Concept Diary – Kleding kijkt terug

Kleding kijkt terug

”Mensen laten met kleding zien wie ze zijn of wie ze willen zijn (Narinx & Bem, 2016, pp. 17–21)”.
Wie zijn de mensen achter de kleding? 

Synopsis

Ik weet het nog als de dag van gisteren, als 14 jarige stond ik in mijn bikini aan de rand van het zwembad. Mensen staarden me aan, gingen verschrikt uit het zwembad en ik kreeg vervelende reacties naar mijn hoofd. 2 jaar later zocht ik mijn eerste baantje en werd ik afgewezen vanwege mijn huid. Mensen vinden het vies of raar. Mijn ervaring staat niet op zichzelf, dit is de realiteit van vele anderen met een huidaandoening. Met dit project wil ik bewustwording creëren voor deze mensen.

Inleiding

Deze seminar begon ik met het idee om meer bekendheid te creëren voor de 125 miljoen mensen die met psoriasis leven (National Psoriasis Foundation, 2020). Uit het Rapport van het WHO blijkt dat mensen met psoriasis last ervaren doordat de samenleving niet goed op ze reageert (WHO World Health Organization, 2016). Dit verbrede ik naar mensen met een huidaandoening, in Nederland alleen al zijn dat 1,2 miljoen mensen (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2015).

De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is: ‘‘Hoe kan ik als ontwerper ervoor zorgen dat mensen met een huidaandoening meer erkenning krijgen in de maatschappij zodat ze minder sociale druk ervaren?’’

Scope

Door het verhaal achter de kleding te tonen hoop ik meer bewustwording te creëren voor mensen met een huidaandoening. Achter hoe iemand zich presenteert zit vaak een heel verhaal wat je niet kan zien.

Allereerst doe ik online research, interviews en maak ik illustraties. Ook ga ik aan de slag met het maken van patronen en illustraties. Vervolgens voer ik deskresearch uit en verdiep ik me in storytelling. Gedurende dit proces ga ik doelgericht opzoek naar nieuwe inspiratie, dit vul ik aan met diverse interviews en peer reviews. Met als doel: meer begrip voor mensen met een huidaandoening in de samenleving.

Eindwerk

Een korte stop-motion die presenteert hoe kleding kan dienen als beschermlaag. Het laat zien hoe iemand met een huidaandoening zich voelt met en zonder die laag. Dit om te benadrukken dat je niet altijd weet wat er achter iemands presentatie van zichzelf, schuilgaat. Om bewustwording te creëren.

Creatief proces en onderzoek

Ik ben begonnen met ontwerpen vanuit mijn eigen ervaring. De psoriasis doet mij denken aan een patroon, het hoeft niet altijd negatief te zijn.

Bewustwording creëren met de video, hoe mensen zich met psoriasis voelen en hoe ze behandeld worden.

Als feedback kreeg ik dat ik veel vanuit mezelf sprak, mijn ervaringen zijn niet die van iedereen. De deelvraag die ik daarbij bedacht is: Hoe kan ik het persoonlijke verhaal van mensen met psoriasis vertellen zodat de buitenwereld het ook begrijpt?’’

Ik ben met mensen in gesprek gegaan over hun psoriasis en ik heb interviews gelezen.

Daarbij kwam ik erachter dat mensen hun psoriasis vaak bedekken omdat ze zich ongemakkelijk voelen of vervelende reacties krijgen van anderen.

Uit dit onderzoek en vanuit eigen ervaring trok ik de conclusie dat kleding een grote rol speelt in het leven van mensen met psoriasis. Daarom lijkt het me interessant om daarmee bewustwording te creëren.  Eerder had ik al gezegd dat psoriasis een patroon is en dat daar iets moois uit te halen is. Met dat idee maakte ik de schets die zelfliefde omarmt.

Patronen

Als uiting ben ik toen patronen gaan ontwerpen op kleding.

  • De eerste schets gaat over psoriasis omzetten in iets positiefs en de goede dingen die je ervan kan leren zoals zelfliefde.
  • De tweede schets gaat over de weg die het aflegt en de weg die je zelf aflegt als persoon.
  • Kleding kijkt terug. De derde schets gaat over het staren. Omdat mensen naar de psoriasis staren, bedekken mensen het vaak met kleding. Wat nou als die kleding terugstaart, reflecteert wat er gebeurd.

Als feedback kreeg ik dat ik kleding kijkt terug heel letterlijk had genomen en meer de diepte in kon gaan. Kleding is een cocon, een beschermlaag. Wat betekend kleding voor iemand?

Ik ben collages gaan maken met kleding kijkt terug. Kleding vangt woorden op, kleding communiceert, kleding is een spiegel, kleding is een museum van jezelf. Dit heb ik gepresenteerd in de mini expo.

 

Kleding kijkt terug

Van medestudenten kreeg ik terug dat zij benieuwd waren naar wat je nog meer met kleding kan vertellen. Ook waren zij enthousiast over de titel ‘Kleding kijkt terug’. Ik kreeg als tip om naar de shows van Lee Alexander McQueen te kijken. Het vertalen van een verhaal naar kleding en het provoceren wat hij doet bij bepaalde collecties vind ik heel interessant. Kleding kijkt terug door een verhaal over te brengen.

Ook heb ik feedback aan professionals gevraagd en deze hadden het vooral over hoe ik het verhaal van de kleding en de mensen die het dragen beter uit kon beelden. Om me meer te verdiepen in de functie van kleding en wat kleding met een individu doet heb ik het boek ‘dit boek gaat niet over mode’ gelezen.

Kleding is meer dan een warmhouder voor het lichaam. De kracht van kleding, imago vs identiteit. Iedereen laat met kleding zien wie die is of wilt zijn. Kleding kan: Beschermen, ondersteunen, verleiden, troosten, spreken, zwaailicht, camouflage etc (Narinx & Bem, 2016, pp. 17–21).
Je kan er mensen mee lezen, of juist niet?

Ik reflecteerde dit op mijn eigen ervaring met kleding. Het provoceren wat ik doe op verjaardagen van mijn familie met mijn feminist sokken en Pride t-shirts. Maar ook de dagen dat ik niet wil opvallen. Op basis van die twee uiterste perspectieven heb ik moodboards gemaakt, zwaailicht en camouflage.

Bewerkte moodboards

Bescherming
Voor vele mensen met psoriasis dient de kleding als beschermer, camouflage. Zij kunnen een deel van zichzelf verbergen en zich presenteren hoe zij willen dat anderen ze zien. Als je die kleding weghaalt, zie je dan iemands echte verhaal?

In deze shoot wilde ik het verhaal van psoriasis vertellen zoals mensen het ervaren zonder kleding.  Ik wilde de beelden voor zichzelf laten spreken.

Het verhaal achter de kleding is niet altijd duidelijk. Kleding kijkt terug naar anderen omdat het communiceert voor jou. Wat is het echte verhaal wat je niet presenteert?

Schetsen met wat kleding communiceert en het verhaal daarachter.

Als nieuwe concept had ik bedacht om mensen die kleding dragen als beschermer, te fotograferen en daar het echte verhaal overheen te tekenen. Als feedback kreeg ik dat het verhaal niet op de kleding hoeft te zitten en dat kleding niet plat is maar ruimtelijk. Ook vertelde ze dat ik te veel wilde vertellen en het kleiner moest maken omdat het vanuit mijn eigen fascinatie komt.

Als nieuwe idee wilde ik ruimtes schetsen en daar een kledingstuk in presenteren. Het verhaal van mensen laten zien met een huidaandoening. Dit wilde ik vertalen met geluid en beeld in de ruimte.

Toen ik de ruimte probeerde te maken, lukte dit niet zoals ik wilde. Ik ben gaan fotograferen met lagen en patronen die ik kon vinden.

Vanuit deze beelden bedacht ik het idee om kleding eerst te tonen zoals de buitenwereld het ziet en dan te tonen wat de realiteit is in een video. Als feedback kreeg ik om niet te veel te communiceren in een beeld en ook niet dingen gaan doen waar ik geen ervaring mee heb. Hoe communiceer ik dit verhaal met illustratie/fotografie?

Vanuit de crazy eights heb ik het laatste idee bedacht. Door middel van storytelling in een stop-motion video mensen bewust maken van het leven met een huidafdoening en de bescherming die kleding moet bieden naar de maatschappij toe.

Bronnen
Bilyj, B. (z.d.). Treating Skin of Color with Psoriasis. Geraadpleegd op 10 februari 2020, van https://www.psoriasis.org/advance/treating-skin-of-color/

Holland, K. (2020, 1 juli). Everything You Need to Know About Psoriasis. Geraadpleegd op 10 februari 2021, van https://www.healthline.com/health/psoriasis#types

National Psoriasis Foundation. (2020, 10 augustus). Psoriasis Statistics. Geraadpleegd op 8 februari 2021, van https://www.psoriasis.org/psoriasis-statistics/

S. (2020, 16 september). Interview: Marijke heeft psoriasis. Geraadpleegd op 21-02-04, van https://dermolin.nl/interview-marijke-heeft-psoriasis/

WHO World Health Organization. (2016). Global report on psoriasis. Auteur. Geraadpleegd van https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/204417/9789241565189_eng.pdf;jsessionid=AD237E14396C6FF3E5AEA7DA0977D6B0?sequence=1

Beau Brouwer (1759150)
Studio Seminar
Kleding kijkt terug
Concept Diary
JDE-STUDS.2V-17
Datum: 24-03-21
Maartje Wegdam & Dagmar Donners

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *