PREMISSE
Het gebruik van licht en ruimte voor het creëren en fotograferen van een spannende horror-setting.
SYNOPSIS
Horrorfilms zijn voor mij een fascinatie en kijk deze dan ook erg graag. De eerste horrorfilm die ik ooit heb gezien was Sinister. Ik was 15 toen ik deze film zag. Mijn beste vriendin vertelde mij daarbij dat het één van de engste horrorfilms was die zij tot nu toe had bekeken. Het was al zeer spannend dat ik jonger was dan de aangegeven leeftijd op het dvd-doosje. Eenmaal dat de film begon was ik al gelijk helemaal in de film getrokken. Het feit dat de achtergrond en het licht van een scène heel erg veel doet met de sfeer die wordt gecreëerd. Voor dit project wilde ik onderzoeken wat licht en ruimte doen met het gevoel van de kijker en hoe kan ik dit zelf creëren aan de hand van fotografie.
Bovenstaande fotoreeksen geven een duidelijk beeld met wat ik wil gaan bereiken met mijn fotografie.
INLEIDING
Licht en ruimte spelen een belangrijk onderdeel in fotografie en films. In horrorfilms wordt dit ook goed opgenomen. Licht zorgt voor een bepaalde sfeer. Maar hoe wordt licht nou precies ingezet? In welke situatie wordt iets toegepast? Waarom is licht zo sfeerbepalend? Wat zijn terugkomende elementen in horrorfilms en fotografie? Dit waren voor mij belangrijke punten om te onderzoeken.
CONTEXT PROJECT
HOOFVRAAG
“Hoe wordt een goede horrorfilm/fotografie neergezet op basis van verlichting en ruimte?”
DEELVRAGEN
“Waarom is licht zo sfeerbepalend?”
“Hoe worden het licht en de ruimte ingezet in verschillende horrorfilms/fotografie?”
“Wat zijn terugkomende elementen in horrorfilms/fotografie?”
Toegepaste methodes:
– Interview
– Literature Study
– Prototyping
– Peer Review
(CMD Methods pack)
Voor het onderzoek ben ik begonnen met het kijken van verschillende horrorfilms en daarbij heb ik gelet op het gebruik van licht en het gebruik van de achtergrond binnen de scènes. Hoe ziet de achtergrond er bijvoorbeeld uit en wat voor effect heeft het licht op de ervaring van de kijker?
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/Untitled-2-1.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/Untitled-3.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Naast het kijken van verschillende films heb ik onderzoek gedaan naar de ervaringen van de kijker. Waar letten zij bijvoorbeeld op en wat maakt het voor hun bijvoorbeeld spannend? Zo kwamen er een aantal punten naar voren bij een interview met iemand die bijna wekelijks een horrorfilm kijkt. Deze punten heb ik meegenomen elke keer als ik foto’s ging maken en uiteindelijk ook voor de fotografie van het eindwerk.
Bij het kijken van de films kwam ik erachter wat licht en ruimte precies doen voor het gevoel van de kijker. Deze ondervindingen heb ik ook meegenomen in mijn fotografie. Hier ben ik verder mee aan de slag gegaan. Tijdens het maakproces van de foto’s maakte ik de beslissing om over te gaan op film. Mijn idee was om een korte horrorfilm in elkaar zetten. Hierbij heb ik een aantal beelden gemaakt in een greenscreen ruimte. Het gevoel en het effect wat ik over wilde brengen naar de kijker werkte. Naast de video’s heb ik audio toegevoegd om het gevoel van spanning te versterken. Tijdens de sessie in de greenscreen ruimte heb ik gewerkt met verschillende kleuren licht. Hieronder is de video te zien.
GREENSCREEN VIDEO
De beelden die ik in de greenscreen ruimte heb gemaakt wilde ik in een andere omgeving filmen met een ander persoon, in plaats van mezelf. Zo had ik meer de regie in eigen handen en kon ik het licht en de ruimte zelf afstellen op hoe ik wilde dat het eruit zag. Het effect moest vooralsnog redelijk hetzelfde blijven als de video genomen in de greenscreen ruimte. Hieronder één van de resultaten.
GREENSCREEN VIDEO 2.0
Ik merkte dat ik een verhaallijn miste elke keer als ik beelden had gefilmd. Het idee was om een short horror-movie neer te zetten, met een korte verhaallijn erin. Dit heb ik uitgeprobeerd door naar de ruimte om het personage heen te kijken. Ik wilde dat de beelden alsnog donker bleven, maar dat er gebruik werd gemaakt van diepte.
VERHAALLIJN VIDEO
Tijdens de feedbackmomenten kreeg ik positieve feedback op het gemaakte beeldmateriaal. Ik werd alleen niet vrolijk van het filmen en ik voelde geen connectie hiermee. Tijdens mijn proces kwam ik erachter dat film eigenlijk niet bij mij past en heb daarbij de beslissing genomen om een stap terug te doen en ik ben mij weer gaan focussen op fotografie.
Voor dit project wil ik drie fotoreeksen neerzetten, met elk een andere licht kleur die naar voren komt. Dat is het uiteindelijke idee
Hierbij heb ik met verschillende camera’s beelden geschoten en heb ik gespeeld met de instellingen van de camera’s. Wat werkt wel en wat werkt niet? Om die spannende horror-setting neer te zetten, ben ik mij gaan richten op donkere nachtfoto’s. Hierbij heb ik een camerastandaard neergezet en ben ik voorwerpen gaan fotograferen zonder natuurlijk licht. Ik merkte door het gebruik van een wat professionelere camera dat ik steeds enthousiaster werd van het resultaat van de gemaakte foto’s. Ik ben gaan spelen met perspectief, verschillende props en de houding van de persoon die ik aan het fotograferen was. Voor mijn uiteindelijke eindwerk zet ik drie fotoreeksen neer die alledrie een andere lichtkleur naar voren laten komen.
CREATIEVE PROCES
SCHETSEN EN MOODBOARD
Het begon de eerste week met wat schetsen maken in de dummy en het maken van een moodboard, zie bovenstaande afbeelding. Ik wilde met film en fotografie een andere wereld creëren. Dit door middel van donker en licht, dit zie je ook terug in de verschillende schetsen. Licht speelt een belangrijke rol en ik heb dit verder onderzocht door tekeningen te maken met lichtpunten van verschillende kanten. Ook heb ik gekeken naar wat verschillende lichtbronnen doen op het gezicht van een persoon. Hier ben ik aan de slag gegaan met Adobe Illustrator. Ik wilde kijken naar verschillende technieken.
FOTOGRAFIE STAP
Na deze Adobe portretten ben ik thuis mezelf gaan fotograferen in verschillend licht. Ik ben in een donkere ruimte gaan staan en daarbij heb ik verschillende aanzichten uitgeprobeerd, wanneer zie je mijn gezicht nog wel? Is er nog iets in het donker te onderscheiden? Ik kwam erachter dat een aantal foto’s wel werkte en een aantal niet, in verband met het weinige licht dat binnenkomt.
STAP NAAR VIDEOFRAGMENTEN
Na deze fotografie stap wilde ik mij meer gaan focussen op film. Ook om mij meer uit te dagen, omdat ik veel meer van de fotografie ben. Al eerder op deze pagina is de video te zien, GreenScreen video, waarbij er een aantal beelden achter elkaar zijn gezet om een bepaalde sfeer te creëren en om te ontdekken wat ik allemaal kan doen en kan maken. Onderstaande afbeelding is een screenshot genomen uit één van de shots gemaakt in de greenscreen ruimte. Het licht en de ruimte eromheen zorgden voor het gewenste effect.
STAP TERUG NAAR FOTOGRAFIE
Tijdens de feedbackmomenten kreeg ik positieve feedback op het gemaakte beeldmateriaal. Ik werd alleen niet vrolijk van het filmen en ik voelde geen connectie hiermee. Tijdens mijn proces kwam ik erachter dat film eigenlijk niet bij mij past en heb daarbij de beslissing genomen om een stap terug te doen en ik ben mij weer gaan focussen op fotografie. Hierbij ben ik in het donker naar buiten gegaan om samen met mijn broertje en zusje foto’s te maken. Tijdens het bewerken van deze foto’s kwam ik erachter dat het beeld eigenlijk te donker was en dat ik ze wel op mijn computer kon bekijken, met de juiste instellingen, maar dat anderen dat bijvoorbeeld niet goed konden zien en eigenlijk alleen maar zwart beeldmateriaal zagen, zie onderstaande foto’s. Hier heb ik veel van geleerd. Alle eigen gemaakte foto’s die tot nu toe op deze pagina staan, zijn genomen met twee verschillende mobiele telefoons.Voor de uiteindelijke foto’s voor het eindwerk, ben ik aan de slag gegaan met een professionele camera, waarbij de instellingen goed aangepast kunnen worden naar mijn gewenste eindresultaat (Vries, R. 2019)
CONCLUSIE
Door middel van alle onderzoeken en het proces wat ik heb doorlopen, heb ik antwoord kunnen krijgen op de verschillende deelvragen en op de hoofdvraag. Deze antwoorden heb ik voornamelijk zelf ondervonden door het opzoeken van bronnen, feedback vragen van mensen en kijken naar wat ik precies wil. Ik ben erachter gekomen dat fotografie mij veel beter ligt dan film. Dit was voor mij een belangrijke uitkomst. Ik heb geëxperimenteerd met verschillende beelden. De drie fotoreeksen die ik als eindwerk ga neerzetten zullen mijn gewenste resultaat behalen, het gebruik van licht en ruimte voor een spannende horror-setting.
BRONNEN
CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (2020). Geraadpleegd van https://www.cmdmethods.nl/
“Come to Bed” – Short Horror Film (Shot on Canon R5 in 8K!). (2020, 1 november). [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=vuwOmo9ubaw
Horror Short Film “Curse of the Crying Boy” | ALTER. (2020, 27 oktober). [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=eVQf9fXb14A
Redactie. (2020, 8 september). Fotograferen in het donker voor beginners – 7 handige tips! Geraadpleegd van https://www.zoomacademy.nl/blog/fotograferen-in-het-donker-voor-beginners-7-handige-tips/
SKETCH FOR A NIGHTMARE #2 : Jasper de Bruin. (2016). Geraadpleegd van http://jasperdebruin.nl/nl/films/sketch-for-a-nightmare-2/
Vries, R. (2019, 8 oktober). Filmen en licht: de basics van belichting bij video. Geraadpleegd van https://devideomakers.nl/filmen-en-licht-de-basics-van-belichting-bij-video/