Inleiding
Ik woon nu ongeveer zo’n 2 jaar in Utrecht, en één ding is mij erg opgevallen in die tijd; er is vrijwel niemand die ik tegenkom waar ik mee omga, die geen drugs gebruikt (tijdens het stappen) of het nooit van plan is te gaan proberen. Ik ben zelf ook een recreatief drugsgebruiker, en het lijkt mij daarom erg interessant om te kijken hoe ik zowel verschillende verhalen van drugservaringen, als de verschillende effecten van drugs kan vertalen naar studenten die niet veel van drugs afweten, of studenten die geen harddrugs willen proberen, maar wel nieuwsgierig zijn naar de effecten ervan.
Context, Scope en Definitie
Tijdens dit project heb ik onderzoek gedaan naar welke soorten harddrugs studenten nou precies gebruiken en de effecten ervan, welke ervaringen zij hebben meegemaakt en hoe ik dit kan vertalen naar visualisaties. Het doel van dit project is om zowel mijn eigen ervaringen met drugs, als de ervaringen van mijn vrienden (studenten uit Utrecht) te visualiseren zodat niet-gebruikers een idee hebben van hoe zo’n ervaring er nou uit kan zien, zodat zij mogelijk een (beter) beeld kunnen schetsen van wat harddrugs met je doet.
De onderzoeksvraag van dit project is: Hoe kan ik de effecten van drugs en drugservaringen overbrengen op studenten die niet bekend zijn met drugs?
In deze blogpost ga ik omschrijven hoe ik te werk ben gegaan, welke middelen ik daarvoor heb gebruikt en wanneer ik tot inzagen/ideeën ben gekomen.
Onderwerp
Ik wist in het begin al redelijk snel dat ik het over recreatief drugsgebruik wilde doen, omdat dit voor mij een fascinerend onderwerp is. Mede door de populariteit van drugs onder studenten, maar ook omdat het voor mijn gevoel zo’n normale zaak is dat studenten drugs gebruiken.
In eerste instantie was mijn onderwerp te breed. Het begon als “recreatief drugsgebruik onder studenten”. Dit was na een gesprek met mijn docent (Rob van den Idsert) te breed. Hij vertelde dat ik de doelgroep wat selectiever moest maken en gaf als voorbeeld mijn klas te gebruiken. Omdat ik wist dat drugsgebruik in mijn klas laag was (afgezien van een keer wiet te hebben gerookt), besloot ik het te onderwerp gerichter te maken zodat ik mijn vrienden (die in Utrecht studeren, en bekend zijn met harddrugs) te gebruiken voor verhalen en ervaringen. Het uiteindelijke onderwerp is “recreatief harddrugs-gebruik onder Utrechtse studenten tussen de 20 en 25 jaar”.
Drugs
Als eerste ben ik gaan kijken welke harddrugs studenten nou precies gebruiken, zodat ik weet welke visualisaties ik moet maken
Uit een onderzoek van Erasmus Magazine (Kleine Deters, 2018) worden verschillende studenten geïnterviewd over hun (hard)drugs gebruik tijdens het uitgaan. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat de meest voorkomende vormen van harddrugs xtc, MDMA, cocaïne, speed en ketamine zijn. Ook wordt door mijn vriendengroep de drug 2CB gebruikt.
De meeste vormen van deze harddrugs gaan ook gepaard met alcohol, wat belangrijke gevoelens als verliefdheid, zelfvertrouwen en geluk aanzienlijk versterken (behalve 2CB en ketamine, dat zijn psychedelische/dissociatieve drugs).
Visualisaties
Ik heb sinds een tijdje een interesse in kunstzinnige visualisaties. Voor inspiratie voor mijn tekeningen heb ik op Instagram gezocht naar afbeeldingen waarbij ik aan harddrugs moet denken. Op Instagram volg ik een aantal accounts dat zich bezighoudt met het posten van optical illusions en “trippy” afbeeldingen.
Ik besloot er zelf een paar te maken
En toen kwam ik erachter dat sommige “trippy” afbeeldingen alleen digitaal te maken zijn…
Na het maken van optical illusions, wist ik dat ik hier niet mee verder wilde gaan. Het idee ziet er tof uit, maar het illustreert niet goed hoe het trippen aan psychedelische drugs eruit ziet.
Poëzie
Om ervaringen/verhalen op te halen, ben ik naar mijn vrienden gegaan voor spannende of speciale dingen die zij hebben meegemaakt aan harddrugs. Ik wist bijvoorbeeld dat een van mijn vrienden een “k-hole” (wanneer gebruikers een (te) hoge dosis ketamine nemen, kunnen zij in zeer sterke mate beleven dat er een scheiding optreedt tussen lichaam en geest (dissociatie) en ook kunnen zij het gevoel hebben (bijna) dood te gaan (Moerenburg, 2020)) ervaring heeft meegemaakt, dus heb ik gevraagd of hij dat aan mij kon omschrijven.
Toen ik noteerde wat hij precies voelde, leek het erg op een stukje poëzie:
“Ik voelde me geïsoleerd van de rest
Ik kon de kamer niet uit, ik voelde me opgesloten
Aan het begin was het leuk, maar later helemaal niet meer
Achteraf wist ik niet meer wat er was gebeurd, ik had een totaal andere beleving dan de rest
Ik dacht dat ze me voor de gek aan het houden waren
Ik zat in een compleet andere wereld, en ik kon er niet meer uit”
Hierdoor kwam ik op het idee om poëzie te gebruiken bij de visualisaties, zodat de lezer een idee krijgt wat er in het hoofd van iemand die harddrugs gebruikt om kan gaan wanneer hij/zij een speciale ervaring aan de harddrugs heeft.
Ik ben gaan experimenteren met verschillende gedichtvormen:
Visualisaties met tekst
Omdat ik nu visualisaties samen met tekst gebruik, ben ik gaan kijken op welke manieren ik dit tentoon kan stellen. In een gesprek met een van mijn docenten (Dagmar Donners) werd ik doorverwezen naar het Instagram account van beeldend kunstenaar David Shrigley. Hij maakt relatief simpele tekeningen met hand gemaakte tekst, wat een heel duidelijk beeld van zijn boodschap geeft zonder uitgebreide visualisaties te maken.
Methodes & Aanpak
Om te kijken welke soorten drugs er nou precies populair zijn onder de studenten en dit vervolgens te vertalen naar visualisaties, heb ik gebruik gemaakt van de volgende methodes:
- Deskresearch
- Interviews met studenten
- Dummy
- Stift, verf, ecoline, potlood
- Professionele feedback
Ik heb eerst ervaringen gevraagd aan vrienden en bekenden, en heb deze toen genoteerd in steekzinnen en vervolgens heb ik alle effecten van de besproken drugs genoteerd.
Experimenten
Nadat ik verschillende ervaringen heb gekregen, ben ik aan de slag gegaan met deze te vertalen naar visualisaties. Voor de K-Hole visualisatie heb ik gekeken naar welke kleuren ik wilde gebruiken, en ik heb uiteindelijk gekozen voor maar één kleur; zwart. Ik wilde in mijn visualisatie duidelijk maken dat de omgeving voor de persoon in kwestie wegvalt, en dat alle ogen in het donker nog steeds op hem zijn gericht. Door het verdere gebrek aan kleur komt de “leegte” die de persoon voelt goed naar voren.
Daarnaast heb ik geëxperimenteerd met kleuren en verschillende materialen zoals houtskool, stift, ecoline en verf
Ook ben ik gaan tekenen zoals David Shrigley dat doet, simplistisch maar duidelijk:
Als laatste ben ik gaan experimenteren met gedichten gepaard met de effecten van de drug waar het gedicht over gaat. In een experiment met mijn klasgenoten heb ik gevraagd of zij nieuwsgierig waren naar verschillende drugservaringen, of hoe de effecten van verschillende harddrugssoorten eruit zien. De meeste vertelde dat zij het effect van drugs juist wilde zien. De effecten van internet kun je wel lezen, maar dit heeft niet hetzelfde effect als bijvoorbeeld een visualisatie waarin je ziet wat het met je doet.
Feedback
Mijn oorspronkelijke idee was om 2 visualisaties met een stukje poëzie erbij te maken per drug. Eentje voor een specifieke ervaring met drugs, en de ander gebaseerd op de effect van drugs. Ik heb dit idee voorgelegd aan Bryan Lewis Saunders (uithoudings- en performancekunstenaar, videograaf, performance-dichter en zelfportretschilder). Hij heeft zelf ook projecten rondom visualiseren met (en aan) verschillende drugs gedaan. Zijn werk heeft mij tijdens het project geïnspireerd en daarom heb ik Bryan gemaild of hij mij feedback wilde geven op mijn idee.
Bryans feedback was om bij de visualisatie van de ervaring geen gebruik te maken van tekst, zodat de interpretatie bij de kijker open blijft (niet elke ervaring hoeft op dezelfde manier gezien te worden). Deze feedback vond ik erg interessant en heb dan ook besloten om mijn project op deze manier verder voort te zetten.
Ook heb ik van medestudenten feedback gekregen over mijn tekeningen waarin mensen waren afgebeeld. Ik moest goed letten op gezichtsuitdrukkingen en houdingen (omdat mijn tekeningen een simpele stijl bevatten moeten deze uitdrukkingen goed naar voren komen om een bepaalde emotie te tonen).
Na het verwerken van deze feedback ga ik op deze manier mijn eindproduct realiseren:
Evaluatie en Conclusie
Tijdens dit project had ik erg veel moeite met het creëren en experimenteren. Ik had redelijk snel in mijn hoofd wat ik als eindproduct wilde opleveren en dat hinderde mij in mijn creatieve proces. In het vervolg zou ik graag veel meer inspiratie opzoeken niet alleen over mensen die drugs ervaringen visualiseren, maar ook op welke verschillende tekenstijlen ik zou kunnen gebruiken. Ik vond het een leuk project om aan te werken omdat ik erg geïnteresseerd ben in waarom zoveel studenten drugs gebruiken en omdat ik er zelf heel open over ben, lijkt het me erg tof als ik niet-gebruikers hiermee een blik kan laten werpen in hoe het voelt of kan voelen om harddrugs te gebruiken.
De toekomst van…
Omdat nog niet alle tekeningen af zijn, ga ik de aankomende dagen nog experimenteren met verschillende tekenstijlen en gebruik van tekst.
Voor opvolgers die hieraan verder zouden werken zou ik adviseren om te kijken naar verschillende boeken die gaan over drugservaringen en het illustreren van drugseffecten. Tips hiervoor is het boek “The Doors of Perception” van Aldous Huxley en “Under The Influence” van Bryan Lewis Saunders.
English summary
I have been living in Utrecht for about 2 years now, and one thing struck me a lot during that time; there is hardly anyone I meet that I hang out with, who does not use drugs (while going out) or never intends to try. I am also a recreational drug user myself, so it seems very interesting to me to see how I can translate different stories of drug experiences as well as the different effects of drugs to students who do not know much about drugs or students who do not want to try hard drugs , but are curious about its effects. In this document you can read about my creative journey on the subject of recreational hard drug use among students of Utrecht between age 20 to 25.
Dankwoord
Als eerste wil ik graag mijn docenten Dagmar en Rob bedanken, die ondanks dat ik erg veel moeite had met het laten zien van experimenten, zij altijd voor me klaar stonden om met mij mee te denken en ideeën te bedenken over mogelijke inspiratie.
Ook wil ik graag Bryan Lewis Saunders bedanken voor zijn tijd, voor zowel het geven van feedback op mijn project als het verschaffen van zijn boek “Under The Influence” zonder kosten.
Bronnen
Drugsgebruik Nederlandse jeugd hoog vergeleken met Europa – Zembla – BNNVARA. (2017, 6 juni). Geraadpleegd op 25 november 2020, van https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/drugsgebruik-onder-nederlandse-jongeren-hoog-vergeleken-met-europa
Kleine Deters, B. (2018, 5 oktober). Even snuiven in de kroeg: drugs populair onder studenten. Geraadpleegd op 11 januari 2021, van https://www.erasmusmagazine.nl/2018/09/27/even-snuiven-in-de-kroeg-drugs-populair-onder-studenten/#:%7E:text=Coca%C3%AFne%2C%20ketamine%2C%20speed%20en%20xtc,als%20alcohol%20tijdens%20het%20uitgaan.
Moerenburg, J. (2020, 17 december). Wat is een K-hole bij ketamine? Geraadpleegd op 12 januari 2021, van https://www.drugsinfo.nl/ketamine/wat-is-een-k-hole-bij-ketamine#:%7E:text=Wanneer%20gebruikers%20een%20(te)%20hoge,wordt%20een%20K%2Dhole%20genoemd.
Trimbos Instituut. (2015). Alcohol-, tabaks- en drugsgebruik door studenten. Geraadpleegd van https://www.trimbos.nl/docs/f5a4716f-a658-4a45-81ff-ac1682139a4e.pdf
Van Dongen, E. (2013a, 6 december). Drugsgebruik onder Utrechtse studenten (deel 1) | DUB. Geraadpleegd op 18 november 2020, van https://www.dub.uu.nl/nl/achtergrond/drugsgebruik-onder-utrechtse-studenten-deel-1
Van Dongen, E. (2013b, 9 december). Drugsgebruik onder Utrechtse studenten (deel 2) | DUB. Geraadpleegd op 18 november 2020, van https://www.dub.uu.nl/nl/achtergrond/drugsgebruik-onder-utrechtse-studenten-deel-2#:%7E:text=Hoe%20groot%20het%20drugsgebruik%20onder,en%20paddo’s%20in%20mindere%20mate.
Wat is een recreatieve gebruiker? (2020, 16 juni). Geraadpleegd op 18 november 2020, van https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-een-recreatieve-gebruiker/
Westland, E. (2019, 1 juli). Drugsgebruik onder studenten: ‘Mainstream’, maar niet zonder risico. Geraadpleegd op 18 november 2020, van https://trajectum.hu.nl/drugsgebruik-onder-studenten-mainstream-maar-niet-zonder-risico/