Als kind was ik al gefascineerd door verhalen. Ik kon als enige kind in het gezin me altijd vermaken door verhalen uit te spelen met mijn speelgoed. Dit veranderde op latere leeftijd in interesse voor achterliggende verhalen in films, series, spellen, games en designs die als inspiratie zijn gebruikt. Moderne helden en gamepersonages zijn ontstaan uit de inspiratie van vele, oude, religieuze legenden en mythen (Brouwer, 2020). Vooral de verhalen over machtige goden en het gebruik van krachten om de wereld te creëren, spraken mij het meeste aan. Daarom mijn gekozen thema: ‘Mythen’.
Mensen die niet bekend zijn met mythologie of goden kunnen wel sommige goden of verhalen kennen doordat deze in moderne media zijn verwerkt. Zo kennen mensen de Noorse Thor van de Marvel comics en films (Marvel, n.b.), de Griekse Ares uit de God of War gamefranchise (Masschelein, 2014) en de Egyptische Set uit de kindertelevisieprogramma Tutenstein (TvMeter, 2016). Uit interviews bleek dat Afrikaanse goden en mythen niet bekend waren onder de Nederlanders. Daaruit ontstond mijn doel om mensen kennis te laten maken met de West Afrikaanse Yoruba goden, beter bekend als Orishas.
Context, Scope en Definitie
In het begin was mijn thema ‘Legendes & Mythen’. Er is toen ook volop onderzoek gedaan naar wat het verschil tussen die twee is, hoe, wanneer en waarom ze ontstonden. Hieruit bleek dat mythen avonturen van helden, goden en krachten bevatte (Caro-lina, 2012). Dit waren aspecten die me het meest fascineerde, dus het thema versmalde naar ‘Mythen’.
Hierna is er onderzoek gedaan naar verschillende mythologische eindverhalen zoals Ragnarok, Apocalypse en de Armageddon. Gevolgd door onderzoek naar de creatieverhalen van de wereld. Hierbij is er gekeken naar verhalen uit velen uithoeken van de wereld. Mijn doel was om mensen kennis te laten maken met deze verhalen, maar ik had zoveel gave verhalen gevonden dat het ondoenlijk werd om dat waar te maken. Hieruit ontstond het idee om een mythologie te kiezen die het minst bekend was onder Nederlanders, zodat ik daarvoor bekendheid kon creëren. Hieruit ontstonden de volgende hoofd- en deelvragen:
Hoofdvraag:
- Hoe laat ik mensen het beste kennis maken met onbekende mythologie?
Deelvragen:
- Welke volksmythologie is het minst bekend onder Nederlanders?
- Waar wil ik ze precies kennis mee laten maken?
- Hoe creëer ik interesse in deze mythologie?
Methode en Aanpak
De methodes die ik heb gebruikt voor het onderzoek zijn:
- Desk research (internet artikelen lezen)
- Mensen interviewen (welke mythen zijn al bekend?)
- Testen (van spelvormen)
- Enquête (vragen na het spel)
Ik heb aan bekenden gevraagd welke volksmythen ze kenden. Daarnaast gaf ik een lijst van goden om aan te geven welke ze kenden en welke niet. Dit deed ik bij mensen waarvan ik wist dat ze fan zijn van mythologie en bij mensen die geen fan zijn. Hieruit kwam naar voren dat Afrikaanse goden het onbekendst zijn.
Vanaf het idee om d.m.v. een spelervaring mensen kennis te laten maken met de goden, heb ik prototypes gemaakt van de spelvormen en die gespeeld met mensen om te onderzoeken of ze speelbaar waren.
De mensen die mijn spel hadden gespeeld heb ik een enquête gestuurd om erachter te komen hoe het spel word ervaren en of het doel ermee bereikt word. De resultaten waren positief. De proto kaarten zorgden nog niet voor het complete gewenste effect. Maar er werd wel genoemd dat dit door mooiere kaarten behaald kon worden, wat sowieso het plan was voor latere iteraties.
Daarna ben ik als volgt tewerk gegaan. Ik heb visualisaties gezocht van de goden door verschillende makers. De interessantste bewaarde ik en haalde ik inspiratie uit voor mijn versie van die god. Daarnaast verzamelde ik afbeeldingen van Afrikaanse patronen en kleuren, deed ik onderzoek naar symbolen, speelde ik met indelingen en volgde ik tutorials op Youtube om effecten te geven aan mijn kaart. Na het verwerken van feedback was het duidelijk hoe de kaart eruit moest zien.
Uitvoering en Experimenten
Ik heb verschillende schetsen en concepten gemaakt voordat het eindconcept bedacht was.
Afbeelding 1: Boek concept en Hero’s Journey
Afbeelding 2: Eindverhalen: Ragnarok, Ruiters van Apocalypse en Zeus’ vloedgolf
Afbeelding 3: Ontstaansverhaal Japanse Shinto en onderzoek creation tools
Afbeelding 4: Onderzoek eerste mens
Afbeelding 5: Noors creatie verhaal kwartet set
Uit voorgaande schetsen en prototypes was een “creatieverhaal kwartet spel” ontstaan. Dit was de eerste stap in het op een spelende manier kennis overbrengen idee. Een klasgenoot kwam na het spelen met het idee om Weerwolven van Wakkerdam als basis te nemen.
Afbeelding 6: Creatieverhaal kwartet prototype
Na besluit om het spel over een onbekende mythologie te maken onderzocht ik welke goden het bekendst waren.
Na gekozen te hebben voor de West Afrikaanse Yoruba mythologie onderzocht ik welke spelvorm ik ging maken. Ideeën van klasgenoten waren Monopoly, Wie Ben Ik?, Weerwolven of toch Kwartet. Al deze vormen heb ik overwogen.
Het besluit viel op Weerwolven van Wakkerdam, een gezelschapsspel met kaarten, waarbij ik de rollen kon vervangen en uitbreiden met goden uit het Yoruba pantheon. Dit omdat goden mij het meest fascineren, het spel een verhaal bevat waarin de spelers in spelen en omdat soortgelijke spellen enorm populair zijn.
Na onderzoek naar de rollen van het Weerwolven spel en de goden van de Yoruba maakte ik de volgende koppels:
Daarnaast voegde ik een nieuw spelelement toe: God van ijzer, Ogun, die een mogelijk slachtoffer 1x kan beschermen tegen de Adze, en daarbij de Adze voor 1 nacht uitschakelen.
Ik maakte het volgende prototype om de speelbaarheid te testen.
Afbeelding 8: Orisha spel prototype 1
Na het spelen hebben de spelers een enquête ingevuld. Hieruit bleek dat de spelers zich als de goden wilden voelen en dat het niet zonder afbeelding ging. Ook moest het verhaal eromheen beter uitgedacht worden.
Voor het ontwerpen van de kaarten is inspiratie gehaald uit afbeeldingen voor de poses en attributen, kleding en schilderingen voor de kleuren en patronen.
Afbeelding 9: Goden, kleuren en patronen inspiratie
Om de goden een ‘spirit effect’ te geven heb ik meerdere tutorials gevolgd om een effect zoals afbeeldingen hieronder te behalen. Deze mislukte, dus heb ik daar geen foto’s van bewaard.
Teamgenoten is gevraagd om feedback voor het effect en lettertype. Het linker effect werd unaniem gekozen, hierbij zag je nog genoeg van de god. Hier sloot ik me bij aan, want bij de rechter is het voor de speler niet duidelijk hoe zijn/haar god eruit ziet. De bovenste twee lettertypes vonden ze het meest ‘handgeschreven’ en ‘cave text’ uitzien. Linksboven was mijn favoriet, rechtsboven werd vaker gekozen, dus maakte ik een combinatie. Het patroon in het kader vonden teamgenoten afleidend en onprettig naar te kijken. Het kader zonder patroon vonden ze beter. Ik vond dit toch kalig en miste wat Afrikaans. Dus keek ik beter naar voorbeeldpatronen en paste dit aan.
Afbeelding 13: Card final design
Op moment van typen zijn er nog een paar kaarten niet afgekomen. Ook zijn er in gesprek met spelletjes deskundige, en oud klasgenoot D. Behre nieuwe spelelementen bedacht. Dit zijn voor nu de kaarten van het spel:
Evaluatie en Conclusie
Vanaf het begin had ik moeilijkheden met dit project. Ik vond het lastig te verzinnen wat ik zou kunnen maken en welk doel ik wilde bereiken in relatie met mijn fascinatie. Uiteindelijk ben ik heel tevreden met het product en doel wat ik heb bedacht, ook al past het niet echt op een expositie. Het kaartspel ‘African Mythology: Orishas of the Yoruba’ geeft een kijkje in de West Afrikaanse Yoruba mythologie en schept interesse en plezier bij de speler, maar ook bij degene die alleen de kaarten bekijkt.
De toekomst van …
Aangezien op dit moment het spel nog niet klaar is, heb ik zelf nog een planning voor wat ik wil doen.
- Meer kaarten/spelelementen
- Speluitleg + begeleidend verhaal uitschrijven
- Spelversie en expoversie maken
Wegens tijdgebrek komt er geen verpakking om het spel.
Door opvolgers kan er meer onderzoek gedaan worden en het spel uitgebreid worden. Het spel kan toegepast worden bij feestjes maar ook op scholen waar er meer over de Yoruba Orishas geleerd kan worden.
Bronnen
Brouwer, A. (2020, 31 oktober). 5 games waarin mythologie een grote rol gaat spelen. Geraadpleegd via XGN.nl: https://www.xgn.nl/artikel/5-games-waarin-mythologie-een-grote-rol-gaat-spelen
Caro-lina. (2012, 18 januari). Volksverhalen: mythe, legende, sage, saga, sprookje, fabel. Geraadpleegd via kunst-en-cultuur.infonu.nl: https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/32435-volksverhalen-mythe-legende-sage-saga-sprookje-fabel.html
Marvel. (n.b.). Thor (Thor Odinson) | Characters | Marvel. Geraadpleegd via Marvel.com: https://www.marvel.com/characters/thor-thor-odinson
Masschelein, E. (2014, 19 mei). De Goden uit God of War III. Geraadpleegd via Eurogamer.nl: https://www.eurogamer.nl/articles/de-goden-uit-god-of-war-artikel
TvMeter. (2016, 22 januari). Tutenstein – MovieMeter.nl/series. Geraadpleegd via MovieMeter.nl: https://www.moviemeter.nl/series/show/767
English Summary
In this document you’re going to read the research and creative experiments I have done to create a fun parlor game to help people getting to know the Orishas of West African Yoruba Mythology. Dutch myth fans do know the pantheons of the Greek, Romans, Norse and Egyptians. But African mythology and gods are unknown to the general people. These gods do not appear in big movies, tv series and games. I created a fun way to get to know some of the Yoruba gods in the hope that people are willing to know more of these gods and their stories. Challenges were to find a suitable game format, adding more elements of fun and representing the gods in a with honour and respectful way. As of now, I’m very glad with the result and certain that it will achieve it’s goal.
Dankwoord
Voor dit project heb ik veel gehad aan de feedback van mijn docenten, leerteam en andere klasgenoten. Bedankt hiervoor.
Klasgenoten en vrienden heb ik geïnterviewd over hun kennis van goden. Bedankt, door jullie kreeg ik een beter beeld van het doel wat ik moest vervullen.
Verder wil ik de klasgenoten die mijn spel hebben gespeeld bedanken.
Als laatste wil ik oud klasgenoot en vriend D. Behre bedanken voor de brainstormsessie.