Inleiding
In deze Concept Diary wil ik jullie meenemen door mijn project van studio seminar. Ik wil dit doen door de belangrijkste punten van dit project uit te lichten. Eerst geef ik een inzicht waar mijn onderwerp over gaat en welke onderwerpen ik ga bespreken. Hierna licht ik toe hoe ik mijn onderzoek heb aangepakt en hoe hieruit mijn designkeuzes zijn ontstaan. Vervolgens laat ik mijn meest relevante keerpunten in mijn creatieve proces zien door middel van mijn experimenten. Tot slot evalueer ik op mijn werk en kijk ik naar de toekomst en eventueel verder onderzoek.
Context, Scope en Definitie
Na een lange reis van een hoop experimenten en feedback ben ik uiteindelijk terechtgekomen op ‘het wegen van het hart’. In deze korte video wordt duidelijk uitgelegd wat de weging van het hart is. In deze video wordt het hart van farao Imhotep gewogen. Voor mijn project heb ik gekozen voor de weging van het hart van farao Khufu. Hierbij wilde ik niet alleen HET wegen van het hart van farao Khufu maar ook DE wegen van het hart visualiseren in mijn eindwerk.
Mijn doel was niet om mensen die niks wisten over de weging van het hart uit te leggen wat het is. Mijn doel was vooral om de belangrijke elementen van deze weging op een passende manier te visualiseren. Mijn onderzoek was dan ook relevant voor twee groepen. Op de eerste plek mensen die geïnteresseerd zijn in de Egyptische geschiedenis van het hiernamaals en als tweede mensen die geïnteresseerd zijn in het maken van lightboxen. Beide komen naar voren in mijn eindwerk.
Methode en Aanpak
Mijn onderzoek en inspiratie zijn van veel verschillende plekken gekomen (J.R. Camphuijsen, 2020). Zo heb ik heel veel gelezen op internet, video’s gekeken op YouTube, foto’s bekeken op Pinterest en Instagram, film gekeken, kunstenaars en kunstwerken bekeken. Ook heb ik een kunstenaar geïnterviewd die expert is op het gebied van licht, lagen en schaduw kunst. Mijn plan van aanpak is eigenlijk heel veel maken geweest. Ik heb elke keer inspiratie gezocht voor de concepten waar ik op dat moment mee bezig was. Ik zocht dan naar verschillende makers of foto’s en maakte op basis daarvan mijn eigen visualisaties.
Experimenten
Ik heb in dit project een hoop dingen gemaakt. Niet alles heeft direct invloed gehad op mijn eindwerk en daarom laat ik mijn werk zien dat hoort bij mijn belangrijkste beslismomenten. Voor verdere inspiratiefoto’s, bekeken professionals en bronnen verwijs ik naar de link naar mijn Google Drive. (J.R. Camphuijsen, 2020). U kunt op de foto’s klikken om ze op ware grote te zien.
Beslismoment 1: Superheld en stad ontwerpen
Zoals al eerder benoemd begon mijn project met een ander onderwerp, namelijk Marvel superhelden. Ik wilde graag een eigen superheld ontwerpen. Ik wilde iets unieks maken en bedacht me toen dat er nog niet echt een duidelijk Egyptische superheld is. Ik ben me hierin toen meer gaan verdiepen.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Denk na over de haalbaarheid van dit idee" – Dagmar Donners” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Na veel denken heb ik toen besloten om het idee van een superheld los te laten en te gaan voor het designen van een fictieve stad waarin superhelden dan zouden kunnen leven. Ik koos er toen voor om in het Egyptische kader te blijven en ik maakte een stad in de piramide van Giza.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Ik vind dit idee een beetje te ver gezocht, ik kan me er totaal niet in vinden" – Rob van den Idsert” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
De Piramide van Giza is gemaakt voor farao Khufu. Men zegt dat het zijn graftombe was.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Maak een stad van de doden, dit past beter bij het onderwerp van de Pyramide" – Rob van den Idsert.
"Kijk eens naar het terracottaleger" – Joris Holshausen” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Met deze feedback eindigde beslismoment 1 met als belangrijkste punten in het proces: Egyptische geschiedenis, Farao Khufu, Hiernamaals (terracottaleger)
Beslismoment 2: Farao Khufu en zijn hiernamaals
Met de feedback van Rob en Joris ben ik toen gekomen op het idee om het hiernamaals van Farao Khufu te ontwerpen. Ik ben toen veel onderzoek gaan doen naar wie Khufu was en welke dingen er dus sowieso in zijn hiernamaals moesten zitten. Ik ben dit toen gaan visualiseren en begon met het maken van zijn zonneschip.
Toen ik al mijn onderzoek over Khufu had gedaan en dit had gevisualiseerd liep ik vast. Ik moest toen eigenlijk nog onderzoek doen naar het Egyptische hiernamaals. Tot mijn verbazing was dit veel uitgebreider en interessanter dan ik had gedacht. Ik koos er toen voor om me hier meer in te verdiepen.
Met deze keuze eindigt beslismoment 2 met als belangrijkste punten in het proces: Meer focus op Egyptische hiernamaals, minder focus op farao Khufu
Beslismoment 3: Amduat van farao Khufu
Door mij meer te focussen op het hiernamaals ontdekte ik dat voorafgaand aan het hiernamaals nog een reis zit van twaalf momenten genaamd Amduat. Amduat vertelt het verhaal van Ra, de Egyptische zonnegod die door de onderwereld reist op zijn zonneschip, vanaf het moment dat de zon ondergaat in het westen en weer opkomt in het oosten. Er wordt gezegd dat de dode farao (Khufu in mijn geval) dezelfde reis maakt, om uiteindelijk één te worden met Ra en voor altijd te leven. Ik ben toen moodboards en schetsen gaan maken.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Ik vind deze reis ook interessanter dan het hiernamaals. Visualiseer het zo simpel en iconisch mogelijk" – Rob van den Idsert” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Hiermee ben ik toen aan de slag gegaan.
In het eerste uur gaat de zon onder en begint de reis van Ra. Hij heeft op zijn boot de ziel van farao Khufu die later in de reis herenigd wordt met het lichaam van Khufu.
Hierna ben ik gaan kijken naar andere vormen waarop ik de goden, figuren en het verhaal kon afbeelden. Ik ben toen beland op het YouTube kanaal van Kurzgesagt. Ik vond dit een gave stijl en ben toen gaan kijken naar hoe zij hun animatie en Visuals maken. Voor mijn geluk hadden ze een video waarin ze dit uitlegden. Hierin gebruikte zij vogeltjes. Ik ging dit ook proberen.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Als je de belangrijke elementen van de Egyptische goden en figuren weg haalt door er vogeltjes van te maken dan is het verhaal niet meer duidelijk en dan kan het bij wijze van spreken ook een kinderverhaaltje zijn." – Rob van den Idsert” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Met deze feedback eindigt beslismoment 3 met als belangrijkste punten in het proces: Focus op 12 uur van Amduat, iconische Egyptische beeld belangrijk, simpele visualisering
Beslismoment 4: Focus op het wegen van het hart
Ik was het met de feedback van Rob eens, ik had niet nagedacht over het feit dat door mijn manier van visualiseren het Egyptische deel uit het verhaal verdween. Ik moest de vogeltjes dus loslaten.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Probeer eens of je de uren kunt samenvatten om zo de belangrijkste uren te visualiseren." – Dagmar Donners” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Ik heb toen eerst uur 1, 2 en 3 samengevoegd en ik ben daarna gaan kijken op welke manier ik de goden anders kon afbeelden.
Ik merkte dat ik vast liep omdat ik niet wist welke uren ik moest samenvatten en op welke manier ik deze dan moest visualiseren en welke punten belangrijk genoeg waren om te laten zien. Ik realiseerde mij dat het belangrijkste punt van de reis van twaalf uur ‘het wegen van het hart’ was. Ik heb toen besloten om dit moment op mijn eigen manier te visualiseren. Eerst koos ik voor een spelvorm.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Kijk naar de haalbaarheid van dit idee in het tijdsbestek dat we nog hebben." – Dagmar Donners” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Ik heb dit spel toen losgelaten omdat ik het qua tijd niet meer zou redden. Ik bedacht me toen dat er in het wegen van het hart verschillende lagen zitten. Ik wilde dus een manier vinden om deze lagen te visualiseren.
Hiermee eindigt beslismoment 4 met als belangrijkste punten in het proces: Focus op wegen van het hart, lagen visueel maken
Beslismoment 5: Paper cut lightbox
De ideale manier om lagen te visualiseren leek mij door een paper cut lightbox. Ik ben toen onderzoek gaan doen naar hoe je een lightbox maakt en ik ben vervolgens zelf lightboxen gaan maken.
De eerste galerij was een materiaal experiment en hieruit haalde ik dat printerpapier niet sterk genoeg was.
De tweede galerij was met de juiste materialen en meer gericht op mijn onderwerp.
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Het idee is erg gaaf maar ik mis een aantal lagen. Probeer meer diepte te creëren" – Artiful Dialogue” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Ik ben toen mijn eind ontwerp gaan maken en hierin heb ik toen ook meer lagen gemaakt.
Evaluatie en Conclusie
De afgelopen weken heb ik veel verschillende Visuals en concepten gemaakt en geprobeerd om ideeën los te laten als ze niet werkten of als ik de tijd er niet voor had. Door goed te kijken naar mijn experimenten en iteraties en door goed de feedback te documenteren heb ik een aantal belangrijke en interessante designkeuzes kunnen maken. Ik had niet verwacht dat ik uiteindelijk aan de haal zou gaan met knip en plakwerk. Mijn specialisatie ligt toch wel meer bij digitale visualisaties dus met dit eindwerk ben ik wel buiten mijn comfortzone gestapt.
Aanbevelingen
Ik zou nog graag meer onderzoek willen doen naar hoe ik met de lightbox nog beter het verhaal had kunnen visualiseren. Voor studenten of professionals die willen werken met een lightbox en dit verhaal adviseer ik om simpelweg nog meer iteraties te maken van een lightbox. Hierdoor kan je nog beter kijken naar het effect van verschillende lagen en je zou ook nog kunnen kijken welke elementen je rondom de lightbox allemaal kan toevoegen.
Bronnen
Camphuijsen, J. R. (2020). Inspiratie en best practices. Geraadpleegd van https://docs.google.com/presentation/d/12sRXDKk8kH7L4reXdJ40LtJMCDX43jNDsLkLc1wfeAk/edit?usp=sharing
chezlin. (2015, 15 januari). How to Make a Paper-cut Light Box : DIY. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=7ZOXIcCxtCs&feature=youtu.be
Kurzgesagt. (2014). Kurzgesagt In a Nutshell YouTube Channel. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/user/Kurzgesagt
Kurzgesagt. (2020, 16 februari). How to Make a Kurzgesagt Video in 1200 Hours. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=uFk0mgljtns&t=174s
The Met. (2016, 15 juni). Egyptian weighing of the heart. Geraadpleegd van https://www.metmuseum.org/metmedia/video/collections/egyptian/weighing-of-the-heart
Wikipedia. (2003, 9 juni). Khufu. Geraadpleegd van https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu
Wikipedia. (2020a, 25 oktober). Amduat. Geraadpleegd van https://en.wikipedia.org/wiki/Amduat
Wikipedia. (2020b, 29 december). Khufu ship. Geraadpleegd van https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship
Wikipedia. (2021, 8 januari). Great Pyramid of Giza. Geraadpleegd van https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pyramid_of_Giza
English Summary
This blogpost describes my creative process during Studio Seminar. After trial and error, I decided upon the ‘weighing of the heart’ as described in Egyptian mythology. I wanted my work to visualize both the actual ‘weighing’ of the heart and the ‘ways’ of the heart. My goal was to visualize the important elements of the weighing process in a relevant way. I found inspiration in many directions. From (social) media and films, to artwork and conversations with an expert in lightwork, layers and shadows. From there, I created my own visualisations. My creative process has gone in many different directions. I started this project with the ambition to create an Egyptian superhero, and after many experiments, feedback sessions and decisive moments, I managed to narrow it down to the Egyptian afterlife visualized through a paper cut lightbox. Throughout this process, I pushed myself out of my comfort zone, from digital design to handcrafted artwork.
Heel gaaf om te zien hoe je proces is geweest. Je mag trots zijn op je eindresultaat!