Sacha Kemper – 1717290 – Seminar
Using your own fantasy to brighten up your day
Synopsis:
Bijna iedereen is het wel met elkaar eens dat het afgelopen jaar niet erg positief is geweest. Het is vanwege corona voor veel mensen een verschrikkelijk jaar geweest. Dit heeft mij geïnspireerd om iets te bedenken wat mensen kunnen doen om hun eigen dag positiever en leuker te maken. Door een combinatie van fotografie en illustratie wil ik mensen hun fantasie stimuleren en prikkelen.
Inleiding:
Gedurende mijn tweede seminar ondekte ik dat ik tijdens projecten snel nijg naar het mensen bewust willen maken van problemen. Een goed voorbeeld hiervan is mijn vorige seminar over dementie. Deze seminar was ik eerst van plan iets te doen over de natuur en het klimaat. Maar al snel ontdekte ik dat ik dit project graag iets positiefs wilde neerzetten. Iets maken waar mensen een lach van op hun gezicht krijgen, al is het maar voor een paar seconde. Dit huidige project is voor mij persoonlijk relevant, omdat ik een keer totaal iets anders ga doen dan ik gewend ben.
Context, scope, definitie
Met dit project wil ik aan andere mensen laten zien hoe ik de wereld zie. Regelmatig als ik buiten ben, voeg ik voor mijzelf een soort extra dimensie toe aan de wereld om mij heen. Ik voeg denkbeeldige beelden toe waardoor de objecten in mijn omgeving een andere functie krijgen. Dit wil ik visueel maken.
Hoofdvraag:
Hoe kun je een extra dimensie aan deze wereld toevoegen doormiddel van een combinatie van fotografie en illustratie?
Deelvragen:
- Hoe maak je goede foto’s
- Hoe illustreer je met een tekentablet
- Hoe illustreer je op foto’s
- Hoe breng je jouw eigen visie over op anderen
Toegepaste methodes
- (Expert) interviews
- Peer review
- Desk research
- Benchmark creation
- Pitch
- Sketching
Voor mijn onderzoek ben ik gestart met het kijken naar werk van anderen en het opdoen van inspiratie. Vervolgens ben ik een betaalde fotografiecursus gaan volgen. Tevens heb ik een tekentablet, de Wacom cintiq 16 aangeschaft voor het beter kunnen illustreren van mijn werk. Illustreren is iets wat ik nog niet goed kon, maar ik verwacht niet dat ik na dit project een volleerd illustrator zal zijn.
Methode en aanpak:
Als eerste ben ik begonnen met de basis fotografiecursus en het oefenen met mijn nieuwe tekentablet. Illustreren was nooit mijn sterkste punt, laat staan met een tekentablet. Als oefening ben ik veel tutorials gaan bekijken. Na de fotografiecursus ben ik drie fotografie sessies gaan doen om te oefenen.
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/fotografie-cursus.mp4″ align=”center” caption=”Mijn aantekeningen van de fotografiecursus” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”on” viewstart=”on” viewend=”on” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Tijdens deze seminar was eerst het plan om de veerkracht van de natuur te laten zien door middel van het combineren van fotografie en illustratie. De fascinatie hiervoor kreeg ik na het kijken van de film A life on our planet van David Attenborough. (Hughes & Fothergill, 2020). Hierin is te zien dat de natuur binnen 30 jaar hele dorpen kan overwoekeren. Dit fenomeen wilde ik laten zien in Nederland als de mens op bepaalde locaties weg zou zijn.
Een belangrijk punt voor mij dit project is dat er een positieve sfeer omheen moest hangen. Na het kijken van de film 12 Monkeys (Roven & Gilliam 1995) als tip van Juri Teijgeler en het doorspitten van het boek Naturalia, wat ik had gekocht voor mijn onderzoek (Jimenez & Schnapp, 2018) kwam ik er al snel achter dat ik hier niet gelukkig van werd. Dit komt omdat deze beelden naar mijn mening nauwelijks positief te interpreteren zijn. Ook vond ik het illustreren van blaadjes erg eenzijdig worden en zou ik dat geen weken interessant blijven vinden.
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/filmpje-naturalia.mp4″ align=”center” caption=”Het boek Naturalia” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”on” viewstart=”on” viewend=”on” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Om deze redenen ben ik op zoek gegaan naar een nieuw verhaal met en positieve lading. Zoals ik in de inleiding heb uitgelegd is dat een belangrijk punt voor mij.
Hierna liep ik een beetje vast. Ik wist niet goed wat mijn volgende stap moest zijn. Marit Stolwijk gaf mij tijdens een peer review de tip om gewoon wat te gaan maken wat ik leuk vond om te doen. En daarna weer verder kijken. Ik heb toen twee series gemaakt met een combinatie van illustratie en fotografie. Hier heb ik de foto’s zelf gemaakt. Voor het illustreren heb ik veel gekeken naar mijn inspiratiebronnen.
Bovenstaande series heb ik aan verschillende mensen in mijn omgeving laten zien. Hierbij lette ik op hun eerste reactie. Meestal was dit gelach of een glimlach. Dit lijkt iets heel kleins maar voor mij was dit erg belangrijk. Een deel van mijn doel was hiermee bereikt: het laten lachen van mensen.
Tijdens een feedback moment met Maartje Wegdam werd ik erop gewezen dat ik het verhaal achter mijn werk duidelijker moest krijgen voor mijzelf. Dit is iets wat ik erg lastig vind. Het duidelijk krijgen voor mijzelf wat ik nu eigenlijk wil vertellen en het verwoorden ervan. Ik kreeg als tip om het illustreren op foto’s, op verschillende onderwerpen uit te oefenen. De onderwerpen die ik kreeg waren, stedelijk, mens, dier en voorwerp. Stedelijk en dier had ik al gemaakt dus ben ik mens en voorwerp gaan uitwerken.
Ik kwam tot de conclusie dat ik graag mijn werk rondom gebouwen wil maken. Dit zijn objecten die iedereen elke dag ziet. Door illustraties toe te voegen aan het gebouw zal het gebouw fictief in een ander voorwerp veranderen. Hierbij kan ik mijn eigen fantasie gebruiken en mensen laten zien wat ik zie als ik naar deze gebouwen kijk. Door gebruik te maken van bekende gebouwen zullen mensen wanneer ze het gebouw in het echt opnieuw zien terugdenken aan mijn werk.
Na het maken van deze serie vond ik het nog steeds lastig om te definiëren wat ik wil vertellen. Siebe de Boer heeft mij hier in een gesprek erg bij geholpen. Simpel weg door gewoon door te vragen. Ik wil mensen die naar mijn werk kijken een lach op het gezicht toveren. Daarnaast wil ik ook, dat waarneer mensen zelf over straat lopen, zij hun eigen fantasie gaan gebruiken om de wereld om hun heen te veranderen. Zodat ze op die manier hun dag een stukje leuker maken.
Het werk hierboven heb ik helaas niet zelf gemaakt, maar dit werk heeft mij wel erg geïnspireerd.
Op een bepaald moment liep ik vast met het bedenken van illustraties rondom gebouwen. Siebe de Boer gaf mij de tip om 30/40 snelle schetsen te maken. Ik moest er niet te lang over nadenken en ze hoefde ook niet mooi te zijn. Het ging om kwantiteit niet kwaliteit. Dit heeft mij erg geholpen. Ik kwam er tijdens dat proces achter dat ik niet over gebouwen heen wilde tekenen. Ik wil een illustratie rondom het gebouw tekenen, zodat het gebouw herkenbaar blijft. Door iets om het gebouw heen te maken kan het gebouw wel zelf in een fictief ander voorwerp veranderen.
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/snelle-schetsen.mp4″ align=”center” caption=”Compilatie van de snelle schetsen” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”on” viewstart=”on” viewend=”on” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Ook heb ik Dennis Brinkhuis om hulp gevraagd bij het verhelpen van mijn kleine blackout. Dennis was erg enthousiast over mijn idee. Het was erg fijn om deze feedback te krijgen van een docent. Het gaf mij het gevoel dat ik op de juiste weg was. Dennis gaf mij de tip om de cursus van Loesje creatief schrijven te doen. Dit kon wellicht ook helpen bij print. Helaas was deze niet meer te volgen. Ik ben andere manieren gaan opzoeken om mijn creativiteit te stimuleren. Voornamelijk wandelen met een vriend hielp mij erg goed. Tijdens deze wandelingen besprak ik mijn ideeën. (“10 tips om je creativiteit te stimuleren! , 2016)
[aesop_quote type=”block” background=”#797c7b” text=”#ffffff” align=”left” size=”1″ quote=”Als je dit juist uitwerkt kan je hier geld voor gaan vragen” cite=”Dennis Brinkhuis” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Eindwerk
Voor mijn eindwerk ben ik foto’s gaan maken van het instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum, de Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort en Nemo in Amsterdam. Van het instituut voor Beeld en Geluid wil ik een dJ-booth maken, van de Vrouwentoren een paaltje waar een meisje boekje springen overheen doet en van Nemo wil ik een bad maken waar een vrouw in ligt de baden. Van Nemo moest ik nog een foto maken. Ik het begin van week acht heb ik een laatste feedback moment gehad met Juri Teijgeler. Het doel is om mensen even uit hun dagelijks sleur te trekken door middel van mijn illustraties. Daarna kunnen mensen hun eigen fantasie gaan gebruiken om dit elke dag zelf te doen. Volgens Juri kan ik mijn eindwerk nog een level hoger brengen door het op een bepaalde manier interactief te maken, want nu is het een werk waar mensen alleen naar kijken.
[aesop_quote type=”block” background=”#797c7b” text=”#ffffff” align=”left” size=”1″ quote=”Maak het op een manier interactief en laat mensen zelf ook nadenken” cite=”Juri Teijgeler” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Ik heb erg getwijfeld of ik dat in dit late stadium nog wilde gaan veranderen. Ik heb immers nog maar een week tot de expositie, maar ik vind wel dat hij gelijk heeft. Als mensen alleen maar naar mijn foto kijken gebeurt er daarna niet erg veel en zullen ze het waarschijnlijk snel vergeten. Door mensen zelf even aan het denken te zetten stimuleert dat meer hun eigen fantasie. Wat voor mij voornamelijk het probleem was, is dat ik dit niet kon realiseren met foto’s die ik zelf gemaakt heb. Ik wil nu vijf a zes foto’s gaan gebruiken. Ik heb alleen te weinig tijd om daar zelf nog foto’s van te gaan maken. Volgens Juri zou het geen probleem zijn als ik niet mijn eigen foto’s gebruik in mijn eindwerk. Dennis Brinkhuis had mij hier ook al op gewezen. “Is het persé nodig om je eigen foto’s te gebruiken in je eindwerk?” Ik ben tot de conclusie gekomen dat dat niet belangrijk is voor mijn einddoel ondanks dat ik veel tijd heb besteed aan het leren van fotograferen. Nu ga ik foto’s gebruiken die al bestaan en die het beste mijn doel dienen. Deze foto’s zijn vaak ook veel beter dan de foto’s die ik zelf kan maken. Ik heb bijvoorbeeld niet de beschikking tot een drone. Ook ben ik erg afhankelijk van het weer omdat er tijdsdruk op staat.
Ook moet ik goed opletten dat ik mijn eigen illustratiestijl gebruik en niet mijn inspiratiebron kopieer. Ik ontdekte tijdens mijn proces dat ik het tekenen in krijt stijl erg prettig vind. Hier heb ik ook de meeste positieve feedback op gekregen. Dit vind ik ook een goede toevoeging aan mijn eindwerk, omdat het een beetje kinderlijk is. Kinderen hebben een rijke fantasie en belevingswereld en dat sluit perfect aan bij wat ik wil bereiken met mijn werk. (Kempen, 2021)
Mijn eindwerk zal nu bestaan uit zes foto’s van bekende gebouwen in Nederland. Om mensen zelf aan het werk te zetten zal ik niet voor hen bepalen waar welke illustratie bij hoort. Er is ook geen juiste combinatie tussen de foto’s en Illustraties. Mensen zijn compleet vrij om daar zelf een invulling aan te geven. Op die manier stimuleer ik de kijker om de eigen fantasie te gebruiken.
Het eindwerk is helaas nog niet af voor het inleveren van deze concept diary.
Evaluatie en conclusie
Tijdens dit project ben ik erg uit mijn comfort zone gestapt. Ik ben met illustreren bezig gegaan op een tekentablet wat compleet nieuw was voor mij en wat ik erg lastig vind. Ook het doel van mijn project was totaal anders dan dat ik gewend ben. Het mensen, mijn visie op de wereld laten zien en willen stimuleren hun eigen fantasie te gebruiken voelt voor mij erg abstract. Mijn projecten zijn meestal concreet en duidelijk en dit voelde “vaag” voor mij en dat is spannend. Ik ben erg blij dat ik hier mee ben door gegaan. Ik ben ook trots dat ik toch die extra stap met mijn eindwerk ga zetten ondanks dat ik nog erg weinig tijd heb om dit te kunnen realiseren. Het wordt een race tegen de klok om mijn volledige eindwerk te kunnen laten zien tijdens de eindexpositie.
In de toekomst
Bij toekomstige projecten is het van belang dat ik sneller weet wat ik precies wil vertellen of bereiken. Dat heeft bij dit project erg veel tijd gekost en dat kan ten koste gaan van mijn eindwerk. Wel wil ik in de toekomst minder bang zijn voor abstracte ideeën. Ook ben ik erachter gekomen dat ik illustreren op bestaande foto’s interessant vind om te doen en ik er veel plezier uit haal. Hier wil ik zeker mee door gaan.
English summary
This project is about stimulating the fantasy in people who will see my work. It’s a combination from photography and illustrations. With the illustrations I’m trying to create an extra dimension to the world. People can decide for themselves which illustration fits were. In that way I would like to stimulate them to use their own fantasy during the day. We have had a terrible year and I hope I can make the day for people a little more joyful.
Bronvermelding
- 10 tips om je creativiteit te stimuleren! Ontdek het zelf. (2016, 16 augustus). Geraadpleegd op 20 maart 2021, van https://www.competencefactory.nl/nieuws/creatief-zijn-kun-je-leren-10-tips
- CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.). Geraadpleegd op 15 februari 2021, van https://www.cmdmethods.nl/cards/workshop
- Jimenez, J., & Schnapp, A. (2018). Naturalia. na, uk: Carpet Bombing Culture.
- Hughes, J. (Producent), Hughes, J. (Regisseur), & Fothergill, A. (Regisseur). (2020). David Attenborough: A life on our planet[Film]. Verenigde Staten, Altitude Film Entertainment, NetFlix, Silverback Films, World Wildlife Fund
- Kamera Express Academy – Hét foto- en videoplatform voor online cursussen! (z.d.). Geraadpleegd op 4 februari 2021, van https://www.kamera-express.nl/academy
- Kempen, R. (2021, 16 maart). Fantasie van kinderen is belangrijk voor hun ontwikkeling. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://filosovaardig.nl/blog/denken-over-onderwijs/fantasie-van-kinderen-belangrijk-voor-ontwikkeling/
- Roven, C. (Producent), Gilliam, T. (Regisseur). (1995). 12 Monkeys[Film]. Verenigde Staten, Universal Studios
Dankwoord
De volgende personen zijn erg belangrijk geweest tijdens mijn proces:
Marit Stolwijk – Marit en ik hebben beide seminar herkanst dit blok. Het was voor mij een enorme uitdaging om een blok te volgen zonder enige regelmaat. Geen vaste meetings en geen les. Marit en ik hebben elkaar door dit blok heen geholpen door vaak samen te werken en elkaar feedback te geven. Marit is mijn sparmaatje geweest dit gehele proces.
Juri Teijgeler en Siebe de Boer – Juri en Siebe wil ik ook bedanken. Ondanks dat zij dit vak niet hebben gegeven dit blok, hebben zij tijd voor mij en Marit vrij willen maken om ons feedback te geven. Deze feedback is voor mij erg relevant geweest en heeft mij enorm geholpen.
Maartje Wegdam en Dennis Brinkhuis – Maartje en Dennis wil ik bedanken voor de algemene feedback momenten. Dit waren voor mij fijne vaste momenten als hou vast gedurende mijn proces. Ook heb ik veel gehad aan hun feedback.