“One of the basic rules of the universe is that nothing is perfect. Perfection simply doesn’t exist. Without imperfection, neither you nor I would exist.”
― Stephen Hawking
PREMISSE
Een sieraad dat past bij de imperfectie en het karakter van het model heeft een positieve uitwerking en geeft haar een goed gevoel.
SYNOPSIS
Een onderwerp dat mij altijd al interesseert zijn de ‘uiterlijke’ imperfecties van de mens. Het project ‘Impressively Imperfect’ heeft tot doel om imperfecties van vier modellen met behulp van sieraden positief ‘op te waarderen’. Leiddraad voor deze projectkeuze is de alomtegenwoordigheid van de ‘perfecte’ mens in de (sociale) media en hoe dit vooral (jonge) vrouwen met imperfecties beïnvloedt. Hoewel iedereen unieke kenmerkende eigenschappen heeft en er daardoor anders uitziet, worden we daar toch vaak op afgerekend. Helaas viert plastische chirurgie daarom hoogtij, puur om maar te voldoen aan schoonheidsidealen. Tegen deze trend wilde ik ingaan met het maken van sieraden, die de imperfecties niet verhullen maar benadrukken en juist verfraaien. Tijdens het creatieve proces zijn verschillende onderzoeks- en ontwerpmethodes gebruikt. Met deze door mij ontworpen sieraden, die aansluiten bij hun karakters, worden de imperfecties van jonge vrouwen benadrukt, waardoor ze ook kracht uitstralen.
INLEIDING
Overal wordt tegenwoordig het ‘perfecte plaatje’ afgebeeld. Op zowel sociale media als in het echte leven vinden mensen het steeds belangrijker om zo goed mogelijk voor de dag te komen en hun imperfecties te verbergen. Maar waarom accepteren we niet gewoon hoe we zijn? Want is dat nou juist niet wat ons allemaal zo uniek en krachtig maakt? Veel jongeren krijgen dagelijks het gevoel dat ze dit ‘volmaakte’ beeld moeten nastreven, wat vaak onmogelijk is en onzekerheid veroorzaakt.
Tijdens deze periode heb ik mij beziggehouden met de imperfectie van de mens en het creëren van sieraden in een tastbare professionele zoektocht. Van jongs af aan heb ik al interesse gehad in de puurheid en verschillen van de mens. Zo heeft mijn nicht een aantal jaar geleden haar been laten amputeren, wat een grote impact op mij heeft gehad en mij aan het denken heeft gezet. Hoe moet je omgaan met imperfecties en hoe haal je hier kracht uit? Dit is een vraag die ik me al jarenlang stel en in deze periode eindelijk beantwoord wilde krijgen. Mijn sterke fascinatie voor sieraden heb ik hieraan toegevoegd. Ik vind het bijzonder hoe een sieraad een bepaalde betekenis of herinnering kan vertegenwoordigen en een persoon kan vormen. Door bij verschillende imperfecties van mensen sieraden te creëren wilde ik ervoor zorgen dat zij hieruit hun kracht kunnen halen en hun imperfecties kunnen zien als iets bijzonders. Deze Concept Diary bevat een toelichting van de context en methodes, beschrijving van het creatieve proces en een eindconclusie.
CONTEXT PROJEXT
De term imperfectie betekent letterlijk het afwijken van de ‘standaard norm’ of de ‘onvolmaaktheid’. Mensen die te maken hebben met opvallende ‘afwijkingen’ zijn hier vaak erg onzeker over en krijgen het gevoel dat ze er niet bij horen omdat ze anders zijn. Dit sluit aan bij de universele behoefte van de mens om ergens bij te horen en het streven naar goedkeurig (TED, 2011). Wat mensen alleen niet altijd zien is dat het anders zijn een unieke eigenschap is die ons onderscheidt van de rest en ervoor zorgt dat we open en tolerant kunnen zijn voor iedereen (Brown & Restrepo, 2019). ‘We horen er namelijk pas echt bij wanneer we ons authentieke, imperfecte zelf aan de wereld laten zien’ (Brown & van der Horst, 2013). Juist hierop wilde ik proberen in te spelen in mijn project. Om de onzekerheid bij mensen met imperfecties weg te nemen wil ik gebruik maken van sieraden. Sieraden staan namelijk sinds de klassieke oudheid al symbool voor status en macht, iets waar je mensen sterker door kan laten voelen (Juweelwinkel.nl, 2019).
Mijn voornaamste doel was om sieraden te creëren die persoonlijke verhalen overdragen van de modellen en die de kracht van hun imperfecties laten zien. Met deze sieraden wilde ik de modellen (weer) zelfverzekerder en sterker laten voelen, en ervoor zorgen dat deze imperfecties als het ‘nieuwe perfect’ worden gezien.
Binnen het kader imperfecties heb ik me gefocust op fysieke zichtbare imperfecties bij mensen zodat het makkelijker is om met bepaalde vormen een visueel sieraad vorm te geven. Zo is de samenhang tussen de imperfectie en het sieraad ook beter zichtbaar. Voor het onderzoeken van de imperfecties stelde ik een maximum op van ongeveer vijf meiden, zodat het haalbaar zou zijn en tegelijkertijd verschillende perspectieven te zien zouden zijn. Om het onderwerp nog specifieker te kunnen onderzoeken, heb ik een doelgroep vastgesteld van vrouwen tussen de 18 en jaar 30. Dit is een leeftijdsfase waarin veel onzekerheid ontstaat (vooral bij vrouwen), maar ook een fase waarin veel zelfacceptatie plaatsvindt (Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming, 2020).
De discussie rondom imperfecties is ten eerste een maatschappelijk relevant onderwerp, aangezien iedereen te maken heeft met uiterlijke onzekerheden en we ons dus allemaal wel kunnen identificeren met dit onderwerp. Daarnaast is het voor mij persoonlijk relevant, omdat ik een nieuwsgierigheid heb ontwikkeld naar imperfecties en ik vroeger zelf veel heb geworsteld met mijn onzekerheden vanwege mijn extreme perfectionisme. Ik ben erg benieuwd naar verhalen van anderen, hoe zij hiermee omgaan en hoe zij mij kunnen inspireren.
De volgende hoofd- en deelvragen zijn opgesteld om het onderzoek te leiden en houvast te geven:
Hoofdvraag: Hoe kunnen vanuit de imperfecties van mensen sieraden ontwikkeld worden die een persoonlijk verhaal van iemand overdragen?
Deelvragen:
- Wat houden imperfecties in?
- Wat is het achterliggende verhaal van de imperfecties van mensen?
- In hoeverre zijn mensen die imperfecties ervaren onzeker hierover? Is de acceptatie er al of schuilt er nog steeds onzekerheid?
- Beïnvloeden deze imperfecties hun leven in grote mate?
- Waar halen mensen met deze imperfecties op dit moment hun kracht en positiviteit uit?
- Hoe zouden mensen uit hun ‘afwijking’ kracht kunnen halen?
- Wat de is functie van sieraden en waarom dragen mensen het?
- Hoe kan een sieraad een persoonlijke eigenschap uitstralen?
INGEZETTE METHODES
Om het onderzoek zo goed mogelijk uit te kunnen voeren heb ik met verschillende methodes gewerkt aan de hand van het CMD-methods pack en een plan van aanpak opgesteld passend bij dit project. Voor het vergaren van informatie, kwalitatieve resultaten en voor het opdoen van inspiratie in de onderzoeksfase gebruikte ik de passende methodes: moodboards, literatuurstudie (TEDtalks, boeken, blogs en films), benchmark creation (sieradenmerken vergelijken), interviews en enquête. Voor het creatieve onderzoeksdeel paste ik schetsen/ illustratie, design en fotografie toe om mezelf handsvaten te bieden voor het maken van het eindproduct. Tussendoor hield ik ook meerdere keren presentaties voor docenten of klasgenoten om feedback te verzamelen. Tot slot koos ik ervoor om in de maakfase materiaal- vorm en kleurenonderzoek te doen, zodat ik kon experimenteren welke producten het beste zou werken en wat het meest passend zou zijn bij het model.
Volgorde plan van aanpak:
- 1. Moodboards maken + literatuurstudie doen (opzoek inspiratie: boeken, blogs, TEDTalks, films)
- 2. Pitchs geven voor het krijgen van feedback
- 3. Modellen fotograferen + interviews afhouden
- 4. Enquête afhouden
- 5. Vormen vastleggen uit de gemaakte foto’s voor de sieraden
- 6. Designs/ illustraties maken van de sieraden
- 7. Vormen- en materialenexperimenten doen
- 8. Sieraden maken
CREATIEVE PROCES
De eerste drie weken stonden in het teken van het doen van onderzoek. Als eerst begon ik met het maken van moodboards van mensen en illustraties met ‘afwijkingen’ om een idee te krijgen van wat imperfectie precies inhoudt en wat daaronder valt. Ook zijn er drie gecreëerd van sieradenmerken om verschillende sieradenstijlen alvast te leren kennen.
Later in mijn project zou ik me deels bezighouden met het fotograferen van modellen, dus ging ik hier alvast mee oefenen/ mijn fotografieskills uittesten in de natuur door opzoek te gaan naar bijvoorbeeld ‘imperfecte’ bomen. Zo kon ik tevens mijn onderwerp vanuit een breder perspectief bekijken.
Vanuit het creëren van de moodboards wist ik welke imperfecties interessant zouden zijn om te gebruiken voor mijn onderzoek en kon ik sneller mensen benaderen met deze imperfecties. Uiteindelijk werden dit vier meiden: Sharista met Vitiligo, Susanne met een pigmentafwijking, Daphne met twee verschillende kleuren ogen en Samantha met een geamputeerd been. Voor de interviews en fotoshoots stelde ik een onderzoeksopzet op en maakte ik schetsen van hoe ik de foto’s wilde maken (blogposts week 3 & 4). Bij het maken van de foto’s wilde ik er rekening mee houden dat de imperfectie duidelijk te zien zouden zijn.
Fotomodel Sharista.
Fotomodel Susanne.
Fotomodel Daphne.
Fotomodel Samantha.
Vervolgens wilde ik via een enquête kwalitatieve onderzoeksresultaten verzamelen over emoties bij kleuren, vormen en materiaal, en over of karaktereigenschappen invloed hebben op sieraadvoorkeuren (blogpost week 4). Hieruit bleek dat veel respondenten dezelfde associaties hadden bij bepaalde vormen en kleuren, en dat er een verband is tussen persoonlijkheid en sieraden voorkeur (N. van Zwieten, persoonlijke communicatie, 2 december 2020).
Na relevante informatie gekregen te hebben uit de interviews en enquête, ging ik per model kijken welk sieraad en welke vormen passend zouden en hiervan weer schetsen maken.
Uit de schetsen hierboven haalde ik bruikbare elementen en stapte ik over op digitaal ontwerpen zodat ik een beter geheel kon maken van hoe ik het erin het echt uit wilde laten zien. Om verder professioneel advies te krijgen, hield ik een interview af met Moniek van Studio Lanterfant die mij als tip gaf om één stijl aan te houden bij het maken van de sieraden en per persoon te kijken wat voor begrippen bij hun passen (blogpost week 4). Ik koos er daarom voor om in elk sieraad een bepaald contrast terug te laten komen en thema’s te koppen aan elk sieraad. Zo kwam ik uit op deze ontwerpschetsen.
Ontwerpschets ring Sharista.
Ontwerpschetsen oorbellen Susanne
Ontwerpschetsen oorbellen Daphne.
Ontwerpschetsen infinity band Samantha.
Met de eerder gemaakte schetsen als beginpunt ben ik gaan experimenteren met materialen en vormen. Om meer gevoel te krijgen voor gerecycled hout en acryl, waar ik eventueel mee wilde gaan werken, ben ik met deze materialen met de lazercutter verschillende ringen gaan maken in de MakerSpace. Zo kon ik zien hoe je verschillende lagen in ringen kan opbouwen.
De giethars ringen voor Sharista lukte daarentegen in het begin niet goed (blogpost week 5). Ze bleven heel plakkerig en zagen er rommelig uit. Hierdoor was ik overgestapt op het gebruiken van silicone malltjes uit de winkel i.p.v. mijn eigen gemaakte. Ook ruilde ik verf en ecoline in voor ‘echte’ inkt en bosberrysap zodat harder zouden opdrogen. Dit zorgde voor een gladdere, rondere en stevigere uitstraling van de ringen.
Voor Daphne maakte ik de eerste oorbellen van karton en verf. Na dit ontwerp in het echt gemaakt te hebben, kwam ik erachter dat ik het toch niet helemaal passend vond bij Daphnes karaktereigenschappen. Daarom veranderde ik zowel de kleuren als de positie van het design, zodat het er ‘warmer’ en meer als een zon uitzag. Doelgerichtheid kwam er zo beter uit.
Het ontwikkelingsproces bij de oorbellen van Susanne begon met organische en vierkante vormen creëren van zilverdraad. De organische vormen haalde ik uit de eerder gemaakte natuurfoto’s. Hierna stapte ik over op oude materialen en ben ik hiermee verschillende ‘vintage’ achtige oorbellen gaan maken. Dit geeft namelijk een goed beeld weer van Susannes stijl. De organische vormen bleken ook goed te werken, dus besloot ik om deze 3D te maken. De eerste versie van karton, de tweede van oude knoopjes en de definitieve van verschillende soorten klei.
Een belangrijke eerste stap bij de band van Samantha was het kiezen van het materiaalsoort: een elastieken band of een riem. Met alle twee de materialen is een band gemaakt en deze zijn vervolgens getest bij Samantha. Uit deze test kwam dat ze de elastieken band fijner vond zitten, dus werd deze uitgekozen. De elastieken band bleef gevlochten, aangezien dit symbool staat voor haar ziekteproces en voor de zee, waar ze haar kracht uithaalt. Tot slot werd de band in een ‘infinity’ (oneindige) vorm gewikkeld en er werden diamanten op bevestigd.
Als laatste onderdeel maakte ik voor ieder model een infographic/persona, zodat het verband tussen de imperfecties/ karaktereigenschappen/ belangrijke waarden van de modellen en de sieraden duidelijk zou worden.
Verband tussen de sieraden en modellen.
CONCLUSIE
Het project ‘Impressively Imperfect’ heeft ervoor gezorgd dat de zogeheten imperfecties van mijn vier modellen op een positieve manier onder de aandacht worden gebracht en dat zij door de sieraden een zelfverzekerd gevoel hebben gekregen (blogpost week 7). Het idee is om met de vier opgeleverde sieraden, passend bij hun karakter en imperfecties, de ‘weeffoutjes’ van de modellen krachtig en beeldend naar voren te laten komen. Met het dragen van deze sieraden hoeven zij deze niet langer te verbergen.
Dit onderzoek heeft mij veel gebracht. Ik heb geleerd om na te denken over het opzetten van een eigen onderzoek en het uitvoeren ervan met verschillende materialen, zoals giethars, klei en zilverdraad. Daarnaast heb ik geleerd om oplossingsgericht te leren denken en heb ik veel voldoening gehaald uit het ontwerpen en maken van de sieraden.
Toch leverde het maken van sieraden mij ook stress en onzekerheid op. Het uitvoeren van de ontwerpen was erg lastig. Dit kwam ten eerste doordat de omstandigheden thuis niet ideaal waren voor het werken met materialen, en ten tweede doordat ik te hoge eisen stelde aan mijzelf. Voor de volgende keer weet ik nu dat ik bij een uitdagende opdracht ik niet te perfectionistisch moet zijn.
Johari Venster na de seminar periode/ nu.
Johari Venster voor de seminar periode.
BRONNENLIJST
Billie Bond. (2017, april). Perfect Imperfection – The Art of Healing. http://www.billiebondart.com/perfect-imperfection.html
Brown, B., & Restrepo, S. (2019). Brené Brown: The call to courage. Los Angeles, Californië:
Brown, B., & van der Horst, M. (2013). De moed van imperfectie. Bruna Uitgevers B.V., A.W.
Colson, N. (z.d.). OVER DE KLEUR EN VORM VAN JE VISUELE UITSTRALING. Nikkel Design. Geraadpleegd op 4 december 2020, van https://www.nikkeldesign.be/blog/over-kleur-en-vorm-in-je-visuele-uitstraling/?lid=182
C. (2019a, augustus 14). Welke sieraden passen bij jou? BlingDings voor Biba sieraden altijd de nieuwste collectie. https://blingdings.nl/overig/welke-sieraden-passen-bij-jou/
Dayson, E. (z.d.). My Body Is My Temple. Emily Dayson. Geraadpleegd op 7 december 2020, van https://www.emilydayson.com/my-body-is-my-temple-emily-3
Ekker, J. P. (2019, 20 juli). De perfecte imperfecties van mensen in beeld gebracht. Het Parool. https://www.parool.nl/nieuws/de-perfecte-imperfecties-van-mensen-in-beeld-gebracht~b5171506/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
F. (2014, 19 november). De betekenis van vormen. Camaloon. https://camaloon.com/nl/blog/de-betekenis-van-vormen
Juweelwinkel.nl. (2019, 8 november). Geschiedenis van sieraden. Juweelwinkel. https://juweelwinkel.nl/geschiedenis-van-sieraden/
Pannekoek, M. (2017, 1 februari). De schoonheid van imperfectie. The Jewelry Story. https://www.thejewelrystory.com/de-schoonheid-van-imperfectie/
Petit Lamour. (z.d.). Persoonlijk en uniek. Geraadpleegd op 12 december 2020, van https://www.petitlamour.nl/
Reinders, W. (2018, 19 maart). De verborgen betekenis van logo vormen: de driehoek. Dikke Huisstijl. https://www.dikkehuisstijl.nl/verborgen-betekenis-logo-vormen-driehoek/
Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming. (2020, 5 juni). De seksuele ontwikkeling vanaf start puberteit (ongeveer 12 jaar) tot 23 jaar. https://richtlijnenjeugdhulp.nl/seksuele-ontwikkeling/de-seksuele-ontwikkeling-van-jeugdigen-van-0-tot-23-jaar/de-seksuele-ontwikkeling-vanaf-start-puberteit-ongeveer-12-jaar-tot-23-jaar/
Ruijter, V. (2016, 1 maart). Deze sieraden laten de schoonheid zien van imperfectie. Soul Stores. https://soulstores.com/deze-sieraden-laten-de-schoonheid-zien-van-imperfectie/
TED. (2011, 3 januari). The power of vulnerability | Brené Brown [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=iCvmsMzlF7o
The Guardian. (2020, 26 maart). Freckles: Brock Elbank’s striking portraits â in pictures. https://www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2015/sep/22/brock-elbank-freckles-portraits-photography-in-pictures#img-7
Tymulis, D. (2020, 28 september). 35 Beautiful Women With Vitiligo Shot By A Photographer Who Has The Same Condition. Bored Panda. https://www.boredpanda.com/vitiligo-beauty-photography-elisabeth-van-aalderen/?utm_source=nl.pinterest&utm_medium=referral&utm_campaign=organic