Concept Diary – Borderline in Beeld

PREMISSE

Op een speelse manier de kenmerken van Borderline vertalen naar beeld zal verschillende personen goed doen in hoe zij vanuit hun perspectief kijken naar deze aandoening.

SYNOPSIS

Borderline is een aandoening die impact heeft op meerdere doelgroepen. (Heijden, 2011) De meeste kenmerken zie je niet direct en dit is van belang om het te kunnen begrijpen. (Psychologie Magazine, Z.d.) Tijdens mijn creatieve onderzoek ben ik gaan onderzoeken wat deze aandoening betekent en hoe ik deze betekenis kan vertalen naar illustraties. Door deskresearch te doen over Borderline, te experimenteren in beeldmanipulatie/hoe je een perspectief kan veranderen en met gelaagdheid te spelen ben ik op een expositie gekomen waar je een acteur wordt in het narratief van iemand met Borderline.

CONTEXT/SCOPE/DEFINITIE

Vanaf jongs af aan heb ik al te maken met de mentale aandoening Borderline. Dit heeft vaak gezorgd voor situaties en handelingen die ik tot op heden niet zal begrijpen. Juist omdat ik het niet begrijp heeft het al die jaren mijn interesse gewekt. Ondanks dat de aandoening een diagnose heeft, blijft het een mentale ziekte met kenmerken die niet altijd in die hokjes past. Resulterend in dat Borderline tot een taboe is gaan behoren. (Waak voor stigmatisering, 2016) Daarom is het van maatschappelijk belang dat hierover wordt gesproken en dat dit op een realistische maar luchtige manier wordt gedaan.

HOOFD- EN DEELVRAGEN

Hoe kan ik de gedachtegang van iemand met Borderline vertalen naar illustraties/beeld?

Deelvragen:

– Wat voor creatieve manieren(inclusief illustratie) zijn er om iets te vertellen?
– Welke vorm laat mijn concept het beste uitkomen?
– Wat betekent Borderline?
– Hoe denken anderen over Borderline?
– Voor wie maak ik dit?
– Wat zijn de vooroordelen van Borderline?
– Wat moet het concept laten zien?

METHODE EN AANPAK

Om achter het antwoord van de onderzoeksvraag te komen ben ik begonnen met deskresearch te doen over niet-zichtbare mentale ziektes en hoe dit invloed heeft gehad in de kunst door de jaren heen. (Köke, 2016) Ook ging ik kijken naar wat Borderline betekent en hoe anderen dit zien. Verder heb ik geëxperimenteerd met tekenen, fotografie en illustratie. Tijdens deze 9 weken heb ik meerdere keren feedback gevraagd aan leraren, klasgenoten en professionals. (Bob Mollema, Z.d.) Uiteindelijk heb ik veel geëxperimenteerd over wat ik nou wil vertellen. Hierbij hoort natuurlijk ook een ruime hoeveelheid materiaal- en vormonderzoek zodat de vorm goed past bij het concept.

CREATIEVE PROCES

WEEK 1

In week 1 had ik nog een ander onderwerp en heb ik vooral hier onderzoek naar
gedaan.

WEEK 2

Om een beeld te krijgen van hoe internetgebruikers Borderline zien en hoe zij het vertalen naar beeld heb ik van deze beelden een moodboard gemaakt. (Pinterest, 2021)
‘Jouw beeld’

Ook ben ik gaan kijken hoe ik Borderline zou uitbeelden op basis van mijn kennis tot nu toe zonder mij er extra in te verdiepen.

‘Waar is het?’
Hierna ben ik door gebruik van co-creation erachter gekomen dat best wel veel mensen een misplaatst beeld hebben. (San, 2016) (CMD Methods Pack, Z.d.) Dus ben ik op Instagram gaan kijken hoe anderen over Borderline denken, of zij iemand kennen en of zij een ervaring hebben die zij willen delen.
(Vragen over Borderline, 2021)
Hieruit heb ik de volgende tekening gemaakt.
Door deze tekening en feedback van medestudenten en leraren ben ik erachter gekomen dat ik vooral wil gaan kijken naar perspectief vanuit verschillende hoeken.
Na dit experiment ben ik gaan kijken naar inspiratie over hoe je het perspectief kan veranderen door beeldmanipulatie. (Pinterest, 2021)
‘Wat is normaal?’
Ik ben op zoek gegaan naar de officiële diagnose van Borderline, de BDM-IV. (American Psychiatric Association, 2014) Wat dit zegt over labelen, in hokjes stoppen en is het belangrijk om wel gediagnosticeerd of niet-gediagnosticeerd te zijn. Hoe kan je lagen laten zien in een tekening en met tekst? Hieronder is elke laag een symptoom van de BDM-IV van Borderline.

WEEK 3

Door de vorige tekening en deskresearch ben ik tot de conclusie gekomen dat mensen met Borderline drie lagen hebben. Één voor hun naasten, één voor de buitenwereld en één die alleen zijzelf zien. Ik ben verder gegaan met perspectief en het manipuleren van beeld. Hoe profileer je je naar anderen en kan dit worden beïnvloed of gemanipuleerd?

 
Ook ben ik bezig gegaan met beeldmanipulatie door gebruik te maken van een specifiek voorwerp gebaseerd op mijn inspiratie ‘inspo moodboard week 2 . De manipulatie werkte goed maar het had te weinig te maken met Borderline, volgens de feedback.
Daarna ben ik gaan kijken naar hoe je beeldverandering kan veroorzaken door de effecten/emoties van Borderline in je gezichtsveld te pushen. Dit zorgde zeker voor een passend effect maar ik vond het te letterlijk.

WEEK 4

Het experiment van beeldmanipulatie door glas heb ik uitgebreid met verschillende (kleuren) glazen. Nog steeds gaf dit een gewenst effect van beeldmanipulatie maar het heeft een te kleine link met Borderline.

‘Kwetsbaarheid in verschillende lagen’
Ik kwam tot de conclusie dat ik mensen met Borderline niet per se in een slecht daglicht wil zetten, aangezien een veel voorkomend kenmerk ‘agressief’ is. Dus ging ik kijken of ik iemand kwetsbaar kon laten overkomen door keuze van licht. Zie de link hieronder. Hier kreeg ik de feedback dat sommige beelden redelijk hetzelfde waren.

WEEK 5

Tijdens de mini expo kreeg ik feedback dat het er tof uitzag en echt zorgde voor beeldverandering. Alleen was het nog niet helemaal duidelijk wat Borderline betekent. Ook kwam ik door deze feedback erachter dat ik verder wil gaan met contrast tussen twee of meer beelden en die samenvoegen in één beeld. Of te kijken naar metaforen over emoties en situaties. Hiervoor heb ik inspiratie gezocht op Pinterest. (Ingravalle, 2019)
Bekijk hier de mini expo:
Op Instagram heb ik aan vier eerder benoemde respondenten gevraagd of zij een ervaring hebben met iemand met Borderline en of zij deze (anoniem) willen delen.

WEEK 6

Een schuifillustratie van twee beelden. (Valk, 2020) Hierin wil ik een persoonlijk verhaal van een respondent vanuit twee verschillende perspectieven laten zien. De vorm werkt, alleen komt het verhaal door een strip niet sterk over. Dus ga ik me vanaf nu richten op hoe ik gelaagdheid op andere manieren kan laten zien. Hieronder de video van de uitwerking van dit experiment.
‘Zoektocht naar lagen’
Hier heb ik geëxperimenteerd om via een interactieve manier te zoeken naar de binnenste laag. Het interactieve deel is verrassend volgens feedback van klasgenoten dus daar wil ik mee verder. Hieronder de link naar de video van het experiment.
https://youtube.com/shorts/OxiQbrWsWXU
Het onderstaande experiment is een ander deel van het ‘Zoektocht naar lagen’ experiment.

WEEK 7

Geconcludeerd uit alle experimenten en feedback wil ik gaan focussen om op een interactieve manier een persoonlijk verhaal over Borderline te vertellen. Vandaar de volgende experimenten. Onderzoekende naar welke vorm het concept het beste laat uitkomen. Met een portret en met een situatie uitgebeeld van hoe iemand met Borderline door haar laag onzekerheid het gesprek heel anders leest. Uit feedback van een professionele tekenaar vond hij dat het concept nog niet helemaal duidelijk was.
Nog een paar kleine experimenten om te kijken hoe ik (zonder link naar Borderline) via een transparante manier verschillende lagen kan laten zien.

WEEK 8

Een verbetering op de eerste schuifillustratie. Ik heb gekozen voor één beeld, geen 3-delige strip. En een illustratie vanuit Illustrator i.p.v. een tekening met de hand waardoor het verhaal beter over komt. Deze vorm beviel positief bij leraren en klasgenoten. Hieronder de video van het eindresultaat.
Ook ben ik feedback gaan halen bij een tweede professional (illustrator en tekenaar) (Bob Mollema, Z.d.) omdat zijn werk mij heel erg aanspreekt en zo kwamen wij op de conclusie dat de telefoon illustratie nog te onduidelijk was qua concept. In mijn eindwerk heb ik het doel om de kijkers via een interactieve manier acteurs te maken in het narratief van iemand met Borderline.

 

BRONNEN

Pinterest. (2021). Seminar_Borderline. Opgeroepen op maart 2, 2021, van https://nl.pinterest.com/romy_klomp/seminar_borderline/

Association, A. P. (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Uitgeverij Boom. Opgeroepen op februari 8, 2021, van https://hulpgids.nl/informatie/ziektebeelden/persoonlijkheidsstoornissen/cluster-b/borderline-persoonlijkheidsstoornis/

Bob Mollema. (Z.d.). Opgeroepen op maart 4, 2021, van Portfolio Bob Mollema: http://bobmollema.nl/

CMD Methods Pack. (Z.d.). Co-creation. Opgeroepen op februari 10, 2021, van CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs.: https://www.cmdmethods.nl/cards/workshop/co-creation

Divosa. (2016). Waak voor stigmatisering. Werkwijzer psychische aandoeningen en lichte verstandelijke beperkingen. Opgeroepen op februari 4, 2021, van https://www.divosa.nl/pdf/–_–werkwijzer-psychische-aandoeningen-en-lichte-verstandelijke-beperkingen/pagina.pdf

Heijden, K. v. (2011). Borderline belevenissen; Ervaringen van mensen met borderline en hun naasten. Hogrefe Uitgeverij. Opgeroepen op februari 4, 2021, van https://www.boompsychologie.nl/media/3/40_van_der_heijden_-_borderline_belevenissen.pdf

Ingravalle, S. (2019). 35 Thought-Provoking Illustrations That I Created Over The Past Couple Of Years. Opgeroepen op maart 8, 2021, van Bored Panda: https://www.boredpanda.com/illustrations-of-personal-thoughts-mindshots-sergio-ingravalle/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=BPFacebook

Klomp, R. (2021, februari 26). Vragen over Borderline. Opgeroepen op februari 8, 2021

Köke, L. (2016). Medische kunst: een nieuwe diagnose. Master thesis, Universiteit Utrecht, Utrecht. Opgeroepen op februari 4, 2021, van file:///D:/Downloads/Masterthesis%20compleet.pdf

Pinterest. (2021). Seminar_Borderline. Opgeroepen op maart 2, 2021, van https://nl.pinterest.com/romy_klomp/seminar_borderline/

Pinterest. (2021). Seminar_Borderline. Opgeroepen op februari 9, 2021, van https://nl.pinterest.com/romy_klomp/seminar_borderline/

Pinterest. (2021). Seminar_Borderline. Opgeroepen op februari 4, 2021, van https://nl.pinterest.com/romy_klomp/seminar_borderline/

Psychologie Magazine. (Z.d.). Omgaan met Borderline. Opgeroepen op februari 6, 2021, van https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/omgaan-met-borderline/

San. (2016). …OVER HET LEVEN MET BORDERLINE EN (CHRONISCHE) DEPRESSIE. Opgeroepen op februari 9, 2021, van Zo gek nog niet: https://zogeknogniet.wordpress.com/borderline-2/

The Ginger Wanderlust. (2020, februari). Home Photoshoot Ideas – Use Props. Opgeroepen op februari 8, 2021, van https://thegingerwanderlust.com/2020/04/20/24-home-photoshoot-ideas/amp/

Valk, A. v. (2020, maart 3). Snelle flash. Opgeroepen op maart 4, 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=Zm2yOQWvStI

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *