De corona lasten van de student

“I haven’t understood a bar of music in my life, but I have felt it.” – Igor Stravinsky

Premisse

Een muzikale ervaring gebaseerd op de mentale lasten die studenten ervaren door corona, om een moment van erkenning, reflectie en discussie te bieden. Een spiegel van het jaar 2020/2021.

Synopsis

Corona laat bij iedereen een grote impact achter, maar veel jongeren hebben het gevoel dat zij de schuld krijgen van veel besmettingen en depressiegetallen lopen op (Duin, 2020; Heest, 2020).

De ervaring is er voor deze studenten. Het is een dagboek, een spiegel, een verhaal dat steun, erkenning en optimisme biedt voor studenten. De ervaring neemt jou chronologisch mee in het verhaallijn van corona waar jij van “onwetend”, in stappen door deze crisis wordt gevormd en wat voor invloed jij daarop hebt. De tijd gaat snel en veel studenten houden het niet meer bij, reflecteren op onze daden in deze periode kan dan ook erg lastig zijn. Deze ervaring biedt een kans om goed te zitten en te filosoferen over wat er is gebeurd dit afgelopen jaar, zodat jij een intrinsieke keuze kunt maken hoe jij verder wilt gaan.

 

Inleiding

“Music is therapy. Music moves people. It connects people in ways that no other medium can. It pulls heart strings.” – Macklemore

Iedereen wordt beïnvloed door corona, dat hoeft niet meer gezegd te worden. Het heeft globaal impact, maar dus ook in je eigen omgeving. Ikzelf probeer vaak optimistisch te blijven en zie momenten van crisis ook als moment van kansen. Maar ik voel en zie ook de gevolgen van zo’n crisis. De impact van online studeren op de mentale gesteldheid van studenten is groot: tweederde geeft aan last te hebben van toegenomen neerslachtigheid, eenzaamheid en lusteloosheid. De helft voelt zich angstiger en nerveuzer (Lohuis, 2021). 

Er moet een intrinsieke motivatie zijn om somberheid te genezen. Het werkt niet om te zeggen: “He! Kop op he!”. Een psycholoog helpt jou om op een draagbare manier emoties te voelen, te kijken naar jezelf en inzichten te krijgen. Samen ga je op zoek naar achterliggende emoties, terugkerende patronen en uiteraard naar oplossingen om je beter te voelen (Vind een psycholoog, z.d.). Ik ben geen psycholoog, maar ik heb geprobeerd een ervaring te creëren waar je emoties kan voelen, kan kijken naar jezelf en inzichten kan krijgen. Muziek kan verhalen vertellen zoals geen ander medium kan, muziek voel je. Daarom denk ik dat muziek een erg krachtig middel kan zijn om intrinsieke motivatie op te wekken.

Context, scope & definitie

Muziek fascineert mij. Zelf heb ik vaak een poging gedaan om een instrument te leren, maar heb nooit de tijd genomen. En als ontwerper denk ik dat muziek een ontwerp erg kan versterken. Daarom wilde mij verdiepen in muziek en kijken hoe ik een verhaal stuk kon schrijven waar studenten zichzelf in zien.

Tijdens mijn onderzoek ben ik erachter gekomen hoe breed dit onderwerp is. Zo wilde ik de lasten en gevoelens van studenten goed in kaart brengen. Ik wilde kijken hoe die gevoelens evolueerde gedurende de crisis. Hoe voelen mensen zich, waardoor en waar kun je dat aan zien? Ik wilde dat het verhaal gevormd werd rond een gevoel, zodat elke iteratie een versterking van dat gevoel zou zijn. Uiteindelijk krijgt de luisteraar een mengels van muziek, poëzie, sfeer geluiden en filosofie. Dit alles moet ervoor zorgen dat je de lasten van de protagonist voelt en herkend. Het doel van het ontwerp is dat de student zich gehoord voelt en hopelijk een kleine vonk aan motivatie krijgt om wat optimistischer te kijken naar het leven, ook al is het zwaar.

Muziek of toonkunst is de kunstzinnige schikking en combinatie van de klanken van muziekinstrumenten en de menselijke stem om schoonheid van vorm dan wel uitdrukking van emotie te bereiken (Wikipedia , 2021). Muziek laat jou emoties voelen en is daardoor erg krachtig. Voor dit project heb ik een ervaring gemaakt wat muziek combineert met een sterk narratief, zodat  studenten zelf een intrinsieke motivatie kunnen opwekken om optimistisch te zijn.

Hoofdvraag:

“Hoe kan ik studenten motiveren om optimistisch te blijven in deze tijd van crisis?”

Deelvragen:

  • Hoe ervaren studenten deze periode rondom corona?
  • Hoe gaat het met de welzijn van studenten?
  • Hoe kan ik als ontwerper een muzikale ervaring creëren?
  • Hoe kan storytelling studenten helpen in deze crisis?

Ingezette methodes

Om te beginnen wilde ik eerste algemene informatie vergaren over corona en wat voor invloed het heeft op de maatschappij. Dit heb ik gedaan middels deskresearch en interviews. Hierna ben ik gaan mindmappen om een groter blik te krijgen. Na wat analyses van muzikale verhaalstukken besluit ik dat ik een muziekaal verhaalstuk te maken over de corona lasten van studenten. Ik wil graag het verhaal goed hebben, zodat ik daarna kan experimenteren en vanuit daar verder kan itereren. Ik besluit om met een expert te zitten die mij kan helpen en muziek theorie kan uitleggen. Zo hebben wij een CJM gemaakt van het verhaal, hierop gebaseerd heb ik moodboards en empathie maps gemaakt per deel.

Verder heb ik nog meer mensen tussendoor gesproken, meer deskresearch over muziektheorie. Analyses gemaakt van bekende nummers, geëxperimenteerd en getest. Vanaf dit punt begint het een iteratief proces te worden waarbij ik het ontwerp test en extra informatie verzamel wanneer dat nodig is. Ik ben fan van “research through design” en wil zo snel mogelijk maken en testen, alleen wilde ik bij dit project eerst een goed skelet om die steeds uit te breiden en te testen.

  1. Deskresearch
  2. Interviews
  3. Mindmaps
  4. Expert review
  5. Customer journey map
  6. Moodboards
  7. Emapthy maps
  8. Muziek analyses
  9. Peer reviews
  10. User testing

Creatief proces 

Aan het eind van week 1 besluit ik om met Sem van Engelen af te spreken om te experimenteren met muziek, hij is muzikant, ex-CMD’er en een vriend vriend. Tijdens onze sessie maken we eerst het verhaal en legt Sem mij muziek theorie uit. Sem speelt gitaar en kan gelijk laten horen hoe bepaalde toon ladders klinken. We werken het verhaal verder uit en ik besluit thuis een beter beeld te krijgen van de gevoelens die de muziek moet opwekken. Dit doe ik door moodboards en een empathie map per deel te maken, omdat ik dan weet wat de protagonist hoort, voelt, ziet of doet.. Ook begin ik klad versies van gedichten te schrijven.

De week erna ga ik weer met Sem afspreken en we zoeken naar toonladders die bij deze gevoelens passen. Op dit moment kom ik erachter hoeveel opties er wel niet zijn voor muziek. Sem legt uit dat er heel veel verschillende soorten toonladders zijn en dat die allemaal een ander gevoel meedragen. Een toonladder is een opeenvolging van in toonhoogte stijgende of dalende tonen. Een toonladder vormt het basismateriaal van een muziekstuk. In een toon ladder zitten 7 noten die goed met elkaar samengaan.

 

 

Voor het eerste en laatste deel wordt vrolijk en optimistisch, het tweede deel wordt droevig met een sprankje hoop en het derde deel moet vervolgens op het randje depressief zitten. Tijdens deze tweede sessie spelen wij met meerdere toonladders en beginnen na te denken over “akkoorden progressies”. Elke noot in een ladder kan als akkoord worden gespeeld en die volgorde van akkoorden zorgt dan weer voor andere gevoelens. Vervolgens kan een ladder in majeur of mineur zijn, en de akkoorden ook.

Links zie je een G majeur akkoord en recht een mineur. Zoals je ziet is alleen de tweede noot anders. Dit verschil in een noot bepaald of het akkoord vrolijk of droevig klinkt.

 

Het eerste deel wil ik in majeur hebben, de tweede en derde in een mineur, en het 4e weer terug naar een majeur. Ook besluit ik voorbeelden op te zoeken van muziek die een verhaal vertellen. Om te kijken hoe zij deze theorie toepassen. Ik heb gekeken naar de volgende nummers: 

  • Kendrick Lamar – The Art Of Peer Pressure (https://www.youtube.com/watch?v=nmV_HEIwXGs)
  • Eminem – Stan (https://www.youtube.com/watch?v=aSLZFdqwh7E)
  • Tyler the Creator – Earthquake (https://www.youtube.com/watch?v=HmAsUQEFYGI)
  • Kanye west – Runaway (https://www.youtube.com/watch?v=Bm5iA4Zupek)

Ik merk dat de soort toonladder bepaald wat voor gevoel het nummer krijgt, op welke noot begint maakt verder niet extreem veel uit. We zitten onderhand aan het eind van week 2 en ook al heb ik enorm veel geleerd in die tijd, ik wilde knoppen doorhakken.

Sem stelt voor om de week daarna met zijn band af te spreken om iets concreets te maken. Ik wil dan de keys en de progressies bedenken met hun hulp. In de tussentijd schrijf ik het verhaal uit van de 4 delen. Ik  schrijf het eerste deel uit als een echt verhaal, zodat ik dat weer om kan zetten in muziek teksten. Ook ga ik opzoek naar speeches van Rutte en geluiden voor het sound design.

 

De volgende week spreek ik weer af met de band. We kiezen twee toonladders uit voor de 4 delen. De vrolijke stukken zullen in “G flat major” gespeeld worden en de droevige stukken in B flat minor”. Vervolgens gaan wij de hele dag jammen en experimenteren met deze twee ladders, bedenken een eerste versie op de chord progression, en kiezen een ritme.

De eerste versie van het muziek stuk is nu klaar en ik kan nu teksten schrijven rondom de 4 delen.

Ik krijg van de band een piano mee naar huis waarmee ik op mijn computer de muziek kan maken.

Hier heb ik feedback op verzameld om te kijken of de muziek inderdaad al de stemming van het verhaal goed weergeeft. Dat was wel redelijk het geval, alleen de muziek was nog erg simpel en de tekst was nog niet op de muziek afgestemd. Ik noteer feedback over de muziek en schrijf de teksten verder uit zodat ik een nieuwe versie heb.

Eind week 4 spreek ik nog 1 keer af met de band om alles af te stemmen op de feedback en om te zien hoe alles samen klinkt. Ik had de muziek niet goed in het bestand gezet, dus Sem en Daniel helpen bij daarbij. In de tweede versie die ik heb gemaakt ziet de piano er zo uit:

 

Je ziet dat ze bij alle 4 naar beneden gaan en dan weer een stap omhoog, behalve bij deel 3. Dit paste niet goed, de vrolijke stukken moeten opbouwen en droevige stukken af.

Dat was de laatste keer dat ik met de band heb afgesproken, vanaf dat punt kon ik de muziek af maken en de teksten aan passen op de muziek. Hier onder kun je zien hoe de 2e versie van het muziek stuk eruit ziet achter elkaar. Er zijn 4 delen met en elk deel is 8 maten lang, de lengte van een kort couplet. Nu ik dit had, kon ik de tekst nog beter aan laten slaan op de muziek en kon ik de stukken van persconferenties in de middenstukken plaatsen.

Uiteindelijk zijn dit de nieuwe akkoorden processies geworden:

Hier onder zie je de versies. Groen betekend dat het in majeur is en rood betekend mineur. Je ziet hoe er wordt gespeeld met majeur en mineur om een gevoel te creëren die goed bij het verhaal past.

 

Na nieuwe feedback ronders op het hele verhaal stuk kom ik erachter dat het verhaal aan de lange kant is. Ik besluit daarom 4 losse delen te maken die apart te luisteren zijn, maar dus heb best werkt wanneer het van begin tot eind wordt geluisterd. Dit heb ik gedaan en opgenomen.

Ik ben ook gelijk bezig geweest met omgeving geluid opnemen zodat ik dat kon toevoegen aan het verhaal stuk, om het immersiever te maken. Hier onder kun je zien bij deel 1 en 2 hoe ik geluiden heb toegevoegd.

Vanaf dit punt begin ik echt fijne feedback te krijgen. Ik laat de delen horen aan de doelgroep en ook oudere. De studenten aan wie ik het laat horen zijn enorm enthousiast over dit project en over de muziekstukken. Ze vertellen mij dat ze emotioneel worden en helemaal in het verhaal worden gezogen, ook omdat het zo herkenbaar is allemaal en het echte herinneringen oproept.

Het verbaasde mij wat ouderen hadden te zeggen. Ik was bang dat het genre totaal niet bij hen zou aansluiten en dat het daardoor minder goed binnenkomt. Maar ook zij voelden zich erg betrokken bij studenten en vertellen dat ze de studenten net wat beter begrijpen en medelijden tonen.

In de laatste week worden op alle 4 de delen nog puntjes op de “i” gezet en wordt het project afgerond. Natuurlijk willen jullie nu heel graag de muziekstukken horen, maar daarvoor moet er nog even geduld zijn voor de expositie en dan is alles te beleven.

Evaluatie & conclusie

Dit project was achteraf veel groter dan ik van te voren had gedacht. Er waren zoveel aspecten waarmee ik rekening wilde halen en dat heeft het op momenten lastig gemaakt. Ik ben wel enorm blij dat ik dit heb gedaan. Ik wilde al enorm lang een muziek verhaal schrijven met een duidelijk verhaal en dat ik dit mocht doen voor school zorgde ervoor dat ik hier vol mee bezig kon zijn.

Ik heb in een blok tijd enorm veel geleerd over muziek theorie, maar ik ben ook beter geworden in het spelen van muziek. Ook denk ik dat ik redelijk ben geslaagd om een verhaal te schrijven met muziek, wat ook studenten kan motiveren. Daarom wil ik muziek blijven maken en toepassen als ontwerper.

Dankwoord

Ik wil graag Sem en zijn band genoten Daniel en Jasper bedanken voor hun support en expertise tijdens dit project. Zij hebben mij uitgenodigd om bij de band te komen aangezien het werken soepel ging, dat vind ik erg leuk. Ook wil ik de studenten bedanken waarmee ik intieme gesprekken heb mogen voeren, ik zal hun namen niet noemen uit respect.

Toekomst

In week 4 spreek ik mensen rondom de studio van de band. Tijdens onze rookpauze spreek ik met een zangeres over mijn project. De mensen waren super enthousiast over dit verhaalstuk en kwamen met het idee om subsidie te vragen bij de gemeente en een tour te bedenken, wij zijn dan ook met de band van plan nog verder aan dit muziek stuk te werken.

Ook sprak ik laatst met een kennis van mij die Psycholoog is. Zij vertelde dat het aantal studenten patiënten bij haar erg toeneemt en dat zij denkt dat het een slimme aanpak is om op deze manier mensen te motiveren. Het lijkt mij leuk als zij dit project zou kunnen gebruiken voor haar “jonge” studenten, die erg veel last hebben van deze crisis.

Bibliografie

  1. Dekker, W. (2021, 16 februari). Economie krimpt door corona 3,8 procent, grootste daling sinds de Tweede Wereldoorlog. de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/economie-krimpt-door-corona-3-8-procent-grootste-daling-sinds-de-tweede-wereldoorlog~bfc9261c/
  2. Duin, R. J. (2020, 4 oktober). Jongeren zijn kop van Jut van tweede coronagolf: is dat terecht? Het Parool. https://www.parool.nl/nederland/jongeren-zijn-kop-van-jut-van-tweede-coronagolf-is-dat-terecht~b7368b3d/
  3. Heest, F. (2020, 20 oktober). Samenleving onderschat veerkracht van studenten tijdens corona. ScienceGuide. https://www.scienceguide.nl/2020/10/samenleving-onderschat-veerkracht-van-studenten-tijdens-corona/
  4. Lohuis, J. (2021, 16 januari). Coronacrisis heeft veel impact op de mentale gesteldheid van studenten. Newcom Research & Consultancy Onderzoeksbureau. https://www.newcom.nl/coronacrisis-heeft-veel-impact-op-de-mentale-gesteldheid-van-studenten/
  5. Vind een psycholoog. (z.d.). Hoe werkt therapie? | Vind-een-Psycholoog.nl. www.vind-een-psycholoog.nl. Geraadpleegd op 18 maart 2021, van https://www.vind-een-psycholoog.nl/info/hoe-werkt-therapie.html
  6. Wikipedia-bijdragers. (2021, 23 maart). Muziek. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Muziek#cite_note-1

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *