Al sinds ik een jong meisje ben ligt mijn interesse bij film. Live action, animaties, documentaires, stop-motion, noem het maar op. Ik heb ze echter altijd alleen maar gekeken, en nog nooit zelf een film gemaakt. Studio Seminar leek mij een perfecte gelegenheid om mijn passie voor film te combineren met het urgentiegevoel wat ik heb om te vechten voor diversiteit. Ik vind representatie van alle soorten mensen die er ter wereld zijn heel belangrijk, en ik vind het jammer dat die representatie anno 2021 nog steeds veelal op de oppervlakte blijft in films. Daarom heb ik mijn Seminar project laten draaien om het onderwerp diversiteit in film.
Context, scope en definitie
Als CMD’er ben je altijd wel bezig met vormgeving. Dit is een passie van mij, maar ik wilde net even iets anders doen dan ik gewend ben. Daarom heb ik er aan het begin van dit project al voor gekozen om een animatie te maken rondom het thema diversiteit in film. Om dit tot een zo compleet mogelijk eindproduct te krijgen, heb ik de volgende onderzoeksvragen opgesteld:
Hoofdvraag:
- Wat zou ik graag aan representatie willen zien in de films van de toekomst, en hoe kan ik dit zelf visueel uitbeelden?
Deelvragen:
- Wat houdt representatie precies in?
- Wat is de huidige positie van vrouwen, mensen met verschillende etniciteiten en seksuele geaardheden binnen film?
- Wat voor effect heeft het op de minderheidsgroepen om op te groeien met minimale representatie op tv?
- Wat zouden minderheidsgroepen graag zelf meer willen zien in films die zij kijken?
Doormiddel van deze onderzoeksvragen hoopte ik een breed genoeg beeld te krijgen van mijn onderwerp, door niet alleen naar de algemene cijfers te kijken maar ook naar individuele ervaringen van mensen binnen mijn doelgroep.
Methode
Om deze onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden, heb ik verschillende onderzoeksmethodes uitgekozen die ik zal gaan inzetten gedurende mijn proces. Dit zijn de volgende methodes geworden:
- Deskresearch
- Inspiration Wall
- Survey
- Interview
Voor mijn deskresearch zal ik vooral informatie halen uit de volgende bronnen:
- UCLA’s jaarlijkse Hollywood reports
- GLAAD’s jaarlijkse diversity reports
- The Celluloid Closet, een documentaire over de historie van LGBQ+ karakters in film
Voor mijn inspiration wall zal ik vooral kijken naar al bestaande animatie karakters. Welke verschillende stijlen zijn er allemaal, en wat spreekt mij het meeste aan? Daarop wil ik voortborduren voor mijn eigen animatiefilm.
Naast concrete cijfers vind ik het ook belangrijk dat ik mijn doelgroep persoonlijk spreek over hun ervaringen met representatie, en wat voor effect het wellicht wel of niet op ze heeft gehad toen zij opgroeiden. Hiervoor zal ik een survey afnemen onder verschillende mensen tussen de 15 en 21 jaar oud die onderdeel zijn van minderheidsgroepen. Om hier dieper op in te gaan, zal ik een interview houden met in ieder geval één iemand uit die groep respondenten.
Uitvoeringen en experimenten
Ik heb als eerste de Youtube video “12 Principles of Animation” van animator Alan Becker bekeken, om een beeld te krijgen van waar je goed op moet letten wanneer je een beginnende animator bent. Ik had voor Seminar nog nooit geanimeerd, dus dit leek mij een goed begin. Ik heb deze 12 basis regels opgeschreven en ben aan de hand daarvan aan de slag gegaan in mijn tekenprogramma Procreate op de iPad.
Op deze animaties kreeg ik van Leanne goede feedback, zij zei dat het er mooi uitzag, maar dat ze de richting miste waar ik in wilde gaan. Ik wilde uiteindelijk natuurlijk zelf karakters gaan maken, dus ben ik verder gegaan met het schetsen van karakters die ik zou kunnen gebruiken voor mijn eindproduct. Ik heb daarbij ook een inspiration board gemaakt van verschillende animatie karakters. Daarop geïnspireerd ben ik begonnen met mijn eigen schetsen.
Ik had een idee om een soort superhelden film te maken, maar dan met meer diverse karakters. Bovenstaande tekeningen zijn daar voorbeelden van, maar ik ben al snel van dit idee afgestapt omdat ik graag iets wilde met wat meer inhoud. Daarom ben ik verder gegaan met het schetsen van wat meer “normale” karakters.
Ik wist gelijk al dat ik een vrouwelijk hoofdpersoon wilde, maar verder wilde ik wel experimenteren met verschillende uiterlijke kenmerken, zoals witte vrouwen, vrouwen met hoofddoeken, vrouwen met afro’s, ga zo door. Nadat ik tevreden was met mijn schetsen op papier ben ik gaan experimenteren met het digitaliseren van mijn tekeningen.
Ik was van plan om in Adobe Illustrator te werken, van mijn studiegenoot Stijn hoorde ik namelijk dat hij hier ook in geanimeerd had in combinatie met Adobe After Effects. Ik heb daarom als eerste Illustrator uitgeprobeerd, maar ik kwam er al heel snel achter dat ik dit niet fijn vond werken. Ik vond niet dat ik genoeg vrijheid had om lekker te tekenen, ik had de neiging om heel erg de geometrische tools te gebruiken zoals de cirkel voor het hoofd en de rechthoek voor het lichaam. Dit wilde ik juist voorkomen, ik wilde mijn eigen stijl ontwikkelen, en daarom ben ik verder gegaan in Procreate. Ik ben hier verder gegaan met het ontwikkelen van mijn digitale karakters als gewone, platte schetsen.
Bij mijn studiegenoten heb ik feedback gevraagd over de schetsen die ik gemaakt had, zij vonden dat ik goed op weg was met het ontwikkelen van mijn eigen stijl. Nina gaf mij als feedback terug om er misschien korte geanimeerde profieltjes van te maken, om te laten zien wie mijn hoofdkarakters zouden worden. Daar zijn de volgende schetsen uitgekomen.
Ik heb deze tijdens een feedback sessie aan Leanne en Wietske voorgelegd. Zij gaven aan hier enthousiast over te zijn, maar wilden graag meer weten over de verhaallijn. Ik realiseerde me dat losse karakters niet zo veel zeggen, en dat er inderdaad een verhaallijn bedacht moest worden. Daarom ben ik aan de slag gegaan met het uitschrijven van ideeën en het creëren van een mindmap en korte storyboards.
Op dit punt liep ik een beetje vast, ik wist dat ik diversiteit in mijn animatie wilde verwerken en welke karakters ik zou kunnen gebruiken, maar ik twijfelde heel erg over de verhaallijn. Leanne gaf aan dat ik goed na moest denken over voor wie ik precies deze animatie wilde maken en wat het doel ervan moest zijn; informeren, inspireren, een artistiek proces doorgaan, iets anders? Ik heb een enquête gehouden onder zo’n 20 studenten die bijna allemaal onderdeel zijn van een minderheidsgroep. Zij gaven aan dat opgroeien met weinige representatie op tv lastig was, en ik kon me daar erg in vinden. Daarom zijn de uiteindelijke karakters ook gebaseerd op mijn eigen uiterlijk.
Ik heb uiteindelijk een mix gekozen; ik wil met mijn animatie de minderheidsgroepen waarover het gaat laten weten dat ze gezien worden en dat ze er mogen zijn, en ik wil de meerderheidsgroep zich laten realiseren dat de weinige representatie een probleem is waar zij misschien niet bij stilstaan. Zo informeer ik op een manier de meerderheidsgroep en probeer ik tegelijk de minderheidsgroepen hoop te geven voor een toekomst waarin dingen voor hen veranderen. Hierbij heb ik 3 Guiding Principles opgesteld waaraan mijn animatie moet voldoen:
- Informeren over de problematiek
- Hoop en liefde uitspreken richting de minderheidsgroepen
- Hou één stijl aan door de hele animatie heen
Met deze Guiding Principles en het doel in mijn achterhoofd heb ik een uiteindelijk idee uitgeschreven:
Daarna heb ik de uiteindelijke karakter schetsen gemaakt, van een meisje gebaseerd op mijn eigen uiterlijk, van twee verschillende leeftijden.
Vanaf hier was het vooral veel tekenen in Procreate. Uit de 12 Principles of Animation video (AlanBeckerTutorials, 2017) heb ik geleerd dat je het proces versneld wanneer je eerst alle zogenaamde “key poses” tekent, en dan de bewegingen tussen die key poses later toevoegt. Hier ben ik mee aan de slag gegaan, ik heb de key poses uitgeschetst om mezelf een idee te geven van welke scènes er in ieder geval in moeten.
Voor mijn eindwerk zal ik de bewegingen tussen de key poses animeren, met 2 tot 3 tekeningen per frame. Nadat alles geschetst is zal ik de line art maken, en zal er kleur toegevoegd worden. Als laatste zal ik mijn eigen stem als voice-over gebruiken, ik heb daarvoor gekozen omdat deze animatie ook gebaseerd is op mij en onder andere mijn verhaal, dus ik vond dat wel passend. Als finishing touch zal er op de achtergrond instrumentale muziek afspelen. De complete animatie zal dan mijn expositie zijn.
Conclusie
Doormiddel van mijn proces heb ik mijn deelvragen kunnen beantwoorden, waar mijn uiteindelijke concept uit is voorgekomen. De antwoorden op de deelvragen luiden als volgt.
Dictionary.com (2021) geeft als definitie van representatie “the description or portrayal of someone or something in a particular way” aan. Mijn project ging vooral over dat minderheden zoals mensen met getinte huidskleuren of mensen met verschillende seksualiteiten niet (accuraat) in films gerepresenteerd worden. Daar wilde ik mensen bewust van maken. De huidige positie van vrouwen, mensen met verschillende etniciteiten en seksuele geaardheden is in de afgelopen paar jaar wel verbeterd, maar het is nog lang niet waar het moet zijn. Ze zijn nog steeds in de minderheid en vaak is de representatie niet accuraat. (Bijlage 1) Volgens de enquête die onder de doelgroep is afgenomen hebben zij de effecten van slechte representatie zelf ervaren. Mensen zagen hen bijvoorbeeld als een stereotype. (Bijlage 2) Velen van hen willen graag accurate representatie om dat probleem te verhelpen, en meer mensen die achter de schermen werken die zelf onderdeel zijn van een minderheid. (Bijlage 3)
Evaluatie
Ik vond dit een heel leerzaam project, waarin ik mezelf echt heb uitgedaagd. Ik bleef vrij lang hangen in het doen van onderzoek en het ontwikkelen van karakters, waardoor ik aan het einde tijdsnood kreeg met het bedenken van een verhaallijn en deze uit te werken. Als ik dit in de toekomst nog een keer mocht doen, zou ik zeker eerder beginnen met het ontwikkelen van mijn eindproduct waardoor dat er nog beter uit zou kunnen zien. Ik heb wel geleerd hoe waardevol feedback is en dat ik niet bang moet zijn om daarnaar te vragen.
Bijlages
Bijlage 1
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2021/01/Deelvraag-2.docx” download=”off”]
Bijlage 2
Survey minorities diversity in film
Bijlage 3
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2021/01/Interview-met-Sophie-Egge.docx” download=”off”]
Bronnen
CMD methods pack – Cmdmethods.nl. (2021). Te bezoeken op: https://www.cmdmethods.nl/
GLAAD, Where Are We on TV (2018). (rapport) Te bezoeken op: https://glaad.org/files/WWAT/WWAT_GLAAD_2018-2019.pdf. (Geraadpleegd op 26 nov 2020)
Ramón, A.-C., Tran, M.,Roychoudhury, D., Chica, C. en Brown, A. (2019). (rapport) Te bezoeken op: https://socialsciences.ucla.edu/wp-content/uploads/2019/02/UCLA-Hollywood-Diversity-Report-2019-2-21-2019.pdf. (Geraadpleegd op 26 nov 2020)
Wolf, J. (2020). 2020 Hollywood Diversity Report: A different story behind the scenes. (artikel) Te bezoeken op: https://newsroom.ucla.edu/releases/2020-hollywood-diversity-report (Geraadpleegd op 26 nov 2020)
Epstein, R. (1995) The Celluloid Closet. (documentaire) Te bezoeken op: https://www.youtube.com/watch?v=I-TUF_GN_r8 (Geraadpleegd op 20 nov 2020)
Deutsche Welle (2019). What Hollywood movies do to perpetuate racial stereotypes (artikel) Te bezoeken op: https://www.dw.com/en/hollywood-movies-stereotypes-prejudice-data-analysis/a-47561660 (Geraadpleegd op 28 nov 2020)
AlanBeckerTutorials (2017). 12 Principles of Animation (Official Full Series). (video) Te bezoeken op: https://www.youtube.com/watch?v=uDqjIdI4bF4 (Geraadpleegd op 20 dec 2020)
www.dictionary.com. (2021). Te bezoeken op: https://www.dictionary.com/browse/representation (Geraadpleegd op 18 nov 2020)