Beatboxen heeft mijn leven vorm gegeven – Concept Diary Waseem Al Khadraa 1768039

Premissie en synopsis: 

 

 

 

 

 

Alleen met mijn stem, wil ik het verhaal vertellen van hoe beatboxen mijn leven vorm heeft gegeven.

 

Op mijn 14de zag ik iemand op een talentshow aan het beatboxen. Vanaf dat moment begon ik met het oefenen en beatboxen werd mijn passie. In 2015 ben ik naar Nederland gevlucht door de oorlog in Syrië. Vanaf dat ik in Nederland aankwam speelt beatboxen een grote rol in mijn leven. Beatboxen heeft nog steeds veel persoonlijke relevantie voor mij en het heeft veel impact op mijn leven en keuzes, zelfs op het kiezen van de opleiding CMD.

 

 

Concept, Scope & Synopsis 

 

 

 

 

 

Omdat ik geïnteresseerd ben in audio storytelling en mijn passie beatboxen is, wilde ik voor het seminar deze periode die twee combineren om mijn beatbox verhaal te vertellen. Dat wilde ik doen door alleen gebruik te maken van beatbox geluiden (Sound effects) en mijn stem met behulp van audiodesignprogramma’s, zoals Adobe Audition en Abelton live 10. Ik wilde ook muziek gebruiken voor bepaalde onderdelen van het verhaal en om mijn audio meer sfeer te geven.

 

Ik begon met onderzoek over storytelling en audio storytelling met de hoofdvraag: Hoe kan ik het verhaal over hoe beatboxen mijn leven vorm heeft gegeven alleen met mijn stem vertellen? (Beatbox sound effects/muziek en praten).

 

Daarbij kwamen de volgende deelvragen in mij op:

 

  • Hoe kan ik een verhaal vertellen alleen met audio?
  • Hoe kan ik het verhaal een perspectief geven?
  • Hoe kan ik een nieuwe deel (scene) in het verhaal introduceren?
  • Hoe kan ik met muziek een bepaald gevoel brengen?

 

 

 

 

 

Onderzoek audio storytelling 

 

 

 

 

Om te beginnen heb ik onderzoek gedaan naar storytelling. Wat maakt een verhaal een goed verhaal? Welke elementen moet een verhaal hebben?

 

Op verschillende bronnen kwam ik tegen dezelfde elementen, namelijk:

 

  1. Setting.
  2. Character.
  3. Plot.
  4. Conflict.
  5. Theme.
  6. Point-of-view/ perspectief.
  7. Tone.
  8. Style.

Figuur1: Elementen van een verhaal. (Dreamerswriting.com, 2020)

 

Ik heb die elementen verwerkt in mijn experimenten. Dat heb ik gedaan door aan het begin van het verhaal de setting te introduceren door bepaalde geluiden en daarna de rest van de elementen toe te voegen.  

 

 

Daarna ging ik kijken naar audio storytelling elementen. Daarover kon ik veel nuttige tips en elementen vinden. Aan het begin ging ik naar de technieken kijken om bijvoorbeeld een nieuw deel van het verhaal te introduceren. Ik kon op het YouTube kanaal The Royal Ocean Film Society goede tips vinden. The Royal Ocean Film Society analyseert de video’s en audio in films:  

 

 

  • Introduce a new scene with multiple layers and then slowly drawn everything out to only to a few key sounds.
  • Use sounds to transition scenes or times in audio.
  • Silence sometimes can be strong emotionally.” (The Royal Ocean Film Society, 2017)

 

Deze tips heb ik toegepast ik mijn eerste experimenten, bijvoorbeeld door langzaam een nieuwe scene/onderdeel van het verhaal te introduceren. Dat deed ik door te beginnen met een of twee geluiden en daarna pas de rest van de geluiden toe te voegen: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur2: Overzicht Audition: Introduceren van onderdelen met 2 of 3 geluiden.

 

 

 

 

Experiment 1:

 

 

 

Mijn eerste experiment was het eerste onderdeel van mijn verhaal (De oorlog in Syrië). Dit experiment was alleen audio en dan vooral een paar sound effects die ik niet zelf gemaakt had. Ik begon mijn experiment door de geluiden die ik nodig had op te schrijven:

Figuur3: Expermint 1 sound effects en onderdelen.

 

 

 

 

De feedback van de docenten en klasgenoten hierop was: 

 

  • Perspectief geven voor je verhaal.
  • Meer praten/muziek gebruiken.
  • Maak alle de geluiden zelf.

 

Het zelf maken van alle geluiden vond ik een grote uitdaging, omdat dit de eerste keer is dat ik storytelling met geluiden maak. 

 

 

 

Experiment 2 en 3:

 

 

 

 

In mijn tweede en derde experimenten heb ik de feedback verwerkt door alle geluiden zelf te maken. En Ik heb meer perspectief aan mijn verhaal gegeven door meer te praten en het verhaal van mijn perspectief te vertellen. 

 Experiment 2:

 

 

 

Experiment 3:

 

 

Hoe ik begonnen met beatboxen ben:  

 

 

 

Die twee experimenten hebben mij meer inzicht gegeven over wat ik nog moet doen:

 

 

  • Ik vond het spannend om te praten in mijn opnames: meer onderzoek naar een oplossing hiervoor.
  • Ik wist niet hoe ik muziek moest gebruiken: waar kan ik muziek gebruiken in mijn opnames?

 

 

 

De feedback van mijn docenten en klasgenoten op die twee experimenten was: 

 

 

  • Duidelijkere transities tussen plekken in tijden in je verhaal.
  • Meer emoties verwerken om meer perspectief te krijgen, bijvoorbeeld wanneer het niet lukte om de beatboxen geluiden. (Emoties met geluiden laten horen).
  • Experimenteer met het gebruiken van beeld bij je audio.

 

 

Aan de hand van de nieuwe inzichten en feedback rondom de experimenten ging ik verder onderzoeken:  

 

Stem en praten in opnames: Praktische tips om goed te kunnen opnemen en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen tijdens het praten in mijn opnames: 

Figuur4: A beginner’s guide to audio storytelling: what you need to know.

 

 

 

 

Experiment 4:

 

 

 

In mijn 4e experiment heb ik de feedback en mijn onderzoekresultaten verwerkt en ik heb geëxperimenteerd met het gebruiken van muziek voor bepaalde onderdelen van het verhaal: 

 

 

 

 

Feedback van mijn docenten en klasgenoten: 

 

  • Beeld af en toe gebruiken.
  • Minder/geen tekst gebruiken, probeer meer met je stem te vertellen.
  • De snelle tempo muziek onderdeel is niet duidelijk wat je daarmee wilt vertellen.

 

 

Aan de hand van de feedback ging ik meer onderzoek doen naar emotie en muziek. Hoe kan ik met mijn muziek een bepaald gevoel oproepen? Om die vraag te beantwoorden heb ik mensen geïnterviewd. De vragen van de interviews waren:  

  • Welk nummer laat je aan een bepaalde herinnering of specifiek iemand denken? 
  • Wat is de herinnering of wie is die persoon?

Welk gevoel roept dit nummer bij jou op?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ben door de uitkomsten van de interviews erachter gekomen dat de nummers die een gevoel van verdriet oproepen, vaak een tekst hebben die over dat gevoel gaat. Dit is niet altijd zo, want vaak het is vooral de ervaring of herinnering van de persoon die het gevoel bepaalt dat ze bij een nummer krijgen. Daardoor heb ik besloten om verder te gaan met mijn onderzoek naar het perspectief van de artiest, dus hoe kan ik als artiest een bepaald gevoel met mijn muziek oproepen? Ik vond een Tedtalk over het vertalen van gevoel naar muziek.

 

“In song writing and music making just like in language in order to express a feeling, you absolutely have to capture and size the thought, the memory, the feeling moment inside the mind and be able to understand and relive the experience” (Claudio,2017)

Dit vond ik nog steeds lastig om toe te passen, daardoor heb ik het niet verwerkt in mijn 5e experiment.

 

 

 

 

Experiment 5:

 

 

 

 

 

In mijn 5e experiment heb ik een video gemaakt van mijzelf tijdens het opnemen van geluiden. Ik heb geen tekst gebruikt voor de transities:

 

 

 

 

 

 

Om wel muziek te kunnen gebruiken in mijn video heb ik deze keer feedback gevraagd van een professionele song writer en een muziek producer:

 

  • Professional songwriter: Woorden toevoegen om nieuwe shots te introduceren (in plaats van tekst).
  • Muziek producer: Tijdens het maken van de muziek zo veel mogelijk proberen om de ervaringen nog een keer te herbeleven + Zorg ervoor dat de intensiteit van de muziek past bij het gebeurtenissen in het verhaal.
  • Docenten: De video maakt het duidelijk dat het verhaal over jou gaat.

De feedback van de muziek producer maakte het veel duidelijker wat ik gezien heb in de Tedtalk, namelijk: hoe ik het gevoel naar muziek kan vertalen. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, probeerde ik ter inspiratie foto’s te vinden van de tijd en plekken van de gebeurtenissen in mijn verhaal:

 

Figuur5: De buiten kant ons huis in Damascus

Figuur6: Ons straat in Damascus

 

Figuur7: Ons appartement in Damascus.

 

Hierna had ik nog meer inspiratie nodig om verder te kunnen gaan. Toen ontdekte ik Yogetsu Akasaka, hij is een monk beatboxer/looper. Door een tsunami in zijn stad Fukushima in 2011 werd hij een full time Busker in verschillende landen zoals De Verenigde Staten en Australië. Bij het luisteren naar zijn muziek kreeg ik een gevoel van vrede. Hij gebruikt vooral sfeer gevende stemmen met de effects van een loopstation.

 

Figuur8:  Beatboxing Buddhist monk Yogetsu Akasaka with his loop machine. (Scmp.com, 2020)

 

 

 

Eindwerk:

 

 

 

Aan de hand van de feedback en de inspiratie die ik kon verzamelen heb ik mijn 6e experiment gedaan. Ik heb veel meer muziek gebruikt om sfeer en een bepaald gevoel te creëren en bewust keuzes gemaakt met de effects in de video, zoals bij het gedeelte: Onderweg naar Nederland. Ik heb echo gebruikt omdat dit gedeelte voelde alsof ik in twee plekken tegelijkertijd was. De eerste plek was Syrië omdat mijn moeder en zus nog daar waren en de tweede was onderweg naar Nederland:

 

 

 

 

 

 

 

 

To do:

 

 

 

Voor week 9 wil ik nog feedback vragen aan een filmmaker om mijn video interessanter te maken. Ik wil ook nog het laatste gedeelte van mijn verhaal opnemen (Hoe mijn leven in Nederland beter is geworden door beatboxen).

 

 

 

 

Bronnen: 

 

 

Figuur1: Elementen van een verhaal D. (2020, juli 22). Elements of a Story Explained. Geraadpleegd november 20, 2020, van https://www.dreamerswriting.com/elements-of-a-story/

 

The Royal Ocean Film Society. (2017, May 17). Storytelling With Sound. Geraadpleegd november 25, 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=q4NBKiJ33Ag

 

Figuur4: A beginner’s guide to audio storytelling: what you need to know. W. (2018, November 29). A beginner’s guide to audio storytelling: what you need to know. Geraadpleegd november 26, 2020, van https://whatsnewinpublishing.com/a-beginners-guide-to-audio-storytelling-what-you-need-to-know/

 

 

TEDx Talks. (2017, February 9). How to translate the feeling into sound | Claudio | TEDxPerth. Geraadpleegd october 15, 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=q5yxIzs5Wug

 

 

 

 

 

This Guy Edits. (2017, May 18). Audio Design: Sound is 70% of What You Se Geraadpleegd november 26, 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=Jb2RRoEt4_M

 

 

 

Figuur8 Lord, R. (2020, June 16). Beatboxing Buddhist monk creates music to relax you and lift you up. Geraadpleegd november 28, 2020, van https://www.scmp.com/lifestyle/entertainment/article/3089162/beatboxing-buddhist-monk-creates-music-relax-you-and-lift

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *