Starting a record label

Inleiding & Premisse

Aan de start van de cursus seminar had ik een aantal verschillende onderwerpen/passies die mij interessant leken om iets mee te gaan doen. Deze waren; muziek, analoge fotografie/film, architectuur en automotive. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om mij te focussen op het onderwerp muziek. Ik ben namelijk al vanaf jongs af aan bezig met muziek. Als klein jongetje zat ik achter in de tuin met stokken op emmers te slaan. Toen leek het mijn moeder verstandig om mij aan te melden voor drum les. Uiteraard vond ik dat helemaal geweldig en heb dat altijd met veel plezier gedaan. Vandaag de dag maak ik nog steeds muziek en wil ik een eigen platenlabel opstarten. De premisse die ik daarbij heb opgesteld luidt;

“Een eigen platenlabel neerzetten met een herkenbare en opvallende eigen stijl (zowel in muziek als in uitingen)”

Dit onderzoek is relevant voor veel verschillende mensen. Bijvoorbeeld mensen die meer willen weten over analoge fotografie en hoe je dat in de huidige tijd kan gebruiken. Het kan inspirerend zijn voor mensen die ook muziek maken en opzoek zijn naar passende artworks voor bij hun muziek. Maar het kan ook relevant zijn voor mensen die een ander bedrijf hebben en daarbij opzoek zijn naar een passende tone of voice.

Synopsis

Tijdens dit seminar project heb ik onderzoek gedaan naar wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een platenlabel. Hierbij heb ik de focus gelegd op het ontwerpen van artworks. Ik kwam er namelijk achter dat dat al genoeg tijd in beslag nam. Ik combineer hierbij analoge fotografie, een van de andere genoemde onderwerpen/passies in de inleiding. Het leek mij erg interessant om die ermee te combineren, omdat je hier een oude manier van fotograferen combineert met het moderne muziekgenre Minimal Deep Tech.  Wat naar mijn mening erg goed samengaat. Ook heb ik onderzocht hoe je op een platform als Spotify komt en ben ik bezig geweest met het opstellen van contracten. Deze contracten zijn nodig omdat ik ook graag andere artiesten op het platenlabel wil hebben en dan is het wel fijn als het een en ander zwart op wit staat.

 

 

Methode en aanpak

Hoofd- en deelvragen

Om helder te maken waar ik nou precies onderzoek naar wil doen heb ik een hoofdvraag en een aantal deelvragen geformuleerd.

Hoofdvraag: Hoe start ik een eigen recordlabel?

 

Deelvragen:

  • Welke muziekstijl wil ik releasen?
  • Welke visuals passen bij deze muziekstijl? En wat is de tone of voice?
  • Hoe combineer ik Analoge fotografie en Super 8 film met het label?
  • Wat moet er administratief gebeuren om een label op te zetten?

 

Uitvoering en expiriment

De eerste onderzoeksmethode die ik heb toegepast was benchmark creation. Met deze methode ben ik online opzoek gegaan naar andere platenlabels en vooral gaan kijken naar wat zei doen met de artworks (zie afbeelding 1).

Afbeelding 1

Echt een diepere betekenis kon ik bij de bovenstaande artworks niet vinden. Wel viel mij op dat ze vaak gebruik maken van een ronde vorm wat refereert naar een oude vinylplaat en er vaak opvallende kleuren worden gebruikt. Ik ben van mening dat het gebruik van opvallende/felle kleuren mensen stimuleert om er sneller op te klikken dan een artwork die vrij donker is. Dat is iets waar ik zelf dan ook zeker rekening mee ga houden bij het ontwerpen van mijn eigen artworks.

 

Op basis van de benchmark creation ben ik zelf aan de slag gegaan met het ontwerpen van artworks (zie afbeelding 2).

Afbeelding 2

 

Met het bovenstaande artwork was ik redelijk tevreden maar ik had wel het gevoel dat er nog iets ontbrak. Het ontwerp is namelijk vrij simpel en stimuleert mensen naar mijn mening nog niet genoeg om er snel op te klikken. Ook de feedback die ik ontving van mensen uit de klas bevestigden dat.

 

Ik had al het idee om analoge fotografie met dit seminar project te combineren en dit leek mij het perfecte moment. Ik denk zelf dat een foto de artwork een stuk aantrekkelijker maakt. Maar voordat ik echt zelf foto’s ging maken ben ik opzoek gegaan naar wat ik dan precies wil fotograferen. Toen kwam ik uit bij foto’s van moderne architectuur. Deze heb ik met Photoshop bewerkt en in het artwork gezet (zie afbeelding 3).  Ik was erg tevreden met het resultaat en ook de feedback die ik erop kreeg was erg positief. De muziek bestaat heel erg uit ritmes en patronen, dat is iets wat je ook terugziet in architectuur. Daarom denk ik dat het een erg goede match is om te twee met elkaar te combineren.

Afbeelding 3

 

 

In afbeelding vier staan nog een aantal experimenten die ik heb gedaan. Hier heb ik gespeeld in Photoshop met het knippen van afbeeldingen en ze over elkaar heen te leggen.

Afbeelding 4

 

Nu ik wist wat ik wou fotograferen kon ik eindelijk zelf op pad gaan. Eerst moest ik nog wel een goede analoge camera vinden. Gelukkig heb ik bij een kringloop voor een goede prijs een mooie Canon AE1 weten te bemachtigen (zie afbeelding 5).

 

Afbeelding 5

 

Ik heb gelijk een rolletje gekocht en ben foto’s gaan maken. Deze heb ik laten ontwikkelen. Wat nog vrij spannend was aangezien ik niet wist of de camera het daadwerkelijk deed. Maar dat was gelukkig wel het geval! (zie afbeelding 6).

 

Afbeelding 6

 

Eindproduct (deels)

Bovenstaande foto’s waren de foto’s waar ik het meest tevreden mee was en ook het meest geschikt vond voor op een artwork. Doormiddel van een handige scan app op mijn telefoon heb ik ze op mijn computer gekregen en ben ik ze gaan editen in Photoshop. Net zoals bij bovenstaande experimenten heb ik ook hier de foto’s over elkaar heen gelegd, gespeeld met verschillende blending modes en er een gradiënt overheen gelegd. De eindresultaten vind ik erg goed gelukt (zie afbeelding 7). Ook vind ik het erg mooi hoe er een herkenbare stijl is ontstaan, dat is iets waar ik ook naar opzoek was.

Een ander doel wat ik had was dat ik graag ook de muziek van het label op Spotify wou hebben. Na heel wat research werk is dat uiteindelijk ook gelukt (zie afbeelding 8). Daar is alleen nog wel de oude artwork te zien, dat komt omdat het al aan het begin van Seminar was gelukt om op Spotify te komen.

 

 

Afbeelding 7

 

Afbeelding 8

 

Wanneer er andere artiesten op het platenlabel komen is daar een contract voor nodig. Het is namelijk nodig om duidelijk een afspraak te maken over bijvoorbeeld hoeveel procent van de royalties ze krijgen. Daarom heb ik ook een contract opgesteld (zie afbeelding 9).

Afbeelding 9

Conclusie

Tijdens dit Seminar project ben ik door verschillende experimenten tot een eindresultaat gekomen waar ik zelf erg blij mee ben. Ik heb verschillende onderscheidende artworks gemaakt die allemaal wel dezelfde soort stijl hebben en dus herkenbaar zijn. Momenteel ben ik nog bezig met het contacteren van andere artiesten om zo ook echt releases te hebben op het label. Dit project was een mooie kans om een begin aan een platenlabel te maken, dat begin is goed gelukt en ik ga er ook zeker mee verder. Hopelijk gaat het stapje voor stapje steeds wat beter met het label en sta ik zo snel mogelijk tussen andere labels die ik zelf erg tof vind.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *