Ja, ik ben Moluks I CONCEPT DIARY I Rivaldo Lekatompessij I 1714662I

Identiteit, iedereen heeft het, maar is er vaak ook nog naar op zoek. Het is iets dat jou vormt, maar tegelijkertijd ook door jou gevormd wordt. Het laat zien was ons uniek maakt, maar ook wat ons bindt.Het is een fascinerend begrip, het vormt de bouwstenen van wie je bent, hoe je over dingen denkt en hoe je je daardoor gedraagt.


Onderbouwing
Inleiding 

In het dorp waar ik opgegroeid ben stond in het centrum een snoepwinkel. Deze winkel had allerlei soorten zoete lekkernij. Kauwgomballen in vele formaten, drop in allerlei vormen en lolly’s van alle smaken. Naast al het snoepgoed stond er naast de kassa ook altijd een torentje met sleutelhangers. De sleutelhangers hadden de vorm van een kenteken en hier stonden namen op. Anna, Rob, Michael, Jeroen, Anne-Marie, Lisa, Nick. Maar mijn naam, Rivaldo, nooit…

Mijn naam is natuurlijk niet de enige die er niet bijstond, maar het bleef me wel bij. Als jong jochie ben je je namelijk nog niet bewust van wie je bent en spiegel je jezelf aan je omgeving. Wanneer je in een omgeving niemand ziet waar je je aan kan spiegelen, kan je als kind onterecht het gevoel krijgen dat je afwijkt en niet normaal bent.

Altijd bezig met persoonlijke ontwikkeling en kijk naar wie ik zelf ben als persoon (persoonlijke identiteit). Ik ben gaan focussen op elementen die mij “mij” maken. Ondanks dat word ik vaak geconfronteerd met mijn culturele identiteit. Mijn Molukse identiteit.

Alhoewel ik me op mijn manier Moluks voel, als iemand me vraagt waar ik vandaan kom is mijn antwoord nooit de Molukken. Maar als iemand mij vraagt wat ik ben, dan reageer ik wel altijd met Moluks. Nooit met Nederlands.

Context/Scope/Definitie

Tijdens mijn Seminar ga ik me bezighouden met het thema identiteit, maar dan specifiek met culturele identiteit van Moluks/Nederlandse mensen (ook wel collectieve identiteit genoemd).

De hoofdvraag waar ik mee bezig ga is: Hoe kan ik Moluks/Nederlandse jongeren zich meer verbonden laten voelen met hun culturele identiteit?

Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden heb ik een aantal deelvragen geformuleerd: 

-Welke cultuurelementen zijn er binnen de Molukse cultuur?
-Waardoor voelen sommige Nederlandse Molukkers zich wel of niet verbonden?

Tijdens een feedback moment met Juri vroeg hij mij om na te denken of ik het onderwerp niet breder wilde trekken. Om het niet specifiek in de Molukse context te plaatsen, maar in de context van Nederlanders met een migratieachtergrond. Ik heb gekozen om het binnen de Molukse context te houden, aangezien ik het gevoel heb dat ik als onderdeel van die specifieke groep kan werken. Andere migratie groepen zoals bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse of Surinaamse hebben hun eigen context.

Om het beste uit mijn project te halen heb ik verschillende methodes gebruikt

Aanpak en Methodes

  • Desk Research
  • Interviews
  • Focus groep
  • Benchmark
  • Feedback Professionals
  • Schetsen & TekenenOm wat meer richting te krijgen in mijn uiteindelijke product houd ik vast aan “The Golden Circle” van Simon Sinek. Met zijn model van “Why, How, What” probeer ik een basis te leggen van betekenis en waarde voor mijn product. Why gaat over waar geloof ik in, How gaat over hoe bereik ik dat en What gaat over wat doe ik precies (Team, 2019) Uitvoering en Experimenten 


Fase 1: Why? (Onderzoek)

