Get your hands on!

Hoe kan ik mijn analoge emoties naar een digitale omgeving vertalen?

Tijdens het produceren van muziek heb ik al gauw dat ik digitale modulaties creëer. Hoewel dit ontzettend handig is, zijn de resultaten vaak minder verrassend dan als de modulaties analoog gecreëerd zouden worden. Ik ben op zoek gegaan hoe ik mijn analoge emoties kan vertalen naar de digitale omgeving waar ik muziek in produceer. Hier komt ook bij kijken welke sensoren voor mij het best werken. Tot slot presenteer ik een product dat is afgestemd op mijn wensen in combinatie met mijn Digital Audio Workstation.

 

Context, Scope en Definitie

Sinds een paar jaar ben ik mij gaan bezighouden met het produceren en draaien van muziek, dit deed ik eerst volledig digitaal maar mijn interesse voor analoge apparatuur begon langzaamaan te groeien. Wat ik zo interessant vind aan analoge apparatuur is dat er zo veel variabelen zijn waar je in een digitale omgeving geen last van hebt. Zo verschilt het geluid van een synthesizer die opgewarmd is van een synthesizer die net aanstaat en kan er door voltageschommelingen een net iets ander geluid uit komen. Geen enkele analoge synthesizer klinkt hetzelfde, ongeacht of ze hetzelfde model zijn.

Met mijn interesse voor muziek en technologie wilde ik het liefst iets met een van deze onderwerpen doen, al snel kwam ik op het idee om dit te combineren. Met mijn fascinatie voor muziek leek het mij interessant om iets wat digitaal is meer analoge invloeden te geven. Al snel kwam ik op mijn hoofdvraag; ‘Hoe kan ik mijn analoge emoties naar een digitale omgeving vertalen?’

Lijstje met interesses

Om deze hoofdvraag te beantwoorden heb ik enkele deelvragen opgesteld;

  • Wat wil ik met mijn product bereiken?
  • Hoe laat ik deze sensoren communiceren met mijn DAW?
  • Welke sensoren kan ik gebruiken?

Mijn scope was in het begin van dit project nog redelijk breed, ik wilde van alles creëren en het leek mij top om er andere functies aan toe te voegen. Ook wilde ik graag de input van anderen maar snel bleek uit feedback van Siebe dat dit mijn project is en ik dus mijn visie moet doorvoeren. Omdat het mijn visie is onderzoek ik dit project vanuit mijn rol als producer, wat wil ik erin hebben en wat werkt voor mij?

 

Methode en aanpak

Omdat ik al het een en ander hierover heb gezien wist ik al in welke hoek ik ongeveer moest zoeken. Ik ben mij hier verder in gaan verdiepen door middel van deskresearch. Ik ben erachter gekomen wat er allemaal mogelijk is en welke manieren daarvoor zijn. Een paar van mijn inspiratiebronnen tijdens mijn deskresearch waren; LOOK MUM NO COMPUTER (2013), Midi Fighter (z.d.), Paul Barker (2020) en tal van filmpjes op het internet.

Verder maak ik gebruik van een enquête, een moodboard, benchmark creation, best practice, schetsen & iteraties en noteer ik mijn bevindingen en feedback gedurende dit project. Ook ben ik de verschillende mogelijkheden gaan testen en heb ik mijn bevindingen hiervan gedocumenteerd.

Ik wilde nog van een expert interview en usability testing gebruik maken maar gedurende mijn project werd het duidelijk dat mijn visie leidend is, als het voor mij werkt dan is het goed.

MIDI moodboard

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/Moodboard-bevindingen.pdf” title=”Moodboard bevindingen” download=”off”]

 

Deskresearch

Tijdens het zoeken naar mogelijkheden kwam ik er al vrij snel achter dat Ableton zó opensource is, dat er al een mogelijkheid is om apparaten te koppelen. Denk aan Lego, sensoren, Arduino en meer (Ableton, 2016). Toch ben ik mij wel verder gaan verdiepen in het programmeren van Arduino omdat ik het proces beter wilde begrijpen. Zo ben ik mijn eigen MIDI controller gaan maken.

 

[aesop_video src=”youtube” id=”5dPWMh1UId0″ align=”center” caption=”Ableton Connection Kit” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Enquête

Ook heb ik een enquête opgesteld en naar producers gestuurd om nieuwe inzichten te krijgen, misschien dat ik wat over het hoofd heb gezien. Uit feedback kwam dat deze inzichten niet leidend zijn, toch heb ik ze wel meegenomen samen met mijn moodboard om zo voor mezelf helder te krijgen wat ik in mijn product zou willen zien.

 

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/Enquete-analyse-DAW.pdf” title=”Enquête analyse DAW” download=”off”]

 

Uitvoering & Experimenten

Ik ben begonnen het analyseren van pijnpunten die ik ervaarde tijdens het gebruiken van Ableton. Al snel viel mij op dat ik met deze pijnpunten mijn doel voorbij schoot, deze punten laten Ableton efficiënter werken terwijl het mij ging om emoties in Ableton te verwerken.

Wat wil ik met mijn product bereiken? Ik wil analoge emoties naar een digitale omgeving vertalen, het proces hoeft niet efficiënter te worden maar wel intuïtief.

Pijnpunten bij het gebruik van Ableton

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/Pijnpunten-Ableton.pdf” title=”Pijnpunten Ableton” download=”off”]

Ik ging weer terug naar de basis en begon met het experimenteren met verschillende sensoren. Eerst begon ik met een Playstation controller, hier zitten meerdere sensoren in die ik meteen kon koppelen aan Ableton. Ondanks dat dit niet optimaal werkte had ik wel een idee hoe ik de verschillende sensoren in Ableton kon gaan gebruiken. Eigenlijk vond ik het waardeloos dat zowel de druksensoren als joysticks altijd terug naar 0 springen als ze worden losgelaten, het idee was leuk maar in de praktijk werkte het niet voor mij.

Max4Live device om een Playstation controller met Ableton te gebruiken

[aesop_video src=”youtube” id=”guyINyOVa7k” align=”center” caption=”Playstation controller in combinatie met Ableton” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/Playstation-controller-met-Ableton.pdf” caption=”Playstation controller met Ableton” download=”off”]

Vervolgens heb ik een nieuwe Arduino en onderdelen gekocht en deze aan Ableton gekoppeld. Ik was onder de indruk hoe makkelijk dit ging. Er is al code in Arduino beschikbaar om ‘plug-and-play’ aan de slag te kunnen. Ik heb meerdere bronnen geraadpleegd om mijn eigen code te schrijven alleen ging er telkens wat fout. Dit had niet zo zeer met mijn code te maken maar met de programma’s die onderling niet goed samenwerken.

[aesop_gallery id=”4801″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”fromleft”]

Hoe laat ik deze sensoren communiceren met mijn DAW? Al snel was ik erachter dat ik met Arduino ging werken, dit is het meest toegankelijk en er zijn veel mogelijkheden om het doel te bereiken.

Wel was het resultaat nagenoeg wat ik had verwacht. Deze knoppen worden vaker gebruikt voor dit soort doeleinden. Wat ik fijn vond aan deze knoppen is dat ze een waarde behouden ook al laat je ze los, ook was het makkelijker om nauwkeurige aanpassingen te doen.

Potentiometers gekoppeld aan Arduino en Ableton

[aesop_video src=”youtube” id=”qIMdXj3L-2A” align=”center” caption=”Arduino potentiometers met Ableton” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Ik wilde ook een slide potentiometer testen omdat ik deze vaker terugzie bij synthesizers. Wat mij opviel bij deze sensoren is dat je snel een signaal kan moduleren, wel gaat dit ten koste van de nauwkeurigheid. Omdat deze sensoren minder nauwkeurig zijn ten opzichte van draaiknoppen heb ik ervoor gekozen deze niet te gebruiken.

[aesop_video src=”youtube” id=”69tsuEBjxQw” align=”center” caption=”Arduino slide potentiometer met Ableton” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Uit feedback van Juri werd duidelijk dat ik verder moest kijken, zo ben ik gaan experimenteren met een UltraSonic Ranger. Dit is een sensor die de afstand meet en zo een waarde geeft.

Feedback van Juri

Het was interessant om geluid te moduleren door met handen in de lucht te bewegen! Echter kon deze sensor ook geen constant signaal vast houden. Het was zeker een interessant experiment ook al had het niet het beoogde resultaat.

UltraSonic Ranger sensor

[aesop_video src=”youtube” id=”U671KXuTN_c” align=”center” caption=”Arduino UltraSonic Ranger met Ableton” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Welke sensoren kan ik gebruiken? Elke sensor is in principe mogelijk, zelf kies ik voor een potentiometer omdat deze een waarde kunnen behouden en redelijk accuraat zijn.

Nadat ik wist hoe veel en welke sensoren ik ging gebruiken kon ik gaan schetsen. In eerste instantie wilde ik 8 knoppen hebben maar ik wist niet waarvoor ik zo veel nodig zou hebben. Mijn voorkeur lag al gauw bij een product met een kleine voetafdruk zodat ik dit tussen mijn scherm en toetsenbord kon plaatsen.

[aesop_gallery id=”4866″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/Schetsen-toelichting.pdf” title=”Schetsen toelichting” download=”off”]

Vervolgens heb ik bouwtekeningen voor het doosje gemaakt in SketchUp en deze met de lasercutter uitgesneden. Eerst uit karton en vervolgens uit hout.

 

[aesop_gallery id=”4880″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Tot slot het eindproduct.

[aesop_gallery id=”5780″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Evaluatie en conclusie

Tijdens seminar heb ik mij er eindelijk toe gezet om een Arduino te kopen en te onderzoeken hoe ik mijn eigen MIDI controller kan maken. Wanneer ik tijd heb hoop ik dit project uit te breiden met functies die mijn workflow nog efficiënter maken.

Wat ik jammer vond van dit blok was het gebrek aan spontane feedback en zien waar de anderen mee bezig waren. Ook vond ik het lastig om feedback te krijgen op mijn project, mijn project was op mij afgestemd waardoor het voor anderen lastig kon zijn concrete feedback te geven.

Voor een volgende keer wil ik niet te ver van mijn doel afwijken maar gefocust blijven op wat ik in het begin wil gaan bereiken. Wel was het goed om zo toch eventuele nieuwe opties te ontdekken.

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/STARR-reflectie.pdf” title=”STARR reflectie” download=”off”]

 

Bronnenlijst

Ableton. (2016, 24 maart). Max for Live Connection Kit. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=5dPWMh1UId0

Arduino. (z.d.). Arduino – MIDIUSB. Geraadpleegd van https://www.arduino.cc/en/Reference/MIDIUSB

Barker, P. (2020). DinSync. Geraadpleegd van https://www.instagram.com/accounts/login/

Benders, L. (2020, 21 april). Reflecteren met de STARR-methode. Geraadpleegd van https://www.scribbr.nl/stage/starr-methode/

CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.). Geraadpleegd van https://www.cmdmethods.nl/

Connection Kit | Ableton. (2016, 24 maart). Geraadpleegd van https://www.ableton.com/en/packs/connection-kit/

Erichsen, T. (z.d.). LoopMIDI | Tobias Erichsen. Geraadpleegd van https://www.tobias-erichsen.de/software/loopmidi.html

Franky47. (2020, 28 april). FortySevenEffects/arduino_midi_library. Geraadpleegd van https://github.com/FortySevenEffects/arduino_midi_library

littlescale. (2015, 11 augustus). How To: Use A PS4 Controller as a Live MIDI Controller. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=nrQCAxCzbYc

LOOK MUM NO COMPUTER. (2013, 28 juli). Geraadpleegd van https://www.youtube.com/channel/UCafxR2HWJRmMfSdyZXvZMTw

maticbalt. (2019, 14 oktober). Dualshock4toLive version 1.0 by maticbalt on maxforlive.com. Geraadpleegd van https://maxforlive.com/library/device/5775/dualshock4tolive

MIDI Association. (z.d.). MIDI 1.0 Control Change Messages (Data Bytes). Geraadpleegd van https://www.midi.org/specifications-old/item/table-3-control-change-messages-data-bytes-2

Midi Fighter. (z.d.). Geraadpleegd van https://www.midifighter.com/

mothergarage. (2014, 11 september). MultimapperPS3 version 0.3 by mothergarage on maxforlive.com. Geraadpleegd van https://maxforlive.com/library/device/2499/multimapperps3

Notes and Volts. (2011, 4 september). Geraadpleegd van https://www.youtube.com/user/NotesAndVolts

PJRC. (z.d.). Teensyduino: Using USB MIDI with Teensy on the Arduino IDE. Geraadpleegd van https://www.pjrc.com/teensy/td_midi.html

ProjectGus. (2012, 7 augustus). The Hairless MIDISerial Bridge. Geraadpleegd van https://projectgus.github.io/hairless-midiserial/

Steventon, M. (2020, 24 juni). VIDEO: Turning a PS4 controller into a MIDI controller for Ableton. Geraadpleegd van https://insider.dbsmusic.co.uk/video-turning-a-ps4-controller-into-a-midi-controller-for-ableton-with-chris-pratt

tttapa. (2017, 24 september). Tttapa/MIDI_controller. Geraadpleegd van https://github.com/tttapa/MIDI_controller/wiki/Library-documentation

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *