The taste of music -Merel Korfage

Inleiding

Aan het begin van de cursus had ik een paar onderwerpen die mij interessant leken voor de invulling van seminar: David Hockney, green washing en de relatie tussen kleur en muziek. Uiteindelijk besloot ik verder te gaan met kleur en muziek waarmee ik platenhoezen wilde ontwerpen gebaseerd op de kleuren die passen bij de desbetreffende muziek.

In een van de eerste weken strandde ik al met dit onderwerp dus besloot ik het in een nieuw jasje te steken. Met een beetje hulp bedacht ik om muziek te koppelen met smaak. Ik ben dol op eten en koken dus het leek mij heel vet om dit bij mijn project te betrekken. Het nieuwe doel werd;

 

“Het positief beïnvloeden van gerechten met behulp van sfeer en muziek”.

 

Context, scope, definitie

Mensen zijn beïnvloedbaar, vaak meer dan wij zelf graag geloven. De invloed van muziek wordt ook veel onderschat. Wist je bijvoorbeeld dat: de muziek in een restaurant bijdraagt aan de mening die wij over het eten en het personeel vormen? Het kan dus een groot verschil maken of jij lasagne serveert terwijl de gasten luisteren naar Billie Eilish of naar Red Hot Chilipeppers.

 

Het menselijk brein wordt getriggerd door de hoge en lage tonen die wij onbewust koppelen aan zoete en zure smaken of juist aan bittere of hartige smaken. Zo is een karamel toffee een stuk zoeter wanneer je luistert naar K3 en een stuk minder zoet luisterend naar Queen.

 

Daarnaast heeft ook de omgeving veel invloed. Hoge tonen worden ook geassocieerd met de geur van verse bloemen en vrolijke kleuren.

In het geval van muziek met lage tonen denken mensen aan de geur van metaal en aan veel hout. Door deze factoren mee te nemen in het decor zal het eten nóg lekkerder smaken.

 

Concept

Het uiteindelijke doel is om een restaurant te realiseren waarbij de gasten niet kiezen voor een gerecht van de menukaart maar voor een afspeellijst en het bijbehorende smakenpalet. Vervolgens worden de gasten naar de bijbehorende ruimte begeleid om daar te dineren. Deze ruimte is ingericht in de stijl die het best past bij de gekozen afspeellijst en de gerechten. Om het concept te verduidelijken heb ik dit op gevisualiseerd m.b.v. een plattegrond van het restaurant:

[aesop_gallery id=”7976″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Aanpak

Om het doel van mijn concept te bereiken heb ik verschillende stappen doorlopen:

Stap 1. Onderzoek naar kleurassociaties

Hiervoor heb ik mensen gevraagd te schilderen op muziek. Op basis van deze schilderijen heb ik per nummer een schilderij gemaakt om de overkoepelende elementen terug te laten komen.

[aesop_gallery id=”7979″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Stap 2. Desk research

Ik wilde graag een restaurant naam met een woordspeling erin. Daarom heb ik eerst een lijst gemaakt met alles wat met eten of muziek te maken heeft. Deze woorden heb ik op verschillende manieren samengevoegd waardoor ik uitkwam op namen zoals: Mmmmuziek, Lalalasagne, Melodineren en drumsticks. Vervolgens heb ik bij mijn favoriete namen verschillende logo’s gemaakt.

[aesop_gallery id=”7991″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Stap 4. Maken van moodboards en eerste menu kaarten

De menu kaarten en moodboards heb ik getest door mensen naar muziek te laten luisteren en op basis daarvan aan te wijzen welke ruimte ze daar het best bij vinden passen. Zo kon ik een inschatting maken hoe ik de verschillende tafels het best kon dekken.

[aesop_gallery id=”8000″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_gallery id=”8003″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Stap 5. Expert interview

Ik heb contact gezocht met chef-kok Pierre Wind. Hij staat bekend om zijn gekke smaakcombinaties en zijn energieke karakter. Hij adviseerde mij om het thema in alles door te trekken dus in het eten, de muziek, de tafel decoratie, de kleding, de manier van opdienen, alles! Verder gaf hij de tip om te kijken naar stereotypen, iedereen heeft een andere smaak en daarom zal het niet iedereen even goed opvallen. Daarom helpt het om te kijken naar de grootste groep.

Ik heb veel aan het interview gehad, ik had graag nog meer met zijn tips willen doen maar ik kon pas in week 7 een afspraak met hem maken.

 

Stap 6. Muziek en gerechten kiezen

Voor de groen licht presentatie koos ik voor het nummer: mystery of love van Sufjan Stevens. Het is een nummer met veel hoge tonen daarom koos ik er voor om aardbeien- sinaasappel sap mee te nemen om hierbij te drinken. Helaas kreeg ik de feedback dat het sap te zoet was bij het nummer, daar moest ik dus rekening mee houden. Daarnaast nam ik café noir koekjes mee. Hierbij hoorde het nummer Tranquility Base Hotel & Casino van Arctic Monkey’s. Dit nummer bleek heel goed te passen bij de koekjes wil ik dan ook verwerken in het uiteindelijke dessert.

 

Stap 7. Testen

Voor de expositie heb ik besloten om twee desserts te maken passend bij twee verschillende nummers. Omdat Tranquility Base Hotel & Casino van Arctic Monkeys goed bij de café noir koekjes past heb ik deze verwerkt in een dessert en verschillende getest.

 

Versie 1: Café noir, slagroom met mascarpone en karamel

Versie 2: Café noir, slagroom met mascarpone en cacao, met karamel

Versie 3: Café noir, slagroom met mascarpone en hazelnoten likeur, met karamel

Versie 4: Café noir, hangop en karamel.

De derde versie kwam als beste uit de test!

[aesop_gallery id=”8006″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Als tweede dessert besloot ik zelf nougat te maken. Het nummer wat hier goed bij past is Addiction van Doja Cat. Ook voor de nougat heb ik twee versies gemaakt.

 

Versie 1: Nougat met noten

Verse 2: nougat met noten en granaatappel

De nougat met granaatappel is erg lekker en past goed bij de muziek, maar doordat het plakkerig en nat fruit is wordt de nougat ook nat. Daarom is het nog niet zeker of deze goed gaat lukken.

 

Uiteindelijke werk

Omdat mijn uiteindelijke werk een ervaring zal worden i.p.v. een product kan ik enkel losse elementen tonen. Er zullen twee tafels op een verschillende wijze worden gedekt:

 

Restaurant elementen

Logo:

[aesop_gallery id=”8011″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Menu kaart:

De uiteindelijke menukaarten moeten nog gemaakt worden maar zullen worden gebaseerd op de eerder gemaakte kaarten.

 

Tafel 1:

Bijpassende muziek: Addiction -Doja Cat

Dessert: nougat met granaatappel

[aesop_gallery id=”8013″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Tafel 2:

Bijpassende muziek: Tranquility Base Hotel & casino -Arctic Monkeys

Dessert: Café noir met hazelnoten room en caramel

[aesop_gallery id=”8015″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Verwachting

Van tevoren had ik niet verwacht dat ik mijn seminar project deze invulling zou krijgen. Ik begon met muziek en kleur en dacht veel te gaan ontwerpen m.b.v. Photshop en Illustrator. Later dacht ik dat ik na moest denken over verpakkingen en het bezorgen van de gerechten i.v.m. corona. Maar doordat de expositie op de HU gehouden kan worden kreeg ik de kans om mijn seminar project van een product om te zetten naar een ervaring. Dit gaf mij de mogelijkheid om gebruik te maken van de omgeving en mij hier verder in te verdiepen. Uiteindelijk denk ik dat mijn project hier heel positief door is beïnvloed.

 

Conclusie

Voor de expositie zijn er nog enkele dingen die ik wil doen zoals het maken van de uiteindelijke menukaarten en enkele dingen verzamelen om de tafel verder mee aan te kleden.

Daarnaast ben erg tevreden over wat ik na deze negen weken neer kan zetten.  Wat ik echter lastig vond was het maken van keuzes. Ik moest veel keuzes maken wat betreft het concept, hier was geen duidelijk goed of fout in en mensen lieten geen duidelijke voorkeur blijken, daar had ik moeite mee. Maar uiteindelijk ben ik tevreden over mijn gemaakte keuzes en het eindproduct.

 

 

Bronnen

– 10 Album Covers and their Meaning. (2020, 28 mei). T.Blog. https://www.thomann.de/blog/en/10-album-covers-and-their-meaning/

– D. (2020, 13 juli). NIEUW op DeedyLicious: Muzikale recepten. DeedyLicious. https://deedylicious.nl/nieuw-op-deedylicious-muzikale-recepten/

– Denham, J. (2017, 5 april). Deze kunstenaar met synesthesie ziet kleuren in muziek en schildert je favoriete liedjes. Vice. https://www.vice.com/nl/article/gyxq73/deze-kunstenaar-met-synesthesie-ziet-kleuren-in-muziek-en-schildert-je-favoriete-liedjes

– Fleming, A. (2018, 2 augustus). How sound affects the taste of our food. The Guardian. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2014/mar/11/sound-affects-taste-food-sweet-bitter

– Music & Aesthetic Design: The Album Cover. (2020, 28 juli). T.Blog. https://www.thomann.de/blog/en/music-aesthetic-design-the-album-cover/

– Pérez, N. (2013, 17 mei). Muziek zien in kleur? Iedereen kan het en ziet dezelfde kleuren. Scientias.nl. https://www.scientias.nl/muziek-zien-in-kleur-iedereen-kan-het-en-ziet-dezelfde-kleuren/#:%7E:text=We%20horen%20geen%20kleuren%2C%20maar,we%20de%20muziek%20met%20kleuren.

– Rupp, R. (2021, 10 februari). Hear the Sweet (or Sour) Sound of Supper. Culture. https://www.nationalgeographic.com/culture/article/hear-the-sweet-or-sour-sound-of-supper

– Sounds spicy: Enhancing the evaluation of piquancy by means of a customised crossmodally congruent soundtrack. (2017, 1 juni). ScienceDirect. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0950329316302737?casa_token=yhpU0Hm6T8cAAAAA:FUpQbRaqdOueloT81CKHllAn9STfXyVONYI6mNTY7_1qEU472GvvSmJewZXOvAMaTGYXm5IPLA

– T. (2018, 2 april). Discover the hidden links between music and Food – Tablemi. Medium. https://medium.com/from-the-kitchen/why-music-and-food-go-together-6f76df19ed20

– Tilburg University, & van Deuveren, P. (2017, oktober). Wat doet toonhoogte met de consument. http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=145948

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *