Synopsis
“Steeds worden kevers gezien als nutteloze insecten die geen invloed hebben op ons leven!”
Met dit project wil ik kinderen tussen 4 en 6 jaar informeren over het impact en voordelen van kever op ons leven in een vorm van verhaal kinderboek.
Het idee is 2 jaar geleden in mijn hoofd gekomen toen ik een kever rond de lamp zag vliegen. Hij vloog een paar keer tegen de lamp en uiteindelijk overleed hij!
Toen dacht ik: dat is best wel een saai leven om alleen rond de lamp te vliegen en uiteindelijk dood te gaan. Want volgens mij heeft iedereen op aarde heeft een belangrijke rol en zonder een klein ding zoals kevers zou iets misgaan op aarde.
Bij de Seminar dacht dat is goed moment om onderzoek te doen over het leven van kevers en de impact van kevers op ons leven te vinden en dit informatie in een verhaal vertellen met een kinderboek. ik zie seminar als een kans om mijn oude ideeën op kaart te brengen. De afgelopen weken heb ik een zoektocht afgelegd naar wat het impact, de voordelen en biologie zijn van een kever. Daar over lees je hier meer.
Context, scope & definitie
Omdat ik zelf geïnteresseerd was in de kever wilde ik mijn ideeën in vorm van een verhaal in kaart brengen. Overal om ons heen zijn verschillende kevers die wij als een klein en lelijk ding zien. Wij denken dat kevers geen impact hebben op ons leven maar dat is niet zo. Ze spellen een belangrijke rol in ons ecosysteem. Met dit onderwerp wil ik ervoor zorgen dat kinderen meer kennis krijgen over het leven van kevers en ook de voordelen en interessante dingen over kevers.
Hoofdvraag
Wat is zo uniek en interessant aan kevers?
Deelvragen
Wat zijn de voordelen van kevers?
Wat is de impact van kevers op het ecosysteem?
Hoe kan ik mijn verhaal vertellen?
Methodes & aanpak
Voor de aanpak van mijn project heb ik gewerkt in stappen die ik hieronder verder uitwerk. In ieder stap hebben er verschillende iteraties plaatsgevonden, wat mij steeds weer tot verbeterde inzichten bracht. Ook vroeg ik regelmatig om feedback aan verschillende zowel leraren, klasgenoten, vrienden en mensen die bij de doelgroep horen.
Ik wil eerst zo veel mogelijk informatie vinden over kever zodat ik genoeg informatie heb om een interview hebben met een expert in dit gebied. En dan wil focussen aan de doelgroep (kinderen) en erachter komen wat voor soort boeken ze meestal het leuk vinden. Verder kijken naar verschillende boeken om te weten hoe ze deze boek interessant hebben gemaakt, zodat kinderen dit leuk zou vinden. Ik moet eigenlijk het behoeften van mijn doelgroep te weten en iets onderwerpen die het meeste hun zou aanspreken.
Het volgende CMD-methoden zijn gebruikt tijdens het onderzoek:
- Expertinterview
- Deskresearch
- Focus groep
Week 1:
Om te starten begon ik met het onderzoek over verschillende kevers en informatie te vinden over de biologie van kevers en de impact van kevers op ecosysteem en voordelen van kevers op on leven. Om een beter beeld te krijgen hoe het leven van een kever eruitziet.
Het resultaat van onderzoek is te vinden in de bijlage (1) en (2).
Week 2
Voor week 2 heb ik besluiten om over de biologie van kever een kinderboek te maken. Ik heb een concept poster gemaakt voor de pitch dat wij hadden om te laten zien wat is mijn concept is. verder heb ik onderzoek gedaan over verschillenders kevers.
Feedback:
Tops: Uniek/ interessant/ leerzame onderwerp – goede illustratie – passende kleuren.
Tips: probeer niet op 1 uiting te focussen – waarom ben je hier zo geïnterneerd.
Week 3
Door de feedback heb ik besluiten om goed naar te denken over de uiting dat ik wil maken, want het ging bij me te snel om een uiting te kiezen als eindwerk. Misschien een kinderboek over de biologie van kevers zou voor kinderen tussen 4 en 6 jaar niet zo interessant en aantrekkelijk zijn. Daarom heb een interview gedaan met een expert die informatie had over het kevers. Met dit informatie wilde ik een passende manier vinden om mij doelgroep te kunnen communiceren
Ik heb zoveel mogelijk onlineonderzoek gedaan over kevers om een beter beeld te krijgen over kevers. Ik ben opzoek gegaan naar verschillende kinderboeken om beter te kunnen begrijpen hoe ze informatie in verhaal vetellen en wat zijn de regeles?
Sanne had een vriend die veel nuttig informatie had over kevers. Ik heb een kort interview gehad met hem. Uit het interview heb ik veel interessante informatie uitgehaald die ik zelf ook niet wist, zoals de impact van kevers op ecosysteem.
Het uitgewerkte interview is te vinden in de bijlage (3).
Week 4
Om te starten begon ik drie verschillende uitingen te maken. De eerste uiting was een animatie over het leven van kevers die ik al 2 jaar in mijn hoofd had. Het verhaal begint zo dat kever wordt geboren en hij gaat opzoek naar de licht. Hij gaat rond een lamp vliegen en hij box paar keer tegen de lamp en uiteindelijk overleed hij en dan zeg die “hora, ik heb mijn doel bereikt”. Dus een soort van grappige verhaal.
De tweede uiting was een kinderboek over de biologie van kevers. Dus alleen informatie geven over hoe het leven van een verschillende kevers eruitziet.
De derde uiting was alle informatie dat ik had gevonden in een vorm van verhaal te laten zien als een kinderboek.
Door de feedback dat ik had gekregen van docenten en klasgenoten, was ik overtuig dat een kinderboek met een lopend verhaal zou voor kinderen meer interessant zijn, dan een animatie of een boek over biologie van kevers.
Week 5
Ik heb eerst alle informatie over impact en voordelen van kever op ons leven bij elkaar gezet. En dan alle die informatie te vertalen naar kinderen taal zodat begrijpelijk wordt voor kinderen. En dan heb geprobeerd om alle informatie in beeld te beringen.
Naar het maken van eerste storyboard heb de schetsen verwerkt in illustrator. Ik heb het eerste twee pagina’s gemaakt voor feedbacksessie met docent en klasgenoten om feedback te krijgen.
Feedback hiervoor waren dat lettertype kun beter worden, er zijn te veel teksten in de tweede pagina. Sterke punten waren dat de kleuren en illustratie zijn goed. Er moest nog meer spanning binnen het verhaal komen, bijv een pagina toevoegen als eerste pagina om een begin aan het verhaal te geven. En nog een storyboard maken met alle pagina’s duidelijk erin wat er moet vertellen worden en hoe het in beeld moeten komen.
Week 6
Voor week 6 heb ik eerst naar bibliotheek geweest om te kijken hoe andere kinderboeken eruitziet, en hoe ze alle informatie in taal van kinderen beringen en ook een onlineonderzoek gedaan over het schrijven van een kinderenboek.
Informatie naar het onderzoek
- Zorgen voor duidelijk zin die niet te lang zijn.
- Het verhaal moet een logisch verloop hebben.
- Lees je verhaal voor kinderen.
- Een kinderboek vraagt om mooie illustratie en/of tekeningen.
- Gebruik beeldende taal en vermijd moeilijke woorden.
Daarna heb ik een uitgebreid storyboard gemaakt met bewerkende informatie zodat voor mezelf ook duidelijk wordt hoe het boek zou eruitzien. Verder heb ik experimenten gedaan om te kijken wat voor illustratie het best zou met elkaar passen. Ik heb nog gebruikt gemaakt van een lettertype die een beetje op handschrift van kinderen lijkt.
