Leon Bierling
1752886
Studio Seminar
Docenten: D. Brinkhuis & L. Wijnsma
Inleiding
Immersive Design. Een onderwerp waar ik al veel over gehoord had maar nog nooit iets mee gedaan had. Dit project zou gaan over iets wat jou fascineerde. Ik ben gaan kijken naar waar mijn fascinaties lagen en of ik dat kon gebruiken voor dit project. Games, Performances, Interactie zijn voor mij fascinaties die mij naar het onderwerp ‘Immersive Storytelling’ brachten. Ook zag ik binnen dit project een mogelijkheid om mij al wat te specialiseren voor mijn derde jaar, zodat ik leer om digitale ervaringen/ performances te creëren. Deze weken ben ik dan ook bezig geweest met de basis hiervan leggen. Het leren van een echte nieuwe skill.
“Er is niets wat je niet kunt leren, ervaren of meemaken doormiddel van immersion”
Context, Scope en Definitie
Naast het ontwikkelen van een nieuwe skill, wilde ik ook zorgen voor diepte binnen dit project. Er moest ergens naartoe gewerkt worden. Ik stelde mijzelf hier 2 vragen voor. Een onderzoeksvraag en een visualisatievraag.
Onderzoek
- Hoe kan ‘Immersive Storytelling’ van belang zijn voor de toekomst?
Visueel aspect
- Kan ik zelf een ‘Immersive Story’ neerzetten die dat belang laat zien?
Deelvragen
- Waarom werkt ‘Immersive Storytelling’?
- Welke vormen van Immersion zijn er allemaal?
- Hoe reageert het brein op een ervaring die gesimuleerd is?
- Hoe zit een ‘Immersive Story’ in elkaar?
Aangezien we steeds meer naar een digitaal tijdperk gaan is dit thema zeker relevant in hoe we dingen kunnen ervaren. Dit kan gaan om verbeelding en fictie maar ook simulatie van cultuur, performance en de oudheid. Ik wilde gaan onderzoeken hoe ik een verhaal, die al heeft plaatsgevonden, in de realiteit kan omzetten tot een digitaal verhaal. Natuurlijk wil ik de ervaring zo accuraat mogelijk maken. Mijn plan was om onderzoek te doen naar het programma Unity om te zien hoe ik dit tot stand kan brengen.
Van start gaan
In mijn onderzoek naar Immersive Storytelling ben ik al snel in week 1 begonnen met een cursus over het gebruik van het programma Unity. Zelf heb ik nog nooit eerder een interactieve ervaring gemaakt maar wil dit wel graag leren. Ik moest daarom ook snel aan de bak gaan met leren hoe ik de C# code kan lezen en toepassen.
De cursus die ik volg is van Gamedev.tv. Met de cursus krijg je een blik van hoe Unity werkt en welke tools er allemaal zijn die je kunnen helpen om een game te maken. Tussendoor werd ook verteld over hoe het voorproces van gameconcepting eruitziet.
Resultaten week 1 t/m 4
In de eerste 3 weken ben ik vol op bezig gegaan met de cursus om Unity in de vingers te krijgen. Het begon met vormen maken. Hoe maak je objecten met hele makkelijke vormen en hoe laat je deze via code bewegen. Binnen een week had ik een klein spelletje gemaakt met een makkelijke parkoer.
Met het 2e project ging het vooral om het leren met code. Hierin maakte ik een spel over een raketje van plek A naar plek B probeert te komen. Als dat niet lukte explodeerde het raketje.
In het laatste project experimenteerde ik met ‘World Building’. Hoe kon ik een 3D wereld vormen die net echt leek. Binnen deze wereld heb ik een ‘rail shooter’ gemaakt. De speler wordt dan meegenomen op een avontuur zonder zelf te bepalen waar die nou heengaat. De speler zit op een ‘rail’. Met dit laatste experiment kreeg ik inspiratie voor wart ik uiteindelijk wilde gaan maken voor dit project.
De uiting
Mijn idee was om het verhaal te vertellen over een monument door de jaren heen. Het lijkt me heel tof om de Eiffeltoren te nemen. Ik ben daarom begonnen om de omgeving van de plek waar de Eiffeltoren staat na te bootsen in Unity. Dit kan ik later eventueel als speelveld gebruiken voor mijn ervaring. Ook had ik een, maar dan ook echt ruwe, schets gemaakt van hoe ik wilde dat de ervaring zich zou verlopen.
Nadat ik de eerste schetsen had gemaakt en uit had gewerkt in Unity heb ik ook nog een flowchart en een beat/ ritme chart gemaakt. Hierdoor wist ik precies hoe het verloop van de ervaring zou zijn als ik de level zou vormgeven.
Feedback
Nadat ik mijn eerste plannen had staan, wilde ik weten wat men ervan vond. Ik heb dus feedback bij de docenten en mijn peers gevraagd.
Mijn idee had ik op de juiste plek. Wel waren de was er een angst of ik dit project wel kom realiseren binnen de tijd van dit project. Ik was vastberaden om een ervaring neer te zetten en deze feedback motiveerde mij dan ook om nog harder aan het werk te gaan aan het project. Ook wilde de men graag zien hoe dit project er uiteindelijk uit zou komen te zien
Naast de tijdsdruk was ook diepte van belang. Ik moest ervoor zorgen dat ik meer diepgang kon overbrengen dan alleen de ervaring. Hieruit haalde ik dat ik meer onderzoek moest gaan doen over mijn hoofdvraag. Dit zou ik dan ook moeten verwerken binnen dit project.
Diepgang
Ik heb veel onderzoek gaan naar ‘Immersive Storytelling’ om erachter te komen waarom dit in de toekomst van belang gaat zijn. Dit valt terug te lezen in de bijlage. Waar het op neer kwam was dat je via immersie de verhalen daadwerkelijk mee maakt. jij bent in controle van wat je ziet en hoort. Het brein weet niet dat het gaat om een nep-ervaring, het brein ziet het als iets wat jij hebt ervaren. Hierdoor onthoudt het brein het narratief veel beter dan als iemand er over leest of alleen over hoort. Dit noemt men “Participatie narratief”, de beste methode voor het brein om iets mee te krijgen en goed te onthouden.
De doelgroep van mijn project zouden scholieren zijn die net beginnen met voortgezet onderwijs. De informatie zou goed bij ze moeten blijven zitten als ze les zouden krijgen op deze wijze.
Afronding
Ik ben verdergegaan met het uitwerken van mijn ervaring. Ik ging het verhaal bij langs wat ik wilde vertellen. Vervolgens zorgde ik ervoor dat het wat levendiger was voor de speler door bewegingen en geluiden toe te voegen. Vervolgens wilde ik de diepgang erin toevoegen. Dit deed ik via de UI. In de UI zou er iets verteld worden over de tijd en de locatie waar de speler zich bevond. Op deze manier kon de speler iets leren tijdens de ervaring. Nu hoefde ik alleen nog wat post-processing en te testen bij mensen (mijn huisgenoten in dit geval) te doen en de ervaring was klaar voor gebruik. De ervaring is nu nog met muis te spelen maar mijn voornemen is om het te laten werken met een VR headset tijdens de expo.
Conclusie en evaluatie
Tijdens het seminar heb ik veel geleerd over hoe je een immersive story experience kunt neerzetten. Normaal kosten deze projecten veel langer om goed neer te zetten. Ik ben daarom ook erg tevreden met het uiteindelijke resultaat. Ik ben erachter gekomen waar hoe ik design en performance kan combineren om zo bijblijvende ervaringen te creëren. Al sinds het begin van mijn studie ben ik opzoek naar een manier om dit te doen binnen het CMD-vakgebied. Ik vond dit echt een heel tof project en voelde me er erg in thuis. Mijn toekomst is dan ook dat ik me wil ontwikkelen in deze vorm van design, zodat ik dit later in de praktijk kan uitoefenen.
Wil je Project Eiffel ook proberen?
Download Project Eiffel voor Windows (Muis variant): https://www.dropbox.com/s/la0oa0hi6rstkg9/Project%20Eiffel%20Windows.zip?dl=0
Bijlage
Bijlage 1: Wat is Immersion, Bartle
Ik onderzocht eerst wat Immersion nou eigenlijk is. Bartle hadden het dan over de ‘stages of immersion’. De staat van zijn van de speler Bartle praten over 4 specifieke staten waar een speler zich kan bevinden.
De 4 stages van Bartle
Player stage: jij bent de speler die de controller vast hebt en meer niet.
Avatar stage: je bent de speler maar geeft een diepere laag in het character wat jij kan samenstellen, met uiterlijk of juist met specifieke abilities.
Character stage: De muur tussen de speller en het virtuele aspect is heel klein hier. Op dit punt denk je niet meer aan ‘’Het spel’’ maar ervaar je het spel alsof je er een deel uit maakt.
Persona stage: Dit is de ultieme staat van immersion. Op dit punt is wordt de speler zijn personage. Deze stage heeft een diepe narratieve en emotionele immersion nodig om dit level van immersion te bereiken. Dit komt nog heel weinig voor.
Bijlage 2: Stages of immersion, R. & R.
Dit gaat natuurlijk heel erg over de staat van zijn van de speler zelf. Maar waar moet de ervaring aan voldoen om deze stages voor elkaar te krijgen? Dit is waar Ryan & Rigby over spreken in hun Paper.
Emotional Immersion: Dit gaat vooral over hoe je mee wordt getrokken in een verhaal met fictieve gebeurtenissen. Wat doen deze gebeurtenissen in de ervaring met jou als persoon?
Narrative Immersion: Het gevoel dat jij deel uitmaakt van het verhaal. Dit komt door keuzes die er echt toe doen binnen een Narrative Immersion.
Spatial immersion: Naar een nieuwe wereld gaan met het concept van je eigen leven aan boord. Hierdoor kunnen we nieuwe dingen onderscheiden van elkaar en de juiste emotie toepassen op deze nieuwe situaties. We maken vergelijkingen met onze echte wereld om zo meegetrokken te worden door de immersive story.
Condities voor immersion
Competent genoeg zijn om de controle te behouden, je wordt sterker, krijgt meer mogelijkheden, keuzes die je maakt zijn belangrijk voor het narratief. En natuurlijk hoef je niet al deze punten in een experience te zetten om het immersive te maken. Je kan er ook 1 kiezen en dat een belangrijke factor maken. Ook zo krijg je de speler in een staat van immersion.
Bijlage 3: Wat is storytelling, David J. P. Phillips
Mijn laatste onderzoek van deze week ging over wat storytelling nou eigenlijk is. Ik belande bij een TEDtalk van David J. P. Phillips. Hij vertelde dat Storytelling ervoor zorgt voor stofjes in ons lichaam zodat we goed meekrijgen wat er gebeurt. In een experience wil je dit ook meegeven aan je gebruiker zodat het een ervaring is die ze niet snel zullen vergeten.
Wat maakt Storytelling aan?
Dopamine: Focus Motivation Memory.
Hoe: Suspense, Clifhangers.
Oxytocin: Gulzig, Vertrouwen, Bonding
Hoe: Empathie, je voelt je menselijk.
Endorphin: lacherig, Creatief, Relaxt en Focust
Hoe: Lachen, grapjes, gelukkig zijn.
Bijlage 4: Waarom immersie gaat zorgen voor innovatie, Tony Ford
In mijn zoektocht naar vergelijkbare immersie projecten, stuitte ik op een video van TEDx Talks. Het ging om de video: “Why we need better history education and how VR could help” die werd voorgedragen door Tony Ford. Hij vertelde over hoe belangrijk het is dat we in deze moderne tijd zoveel mogelijk beelden en verhalen (tot in detail) hebben om zo onze geschiedenis juist en duidelijk te vertellen in de toekomst. Een voorbeeld is de 2e wereldoorlog. Er zijn nog een handvol die dit mee hebben gemaakt die vroeg of laat onze wereld gaan verlaten. Op het moment dart zij gaan nemen ze hun verhaal en ons verleden met hen mee. Door de innovatie van immersie kunnen we ervoor blijven zorgen dat deze verhalen blijven voort bestaan. Tony verteld ook waarom immersie het antwoord is. Via immersie maak je de verhalen daadwerkelijk mee jij bent in controle van wat je ziet en hoort. Het brein weet niet dat het gaat om een nep-ervaring, het brein ziet het als iets wat jij hebt ervaren. Hierdoor onthoudt het brein het narratief veel beter dan als iemand er over leest of alleen over hoort. Dit noemt men “Participatie narratief”, de beste methode voor het brein om iets mee te krijgen en goed te onthouden.
Bronnenlijst
Alice Wolf. (2015, 20 januari). What is immersion? | Game Studies [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XpZNJ-S5U30&t=240s
Bartle, R. (2007). Presence and Flow. Techné: Research in Philosophy and Technology, 10(3), 39–54. https://doi.org/10.5840/techne200710311
FACEBOOK. (z.d.). Documentaires en geschiedenis Ervaringen. Oculus. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.oculus.com/experiences/rift/section/256813558429310/
Gamedev.tv. (2019). GameDev.tv Courses. https://www.gamedev.tv/
Ryan, R. M., Rigby, C. S., & Przybylski, A. (2006). The Motivational Pull of Video Games: A Self-Determination Theory Approach. Motivation and Emotion, 30(4), 344–360. https://doi.org/10.1007/s11031-006-9051-8
TEDx Talks. (2017a, maart 6). Why we need better history education and how VR could help | Tony Ford | TEDxTucson [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ea08yn4emPg
TEDx Talks. (2017b, maart 16). The magical science of storytelling | David JP Phillips | TEDxStockholm [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Nj-hdQMa3uA
Project Eiffel UI informatiebronnen.
Alberto Santos-Dumont. (2021, 22 maart). In Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Alberto_Santos-Dumont
Bevrijding van Parijs. (2021, 22 maart). In Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevrijding_van_Parijs#:%7E:text=De%20Bevrijding%20van%20Parijs%20in,het%20einde%20van%20Operatie%20Overlord.&text=Vanaf%2019%20augustus%20vonden%20steeds,op%2022%20augustus%20hun%20hoogtepunt.
Dakar-rally. (2021, 22 maart). In Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dakar-rally#1978
Eiffeltoren. (2021, 22 maart). In Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Eiffeltoren
Limited, A. (z.d.). Paris under German occupation, 1941. Alamy. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.alamy.com/stock-photo-paris-under-german-occupation-1941-48344286.html