Let’s talk; why listening is the key to communication

Let’s talk; why listening is the key to communication

Concept Diary

Inleiding

Psychologie is altijd al een grote interesse van mij geweest. Je kan met psychologie de wereld beter begrijpen en daarmee mensen om je heen zich fijn laten voelen. Graag wil ik dat mensen zich goed voelen omdat ik vroeger veel mensen om mij heen heb gehad die heel ongelukkig waren. Hierdoor wil ik nu mijn deel bijdragen aan een blijere wereld. Je mentale gezondheid is in mijn ogen namelijk net zo belangrijk als je fysieke gezondheid. Wat mij opvalt is dat dit niet genoeg onder de aandacht komt. En dit terwijl het confronteren van onzekerheden en problemen juist zo ontzettend belangrijk is voor de persoonlijke groei! Daarom vind ik met elkaar communiceren over hoe je je voelt super belangrijk. Dit project wil ik dan ook iets maken dat er voor zorgt dat mensen meer met elkaar gaan praten.

 

 Scope, definitie, kaders

Om mijn doel te kunnen bereiken heb ik onderzoek gedaan naar communicatie, kunst, storytelling en gamification. Ik kwam er in mijn onderzoek achter dat oprecht luisteren een van de belangrijkste factoren is om een goed gesprek te kunnen voeren. Mijn theorie is dat als ik mensen de basis van gesprekstechnieken aanleer, dus leren luisteren, ze meer vertrouwen krijgen in hun eigen communicatie skills en daardoor eerder persoonlijke gesprekken aan durven gaan. Als iemand oprecht luistert stelt dit ook automatisch de gesprekspartner op zijn gemak waardoor persoonlijke gesprekken voeren een stuk prettiger word voor beide partijen.

 

Hoofdvraag

Hoe kan ik er voor zorgen dat mensen zich vrijer voelen om over hun problemen te praten?

In het begin van dit project zat ik er over na te denken om als uiting een kunstwerk te maken dat mensen na laat denken over hoe veel ze nou eigenlijk echt persoonlijk contact met elkaar hebben. Dit is ook de fase waarin ik onderzoek deed naar kunst en design. Als kunstwerk had ik bijvoorbeeld een megafoon beschilderd in de stijl van Jackson Pollock, dit zou het uitspreken van onzekerheden moeten aanmoedigen.

 

Deelvragen

Wat is het verschil tussen kunst en design?

Voor deze deelvraag heb ik onderzoek gedaan naar de Dutch design week,  ik kwam er achter dat deze tentoonstelling heel erg op een kunsthal leek. Hierdoor was ik zeer verward en hoe meer onderzoek ik deed hoe meer ik in de war raakte  over de grens tussen kunst en design. Uiteindelijk realiseerde ik me dat ik nu al labels aan het proberen te plakken was op iets dat ik nog niet eens had gemaakt. Het is veel belangrijker dat mijn werk zijn doel bereikt dan of het nou kunst of design is.

Hoe voer ik een goed persoonlijk gesprek?

Mijn onderwerp is natuurlijk persoonlijke gesprekken maar voor ik hier een statement over ga maken moet ik er natuurlijk ook onderzoek naar doen. Na het onderzoek heb ik de uitkomsten in de praktijk uitgetest door zelf een stuk of zeven persoonlijke gesprekken te voeren.

Hoe leer ik mensen luisteren?

Tijdens mijn onderzoek naar communicatie kwam ik er echter achter dat hier juist de probleemstelling lag. Ik besloot kunst niet meer als uitgang te nemen en juist mensen te leren over communicatie aan de hand van interactive design. Bij persuasive communication had ik namelijk geleerd dat op deze manier informatie beter binnen komt bij de doelgroep.

Hoe past dit binnen de opdracht?

Dit project past goed bij studio seminar omdat mijn onderwerpen zeer goed aansluiten op de studie cmd en mijn persoonlijke interesses als cmder. Mijn project heeft namelijk veel te maken met hoe mensen in elkaar zitten. Dit is sterk gerelateerd aan design omdat je altijd een design maakt voor een doelgroep en je deze moet kunnen begrijpen om er voor te ontwerpen. Daarnaast heb ik als uiting er uiteindelijk voor gekozen om een tekst adventure game te ontwikkelen, een medium dat ik nog niet eerder heb gebruikt en waar ik als designer van kan leren. Het ontwikkelen van een tekst adventure game heeft ook veel te maken met storytelling, een belangrijk onderdeel van onze opleiding.

 

Methode en Aanpak

Kunst & design

Voor dit onderdeel heb ik eerst onderzoek gedaan naar zeer expressieve kunstenaars die in hun werk veel emotie uiten, zo kwam ik bijvoorbeeld bij Jackson Pollock. Ook heb ik onderzoek gedaan naar de Dutch design week aan de hand van desk research. Ik heb stukken gelezen over de tentoonstelling en deze bekeken via Youtube. Toen ik verder ging met mijn onderzoek heb ik uiteindelijk besloten een interactief werk te maken dat niet zo zeer verbonden is aan kunst.

Persoonlijke gesprekken en communicatie

Om meer te weten te komen over communicatie heb ik twee boeken gelezen, “Psychologie voor dummies” en “Zo begrijpen ze je wel! Bewuster omgaan met communicatie verbeterd je relaties”.  Ook heb ik gepraat met een personal coach, die heeft veel uit mijn onderzoek kunnen bevestigen en mij naar handige sites doorverwezen. De theorie die ik heb verzameld aan de hand van mijn onderzoek heb ik getest door een aantal persoonlijke gespreken te houden. Bij twee hiervan heb ik uitingen gemaakt om de sfeer te weergeven. Om uiteindelijk deze theorie te kunnen verwerken in een verhaallijn voor mijn tekst adventure game mocht ik een boek van en klasgenootje lenen over schrijven van Mireille Geus.

 

Gamification

Er zitten veel verschillende aspecten aan gamification zoals leaderboards, avatars en performance groups maar ik besloot mij te focussen op meaningfull stories en points. Het idee achter de game is dat je, aan de hand van multiple choice, de backgroundstories van verschillende characters kunt unlocken. Als je de juist gesprekstechnieken toepast krijg je meer punten en duurt de game langer. In de game zitten verschillende characters die je op verschillende plekken in de omgeving tegen komt. Het verhaal word volledig geschetst via tekst omdat het natuurlijk een tekst adventure game is en ook zodat de focus op de inhoud ligt. In de kerstvakantie heb ik zelf ook meerdere tekst adventure games gespeeld om inspiratie op te doen, de andere text adventure games zijn vaak niet multiple choice. Ik kies hier wel voor omdat het anders veel te ingewikkeld word om in te schatten of een antwoord juist of onjuist is.

Gamification is tegenwoordig erg populair als leermethode, de user wordt namelijk veel meer bij de inhoud betrokken. Eerst heb ik uitgezocht hoe lastig het precies is om zelf een game te programmeren, een IT’er raadde mij af om een hele nieuwe programmeer taal te gaan leren. Dit kost erg veel tijd en zou volgens hem waarschijnlijk ten kostte van de inhoud gaan. Daarom had ik als alternatief bedacht mijn game in XD te maken. Dit heb ik getest maar ik merkte dat ook dit proces erg ingewikkeld zou worden. Na nog meer feedback te vragen aan mensen om mij heen kwam ik gelukkig op een site waarmee je je eigen tekst adventure games kunt ontwikkelen.

(Om er toch nog een vormgevingselement in te verwerken wil ik bij de expositie verschillende voorwerpen die aan het verhaal gerelateerd zijn op de tafel leggen waar mijn game gepresenteerd word. Op deze manier kan ik iets meer sfeer toevoegen voor de speler en komen ze daardoor meer in het verhaal.)

Het bovenste is geschreven voor de coronatijd en is helaas niet meer mogelijk. Ik overweeg alsnog om eventueel sfeerbeelden te maken als ik extra tijd over heb. Echter vind ik dat de inhoud prioritijd zou moeten hebben, daarnaast kost het schrijven van een script al erg veel tijd. Het zou fijn zijn als mij dit nog zou lukken maar natuurlijk is het maken van een prototype voor dit concept al best wel een opgave en wil ik mezelf niet overbelasten.

 

EVALUATIE EN CONCLUSIE

De conclusie die ik uit mijn onderzoek trek is dat mensen leren luisteren het voeren van persoonlijke gesprekken bevorderd. Zowel uit mijn desk research, interview en tests kwam namelijk dat goed luisteren zeer effectief is. Gamification is hier een juist middel voor omdat ik bij persuasive communication heb geleerd en uit mijn onderzoek kwam dat als je op een interactieve manier informatie overbrengt deze meer impact heeft. Dit is een leuke en effectieve manier om mensen nieuwe skills aan te leren. Door deze skills de wereld in te brengen zou ik graag meer persoonlijke gesprekken helpen starten. Op deze manier zullen mensen hun emoties minder opkroppen en hoop ik een beetje blijdschap in de wereld te kunnen brengen.

 

Bronnen

9-manieren-om-betere-gesprekken-te-hebben. (sd). Opgehaald van unlp.nl: https://www.unlp.nl/blog/9-manieren-om-betere-gesprekken-te-hebben

Cash, A. (2010). Psychologie voor dummies. Pearson education benelux.

Geus, M. (2013). Zo schrijf je een boek. Amsterdam: Atlas Contact.

Hamari, J. (2014). scholar.google.com. Opgehaald van Does Gamification Work? A Literature Review of Empirical Studies on Gamification : file:///C:/Users/Noor/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/2014-hamari_et_al-does_gamification_work%20(1).pdf

Hermsen, S. (2016). Draaiboek gedragsverandering. Business contact.

Jansen, J. (2019). Dutch Design Week Eindhoven 2019. Opgehaald van youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=XYT_fK8cPrc

Steffens, E. (2012). Zo begrijpen ze je wel! Bewuster omgaan met communicatie verbetert je relaties. Amsterdam: Zaltbommel.

Verkroost, S. (sd). sylvercoaching.nl. Opgehaald van Ontwikkeling en groei: http://www.sylvercoaching.nl/

 

Uitvoering en experimenten

Inspiratie

      

      

Experimenten

                   

Uitvoeringen

(Kunstwerk over het uiten van emoties)

 

uiting bij een persoonlijk gesprek

 

uiting bij een persoonlijk gesprek

 

uiting bij een persoonlijk gesprek

 

(test in XD)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *