitieve koraal.
- Inspiratie ballon met verf – Ik ben blijven doorzoeken naar inspiratie, de ballon die onder water ontploft, het heeft een super mooi beeld en ben dit zelf gaan uitproberen.
- Experiment kleurstof in water – Ik ben naast verf, ook andere elementen in een ballon gaan doen om te kijken wat het resultaat zou zijn. Verf gaf toch echt het interessantste beeld en ben hier verder mee gaan werken.
- Experiment ballon met verf grote bak water – Na de kleine test ben ik gaan kijken hoe het er uit zou gaan zien wanneer ik de ‘explosie’ in het aquarium zou filmen.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”In het feedback moment kreeg ik verschillende opties om het koraal waterdicht te maken. Ik zag mogelijkheden om dit proces makkelijker te maken en heb hulp gevraagd bij het textielmuseum, waar ik te horen kreeg dat textielverharder een goede oplossing voor dit probleem zou zijn. Hierdoor kon ik meerdere beelden maken met het textiel.” cite=”Feedback – Dagmar Donners” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”4318″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
- Test textiel verharden – Door de tip van het textielmuseum heb ik een test verhard met textielverharder.
- Snijden + test in water – Nadat het textiel volledig was verhard ben ik gaan testen of het echt waterdicht was én of het textiel achteraf nog snijbaar is, beide vraagstukken konden.
- Experiment definitief textiel verharden – Nu was het tijd om het grote stuk koraal te verharden, ik legde er verschillende verhogingen onder zodat het meer diepte zou krijgen.
- ‘Koraal’ op maat maken – nadat het koraal hard was was het nu tijd om het bij te snijden zodat het in het aquarium past.
- Experiment filmen met textiel + bewegend beeld – Ik maakte een video setting waar ik ga filmen, een donkere achtergrond met licht van de zijkant naar inspiratie van de Depth video op YouTube.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”Als feedback op mijn beelden kreeg ik te horen dat het ‘rommelig’ was, om de beelden goed over te laten komen ga ik de beelden opnieuw maken. Hierbij ga ik vooral letten op de plaatsing van de camera en de manier hoe ik vloeistoffen toevoeg.” cite=”Feedback – Dagmar Donners” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
EVALUATIE EN CONCLUSIE
In dit project heb ik geprobeerd om zo veel mogelijk experimenten te maken, door bij elk experiment stil te staan en te kijken wat de goede én slechte punten waren, kreeg ik per experiment duidelijkheid of ik er mee verder wilde of een ander pad moest nemen. Ook heb ik veel feedback gevraagd en zelf beslissingen genomen. Ik ben uit mijn comfort-zone gegaan door gebruik te maken van beeld en audio, in het begin van het project had ik dit niet voor ogen. Het programma wat ik hiervoor gebruikt heb is PremierePro, wat ik nog niet goed beheerste.
DE TOEKOMST VAN…
Dit proces zou goed passen in het onderwijs om kinderen op jonge leeftijd mee te geven dat vervuiling een belangrijk onderdeel is van de wereld waar wij nu in leven. Het is van groot belang dat zo veel mogelijk mensen van deze ernst afweten om zo het koraal en de daarbijbehorende problemen op te lossen. Hoe meer bekendheid er over deze zaak bekend wordt meer ons bewustzijn een rol gaat spelen in ons leven.
ENGLISH SUMMARY
This research is about the devastating effects of coral bleaching, which does not only affect the nature but also has a problematic effect on humans. This project focused on the visual expression to create awareness for this worldwide problem. In this short timespan, I haven’t been able to solve the problem, but designed ways of creating awareness for the coral bleaching.
The results in this report are visuals which are based on the research I’ve done in the last couple weeks. By performing a lot of experiments, I knew which ones had the potential to create awareness and which did not. For me this project was really interesting to work on and this worldwide problem has inspired me to learn more. I hope that this research made you aware and inspired people to start realizing the potential consequences of this problem.
BRONNEN
Rhodes, L. (Producenten) & Orlowski, J. (Regisseur). (2017) Chasing Coral [documentaire]. Verenigde Staten; Exposure Labs.
NOS Special. (z.d.). Een kleurrijke wereld sterft. Geraadpleegd op 18 november 2020, van https://scroll.lab.nos.nl/een-kleurrijke-dood/#12960
Kijk. (2019, 30 november). ‘De meeste zuurstof komt uit oceanen, niet het Amazonewoud’. Geraadpleegd op 11 januari 2021, van https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/column-veldhuizen-amazonewoud/
Portier, R. (2018, 3 januari). Het koraal sterft uit: Zes dingen die je moet weten. Geraadpleegd op 18 november 2020, van https://nos.nl/artikel/2210308-het-koraal-sterft-uit-zes-dingen-die-je-moet-weten.html
hier.nu. (2017, 26 januari). Hoe komt het dat er steeds meer koraalriffen verdwijnen? Geraadpleegd op 8 januari 2021, van https://www.hier.nu/themas/klimaatverandering/hoe-komt-het-dat-er-steeds-meer-koraalriffen-verdwijnen
Vogel, M. (z.d.). Wat is koraal? Geraadpleegd op 18 november 2020, van https://npofocus.nl/artikel/7733/wat-is-koraal
Fothergill, A. (Producent) & Fothergill, A (2019) OurPlanet (Natuur documentaire) Verenigd Koninkrijk: Silverback Films
Fothergill, A (Producent) & Hughes, J, Scholey, k (2020) A life on our planet (Naruur documentaire) Verenigd Koninkrijk: Altitude Film
Ehrlich, P (Producent) & Reed, J (2020) My octopus teacher (documentaire) South Africa: Millennium Docs Against Gravity
ThisOldVideo2. (1983, 13 augustus). City of Coral (1983) [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=i4Gcjx0u7J0