Premisse:
”Pasta op een andere en makkelijke manier”
Synopsis:
Hoe ga ik mijn eigen pasta ontwikkelen? Dit is de vraag waar ik uiteindelijk op ben gekomen bij mijn seminar project. Het begon allemaal met mijn nieuwsgierigheid naar pasta. Als ik aan pasta dacht kwamen er zoveel vragen in mijn hoofd omhoog. Waarom zijn er zoveel soorten pasta, waarom zoveel verschillende vormpjes, is pasta wel daadwerkelijk Italiaans?
”Waarom zoveel soorten pasta’s?”
Context, scope en definitie:
Het onderwerp pasta geeft de mogelijkheid tot veel experimenten. Gedurende dit project heb ik geleerd dat de mogelijkheden tot experimenten enorm zijn als het gaat om pasta. Zeker als je dit combineert met verschillende materiaal, en verschillende soorten deeg. Door zoveel te experimenteren ben ik op leuke ideeën gekomen waar ik anders nooit op was gekomen.
Onderzoeksvragen waar ik mij tijdens dit project mee bezig heb gehouden zijn:
- Hoe ga ik een eigen pasta maken?
- Hoe onderscheid ik mijn pasta van de al bestaande pasta’s?
- Wat heeft mijn pasta voor doel op de doelgroep?
Proces:
Voordat ik gelijk ben begonnen met het uitwerken van alle ideeën in mijn hoofd heb ik onderzoek gedaan, schetsen gemaakt en een mindmap gemaakt. Door wat meer informatie op te zoeken over pasta kon ik mij nog meer beelden in mijn onderwerp. Ik wist al wel dat er veel soorten pasta’s waren, maar zoveel? Ook dacht ik altijd dat pasta typisch Italiaans was, ook dit bleek niet zo te zijn. Het is ook niet duidelijk waar pasta dan wel vandaan komt er gaan namelijk meerdere verhalen rond.
Door een mindmap te maken en alles op te schrijven waar ik aan dacht als ik aan pasta denk kwam ik op nieuwe ideeën. Het was mij al vrij snel duidelijk dat ik een eigen pasta ging maken. Maar wat voor pasta dit werd was nog een groot vraagteken.
Als feedback van Dennis kreeg ik dat ik een onderzoeksvraag moest gaan bedenken. Ik heb nog te veel ideeën en dit moet een idee worden. Tijdens de feedback kwam ik op het idee om een eigen pasta te gaan maken met de saus er al in. Hier wil ik onderzoek naar gaan doen en kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik ben veel filmpjes gaan kijken hoe ik een eigen pasta kan gaan maken.
Ik kwam op het idee om pasta en saus samen te voegen. Je hoeft dus niet meer apart de saus te maken maar de saus zit bij de pasta in. Ik heb een aantal posters gemaakt wat het idee een beetje visualiseert. Ik ben namelijk van plan niet een soort saus erin te doen maar meerdere soorten.
Feedback Leanne: Het ziet er leuk en duidelijk uit, ik vraag mij alleen af waarom het ravioli heet.
Dit is natuurlijk een hele goede opmerking, bij een eigen pasta hoort natuurlijk ook een eigen naam.
Om een beetje te experimenteren ben ik bezig geweest met het maken van mijn eigen pasta deeg en daar verschillende vormpjes van te maken.
Door eigenlijk gewoon maar een beetje vormpjes te maken kom je op ideeën waar je normaal nooit op zou komen.
In mijn ingedeelde groepje hebben wij samen het Johari window model ingevuld. Dit was erg leerzaam omdat je vaak anders naar jezelf kijkt dan andere dat doen. Ik kan namelijk erg perfectionistisch zijn, ergens weet ik dit wel maar wil ik dit niet altijd toegeven. Dat andere dit ook zien bevestigd alleen maar meer dat het ook echt zo is.
Na lang nagedacht had ik dan eindelijk een naam bedacht voor mijn pasta namelijk: pastaous. Je schrijft het expres verkeerd zodat mensen zich gaan afvragen waarom het zo geschreven is. Dit trekt namelijk onbewust maar toch ook bewust aandacht. Bij een nieuwe naam hoort ook een nieuwe poster.
Feedback Leanne: De naam vind ik leuk. Je kan eigenlijk 2 kanten op, ik vind het croissantje heel leuk. Je kan kijken naar een vorm waar de saus echt in de pasta past. Je kan ook kijken naar een vorm waar niet de saus niet in past en dat je kijkt in de toekomst. Een soort van kleurstof wat als saus kan worden gezien maar niet echt saus is.
Met deze feedback ben ik verder gaan experimenteren, ik heb sambal als saus gebruikt om even het gevoel te krijgen hoe het eruit ziet als er saus in zit en of dit er niet uit valt.
Na veel zoeken in de keuken ben ik uiteindelijk op deze vorm gekomen. Ik heb voor deze vorm gekozen omdat het nog niet bestaat en het een makkelijke vorm is om saus in te doen. Ik heb feedback gevraagd bij klasgenoten en verschillende soorten vormen laten zien maar deze heeft uiteindelijke de meeste stemmen gekregen.
Nu dat ik de vorm heb ben ik gaan kijken naar wat voor patronen ik erin kan verwerken. Ook deze patronen heb ik voorgelegd bij de doelgroep en hun mening gevraagd. Rechtsonder kreeg de meeste stemmen en word ook mijn patroon.
Bij een pasta hoort ook een verpakking. Ik heb ervoor gekozen om de verpakking van papier te maken dit is goed voor het milieu. Dit is een eerste iteratie van mijn verpakking.
Concept: Makkelijk en snelle pasta die je in de oven kan doen. De doelgroep is studenten omdat die vaak geen zin hebben om te koken.
Feedback Leanne: Blijf experimenteren met vorm en eten. Geheel goed laten samen komen (concept/verpakking/product)
Dennis: Blijf prototypes maken, probeer echt te presenteren met iets meer beeld.
Ook kreeg ik als feedback dat het nog te veel op ravioli leek. Daar heb ik iets op bedacht. Ik zag laatst op tiktok een filmpje van iemand die penne samen met een kroket had gemaakt. Nou leek het mij een leuk idee om de vulling van een kroket (ragout) in de pasta te doen. Dit is een nieuwe smaak en bestaat nog niet.
Ik heb het nu met lasagne bladen en bitterballen gedaan, de volgende stap is met echt deeg en ragout. Mijn familie heb ik allemaal laten proeven en ze vonden het een hele lekkere combinatie.
Evaluatie & conclusie
Voor de expositie ga ik mijn eindproduct nog verder in elkaar zetten en een productverpakking maken die aansluit bij het concept. Ik heb onwijs veel experimenteren gemaakt iets wat ik normaal niet echt doe. Ook heb ik veel feedback gevraagd bij de doelgroep en mensen om mij heen dit heeft mij zeker geholpen. Soms kan je zelf dingen niet meer inzien en ben je blij als iemand anders daar met een andere kijk naar kijkt. Ik ben trots op het resultaat. Ik heb geleerd dat dingen veel makkelijker kunnen zijn dan je in eerste instantie denkt en dat het proces belangrijker is dan het resultaat omdat je meer leert van fouten maken.
Bronnenlijst:
Videohandleidingen. (2013, 23 mei). Verse pasta maken / Tagliatelle maken. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=-B3rpYsbF6s
Italiaanse Pasta Kopen? (2021, 25 februari). Pastaficio – Experts in Pasta. https://www.pastaficio.nl
Sterkens, L. (2017, 20 november). Dolce & Gabbana verkoopt designerpasta. Metro. https://nl.metrotime.be/2017/11/20/must-read/dolce-gabbana/
XFood.nl. (2021, 13 januari). Pasta Bolognese – Blå Band | XFood.nl | Hét 5 sterren restaurant in jouw backpack. https://www.xfood.nl/winkel/hoofdgerechten/bla-band-pasta-bolognese/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=xfood%20test%205&utm_medium=cpc&utm_term=14907&utm_term=&utm_campaign=XFood.nl+-+shopping&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=2961261686&hsa_cam=2057317089&hsa_grp=81453699291&hsa_ad=361264875272&hsa_src=g&hsa_tgt=pla-293946777986&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=Cj0KCQiAvbiBBhD-ARIsAGM48bzOXA4QwpUj00eXnv5OvOBVWoMt5_R2VeRoxWiSr6BHkU2jXJF4qNgaApbQEALw_wcB
Great Big Story. (2020, 10 juli). How Noodles Are Made Around the World. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AIxN1IRi-wQ