Inleiding
Mijn keuze voor studio seminar ging meteen uit naar het maken van een kinderboek. Vroeger schreef ik al veel verhaaltjes. Het is altijd een droom van mij geweest om zoiets te maken en fysiek vast te kunnen houden. Hier lees je mijn proces van het tot stand komen van mijn kinderboek.
Start
Mijn idee voor een kinderboek werd eigenlijk meteen al goed gekeurd door de docenten. Ik moest alleen een thema aan het kinderboek gaan binden. Dus ik ben hierover gaan brainstormen. Ik heb mij de vraag gesteld wat ik als kind mee zou willen nemen en wat nu een groot probleem is onder jongeren. Hieruit kwam dat ik het belangrijk vind dat kinderen weten hoe ze met sociale media om moeten gaan.
“De onlinewereld is wezenlijk anders dan de offline wereld. Bestanden kunnen breder verspreid worden, zijn zichtbaarder voor anderen en kunnen moeilijk verwijderd worden. Zelfs als het pesten voorbij is, zijn de berichten hierover nog terug te vinden. Hierdoor kan het online pesten ingrijpende en langdurige gevolgen hebben” (“Jongeren en online pesten – Pesten | NJi”, z.d.).
Hieruit lees je dus ook al dat online pesten veel schade kan opleveren. Ik dacht, dat als ik een boekje maak voor jonge kinderen dat ze weten dat online iets lelijks zeggen heel veel met iemand kan doen.
Thema cyberpesten
Toen ik mijn idee van een interactief boekje voorlegde, dus bijvoorbeeld met QR-codes of ‘ga bij dit antwoord naar blz.4’ kwam uit de feedback dat het te ingewikkeld werd. Ik moest met dit thema meer richting online uitwerkingen gaan denken. Dit ging juist weer tegen mijn droom in. Ik wilde namelijk graag een fysiek boekje maken. Ik kwam er met dit thema gewoon niet uit, ik had ook geen plezier in het maken ervan.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Schermafbeelding-2021-03-23-om-11.16.44.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Versie-2.poster.pitch_.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Nieuw thema
Omdat ik dus zo vastliep ben ik gaan zoeken naar een ander thema. Bij een feedbackronde kwam ik eruit dat ik kinderen juist wilde laten zien hoe leuk buitenspelen etc. is, omdat zoveel kinderen al telefoons en spelcomputers hebben. Maar ook hier had ik moeite mee. Hier had ik wel al karakters voor geschetst. Maar ook hierbij liep ik vast. Het was voornamelijk de vraag of dit wel aan ging spreken bij kinderen. Daarom heb ik met een kennis die juffrouw is voor groep 3 gevraagd wat zij hiervan vond. Zij zei dat je niet van kinderen kon verwachten dat ze dan ineens allemaal gaan buitenspelen. Er heerst natuurlijk een grote groepsdruk, omdat die kinderen ook leuk gevonden willen worden. Zij zei ook dat een dier als personage vaak beter aanslaat.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Schermafbeelding-2021-03-23-om-12.14.11.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Uiteindelijke thema
Nadat ik zo vastliep ben ik gaan kijken wat ik nou belangrijk vind. Ik wilde graag een kinderboek maken en ik wilde dat het boekje aan zou slaan maar er hoefde geen zwaar onderwerp aan te hangen. Ook uit de feedback met de docenten kwam dat ik gewoon moest doen wat ik zelf wilde.
Dit voelde als een opluchting. Vanaf toen ging eigenlijk alles heel snel. Ik kwam met het idee van de Patatkat. Ook hierin zaten onbewust twee thema’s in verwerkt: overgewicht en stelen. Op dit verhaal werd heel positief gereageerd en er werd aangegeven dat ik, mits het verstrakken van de verhaallijn, hier zeker mee door kon gaan.
Het proces ging vanaf toen eigenlijk heel snel. En ik merkte dat dat vooral was omdat ik er zoveel plezier in had en ik er zelf heel erg van overtuigd was. Ik had het verhaal dus al klaarliggen en deze was zo goed als goedgekeurd.
Tekenstijl
Ik heb voor de tekenstijl van het kinderboekje eerst een inspiratie bord gemaakt met wat mij aanspreekt. Eerst dacht ik dat dit flat design zou zijn, dus ik had voor feedback een illustratie gemaakt in flat design van de eventuele patatzaak. Uit de feedback kwam dat dit echt te onpersoonlijk is. Ik ben dus verder gaan kijken en kwam uit bij een tekenstijl, geïnspireerd door Rachelle Cunningham. De feedback hierop was heel erg postitief. Deze stijl werd als vrolijk en persoonlijk gezien.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Schermafbeelding-2021-03-23-om-17.14.31.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Schermafbeelding-2021-03-23-om-17.13.59.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Schermafbeelding-2021-03-23-om-17.14.53.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
De Patatkat
De titel van het boek sprak eigenlijk al voor zich: de Patatkat. Ook hier had ik positieve feedback op. Maar waar bleef de kat zelf? Hier heb ik ook een inspiratie bord voor gemaakt en geschetst. Uiteindelijk heb ik een kat gekozen die makkelijk aanpasbaar is van dik naar dun en andersom. En een beetje een zwerfkat uitstraling heeft. Zo komt het ook beter over dat de kat stout is.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Schermafbeelding-2021-03-23-om-17.17.08.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Schermafbeelding-2021-03-23-om-17.17.33.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/Schermafbeelding-2021-03-23-om-17.17.52.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Conclusie
Het kinderboekje is nog niet af en er staan mij lange dagen tegemoet. Maar ik vond dit zo’n toffe ervaring. Vooral omdat ik heb geleerd mijn hart te volgen en dat wanneer ik zelf ergens achter sta anderen dat ook doen. Ik heb het ook als lastig ervaren, omdat ik ook in de knoop heb gezeten. Toch denk ik dat ik dat allemaal nodig heb gehad om het eindresultaat neer te zetten.
Laatste week
De laatste week moet ik de puntjes op de I gaan zetten. Ik moet onderzoek doen naar typografie, want hier heb ik verschillende feedback op gehad. Ook moet ik de rest van de illustraties gaan maken en gaan kijken naar de grootte en soort kaft/papier.
Bronnen
Jongeren en online pesten – Pesten | NJi. (z.d.). Geraadpleegd op 23 maart 2021, van https://www.nji.nl/nl/Kennis/Dossier/Pesten/Online-pesten/Jongeren-en-online-pesten
Afbeelding 1:
Vriens, J., & Schaap, A. (2002). De dikke meester Jaap. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.
Afbeelding 2:
Donnio, S., & Monfreid, D. (2005). Ik zou wel een kindje lusten (1ste editie). Haarlem, Nederland: Gottmer.
Afbeelding 3:
Cousins, L. (2010). Muis gaat op vakantie (1ste editie). Amsterdam, Nederland: Leopold.
Afbeelding 4:
Myjer, J. (2016). De Gorgels – Wereld van de Gorgels (1ste editie). Amsterdam, Nederland: Leopold.
Afbeelding 5:
Bruna, H. M. (2008). Nijntje wordt kunstenaar/ druk 1. Zaltbommel, Nederland: Van Haren Publishing.
Afbeelding 6:
Lambert, J. (2016). Gewoon zoals je bent (1ste editie). Utrecht, Nederland: Veltman Uitgevers B.V.
Afbeelding 7:
Nolden, T. (2020). Moeze en de plastic soep-troep (1ste editie). Bedum, Nederland: Uitgeverij Profiel.
Afbeelding 8:
Cunningham, R. (z.d.). Pompette [Schilderij]. Geraadpleegd van https://www.rachellecunningham.com/shoprachellecunningham/pompette
Afbeelding 9:
Cunningham, R. (z.d.-b). Venice At Night [Schilderij]. Geraadpleegd van https://www.rachellecunningham.com/shoprachellecunningham/venicewithlove-lezdn
Afbeelding 10:
Cunningham, R. (z.d.-a). Burlesque Dancers [Schilderij]. Geraadpleegd van https://www.rachellecunningham.com/shoprachellecunningham/cancangirls
Afbeelding 11:
(Z.d.). [Illustratie]. Geraadpleegd van https://nl.pinterest.com/pin/624663410815734692/
Afbeelding 12:
(Z.d.-b). [Illustratie]. Geraadpleegd van https://nl.pinterest.com/pin/515451119858784714/
Afbeelding 13:
Mills, K. (z.d.). Ugly the kitten [Illustratie]. Geraadpleegd van https://fineartamerica.com/featured/ugly-the-kitten-keith-mills.html