In deze fase ben ik begonnen met onderzoek naar de Molukse cultuur en identiteitsbeleving. geschiedenis. Ik heb verschillende rapporten gelezen, video’s bekeken en gesprekken gevoerd. De belangrijkste bevindingen heb ik gedocumenteerd in mijn dummy.   Dummy foto's

Op basis van mijn deskresearch en gesprekken met de doelgroep deed ik een aantal aannames:

1. De Molukse cultuur is door de eerste en tweede generatie die hier zijn gekomen niet goed overgedragen.
De eerste generatie kwam vanuit de Molukken en deed alles op basis van herinnering. De tweede generatie deed alles wat de eerste generatie oplegde zonder vragen te stellen (Williems & Cottaar, 1989, pp. 34–36). 

2. 4e/5e generatie Molukkers voelen zich weinig verbonden door ontbreken door gemeenschappelijke elementen.
De representativiteit in de media is niet zo groot als bij andere migratiegroepen. De binding met de culturele identiteit wordt hierdoor niet bevorderd. 

Om deze aannames fundering te geven interviewde ik 45 minuten lang professor Fridus Stijlen. Hij bevestigde eenaantal aannames, maar gaf me ook een aantal andere inzichten. Klik hieronder voor een stukje van het interview.

.
 
Na aanleiding van al het onderzoek trok ik de conclusie dat ik iets moest doen met representatie en herkenning.

Fase 2: How?
Tijdens deze fase ging ik nadenken over op welke manieren je representatie en herkenning in een vorm kan vangen. Hiervoor heb ik een brainstorm gedaan met een aantal collega designers.

                                   


De lijst werd best groot en mijn collega’s gaven mij de feedback om goed te kijken over welke vorm ik het meeste kon leren en wat mij het tofste leek. Dit was nog een lastigere opgave dan ik dacht aangezien ik echt heel veel dingen leuk vond. Ik kon uiteindelijk een keus maken op basis van wat het meeste haalbaar was.

Hierna ging ik research doen naar inspiratie voor de vormen.

De keuzes qua vormen heb ik voorgelegd aan mijn Slb’er Juri. Hij gaf me de feedback om vanaf gewoon echt veel te gaan maken en experimenteren. Hij gaf ze allemaal een kans van slagen, maar door gewoon te maken krijg je ook meer inzichten.

Experimenten

 

 

 

 

 


 Fase 3: What

Na alle experimenten bleef mijn enthousiasme over het kaartspel het meeste overeind. Als maker, maar ook als lid van de doelgroep. Als ik het met mijn ouders overhad, merkte ik ook dat het bij hen dingen aanwakkerde en kregen we gesprekken die we nooit hadden. Precies de bedoeling.

 

Om de vragen voor het spel te verzamelen deed ik een co-creatie sessie met mijn familie.Uit deze sessie kwamen bijna 70 vragen.  Dat aantal heb ik teruggebracht naar 27. Een week na de sessie heb ik weer met mijn familie gezeten om het spel uit te proberen.Er kwamen hele mooie verhalen uit en iedereen vond het een hele mooie avond. Ik heb ervoor gekozen om er nog een aantal bij te zetten, omdat ik uit sommige verhalen nog meer vragen kon halen. Het zijn er nu in totaal 36. Hiernaast heb ik ze met Illustartor opgemaakt in de vorm waarin ik ze in het spel zou willen hebben.

Toen alles een beetje in elkaar viel de vragen, de uitstraling en de uitkomst (uit de test met mijn familie) voelde ik echt dat dit de beste vorm was.

 

 

 

 

 

Conclusie

In het begin stelde ik mezelf de vraag: “Hoe ik Molukse jongeren zich meer verbonden laten voelen met hun culturele identiteit”. Maar achteraf gezien kon ik me beter afvragen hoe ik de verschillende generaties van Molukkers kon helpen beter met elkaar in gesprek te gaan. Want daar gaat het om, praten.

Molukkers zijn niet zoveel in het nieuws als sommige andere migratiegroepen. Dus alles wat wij van elkaar willen weten moeten we aan elkaar vragen. De verhalen die hieruit komen verbinden ons, herkennen we ons in en geven ons bevestiging. 

Met het uiteindelijke prototype van Kenapa, het kaartspel waarin verschillende generaties Molukkers met elkaar in gesprek gaan over hun gezamenlijke culturele identiteit, hoop ik meer verbinding te creëren tussen de verschillende generaties.

Als ik terug kijk naar de Why, How, What dan zou ik die als volgt invullen:

Why–> Om iedereen een gerepresenteerd gevoel te geven.

How–> Door verbindingen te maken tussen groepen. 

What–> Een kaartspel met 37 vragen over cultuur.

Ik hoop hiermee te bereiken dat iedereen meer weet over zijn culturele identiteit en er daardoor troster op is. En als het gevraagd gevraagd wordt of ze Moluks zijn, ze volmondig “JA” zullen antwoorden.

Reflectie
Er zijn twee vragen die bij mij opkomen als ik terugkijk naar dit hele proces: waarom duurde het zo lang en waarom was het zo moeilijk.

Als ik eerlijk naar mezelf kijk duurde het waarschijnlijk zo lang omdat het heel persoonlijk was. Het was echt mijn projectje, ik was de stakeholder en ik bepaalde het allemaal. Zoals het altijd in mijn hoofd gaat over-analyseer ik alles. Dus wanneer er geen duidelijke afbakening is, zoals bij een externe opdrachtgever, blijf ik analyseren en uitstellen.

Het gegeven boven is tegelijk het antwoord op de vraag: “Waarom was het zo moeilijk”. Ik kon geen keuzes maken. Waarbij ik juist bij een externe opdrachtgever altijd heel goed kan onderbouwen waarom een bepaalde keuze gemaakt moest worden had ik die niet. Ik wilde teveel en zag overal kansen in. In de toekomst zal ik echt sneller ideeën moeten loslaten en keuzes maken.

Bronnen

Bangsa Podcast. (z.d.). [Foto]. Podcast luisteren. https://podcastluisteren.nl

-Daily Paper. (z.d.). [Daily Paper Sweatshirt]. Instagram.com. https://instagram.com

De Correspondent. (z.d.). [Illustratie]. De Correspondent. https://podcastluisteren.nl

De plantage van onze Voorouders. (z.d.). [Illustratie]. Podcast luisteren. https://podcastluisteren.nl

-Don’t waste culture. (z.d.). [T shirt van Don’t Waste Culture]. Don’t Waste Culture. https://www.dontwasteculture.com/?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxMODrQg5oZ96Z_HScpTIO5cUf09NHMuLLMOjCZe3K-NOuQN0myN5WwaAgcEEALw_wcB

Hoodie Illustratie. (z.d.). [Foto]. Snipes.nl. https://Snipes.nl

-Moluccan Island. (z.d.). [Moluccan Island sweatshirt]. Instagram.nl. https://instagram.nl

-[Personen illustratie]. (z.d.). pinterest. https://pinterest.com

-Team, E. (2019, 15 juli). De Golden Circle van Simon Sinek (why, how, what). EURIB. https://www.eurib.net/de-golden-circle/

The Golden Circle van Simon Sinek. (z.d.). [Illustratie]. https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.eurib.net%2Fde-golden-circle%2F&psig=AOvVaw1ANG8yF-UlPGnHuEzdJoki&ust=1610398373264000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjhxqFwoTCNiItMmfku4CFQAAAAAdAAAAABAD

Van Twee Kanten. (z.d.). [Illustratie]. podcast luisteren. https://podcastluisteren.nl

-Williems, W., & Cottaar, A. (1989). Het beeld van Nederland: hoe zien Molukkers, Chinezen, woonwagenbewoners en Turken de Nederlanders en zichzelf? Baarn/Den Haag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *