LION, THE HONEST ENERGY DRINK

Noah Knierim|1724871

‘Soms heeft reclame iets van een arrogant soort bedelaar.’

Toon Hermans

 

INLEIDING

In eerste instantie wou ik het tijdens deze seminar hebben over het onbewuste. Maar toen ik mijn research proposal aan het schrijven was merkte ik dat er veel onbewuste en bewuste beïnvloeding plaats vind bij reclames, vanaf dit moment was mijn aandacht volledig gefocust op reclames. Hoe beïnvloeden deze reclames ons dan? hebben wij het echt niet door? hoe vaak worden wij eigenlijk voorgelogen tijdens die reclames? Wat moet ik geloven en wat niet?Deze vragen kwamen allemaal in mij op toen ik verder na ging denken over reclames. Ik vond deze vragen interessant en ik wou er meer over weten. Vanaf dat moment heb ik er voor gekozen om mij tijdens deze seminar te verdiepen in de leugens en trucjes van reclames.

CONTEXT, SCOPE EN DEFINITIE

Reclame is niet meer weg te denken in de wereld van nu. Reclame heeft een grote invloed op ons leven en we worden er dagelijks door beïnvloedt zonder dat we het door hebben. Heel veel grote bedrijven zijn afhankelijk van reclame. Denk hierbij aan sociale media, Het verdienmodel van Facebook en Instagram is gebaseerd op het verkopen van aandacht aan adverteerders (Bakker, 2017). Maar ook bedrijven als Redbull die meer dan 600 miljoen per jaar spenderen aan marketing (Myer, 2018).

We komen dagelijks z’n 377 advertenties tegen( Mirande, 2017). Veel bedrijven hebben hele slimme en sluwe trucjes om hun product net iets beter te lijken dan dat het echt is. Zo zegt coolbest dat het 100% procent vruchtensap is terwijl het is gemaakt van concentraat(Helm, z.d). Niet alleen coolbest maakt gebruik van deze misleidende trucjes. Denk aan albert heijn die is uitgeroepen tot grootste liegebeest van 2019 door stichting wakker dier (ANP, 2019).

Naast Albert Heijn en coolbest zijn er nog vele andere bedrijven die regelmatig misleidende teksten gebruiken om de consument te overtuigen. Vaak zijn deze trucjes heel onschuldig en heeft het geen ernstige gevolgen. Maar soms kunnen deze trucjes leiden tot ernstige gevlogen bij de consument en producent.

Omdat reclame bijna altijd wordt gemaakt met één doeleinden – het verdienen van geldt – leek het mij heel interessant om te kijken naar hoe reclame eruit zou zien als het niet om geldt zou gaan maar om 100% eerlijkheid.

De hoofdvraag tijdens dit project is dan ook:

 

‘Hoe zou reclame eruit zien als het 100% eerlijk zou zijn?’

 

 

METHODE EN AANPAK

Tijdens dit project wou ik graag mijn eigen product visualiseren met een 100% eerlijke advertising. Om dit allemaal te visualiseren en de inhoud hiervan te bepalen heb ik deskresearch gedaan naar marketing manipulatie. Om een eerlijke reclame te maken moet ik eerst te weten komen hoe er wordt gelogen in de reclames. ‘Hoe worden wij gemanipuleerd en misleid door reclames’ was mijn vraag tijdens dit onderzoek.

Ook heb ik best practice onderzoek gedaan naar bestaande reclames. Zodat ik een beter beeld kon krijgen van de toepassing van deze manipulatie methodes. Hierna heb ik onderzoek gedaan naar kleur psychologie om erachter te komen welke functie de kleuren van een merk hebben bij de branding.

 

DESK RESEARCH

Om eerlijke reclame te kunnen maken moest ik eerst weten hoe bestaande reclames ons misleiden en manipuleren. Ik heb hier onderzoek naar gedaan en een aantal belangrijke manipulatie methodes op een rijtje gezet (Links). Na feedback van Maartje Wegdam heb ik ook nog gekeken naar de heuristieken, iets waarvan ik nog nooit gehoord had. Ook al deze heuristieken heb ik op een rijtje gezet (rechts). Daarnaast heb ik ook gekeken naar de principes van Cialdini(Loorbach 2020).

 

 

BEST PRACTICE:

 Ik heb ook gekeken naar bestaande visuals van merken als Redbull, Axe, Bmw en mc donalds. Ik kwam erachter dat elke bedrijf wel gebruik maakt van heuristieken of een andere vorm van manipulatie. Zo verkoopt axe het idee dat je vrouwen aantrekt, redbull het gevoel dat je power krijgt, bmw adverteert met ‘born electric’ terwijl de auto maar 50 km electrisch kan rijden, mc donald gebruikt het concept van reverse psychology ( James, 2021) en media markt maakt gebruik van consistentieheuristiek (conversietopper, z.d)

KLEUR ONDERZOEK:

 Ook heb ik onderzoek gedaan naar het kleur gebruik van merken. Waarom worden deze kleuren gebruikt en welk gevoel willen ze hiermee opwekken?  Ik heb gekeken naar wat kleuren overbrengen bij de ontvanger en hoe bedrijven hier gebruik van maken (Lammers, 2015). In mijn dummy heb ik het onderzoek gevisualiseerd.

UITVOERING EN EXPERIMENTEN

Tijdens dit project liep ik eventjes vast, ik wist niet echt wat ik moest visualiseren en hoe. Na een gesprek met een team genoot ben ik gewoon begonnen met uitingen maken en heb mijn eerste schetsen gemaakt voor een drankje met een eerlijke marketing: drippy drink.

 

Na deze eerste schetsen heb ik feedback gekregen en werd er aan mij verteld om een stapje terug te nemen, deze schetsen waren namelijk al veel te hi-fi. Ik heb een stapje terug genomen en nog een keer goed gekeken naar mijn deskresearch en meer onderzoek gedaan naar verschillende producten. Na dit onderzoek heb ik 3 schetsen gemaakt van mogelijk producten die ik kan uitwerken en deze aan mensen voor gelegd met de vraag: welke van deze 3 is het meest misleidende product?

Energie drink was ver uit het meest gekozen product als ik deze vraag stelde.

 

HET LOGO:

Vanaf nu wist ik dat ik het energy blikje verder wou uitwerken. Dus Als eerste heb ik een paar schetsen gemaakt van een mogelijk logo:

Voor de naam van de energy was ik aan het twijfelen tussen ‘lion’ en ‘extreme’. Na dat mensen de schets van de leeuw als logo het meest aansprak was de keuze snel gemaakt. Ik zou de energy drank ‘LION’ verder visualiseren. Ik heb schetsen gemaakt van verschillende leeuwen als logo. En tijdens dit proces continue feedback gevraagd aan meerdere studenten in mijn kringen.

 

 

Na meerdere schetsen is dit hierboven het uiteindelijke logo geworden. Voor de kleuren wist ik al dat ik geel, rood en zwart wou gebruiken. Rood staat voor passie, geel staat voor levenslust en zwart voor kracht (Lammers, 2015). Dit blikje wil namelijk een ‘lifestyle’ verkopen vol passie en levenslust. Ik heb meerdere kleur combinaties gemaakt een deze voorgelegd:


Voor de tekst ‘LJON’ heb ik weinig geschetst en heb ik gewoon een lettertype gekozen wat ik vond passen. En uiteindelijk heb ik het logo ge-retouched in photoshop. Hiervoor heb ik veel online tutorials gevolgd.

 

HET BLIKJE:

Hierna was het tijd om het blikje te visualiseren. Hiervoor heb ik ook meerdere illustraties gemaakt en hier feedback op gevraagd:

 

 

 

Nu ik het blikje volledig heb gevisualiseerd wou ik het ook graag in handen hebben. Ik wou mij graag ontwikkelen als fotograaf en als grafisch designer. Voor fotografie had ik dit blikje dus ook fysiek nodig. Ik heb daarom een label gemaakt een deze laten printen zodat ik het op een blikje kon plakken:

 

PRODUCT FOTO’S

Toen ik het blikje had gemaakt ben ik product foto’s gaan maken, in eerst instantie zonder extra licht en heel dicht tegen de achtergrond aan:

Ik merkte dat het blikje telkens te donker was, dus ik heb een lamp gekocht en deze gebruikt. Ook heb ik het blikje verder achter een achtergrond gezet. Hierdoor werden de foto’s gelijk veel professioneler.

 

Deze foto’s heb ik  bewerkt en ge-retouched in lightroom:

DE POSTERS:

Na deze foto’s te hebben genomen was het tijd om hier ook daadwerkelijk een reclame poster van te maken. Voor de lay out van de poster heb ik een aantal schetsen gemaakt:

Na feedback van meerdere mensen heb ik ervoor gekozen om een leeuw te gebruiken in de poster. Deze leeuw moet de classical conditioning methode (Magloff, 2017) benadrukken.  Om te erachter te komen wat voor eerlijke teksten er op de poster kunnen komen te staan heb ik een stapje terug genomen een afgekeken bij RedBull en dit terug gekoppeld aan mijn eerdere onderzoek. Hieruit kwamen een aantal teksten die op de poster konden staan, ik heb deze teksten uiteindelijk naar Engels vertaald :

  • We added 27 grams of sugar so that you’ll get addicted.
  • The only reason why we show you lions is that you’ll then associate us with power and masculinity.
  • Our drink is way too expensive, but you’ll buy it because we make you think it’s worth it.
  • The production cost of our can is only 10 cents(Teigeler, 2014), but we’ll sell it for 1.99.
  • If you consume our product frequently for long enough it can be medically dangerous to cut back. (Kallmyer, 2019)
  • 1.99 euro is actually  2.00 euro but unconsciousness you will think it’s way less than 2,00 euro
  • It contains less caffeine than a cup of coffee.

Met deze teksten en het idee van de leeuw heb ik mijn eerste posters gemaakt:

 

 

EINDPRODUCTEN

Na feedback te hebben gevraagd over de verschillende posters en kleuren heb ik de volgende posters ontworpen (de leeuwen heb ik van verschillende stockwebsites gehaald):

 

MOCK UPS:

CONCLUSIE EN EVALUATIE

Tijdens dit project ben ik meerdere keren vastgelopen. maar ik ben uit eindelijk heel erg tevreden met mijn eindproducten. Ik wou mij tijdens deze seminar ontwikkelen in fotografie en graphic design, dit is dus ook meer dan gelukt. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat het antwoord op mijn vraag op veel verschillende manier had kunnen worden gevisualiseerd. Ik heb tijdens project dan ook knopen moeten doorhakken en persoonlijke keuzes moeten maken om verder te kunnen. Maar deze keuzes hebben geleidt tot een professionele uiting, iets wat ik tijdens dit project een belangrijk aspect vond. Als mijn reclame uitingen er niet professioneel uit zouden zien, zou de boodschap minder geloofwaardig over komen.

 

BRONNENLIJST

  • ANP 2019

https://www.parool.nl/nieuws/ah-weer-liegebeest-van-het-jaar~b5a547bc/

 

  • Bakker, S. ( 19 juli. 2019). Hoe facebook aan jouw gegevens verdient zonder ze te verkopen. Geraadpleegd van:

https://www.nu.nl/nucheckt/5963333/nucheckt-hoe-facebook-aan-jouw-gegevens-verdient-zonder-ze-te-verkopen.html

 

  • Conversietopper. (z.d). heuristieken. Geraadpleegd van:

https://conversietopper.nl/heuristieken/

 

  • Helm, O. (Z.D). Is coolbest gezond? Geraadpleegd van:

https://happyhealthy.nl/coolbest/

 

  • James, A. (4 feb. 2021). Reverse psychology: what is it, and does it work? Geraadpleegd van:

https://www.betterhelp.com/advice/psychologists/reverse-psychology-what-is-it-and-does-it-work/

 

  • Kallmyer, T. (11 dec. 2019). 12 signs of an Energy drink Addict. Geraadpleegd van:

https://www.caffeineinformer.com/12-signs-of-an-energy-drink-addict#:~:text=Energy%20drink%20addiction%20is%20real,though%20they%20are%20functioning%20normally.

 

 

  • Lammers, B. (4 aug. 2015). Invloed van kleur op hersenen. Geraadpleegd van:

https://www.frappant.com/blog/invloed-van-kleur-op-hersenen/

 

  • Loorbach, T. (10 sept. 2020). 7 beïnvloedingprincipes van Cialdini in de praktijk. Geraadpleegd van:

https://imu.nl/cialdini-principes/

 

  • Magloff, L. (26 sept. 2017). Operant Conditioning vs. Classical conditioning in advertising. Geraadpleegd van:

https://bizfluent.com/info-12030739-operant-conditioning-vs-classical-conditioning-advertising.html

 

  • Mirande, R. ( 9 mrt. 2017). we zien 377 reclames per dag. Geraadpleegd van:

https://www.adformatie.nl/design/we-zien-377-reclames-dag

 

  • Myer, R. ( 26 okt. 2018). Red bull organic marketing health. Geraadpleegd van:

https://thenewdaily.com.au/finance/consumer/2018/10/26/red-bull-organics-marketing-health/

 

  • Teigeler, J. (2014). Product and price analysis of Red Bull Central Europe. Geraadpleegd van:

https://www.grin.com/document/271841

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *