Premisse
“Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan leren dat ze groot mogen denken en grenzeloos mogen dromen.”
Synopsis
De laatste maanden ben ik me aan het verdiepen in mindset, meditatie, wet van aantrekkingskracht etc. Het valt mij op dat er ontzettend veel zelfontwikkelingsboeken zijn geschreven die deze onderwerpen belichten. Ook merk ik op dat deze boeken zijn gericht aan volwassenen. Doordat ik zelf momenteel veel waarde haal uit deze onderwerpen en besef dat ik het liefste op jongere leeftijd hierover had willen leren, vind ik het belangrijk om deze inzichten over te brengen bij de jongere doelgroep en hun ouders. Dat kinderen groot mogen blijven dromen en dat vertrouwen in hunzelf krijgen. Daarbij denk ik dat het waardevol is dat ouders en leraren dit vertrouwen laten zien en ondersteunen. Vanuit school moet hier ook meer aandacht voor komen, want waarom leer in al die jaren basisschool en middelbaar onderwijs zo weinig tot niets over je gedachten en emoties?
“Basisvaardigheden zoals schrijven, lezen en rekenen zijn van groot belang. Maar waarom leer je op school zo weinig over jezelf?”
-Michael Pilarczyk-
Context, Scope en Definitie
Voorafgaand het project wilde ik 2 fascinaties combineren. Enerzijds de kracht van gedachten, mindset, meditatie etc. Anderzijds videografie en interessante beelden maken met je telefoon. Videografie, documentaires en films hebben mij altijd getrokken, alleen heb ik zelf 0,0 ervaring met het creëren van relevant beeldmateriaal. Al gauw ben ik tot de conclusie gekomen dat ik graag een bepaalde boodschap wilde overbrengen middels een video. Ik besloot om eerst onderzoek te gaan doen naar welke boodschap interessant is om over te brengen en stuitte vrij snel al op iets waar ik graag meer over wilde weten. Tijdens het lezen van zelfontwikkelingsboeken zoals: ‘Master your Mindset‘, ‘Miracle Morning‘ en ‘The Secret‘ viel me op dat de auteurs zich allemaal verbazen over het feit, dat onderwerpen zoals de Wet van Aantrekkingskracht en mindset, nauwelijks de aandacht krijgen op basisscholen en middelbaar onderwijs. Met deze kennis heb ik besloten om hier verder in te duiken, te onderzoeken welk verhaal ik wil gaan vertellen en te bepalen in welke vorm dit verhaal in de video wordt verteld.
Tijdens dit project ben ik vanuit mijn eigen perspectief gaan werken en gaan kijken naar wat ik interessant vind als ontwerper. Dit, omdat niet iedereen het onderwerp, wat ik wil gaan belichten, relevant en belangrijk vindt. Ik kwam erachter dat er in onze huidige samenleving steeds meer mensen die de kans geven aan yoga, meditatie en positieve mindsets. Er worden ook ontzettend veel boeken en cursussen aangeboden, die men deze lessen en theorieën leert toe te passen. Als ontwerper vind ik het belangrijk dat ouders en leraren inzien, dat het heel waardevol kan zijn voor kinderen om ook in aanraking te komen met onder andere de kracht van gedachten, affirmaties en groot mogen denken. En daarbij dat het heel belangrijk is dat de kinderen daarin worden ondersteund door juist die ouders en leraren op scholen.
In eerste instantie wilde ik een korte speelfilm maken waarin ik het verhaal wilde vertellen van een kind die grote dromen heeft wat hij/zij later wilt worden. Deze dromen worden alleen op school en thuis onderdrukt omdat het niet echt een ‘realistisch toekomstbeeld’ is. Tijdens een feedbacksessie met Leanne Wijnsma, vertelde ze mij dat het interessant kon zijn om ouders te interviewen over dit thema en dan kijken wat voor reacties dit oproept. Dit bracht mij bij het idee om het gesprek met kinderen, ouders en een leraar van een basisschool aan te gaan. En dit te verwerken in een mini-documentaire waarin het een samenkomst wordt van wat theorie over onderwerpen rondom mindset, reacties van kinderen/ouders en mijn boodschap als ontwerper.
Tijdens het onderzoek naar welke boodschap ik precies wil overbrengen kwam ik erachter dat de onderwerpen zo enorm groot en uitgebreid zijn. Onderwerpen rondom zelfontwikkeling zoals: Meditatie, spiritualiteit, de Wet van Aantrekkingskracht, mindfulness, affirmaties, gedachten, emoties en ga zo maar door. Ik besefte dat ik me mijn onderwerp moest inkaderen en gaan focussen op 1 of 2 peilers. Ik stuitte op Laura Langens (kinderboekenschrijfster en deskundige op het gebied van de Wet van Aantrekkingskracht), die boeken heeft gemaakt waarin de Wet van Aantrekkingskracht aan kinderen wordt geleerd. Voor mijn mini-documentaire besloot ik daarom de onderwerpen Wet van Aantrekkingskracht & Affirmaties te gaan bespreken.
Zelf leerde ik een aantal maanden geleden over affirmaties en de Wet van Aantrekkingskracht en voor mij persoonlijk was dit wel een eye-opener. Deze wet leert ons dat als je iets heel graag wilt, je dat ook kan bereiken, zolang je het maar echt heel graag wilt en daar heel bewust, vaak aan denkt.
“Een affirmatie is een gedachte die je door herhaling steeds meer gaat geloven. Die zich door herhaling in je leven gaat manifesteren.”
“Letterlijk betekent het: bevestiging, bekrachtiging. Een affirmatie is gebaseerd op het principe dat je hersenen geloven wat ze vaak zien of horen.”
-“Affirmatie | Spiritueel Woordenboek online”-
Mijn doel is middels de mini-documentaire genaamd DROOMMAGNEET, ouders en leerkrachten laten inzien dat dit waardevolle lessen kunnen zijn voor kinderen op jonge leeftijd. Met dit gegeven ben ik tot de volgende hoofdvraag gekomen:
Hoofdvraag: Op welke manier kan ik het beste een boodschap, die ik belangrijk vind, overbrengen middels een video?
Deelvragen:
- Welke boodschap wil ik overbrengen?
- Welke thema’s zijn belangrijk om te belichten voor mijn doelgroep?
- Hoe kan ik interessant beeld creëren en in welke vorm?
- Hoe reageert de doelgroep op deze thema’s?
Droomagneet
” Wanneer men hele duidelijke dromen voor ogen heeft en daar alles aan doet, kan men dat bereiken. Je gedachten zijn als een magnetische frequentie en zal je je droom aantrekken als een magneet”
– Kai de Bruijn –
Toegepaste methoden
- A/B Testing
- Desk Research
- Expert Interview
- Feedbacksessie’s
- Interview
- Storytelling
- Trend Analysis
Creatief ontwerpproces
Tijdens de eerste 2 weken was ik getriggerd door het overbrengen van een boodschap over levenslessen naar kinderen. Ik besefte dat de kinderserie ‘Avatar, the last Airbender’ veel verborgen levenslessen in de serie heeft. Vervolgens heb ik onderzoek gedaan naar waar bepaalde personages voor staan, welke karaktereigenschappen ze hebben en welke verborgen boodschappen de makers in deze personages heeft gestopt.
1: Avatar Aang
- Kies voor het goede
- Karma, kan mooie dingen brengen
- Wet van aantrekkingskracht
- Kon kiezen voor Revenge, koos voor Forgiveness
2: Oom Iroh
- Staat voor Wijsheid en levenservaring
- Mentor voor prins Zuko, altijd blijven leren
- Durft een eigen pad te bewandelen, ondanks de meningen van anderen
3: Soka
- Ziet altijd het licht –> Positieve mindset
- Geloof houden dat iets kan, creatieve oplossingen
- Houdt het luchtig
4: Prins Zuko
- Geeft jagen op Avatar nooit op –> Doorzettingsvermogen
- Dedicated in het behalen van zijn doelen
- Tegenslag na tegenslag, toch doel voor ogen en doorgaan
5: Katara
- Is een Waterbender, water staat symbool voor connectie en emoties
- De maan is ook een waterbender, door de magnetische kracht heeft het invloed op Eb en Vloed
- Katara is verbonden met haarzelf en weet wat goed voor haar is
- Geloof in jezelf houden
Punten die ik hier uit heb gehaald waar ik mee door wilde gaan zijn Wet van Aantrekkingskracht, positieve mindset, dedicatie, doorzettingsvermogen, doel voor ogen, geloof in jezelf houden en het hebben van een mentor die je ondersteunt (Iroh).
Ik was geïnspireerd geraakt en wilde graag zelf een speelfilm of aflevering maken waarin zulke onderwerpen verborgen zaten. Doordat ik geen ervaring had met interessant beeldmateriaal maken, zocht ik uit hoe ik met mn telefoon beelden kon maken die toch pakkend zijn. Een filmpje vanuit Apple ‘ShotOnIphone RobaLuna‘ trok mijn aandacht. Dit korte filmpje (gemaakt door een student) is allemaal gefilmd met een Iphone. Door de stabiele beelden en mooie transities, inspireerde ook dit mij en wilde ik proberen of ik soortgelijke transities kon maken.
Feedback Leanne Wijnsma:
Verhaal rondom mijn onderwerp:
- Duidelijke, goede en interessante richting
- Kijk naar of de boodschap vanuit mezelf komt af vanuit een organisatie die hiervoor staat
- (Bewustwordings)filmpje is een goed medium
Medium filmpje en testfilmpje:
- Zorg wel dat het niet de standaarddingen worden, denk daar goed over na
- Probeer interviews te houden met doelgroep en ouders, neem het op en haal daar goede en pakkende quotes uit
- Kijk naar hoelang je het filmpje wil laten duren en met welke boodschap
Aan de hand van deze feedback heb ik besloten om verder te gaan met het idee om interviews te filmen en dit te verwerken in een filmpje. Dit om dan echte reacties en emoties te vangen, wat zou kunnen leiden tot interessante gesprekken en beelden. Ook was ik van plan meer te gaan focussen op de inhoud en wat ik precies wil overbrengen.
Feedback Dagmar Donners:
Verhaal rondom mijn onderwerp:
- Interessante richting en onderwerpen
- Probeer als fly on the wall bij een basisschool te zitten en vraag kinderen naar hun dromen
- Vraag leraren naar balans qua schoolsysteem, of zij vinden dat er meer aandacht voor deze onderwerpen moet komen
De basisschool waar ik na deze feedback heenging, vond het helaas geen goed idee om in de corona-periode mensen van buitenaf in de lokalen erbij te hebben. Hier had ik tijdens de feedback-sessie geen rekening mee gehouden. Gelukkig kon ik via een vriendin, haar neefjes (+ vriendje) en de moeder benaderen om een interview in te plannen. Ook kon ik een leraar benaderen van een basisschool, om te interviewen voor mijn korte documentaire.
Feedback Dennis Brinkhuis:
Verhaal rondom mijn onderwerp:
- Duidelijke, goede en interessante richting
- Laat wel duidelijk naar voren komen dat het een eye-opener is juist voor de ouders en leraren, om kinderen hun dromen te ondersteunen
- Leuk idee om kinderen, ouders en leraar te interviewen
- Kijk goed welke onderwerpen op die leeftijd al relevant kunnen zijn
Tijdens mijn onderzoek naar welke onderwerpen het meest relevant zijn voor kinderen stuitte ik op Laura Langens (kinderboekenschrijfster), hierboven al genoemd, schrijft kinderboeken over de Wet van Aantrekkingskracht en affirmaties. Dit leek mij de juiste onderwerpen om aan te kaarten in mijn mini-documentaire DROOMMAGNEET. Uit deskresearch naar deze thema’s met betrekking tot kinderen bevestigde mijn idee positief. Om nog meer uit dit onderwerp te halen, heb ik Laura Langens een mail gestuurd waarin ik haar complimenteer over haar werk, vertel over mijn opdracht en wat korte vragen stel met betrekking tot het onderwerp. Mijn bedoeling was om contact met haar te krijgen en hopelijk een expert-interview met haar te kunnen houden, die ik graag had verwerkt in DROOMMAGNEET. Helaas heb ik geen reactie mogen ontvangen op mijn mail.
* Op 24 Maart 2021 heb ik alsnog een reactie van Laura Langens mogen ontvangen. Hierin geeft zij mij hele waardevolle en interessante informatie rondom dit thema. Zo geeft ze aan het apart te vinden dat er op basisschool, middelbaar- en hoger onderwijsniveau zo weinig aandacht voor dit onderwerp is. Zo stelt Langens onder andere: “Er zijn geen precieze cijfers bekend, maar er wordt steeds meer bekend dat ons onderwijs zich voor ongeveer 90% richt op ons bewuste brein. En dat terwijl ons handelen voor 99% bestaat uit onbewuste handelingen.”
Deze zeer nuttige informatie probeer ik nog zo goed mogelijk te verwerken in DROOMMAGNEET.
Beeldtesten:
Na een feedbacksessie met Kenneth van Miltenburg besloot ik om de theorie, die ik geef in de video, als een Voice-over te doen in plaats van tekst in beeld. Dit om de kijker niet ‘teveel te laten doen’ tijdens de video. Dit heb ik getest en het grootste deel van de ondervraagde was het hier zeker mee eens, mits er wel rustige beelden te zien zijn, die eventueel de tekst versterken. In eerste instantie had ik te drukke beelden gekozen. Wanneer het beeld dan ook nog veel prikkels geeft, kan dit afleidend zijn voor de gesproken tekst, dus koos ik later voor een rustiger beeld. Dat dit een goede keuze was, werd later bevestigd door filmmaker Bo Dongelmans. Onderstaand zie je links de drukke beelden, wanneer ik in de Voice-over praat over boeken. De kijker zal automatisch de kaften gaan lezen en raakt dus afgeleid van de gesproken tekst. Rechts zie je het verbeterde beeld waar dit veel minder snel zal gebeuren.
Dit heb ik later ook weten toe te passen bij de andere beelden tijdens de Voice-over. Een ander voorbeeld zijn de vragen die ik stel tijdens het interview. Moest mijn vraag ook als audio in de video te horen zijn of dit dan wel qua tekst? Tijdens mijn onderzoek naar interview-vormen, stuitte ik op de interviews van ‘VICE‘ die mij aanspreken. Doordat de vragen in beeld komen, vind ik dat het interview wat relaxter aanvoelt. Qua beeld wordt het ook wat dynamischer om naar te kijken, dus koos ik ervoor om dit zelf ook toe te passen in mijn video, omdat ik dit graag als ontwerper wilde proberen.
Wel heb ik het beeld achter de tekst getest bij een aantal mensen, om te kijken wat als fijner werd ervaren. 1: een flinke filter over het beeld, met een kaderrand, 2: flinke zwart/wit filter, met een kaderrand en 3: een ‘blur’ over het beeld. De zwart/wit versie het best uit de test. Na feedback van Bo Dongelmans heb ik er toch voor gekozen om de blur te doen, dit omdat het beeld dan rustiger is qua kleur. Ook raadde hij aan om het beeld met de vraag in beeld, vanuit een ander standpunt te schieten, iets wat ik ook terugzag bij de VICE-interviews.
Tijdens het zien van de making-of van het eerder genoemde filmpje (ShotOnIphone RobaLuna), zag ik dat stabiliteit heel belangrijk is voor het creëren van beelden. Ik merkte bij het schieten van wat testbeelden het beeld te veel bewoog en koos ik ervoor om een 2e-hands gimbal (DJI Osmo Mobile 3) voor mijn telefoon te kopen, met daarbij ook een Tripod wat heel handig is voor de interviews.
Feedback Bo Dongelmans (Filmmaker/Photographer) 18-03-2021:
Voorafgaand de interviews met de kinderen, een ouder en leraar, had ik dus afgesproken met Filmmaker Bo Dongelmans. Dit om nog feedback te krijgen over keuzes voor bepaald beeld en nog extra tips en tricks. Zo gaf hij me de tip om tijdens het interview te werken met de regels van derden. Ik had hier voorheen nog nooit van gehoord, maar het is een compositieregel om de persoon die geïnterviewd wordt, sterk in beeld te krijgen precies op de lijnkruising (zoals op rechter afbeelding). Daarbij ook de positie van de camera en de plaats waar de interviewer (ik) plaats neemt achter de camera (linker afbeelding).
Interviewdag
Camerastandpunten, regel van derden onder controle, interview-vragen, close-up shots voor ogen.. kortom de interviewdag kon beginnen. Ik had bewust geen leidend scenario of storyboard gemaakt, omdat ik met kinderen werk en niet te sturend over wilde komen. Wel had ik op een speelse manier de bedoeling getekend, om aan de kinderen te laten zien en houvast voor mijzelf.
Tijdens het interview merkte ik dat de kinderen toch hier en daar wat verlegen waren, waardoor ik de vragen af en toe opnieuw moest stellen. Ook was tijdens het filmen iemand per ongeluk tegen het blok gelopen waar mijn statief opstond, hierdoor kon ik helaas niet meer precies hetzelfde standpunt pakken als bij de andere beelden. Na antwoord gekregen te hebben op de vragen, heb ik nog wat close-up shots genomen voor wanneer de vraag in beeld komt. Ook heb ik de kinderen nog een kleurplaat laten maken waarin ze hun droom laten zien, dit is het visualiseren van je droom, onderdeel van de Wet van Aantrekkingskracht.
Evaluatie & Conclusie
Om de afgelopen periode bezig te zijn geweest met iets waar mijn interesse is komen te liggen, vond ik een hele leuke ervaring. Om er dieper in te duiken en te zoeken naar de mogelijkheden voor de jongere doelgroep vond ik ook erg interessant. Uit onderzoek haalde ik dat er zo ongelooflijk veel theorie en onderwerpen zijn, die ik vind die belangrijk en waardevol zijn voor een ieder. Gedachten,Emoties,Verbeelding,(slaap)Meditatie, Eigenwaarde, Spiritualiteit, noem maar op. Uiteindelijk was het een goede keuze om het voor mezelf in te kaderen en te focussen op de Wet van Aantrekkingskracht en Affirmaties. Naast dit onderwerp heb ik ook veel geleerd over Premiere Pro en wat filmtechnieken, wat ik heel leuk vond om aan de slag mee te gaan.
Ik had wel redelijk wat moeite, als herkansen in coronatijd, met het geen les hierin hebben. En daarmee doel ik op het verschil wat ik heb gemerkt, met toen ik deze cursus fysiek op school kreeg in tegenstelling tot nu. De echte contactmomenten en fysieke feedbacksessies heb ik wel gemist. Ondanks dat ben ik zeer tevreden over mijn persoonlijke groei ten aanzien van mijn skills, de kennis die ik heb opgedaan en mijn eindproduct.
Toekomst
In de laatste week voeg ik nog de beelden toe die ik heb gemaakt van de leraar en de moeder van de geïnterviewde kinderen. Tot slot dan rond ik de mini-docu DROOMMAGNEET af.
Tijdens dit project heb ik veel nagedacht over wat er momenteel speelt bij jongeren. Ik heb een aantal podcast geluisterd over deze onderwerpen en heb daaruit een probleemstelling kunnen formuleren wat ik erg interessant vind om wellicht in de toekomst wat mee te gaan doen.
Probleem nu:
Jongeren willen steeds sneller rijk worden, met weinig en minder doen. Dit komt omdat ze veel geconfronteerd worden met de top van de vloggers, influencers etc. die er een goede boterham aan overhouden. Niet wordt gezien dat er het een en ander aan vooraf gaat, jaren wortelen om te komen waar ze nu zijn. De illusie wordt geschept dat er veel geld verdiend kan worden met relatief weinig werken. Nogmaals dit is een ILLUSIE en werkt (in bijna alle gevallen) gewoon NIET!
Effect:
Door deze illusie worden de jongeren vroeg of laat geconfronteerd met de werkelijkheid en ontstaat er een grote kans dat ze teleurgesteld zullen raken, hun eigenwaarde dalen zal en ongeduldiger worden wat toekomst en werk betreft.
Belangrijk voor jongeren:
Belangrijk is het om te leren kijken naar waar ze goed in zijn, wat hun passie is en waar ze happy van worden. Vanuit daar te gaan kijken naar waar ze naartoe willen groeien, kijken wat nodig is om dat pad te bewandelen en mensen om hun heen zoeken die hulp en advies kunnen geven.
De onderwerpen die ik belicht heb tijdens mijn project, kunnen wellicht bijdragen aan dit probleem. Wie weet wat dit voor mij als ontwerpen kan brengen in de toekomst…
Bronnen
Affirmatie | Spiritueel Woordenboek online. (z.d.). Geraadpleegd op 14 maart 2021, van http://www.spiritueel-woordenboek.nl/woordenboek/A/affirmatie_111/
Elrod, H. (2012). The Miracle Morning. Londen, VK: Quercus.
Geffense Laura laat kinderen groot denken en dromen via kinderboek Droomwensen. (2021, 29 januari). [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=uHoBpFxKxms&t=13s
GoodHabitz. (2018, 16 oktober). Kinderen over dromen… [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=mOaXYDxSs50
How to Add Subtitles Tutorial | Premiere Pro 2020. (2020, 9 februari). [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=XOM2_Sifl7s&t=58s
Langens, L. (z.d.). Wet van aantrekking voor kinderen – Blijf groot denken en grenzeloos dromen. Geraadpleegd op 18 februari 2021, van https://lauralangens.nl
Pilarczyck, M. G., & Boomsma, G. (2020). Master your mindset. Hoogland, Nederland: Invictus.
Redactie. (2017, 9 september). 10 stappenplan: Maak een mooie documentaire (deel 1). Geraadpleegd op 17 maart 2021, van https://www.digitalmovie.nl/10-stappenplan-maak-mooie-documentaire-deel-1/
RobaLuna – Guillermo M. – Shot on iPhone Student Films – Vertical Video – Apple. (2021, 28 januari). [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=R6cPWIicYjc
VICE Nederland. (2021, 19 februari). Geraldine Kemper | Het VICE Interview [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=wIBdoOc0aL8&t=357s
Wijk, J. (2021, 12 februari). De wet van de aantrekkingskracht voor kinderen. Geraadpleegd op 18 maart 2021, van https://www.hipenhot.nl/de-wet-van-de-aantrekkingskracht-voor-kinderen/
- (2020, 9 februari). Emoties. Geraadpleegd op 14 maart 2021, van https://www.demagischewereldvankip.nl/emoties/