Premisse:
Om zelfmoord onder jongeren te verminderen moeten zij vaker hun emoties delen.
Synopsis
In 2018 heeft een vriend van mij ervoor gekozen om niet langer onder ons te zijn. De maanden hierna zijn voor mij een grote waas, waarna ik mijzelf langzaam weer heb opgepakt. Ik vond het zo wonderbaarlijk dat zoiets kon gebeuren binnen mijn vriendengroep, waarbij je juist denkt alles van elkaar te weten. Zo zijn we met elkaar opgegroeid vanaf onze tiener jaren en zagen we elkaar eigenlijk wekelijks. Vanaf het moment dat alles begon te bezinken realiseerde ik mij dat zelfs in zo’n vriendengroep emoties dus niet altijd worden gedeeld. Tijdens dit seminar project haak ik dus in op het delen van emoties onder vrienden. Hiervoor heb ik een fysiek spel uitgewerkt en vormgegeven aan de hand van inzichten uit de doelgroep.
Onderbouwing/scope
Dit seminar project werk ik vanuit mijn eigen perspectief. Echter probeer ik mijn persoonlijke situatie hier niet te veel mee te mengen, om zo niet elke dag hieraan herinnerd te worden. Voor mijn onderzoek heb ik de volgende hoofdvraag opgesteld:
Hoe zorg ik ervoor dat jongeren hun emoties vaker delen?
Deelvragen:
1. Hoe relevant is zelfmoord onder jongeren?
2. Wat zijn de huidige manieren van het delen van emoties?
3. Willen jongeren hun emoties delen?
4. Welke emoties delen jongeren over het algemeen wel en welke niet?
Toegepast onderzoeksmethodes (CMD Methods Pack, z.d.):
- Best, good & bad practices
- Crazy 8
- Deskresearch
- (Expert) Interviews
- Expo
- Focus group
- Prototyping
- Sketching (met meerdere mensen)
- Usability testing
- Wordmaps
Onderzoek
De eerste weken heb ik veel onderzoek gedaan naar zelfmoord en levenscyclussen van zowel dieren, mensen maar ook planeten. De focus lag voornamelijk op het onderwerp zelfmoord, om daarna een richting te kiezen (zie afbeelding 1,2 en 3). Echter merkte ik door de weken heen dat dit een heel depressief onderwerp is om dag in dag uit mee bezig te zijn. Daarnaast ervaren mensen het rouwproces op zulke verschillende manieren dat ik hier niet een rode draad in kon trekken. Zo zijn er wel rouwproces fases, echter is deze ervaring voor iedereen zo anders (9 tips bij rouwverwerking | Fases en verwerking bij rouw in 2021, 2020). Zo maakt het veel uit wie de persoon was en wat deze relatie met jou was. Zo reageren ouders onvermijdelijk anders dan bijvoorbeeld vrienden.
Wel heb ik uit dit onderzoek de eerste deelvraag kunnen beantwoorden. Zelfmoord onder jongeren is de laatste jaren aan het toenemen (113, z.d.)(ik-wil-dood, 2019). Daarnaast ben ik heel erg geschrokken van het aantal pogingen wat er jaarlijks wordt gedaan om zelfmoord te plegen. Dit is voornamelijk onder (jong) volwassenen. Wanneer jongeren vanaf jongs af aan leren om hun emoties te delen zal dit op latere leeftijd ook een stuk beter gaan.
Na deze conclusie ben ik dieper ingegaan op de emoties, welke zijn er en welke delen we juist wel of niet. Uit mijn onderzoek kwam naar voren dat er 6 basisemoties zijn (Alaie, 2020):
- Vreugde
- Verdriet
- Angst
- Boosheid
- Verbazing/verassing
- Afschuw/walging.
De ene emoties wordt veel eerder gedeeld dan de ander. Zo laat je liever je vreugde zien in plaats van je verdriet of angst. In het dagelijks leven worden wij hier ook vaak onbewust toe geleid, zie bijvoorbeeld afbeelding 4. Ook wordt ons vanaf kinds af aan al verteld dat we niet mogen huilen. Echter is dit een hele normale manier van je emoties uiten. Zo leer je eigenlijk al vanaf jongs af aan om je emoties dus niet te uiten maar te verbergen. Daarom wil ik juist de focus leggen op de emoties die je niet zomaar deelt, omdat deze emoties ertoe kunnen leiden dat iemand depressief wordt. Uit onderzoek komt naar voren dat naast het delen ook het voelen van deze emoties heel belangrijk is (Hoffman, z.d.). Wanneer je jezelf niet de tijd geeft om je emoties te voelen kan dit tot veel fysieke en mentale klachten leiden.
Om meer inzicht te krijgen in het delen van emoties heb ik interviews gehouden met vrienden uit mijn vriendengroep en andere jongeren van mijn leeftijd. Ook heb ik een stagiair (Mara Bijhold) van 113 geïnterviewd en Linda Bolier van het Trimbos Instituut. Linda monitort al ruim 10 jaar het welzijn van de Nederlanders.
Uit de interviews met zowel mijn vrienden als leeftijdsgenoten kwam al snel naar voren dat de een makkelijker praat over de gevoelens dan de ander. Zo zijn er 2 jongens uit mijn groep die helemaal niks delen qua emoties. Ze zijn beide extravert en praten normaliter de oren van je hoofd, maar als het de diepte in gaat zijn ze al snel stil of praten ze eromheen. Andere zijn makkelijker in het delen, maar weten niet goed hoe ze hun emotie onder woorden moeten brengen. Al met al kon ik concluderen uit de interviews dat het delen en uiten van emoties nog op een hele kleine basis gebeurd.
In het interview met Linda heb ik mijn idee om een spel te maken gepitcht. Ze had nog niet eerder van zoiets gehoord, echter gaf ze wel aan dat zo’n spel heftige emoties los kunnen maken waarna goede na zorg wel belangrijk is. Zo moet er bijvoorbeeld een website zijn waar je naar verwezen kan worden. Los daarvan was ze heel erg geprikkeld door mijn idee en wou dus ook graag op de hoogte blijven van mijn project. Zo gaf Linda ook aan dat het spel in de toekomst misschien ook gebruikt kan worden door psychologen.
Al met al heb ik geconcludeerd uit mijn onderzoek dat emoties delen en uiten heel belangrijk is voor de gezondheid van de mens, maar dat emoties zoals verdriet en angst al vanaf jongs af aan worden onderdrukt. Daarom heb ik besloten om een emotie spel te maken voor jongeren, om zo vaker te stil te staan bij hun eigen emoties.
Creatief proces
Vanaf het moment dat ik ervoor heb gekozen om een spel te maken zijn er verschillende iteraties en zo dus fases geweest.
Fase 1: onderzoek naar spellen, welke spellen bestaan er al en wat voor spellen zijn er (best, good & bad practises).
Fase 2: testen of jongeren emoties willen delen binnen een spel vorm (interviews en prototyping).
Fase 3: spellen bedenken (brainstormen en prototyping).
Fase 4: 1 Definitief spel uitwerken (focus group, usability testing en prototyping).
Fase 5: Design vanuit de doelgroep verwerken.
Fase 1
Tijdens fase 1 heb ik extra onderzoek gedaan naar spellen. Zo heb ik mij eerst gefocust op een coöperatief spel. Hierbij is het doel om als groep te winnen. Hier ben ik uiteindelijk van afgeweken omdat ik graag wou dat juist degene die zich het meest open stelt hiervoor ook beloond wordt. Ook heb ik andere emotie spellen geanalyseerd in een Best, good & bad practices (afbeelding 5)(CMD Methods Pack, z.d.).
Fase 2
Tijdens fase 2 ben ik gaan kijken in hoeverre jongeren op een speelse manier hun emoties willen delen. Hiervoor heb ik een jenga toren gebruikt. Op elke steentje heb ik een emotie geschreven (afbeelding 6 en 7). Wanneer een speler een steen uit de toren duwt moest hij/zij een verhaal vertellen bij deze emotie, daarna mag die pas op de toren worden gelegd. Ik heb dit spel uiteindelijk een X-aantal maanden in mijn woonkamer laten liggen omdat ik besloot Seminar de eerste keer niet in te leveren. Wonderbaarlijk genoeg kwam ik op een middag een keer binnen lopen waarna 5 huisgenoten het spel aan het spelen waren. Dit was het eerste signaal dat er dus wel behoefte is naar zo’n spel. Wel kreeg ik de feedback dat het veelal “negatieve” emoties zijn. Zo moeten er dus ook leuke emoties aanbod komen om de minder leuke dragelijk te maken. Daarnaast zijn de emoties verbazing/verassing en afschuw/walging ook lastig te formuleren. Deze heb ik na het testen laten vallen.
Fase 3
Fase 3 is de fase waarin ik het langst ben blijven hangen. Een daadwerkelijk spel bedenken is toch een stuk lastiger dan ik van tevoren had gedacht. Zo eindig je al snel bij een bordspel wat nagenoeg hetzelfde is als ganzenbord. Voor verschillende iteraties zie afbeeldingen
Ik heb verschillende brainstorm technieken toegepast om door te gaan, echter bleef ik maar vasthangen met een jenga toren. Na veel brainstormen, maar daarnaast ook inspiratie zoeken bij vrienden en huisgenoten, is het mij eindelijk gelukt om een spel te bedenken. De spel vorm is geïnspireerd op het spel Keer op Keer, echter is het verloop van het spel heel anders (Let’s Play: Keer op Keer dobbelspel | byAranka.nl, 2019).
Fase 4
Om uiteindelijk mijn definitieve spel “lets get real” uit te werken ben ik begonnen met mijn eerste prototype. Deze heb ik uitgeprint en gespeeld met huisgenoten (zie afbeelding 14). Hierna heb ik de vragen meerdere malen aangepast en verbeterd waar nodig. Om het spel kleur te geven heb ik de verschillende kleuren bij elke emotie opgezocht (Taytelbaum, 2021). Deze zijn in de 2e iteratie terug te zien (afbeelding 15 en 16).
Fase 5
Gedurende het project kreeg ik de feedback om verhalen vanuit de doelgroep te verwerken in mijn spel design. Zo kan je wel de bijpassende kleuren opzoeken op internet, echter weerspiegeld dit niet de mening van de doelgroep. Daarnaast kwam uit de focusgroep naar voren dat iedereen andere kleur associaties had met een emotie. Om hierin meer inzicht te krijgen heb ik interviews gehouden. Ook heb ik mensen bij de emoties vreugde, verdriet, angst en woede een abstracte tekening laten maken (afbeelding 17 t/m 26). Deze heb ik uiteindelijk samengevoegd en verwerkt in een eigen design. Hiervoor zijn meerdere iteraties gemaakt, waarna er 2 door middel van een A/B test zijn getest (afbeelding 27 t/m 34). Mijn eigen voorkeur ging uit naar Afbeelding 31 t/m 34, dit werd daarna bevestigd door de A/B test.
Afbeelding 17 t/m 26:
Afbeelding 27 t/m 30:
Afbeelding 31 t/m 34:
Definitief spel
Lets get real, het spel waarin iedereen een winnaar is. Al met al zal je na dit spel je vrienden of huisgenoten beter leren kennen, wat voor iedereen dus winnen is. Om je kaart vol te krijgen moet je zo snel mogelijk zo veel mogelijk punten behalen. Punten kun je behalen door middel van de emotie kaartjes. Elke vraag heeft een X-aantal punten. Wanneer iemand de vraag opleest beantwoorden andere spelers deze vraag. Degene die de kaart heeft geraapt verteld uiteindelijk wie er gelijk had en waarover het ging, waarna alle spelers die het goed hadden (inclusief de actieve speler) deze punten mogen strepen. Voor verdere uitleg zie afbeelding 41 t/m 44.
Conclusie
Ik ben heel blij met mijn seminar project. Ik heb mijn hoofd en deelvragen kunnen beantwoorden. Daarnaast heb ik een spel gemaakt wat werkt en heb ik zowel mijn vrienden als huisgenoten beter leren kennen gedurende het project.
Toekomst/reflectie.
Na het inleveren van de concept dairy wil ik nog enkele stappen ondernemen om het spel af te maken. Ten eerste zou ik een doosje willen maken waar alles in kan. Ten tweede wil ik weer contact opnemen met Linda Bolier om te kijken hoe zij over mijn spel denkt. Omdat ik mijn seminar in 2 blokken heb gedaan is het contact met haar verwaterd. In de toekomst moet ik het contact beter onderhouden. Daarnaast heb ik het eerste feedback moment gemist dit blok. Achteraf had ik hier spijt van omdat er maar 3 waren. De feedback van Dennis en Maartje was heel waardevol. In de toekomst moet ik dus ook mijn planning beter in de gaten houden.
Bronnen
9 tips bij rouwverwerking | Fases en verwerking bij rouw in 2021. (2020, 1 december). Uitvaartverzerkeringen. https://www.uitvaartverzekeringen.tips/rouwverwerking/
113. (z.d.). Cijfers zelfdoding Nederland 2018 | 113 Zelfmoordpreventie. Geraadpleegd op 15 februari 2021, van https://www.113.nl/cijfers-zelfdoding-nederland-2018
Alaie, R. (2020, 6 februari). Alle 295+ Emoties [Gigantische lijst] Wat zijn basis- & secundaire emoties? Kennisbank. https://hetnlpcollege.nl/emoties/
CMD Methods Pack. (z.d.). CMDmethods. Geraadpleegd op 24 februari 2021, van https://www.cmdmethods.nl/
ik-wil-dood. (2019, 13 maart). Cijfers over zelfmoord. Ik-Wil-Dood.nl. https://ik-wil-dood.nl/achtergrond/cijfers-over-zelfmoord/
Let’s Play: Keer op Keer dobbelspel | byAranka.nl. (2019, 15 mei). byAranka. https://www.byaranka.nl/lets-play-keer-op-keer-dobbelspel/
Taytelbaum, A. (2021, 22 januari). Eenvoudige manieren om kinderen te leren over emoties in het dagelijks leven. Amsterdam Psycholoog. https://www.amsterdam-psycholoog.nl/tips/eenvoudige-manieren-om-kinderen-te-leren-over-emoties-in-het-dagelijks-leven/