Het onderzoeken over het bestande kinderboeken en online onderzoek over het schrijven van een kinderboek was voor mijn een echt leermoment, want het was totaal anders dat ik dacht. Het schijven van een kinderboek heeft heel veel richtlijnen, en je moet je verhaal binnen dit richtlijnen blijven te creëren. Want kinderen hebben hun eigen wereld en ze kunnen over alles fantaseren.
Week 7
Voor het groenlicht in week 7 heb ik het boek uitgebreider gemaakt om te laten zien hoe het boek zou eruitzien met behulp van alle feedback dat ik van het begin van het project had gekregen. Ik heb geprobeerd om het boek vanaf twee verschillende perspectieve te maken om het verhaal spanning/ aantrekkelijker te maken. Aan het begin van het verhaal wordt het hoofdpersoon van het verhaal herkent door de lezer. Ik heb het boek ook laten testen bij paar kinderen die ik kende. Ik had alleen positieve feedback gekregen bijvoorbeeld dat kinderen kunnen met het verhaal meeleven en het volgen, het verhaal was duidelijk en begrijpelijk. Ze vonden de illustratie ook goed, want het lijkt op kinderen tekening en dat geef kinderen een goed gevoel. En het karakter van kever was ook interessant, hij heeft een kwetsbaar karakter volgens de test groep. De perspectieve van het verhaal was ook goed om te weten wie het verhaal aan het vertellen is. En ze hadden in een korte tijd veel geleerd over het leven van kevers, wat eigenlijk mijn doel was om kinderen laten zien hoe het leven van een kever eruitziet.
Hieronder zijn de eindwerk te zien, ik zal nog in week 9 naar het feedbacksessie de voorkant en achterkant van het boek af maken.
Evaluatie & conclusie
In dit project heb ik ervoor gezorgd om ideeën in mijn hoofd uitwerken en in leven beringen, wat ik nog nooit heb gedaan. Dit heb gedaan om een onderwerp te kiezen die al 2 jaar in mijn hoofd was. Daarnaast heb ik veel om feedback gevraagd die verwerkt in mij project. Ik heb ook geleerd hoe simpel kun je met illustraties communiceren met kinderen. Hiervoor heb ik bijna nooit eerder meegewerkt, maar met veel experimenteren was het gelukt om een passende illustratie te maken die wel goed met het verhaal doorloopt.
Aanbeveling
In de toekomst zou ik graag meer kijken naar hoe ik een verhaal zou kunnen vertellen met mijn creativiteit. Ik zou mee niet aan het begin gelijk verdiepen in een uitingen zoals het begin van dit project. Ik zou eerst meer onderzoeken doen over bestande uitingen en zoveel informatie te vinden over het gekozene onderwerp en dan pas iets gaan bedenken als uiting.
Bijlage
Bronnenlijst
Sanne Visch.(2015, April 9) Hoe schrijf je een kinderboek? Geraadpleegd van
https://www.boekschrijven.nl/hoe-schrijf-ik-een-kinderboek/
Suzanne Buis.(2018, november 26) Zo schrijf je een kinderboek. Geraadpleegd van
https://www.boekscout.nl/kennisbank/schrijftips/tips-bij-het-schrijven-van-een-kinderboek
Roinoud Schaatsbergen. (2012, juni 29) Zeven tips voor het schrijven van kinderboeken. Geraadpleegd van
https://schrijvenonline.org/tips/zeven-tips-voor-het-schrijven-van-kinderboeken
BoekenGilde. (2019, november 19) Tips voor het schrijven van een kinderboek. Geraadpleegd van
https://blog.boekengilde.nl/tips-voor-het-schrijven-van-een-kinderboek
Manon Sikkel. (2008) Zo schrijf je een kinderboek. Geraadpleegd van
https://manonsikkel.nl/zo-schrijf-je-een-kinderboek/