Inleiding
Sociale isolatie, een groot probleem onder de studenten. Hoe zorg je ervoor dat zo’n probleem aangekaart wordt zonder dat het wegvalt tussen alle andere problemen die nu spelen? In mijn seminar vertel ik meer over de sociale isolatie en hoe ik dat probeer aan te pakken als grafisch ontwerper.
Scope, definitie, kaders
Voor dit seminar wil ik me gaan richten op de sociale isolatie onder studenten. Het is een groot probleem dat nu speelt en ik wil dit probleem aankaarten door een statement te maken in mijn grafisch design.
Kleurrijk grafisch design is altijd iets geweest dat mijn aandacht direct pakte. Er zijn ook veel ontwerpers die met hun grafische design een statement overbrengen. Ik heb voor dit seminar kleurrijk grafisch design gepakt dat opvalt en als je verder kijkt zie je dat de boodschap niet zo kleurrijk is en er een boodschap in is verwerkt.
Om een houvast te hebben hoe ik dit statement het beste kan overbrengen heb ik een hoofdvraag en deelvragen opgesteld:
Wat heb ik onderzocht?
Ik heb onderzocht wat precies het probleem is. Dit heb ik gedaan door middel van deskresearch, interviews en krantenartikelen.
Uit veel artikelen en bronnen is gebleken dat deze isolatie, gevolgd door eenzaamheid, een grote rol en speelt bij de studenten.
De sociaal-emotionele problemen komen onder meer door een gebrek aan interactie en contact met docenten en medestudenten. Door de coronamaatregelen hebben studenten het idee dat ze in een sociaal isolement zitten. Dertig procent voelt zich eenzaam. “Als de enige persoon die je de hele dag ziet je eigen spiegelbeeld op je beeldscherm is, dan is het logisch dat studenten zich eenzaam voelen en te kampen hebben met mentale problemen” (NOS, 2021). Daarnaast hebben ze stress over hun toekomst. Studenten zijn onzeker en gestrest in deze coronatijd. Stages gaan niet door of worden afgebroken en er komt een flinke recessie aan (Pen, 2020). Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat 8 op de 10 studenten tegen een burn-out aanzitten (Wal, 2021). Dit probleem wordt door nog veel meer andere bronnen bevestigd, zoals: (Ramdjan, 2021) (Plat, 2020) (Heest, 2020) (Zaterdag & Opinie, 2021) (Michiel van der Geest, 2021).
Daarnaast heb ik inspiratie opgedaan naar ontwerpers die ook veel met grafisch design doen en daarmee de aandacht willen trekken voor een boodschap.
(Goodman, 2021), (Goodtype, 2021), (Cistakova, 2021)
Ontwerpers die in hun design (subtiel) een maatschappelijk of politiek statement overbrengen (Sprankeren, 2019)
Wat moeten IK weten om een mening te kunnen vormen?
Ik moet weten wat de student op dit moment het liefst wil om een mening te vormen. Hiervoor ben ik in gesprek gegaan met +/- 30 studenten en heb ik ze gevraagd wat ze normaal, dus zonder corona, willen en wat ze nu het liefst willen
Wat wil de doelgroep normaal:
Het is heel simpel. Studenten zijn gaan studeren en op kamers gaan wonen, omdat ze eindelijk hun eigen keuzes mogen maken; ga ik naar de kroeg of ben ik verstandig en ga ik leren voor mijn tentamen? Die vrijheid dat je eindelijk zelf je leven mag inplannen en je je zelfstandig voelt is heel fijn. Natuurlijk moet je ook vaak slimme keuzes maken om ervoor te zorgen dat je wel je studie haalt en je huur kan betalen, maar dat wordt gecompenseerd door alle leuke activiteiten die je kunt doen met je vrienden die je maakt in je nieuwe studentenstad.
Maar nu door de coronacrisis kunnen studenten deze leuke activiteiten niet meer doen, ze kunnen haast geen domme keuzes meer maken en ze moeten ook nog kampen met de arbeidsmarkt en de moeilijkheden met het vinden van een stage. Alle ‘leuke’ verantwoordelijkheden zijn weg en hebben plaats gemaakt voor nog meer stress.
Wat wil je doelgroep op dit moment het liefst:
Het liefst spreken de studenten weer af met hun vrienden en gaan ze samen avondjes wat onbezorgde biertjes drinken zonder dat ze om 10 voor 9 naar huis hoeven te haasten.
Methode en aanpak
Hoe ben ik van plan dat te gaan oplossen?
Tijdens mijn seminar ben ik te werk gegaan door middel van interviews af te nemen, deskresearch, literatuuronderzoek, feedback van docenten en mede herkansers Louise en Aniek en heb ik meerdere malen getest bij de doelgroep.
De oplossing
Het is tijd dat dit onder de aandacht wordt gebracht, op een andere manier dan nu al wordt gedaan, nu worden er veel artikelen geschreven en acties bedacht tegen eenzaamheid.
Voorbeelden: https://www.eentegeneenzaamheid.nl (eentegeneenzaamheid, 2021)
https://zorgprofessionals.utrecht.nl/utrechtse-aanpak-eenzaamheid/acties/ (Gemeente Utrecht, 2021)
Ik wil met mijn ontwerpen mensen triggeren op verschillende lagen. Daar heb ik wat voor ontworpen. Een bierblikje waarmee twee verschillende blikjes elkaar aanvullen, genaamd; sociaalbier. Je moet er 2 kopen om 1 ontwerp te hebben. 1+1=2. Met deze biertjes en het kleurrijke design trek je de aandacht op een positieve manier. Ik richt me niet direct op de problemen maar op de oplossing, en later, als je goed kijkt zie je dat de biertjes een dubbele betekenis hebben.
Deze verschillende lagen heb ik gehaald uit het boek beeldtaal (Jos van den Broek, 2016)
Verwachting
Welk resultaat verwacht ik?
Met deze bierblikjes wil ik bereiken dat er een statement wordt gemaakt. Dat andere mensen erover na gaan denken dat iedereen het zwaar heeft en ook zeker de studenten. Mensen denken al snel; die studenten zijn jong, hebben nog hun hele leven en die maken er wel wat leuks van met hun huisgenoten. De psychische problemen rondom die eenzaamheid worden zwaar onderschat.
Mijn project is succesvol als Sociaalbier bekend wordt onder de bevolking en dat mensen gaan nadenken over dit serieuze probleem.
Uitvoering en Experimenten
Voordat mijn eindproduct gevormd kon worden heb ik in de afgelopen 8 weken veel geëxperimenteerd. Uit de interviews en andere onderzoeken haalde ik inspiratie en ging ik aan de slag. Als ik iets had gemaakt, ging ik vragen om feedback van docenten, medestudenten of van de mensen in de doelgroep.
Feedbacksessie met Aniek en Louise
(Haak, 2019)
Twee bierflesjes die samen 1 worden. Samen biertje drinken.
Wat mist de doelgroep?
Ontwerpen borrelplank en dansen getest: Enquête 16 studenten
Resultaat:
Het concept is goed, de naam wordt ook goed begrepen. Het eerste ontwerp > jazz, uitgaan viel goed in de smaak en het tweede ontwerp wat minder. Er is wel uitleg bij nodig en daar komt de connotatie van pas.
Feedback Dennis 17/03/2021:
Idee superleuk, maar er mist iets. Waarom zou je er nou precies twee van moeten kopen? Waarom is dit nou zo bijzonder?? Er moet iets extra’s bijkomen. Combineer visueel met tekst.
2 blikjes nodig om een blikje te openen.
Prototype
(Kleef, 2014)
Ontwerp voor op de blikjes:
Feedback 3 studenten
- Niet mooi
- Niet duidelijk qua boodschap en ook niet accuraat
- Tekst is goed, kleuren zijn ook leuk, kan nog wel visueel sterker onderbouwd worden. Krijg het gevoel dat ik juist wel wil gaan praten.
- Valt op, boodschap duidelijk, visueel en tekst versterkt. Krijg het gevoel dat ik juist wel wil gaan praten.
- Feedback Aniek 21/03: te druk, te veel flesjes en geen overzicht.
- Feedback Aniek 21/03: stap 5 mag weg; gewoon alleen proosten maar.
- Feedback Aniek en Louise 22/03: alleen Sociaalbier op de poster is al genoeg! Dan komt de boodschap al over.
Eindproduct
Evaluatie en conclusie
Seminar is altijd in mijn ogen al een vak geweest waarbij je iets wil neerzetten waar je uiteindelijk heel trots op kunt zijn en waar je volledig achter je product staat. Ik kan zeker zeggen dat ik trots ben op wat ik heb gemaakt en wat ik allemaal heb geleerd. Als herkanser in coronatijd is het best een uitdaging om jezelf te motiveren om aan de slag te gaan, omdat je alleen maar in je kamer zit met je eigen gedachten. Vandaar heb ik deze periode ook veel aan mezelf gedacht en ben ik mezelf zo nu en dan even een dag pauze gegeven om mijn hersenen te laten rusten. Ik sta zelf volledig achter dit product, zeker omdat ik ook kan zeggen dat de sociale isolatie mij zwaar valt en bij de mensen om mij heen. Ik heb dus veel gehad aan hun feedback en kon echt een seminar neerzetten die goed onderbouwd is.
De toekomst van…
In de toekomst hoop ik dat ik bij een communicatiebureau ga werken, waarbij ik merken help hun (maatschappelijke) boodschap te laten terugkomen in hun merk. Daar ligt toch wel echt mijn passie; ontwerpen met een onderliggende boodschap.
Bronnen
Cistakova, N. (2021). Nastia Cistakova. Opgehaald van Instagram: https://www.instagram.com/nastiacistakova/
eentegeneenzaamheid. (2021). eentegeneenzaamheid. Opgehaald van eentegeneenzaamheid: https://www.eentegeneenzaamheid.nl
Gemeente Utrecht. (2021). Utrechtse aanpak eenzaamheid. Opgehaald van zorgprofessionals: https://zorgprofessionals.utrecht.nl/utrechtse-aanpak-eenzaamheid/acties/
Goodman, T. (2021). Timothy Goodman. Opgehaald van Instagram: https://www.instagram.com/timothygoodman/?utm_source=ig_embed
Goodtype. (2021). Goodtype. Opgehaald van Instagram: https://www.instagram.com/goodtype/
Haak, J. v. (2019). 25 creatieve ontwerpers die erin geslaagd zijn om zelfs de meest banale dingen te transformeren in iets geniaals. Opgehaald van curioctopus: https://www.curioctopus.nl/read/20264/25-creatieve-ontwerpers-die-erin-geslaagd-zijn-om-zelfs-de-meest-banale-dingen-te-transformeren-in-iets-geniaals
Heest, F. v. (2020, oktober 20). Samenleving onderschat veerkracht van studenten tijdens corona. Opgehaald van Scienceguide: https://www.scienceguide.nl/2020/10/samenleving-onderschat-veerkracht-van-studenten-tijdens-corona/
Jos van den Broek, W. K. (2016). Betekenislagen: de theorie van Barthes. In W. K. Jos van den Broek, Beeldtaal (pp. 77-79). Amsterdam: Boom uitgevers Amsterdam.
Kleef, M. v. (2014, november 25). COOLHUNT: OPEN A NEW FRIENDSHIP, OPEN HAPPINESS . Opgehaald van springreen: https://springgreen24.wordpress.com/2014/11/25/coolhunt-open-a-new-friendship-open-happiness/
Michiel van der Geest, E. d. (2021, februari 9). 12 huisartsen in 12 provincies over 1 jaar corona. Volkskrant.
NOS. (2021, februari 10). Onderzoek studenten in grote problemen door online onderwijs. Opgehaald van NOS: https://nos.nl/artikel/2368159-onderzoek-studenten-in-grote-problemen-door-online-onderwijs.html
Pen, H. (2020, juni 17). Studenten over de gevolgen van de coronacrisis: ‘Ik heb er buikpijn van’. Opgehaald van Parool: https://www.parool.nl/nederland/studenten-over-de-gevolgen-van-de-coronacrisis-ik-heb-er-buikpijn-van~b7769259/
Plat, P. (2020, oktober 22). Weinig contacten, gebrek aan structuur: corona drukt zwaar op gemoed studenten. Opgehaald van Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/weinig-contacten-gebrek-aan-structuur-corona-drukt-zwaar-op-gemoed-studenten~b7d053bf/
Ramdjan, T. (2021, februari 24). Studenten slikken de zoethoudertjes niet meer. Opgehaald van nrc: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/24/studenten-slikken-de-zoethoudertjes-niet-meer-a4033151
Sprankeren, K. v. (2019, mei 28). 7 ontwerpers die niet bang zijn om een politiek of maatschappelijk statement te maken. Opgehaald van NSMBL: https://www.nsmbl.nl/ontwerpers-politiek-maatschappelijk-statement/
Wal, C. v. (2021, februari 16). Tachtig procent van jongeren zit door corona tegen burn-out aan. Opgehaald van AD: https://www.ad.nl/gezond/tachtig-procent-van-jongeren-zit-door-corona-tegen-burn-out-aan~aaa7d954/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Zaterdag & Opinie. (2021, februari 27). Volkskrant, pp. 2-5.
English Summary
This seminar I have focused on making a statement in my design. This statement was related to the problem of social isolation among students. I have made Socialbeer with one design that overflows in two beer cans and you have to open one beer can with the other. You need two beers to drink one. Under the motto: 1+1= together against social isolation.