Miracle Design

Premisse

Hoe een persoonlijkheid en een persoonlijk verhaal terug kan komen in de vormgeving van de huisstijl van een graphic designer.

 

Synopsis

“Huisstijl = identiteit. Een huisstijl staat voor jouw identiteit, zowel als persoon als bedrijf.” (Rabobank, 2019)

Tijdens seminar heb ik een creatief proces afgelegd waarbij ik ben gaan kijken naar wie ik als persoon ben en hoe ik mijn verhaal terug kan laten komen in de vormgeving van mijn eigen onderneming, miracle design. Begin 2021 besloot ik me in te schrijven bij de KvK als Graphic Designer. De afgelopen jaren ben ik werkzaam geweest bij AT5 en NH Media waarvoor ik hele gave en grote projecten heb mogen ontwerpen. Recent heb ik ook opdrachten mogen maken voor Omroep Flevoland en RTV Utrecht. Vroeger had ik nooit gedacht dat ik dit kon bereiken, er zit namelijk een groot verhaal achter Mira. Dit verhaal heeft mij uiteindelijk gevormd tot de persoon die ik nu ben, met trots wil ik dit terug laten komen in mijn huisstijl.

 

Context, scope en definitie

Doordat ik ben opgegroeid in een omgeving met veel strenge sociale controle, had ik angst om mijn mening en creativiteit te uiten. Ik kom namelijk uit een kleine stad waar mensen veel over elkaar roddelen, in een negatieve zin. Ik was daardoor snel bang dat ik iets verkeerd deed, waardoor ik vaak op de achtergrond stond en mijn creatieve gedachtes niet kon uiten. Door de jaren heen probeerde ik steeds meer mezelf te zijn. Het ontwerpen en maken van jurken hielp enorm in dit proces. Door de goede reacties kroop ik steeds meer uit mijn schulp en durfde ik steeds meer mezelf te zijn. Op dit moment zijn we een aantal jaren later en ben ik iets gaan doen wat ik vroeger nooit over durfde te dromen, namelijk het starten van een eigen onderneming. Ik zie seminar als hét perfecte moment om mijn eigen huisstijl te ontwerpen waarbij ik mijn persoonlijkheid en verhaal hierin terug laat komen.

Een huisstijl moet overeenkomen met de identiteit en de uitstraling van een persoon om zo de potentiele klanten de juiste indruk te geven (Rabobank, 2019). Mijn hoofdvraag daarbij is:

“Hoe kan ik mijn persoonlijke verhaal terug laten komen in een professioneel ontwerp van de huisstijl van mijn bedrijfje: Miracle Design.”

Gedurende het project ben ik opzoek gegaan naar mijn eigen zelfbeeld. Voor deze zoektocht heb ik een aantal deelvragen opgesteld, namelijk:

  • Wie ben ik? Hoe ben ik? En waar kom ik vandaan?
  • Waarom ben ik zoals ik nu in elkaar zit (kijken naar mijn jeugd/opvoeding)?
  • Wat voor creatief werk doe ik/ heb ik gedaan in mijn leven?
  • Wat is mijn passie om dit creatieve werk te doen?
  • Wat straal ik uit? En wat vinden anderen dat ik uitstraal?
  • Wat kan beter aan mijzelf? (Verbeter punten)
  • Wat is mijn verhaal? En hoe laat ik dit terug komen in mijn huisstijl?
  • Hoe laten andere vormgevers hun identiteit zien? Hoe laten ze dit terug komen in hun huisstijl? En hoe inspireert mij dit?

Bij een aantal deelvragen heb ik om de meningen van mensen om mij heen gevraagd, waarmee ik een beter zelfbeeld kreeg. Ik heb alles samengevoegd in mindmaps. Ik vind het belangrijk om te weten wat ik uitstraal naar anderen en of dit wel overeen komt met datgene wat ik juist wil uitstralen. Zodat ik aan de hand van die informatie kan bepalen hoe ik dit terug laat komen in mijn huisstijl.

Aan de hand van de antwoorden op mijn deelvragen heb ik een creatief onderzoek uitgevoerd door woorden te koppelen aan vormen, kleuren en lettertypes en hiermee geëxperimenteerd. Zo denk ik mijn persoonlijkheid te kunnen vormgeven. Door middel van deskresearch heb ik gekeken naar de psychologische en de betekenis van vormen, kleuren en lettertypes. Daarnaast heb ik door middel van de uitkomsten van de deelvragen een verhaal over mijzelf geschreven. Een belangrijk element in mijn verhaal en dus ook mijn leven is kledingstof. Want met door verschillende stoffen en kleuren met elkaar te combineren heb ik jurken ontworpen en gemaakt. Dit belangrijke element laat ik terugkomen in mijn verhaal.

Gedurende onderzoek heb ik mij ook beziggehouden met het onderzoek naar motion graphics. In week 6 besloot in namelijk om mijn verhaal te vertellen doormiddel van een animatiefilmpje in Adobe After Effects. Om dit te kunnen maken, heb ik verschillende tutorials verzameld en hulp gekregen van een medestudent.

Doordat ik me gedurende het project met de bovenstaande onderwerpen bezighield, heeft het me meer opgeleverd dan dat ik in eerste instantie dacht. In het begin dacht ik alleen een logo en een huisstijl te gaan maken, maar dankzij dit project en het bijbehorende onderzoek, zit er nu een duidelijk verhaal achter en meer emotionele diepgang in. Dit heeft een grote relevantie omdat dit ervoor zorgt dat ik me kan onderscheiden van anderen en echt laat zien wie ik ben. Ik heb daarnaast dankzij het onderzoek veel geleerd over After Effects, een programma waar ik me al een tijdje in wilde verdiepen omdat ik door mijn ervaringen heb gemerkt dat er veel vraag naar is.

Ik verwacht een expositie waarbij ik mijn eindwerk in combinatie met mijn persoonlijkheid en verhaal op een professionele manier kan presenteren. Het is mijn droom om na mijn studie verder te gaan met mijn onderneming en om er een succesvol reclamebureau van te maken. Daar wil ik voor gaan. Het lijkt me gaaf om dit na te bouwen voor de expositie voor seminar. Dus een kantoorruimte waarbij mijn logo en huisstijl fysiek aanwezig zijn, met daarbij elementen die mijn persoonlijkheid laat zien en mijn verhaal verteld. Ik verwacht dat mensen hierdoor een beter beeld krijgen van mij en daarnaast mij op een persoonlijk gebied ook beter leren kennen.

Uitvoering en experimenten (Creatief proces)

In eerste instantie wou ik alleen een logo en een huisstijl ontwikkelen voor mijn onderneming. Echter ben ik me na de eerste feedback moment gaan realiseren dat er meer diepgang in dit project hoort te zitten door het inhoudelijk een verhaal te geven. Daarom ben ik eerst een mind map (afbeelding 1) gaan maken over mijzelf waarbij de eerste drie deelvragen aan bod komen: wie ben ik, hoe ben ik en waar kom ik vandaan?

Afbeelding 1, woordweb over wie ik ben, hoe ik ben en waar ik vandaan kom

Door dit te maken ben ik vanuit een ander perspectief naar mijn eigenschappen gaan kijken, waardoor ik dit ervaarde als verhelderend (Klompé, 2019). Ik ben me bijvoorbeeld iets belangrijks gaan beseffen, namelijk dat ik mogelijk een verhaal kon schrijven over het feit dat ik steeds meer uit mijn schulp durf te kruipen.

In week twee ben ik gaan kijken naar wat ik zelf en wat anderen vinden dat ik uitstraal (afbeelding 2). Ik ben dit gaan vragen aan mensen waarmee ik close ben, maar ook aan mensen waarmee ik minder close ben. Bij beide partijen aan mensen met verschillende leeftijden.

Afbeelding 2, woordweb over wat ik als persoon uitstraal

Na alle antwoorden te hebben gekregen, ben ik gaan kijken naar welke woorden vaak terugkomen, namelijk de woorden: lief, zorgzaam, rustig, vrolijk, verlegen en vrouwelijk. Deze woorden heb ik gekoppeld aan vormen door middel van deskresearch, om te kijken naar de psychologische betekenis van vormen en kleuren (bijlage 1). Zo kwam ik tot de keuze om ronde vormen te gebruiken omdat dit het best bij mijn karaktereigenschappen past. Ronde vormen staan namelijk bijvoorbeeld voor vrouwelijkheid, vrolijkheid en liefheid (Hegelsom, 2018).

Na deze keuze te hebben gemaakt, ben ik ook op gaan zoeken naar de psychologische betekenis van kleuren (bijlage 1). Ik ben namelijk een persoon die bijna nooit zwart draagt en altijd wel gekleurde kleren aan heb. De kleuren nude, roze, paars, groen en blauw heb ik het vaakst aan. Deze kleuren hebben een positief en een negatief associatie. Roze is bijvoorbeeld de kleur van vrolijkheid maar het is ook een kinderlijke kleur (Janssen, 2021).

In week twee heb ik gezocht naar projecten waarbij er een persoonlijke branding is ontworpen ter inspiratie (bijlage 2). Ik heb daarbij genoteerd wat ik precies inspirerend vond.

Aan het einde van week twee en in het begin van week drie, ben ik goed gaan nadenken over de deelvragen: Waarom ben ik zoals ik nu in elkaar zit (kijken naar mijn jeugd/opvoeding)? Wat voor creatief werk doe ik/ heb ik gedaan in mijn leven? En wat is mijn passie om dit creatieve werk te doen? In bijlage 2 zijn mijn antwoorden hierop te zien.

Aan de hand van alle informatie die ik tot aan dit punt heb verzameld, heb ik een verhaal geschreven. Dit is hieronder te zien. Volgens de Meijer zijn er drie belangrijke elementen om een synopsis te kunnen schrijven. De drie elementen zijn de boodschap, het conflict en de verlangens van de hoofdpersoon (Meijer, 2018). Door de weken heen heb ik een aantal keren feedback gekregen en het verhaal aangepast. In bijlage 2 is te zien wat de feedback is geweest van verschillende mensen en wat ik daardoor heb aangepast of toegevoegd.

Mijn uiteindelijke verhaal na feedback:

Mira is een Armeens meisje dat is opgegroeid in een kleine stad waarbij een strenge sociale controle erg aanwezig is. Je kunt je hierbij voorstellen dat men elkaar erg goed in de gaten houdt en veel roddels verspreiden, in een negatieve zin. Daardoor loopt ze tegen het conflict aan dat ze bang is om haar zelf te laten horen, vooral in grote groepen. Ze staat hierdoor vaak op de achtergrond en durfde haar creatieve gedachtes niet te uiten. Kortom, ze kon niet haarzelf zijn door angst en schaamte en hield te veel rekening met wat anderen zouden denken. Maar dit kon ze steeds meer loslaten door haar creativiteit te uiten om door jurken te ontwerpen en te dragen naar de vele bruiloft feestjes die ze had. Door de jaren heen kroop ze steeds meer uit haar schulp en kreeg ze goede reacties over haar creativiteit, hierdoor kon ze steeds meer zichzelf zijn. Dit heeft ervoor gezorgd dat Mira buiten de gebaande paden durft te lopen en kon ze haar creativiteit op z’n uiterst inzetten, wat authentieke ontwerpen oplevert. Ze streeft naar haar toekomstbeeld: een eigen reclamebureau. Dit is iets wat ze vroeger nooit had durven te dromen.. in the end, miracles do exist.

Dit verhaal wil ik op de “about me” pagina zetten van mijn website. Dit is goed om te doen omdat ik zo op een gevoelsniveau communiceer met mijn mogelijke klanten. Ik zorg daarbij voor meer interesse en betrokkenheid (CreativeScan, 2017).

In week 4 ben ik begonnen met het experimenteren met kleuren en vormen (afbeelding 3). Hierbij gebruikte ik verschillende materialen, namelijk: potloden, stiften, verf, wol en verschillende stoffen. Ik koos ervoor om met stof te werken omdat dit een belangrijk element is geweest in mijn leven. In mijn verhaal staat uitgelegd waarom dit zo is.

Afbeelding 3, experimenten met potloden, stiften, verf, wol en verschillende stoffen

De rest van week vier ben ik gaan na denken over hoe ik op een duidelijke manier mijn verhaal kan vertellen tijdens de expositie. Bekijk de crazy 8 hieronder om mijn ideeën te zien.

Afbeelding 4, crazy eight

In week vijf ben ik gaan kijken naar logo’s van reclamebureaus in Nederland (bijlage 4). Vervolgens ben ik begonnen met het schetsen van logo’s. Ik heb hierbij verschillende dingen uitgeprobeerd, zoals bijvoorbeeld een font logo en een beeld logo. Bekijk de foto hieronder.

Afbeelding 5, schetsen van Miracle Design logo

Na geschetst te hebben, ben ik in Illustrator verder gaan experimenteren. Ik ben vooral gaan kijken naar font logo’s. Dit wil ik gebruiken omdat ik de afgelopen jaren ervaring opgedaan heb in het ontwerpen van verschillende logo’s en daarbij tot de conclusie ben gekomen dat font logo’s mij het meest aanspreken, vooral in mijn situatie. Ook is het mij opgevallen dat ik de namen van bedrijven met font logo’s beter onthoud in tegenstelling tot beeldmerk logo’s. Dit is voor mij de reden om hier zelf ook voor te gaan. Ronde fonts hebben mijn voorkeur omdat dit het best aansluit bij de ronde vormen die ik wil gaan gebruiken. Uiteindelijk heb ik lettertype’s met elkaar gecombineerd om het naar mijn voorkeur te maken. Hoofdletters hebben de associatie met schreeuwen en opvallen, omdat dit niet bij mijn karakter past heb ik gekozen voor kleine letters (RTL Nieuws, 2012).

Afbeelding 6, probeersel van verschillende lettertypes in Illustrator

Ondertussen ben ik in week 6 gaan experimenteren met vormen, kleuren en lijnen in Illustrator en in Photoshop. Hierbij heb ik ook een witte sparkle bij toegevoegd, wat staat voor de naam van mijn onderneming, miracle design. De onderbroken lijnen heb ik gebruikt omdat dit lijkt op een naad.

Afbeelding 7, experimenteren met vormen in Illustrator

Vervolgens heb ik weer teruggekeken naar mijn fysieke experimenten van week vier. Hiervan heb ik onderdelen, zoals de lijnen van wol en vormen uit stof, verder mee geëxperimenteerd in Illustrator en Photoshop. Als eerst had ik foto’s gemaakt van verschillende stof texturen in verschillende kleuren:

Afbeelding 8, foto’s van verschillende stoffen

Vervolgens ben ik in Photoshop de kleur gaan veranderen en heb ik het weer in illustrator gezet om dit over te laten trekken. Het is namelijk belangrijk om alles in vectoren te hebben voor de scherpte kwaliteit. Gaandeweg het proces, heb ik het stof textuur steeds meer op de voorgrond gezet. In het begin gebruikte ik veel kleuren maar ik wil natuurlijk wel professioneel overkomen. Ik wil niet de indruk geven dat ik alleen voor dames ontwerp, maar voor een groot doelgroep kan ontwerpen. In het proces hieronder zie je daarom ook dat ik steeds meer kleuren weg laat en uiteindelijk voor de kleuren bruin en groen heb gekozen. De kleuren komen overeen met mij als persoon. Groen staat voor rust, groei en ontwikkeling (Janssen, 2021). Bruin straalt vertrouwen uit en is in tegenstelling tot groen een neutrale kleur die zowel in mijn kledingstijl als in mijn huis interieur terug te vinden is. Daarnaast ben ik achteraf gaan beseffen dat deze kleuren goed bij mij passen omdat groen de kleur van mijn ogen en bruin de kleur is van mijn haren.

Afbeelding 9, verschillende fonts in combinatie met vormen en kleur
Afbeelding 10, experimenteren met vormen in combinatie met stof in Photoshop en Illustrator
Afbeelding 11, experimenteren met vormen in combinatie met stof in Photoshop en Illustrator

Hierop kreeg ik de feedback van Leanne dat er te veel een indruk van een fashion ontwerper gegeven wordt en dat er een betere balans moet komen tussen het verhaal en een graphic designer, wat betreft de vormen. Ook kreeg ik hierover feedback van mijn tante Vitaly (marketing en communicatiespecialist). Ze vindt de vormen met daarin de textuur van verschillende stoffen erg creatief. De uitstraling van het ontwerp met de bijbehorende kleuren, vindt ze goed bij mij passen. Ze gaf net als Leanne aan dat ze de stoffentextuur verminderd mag worden om niet de verkeerde indruk te geven aan potentiele klanten omdat het nu overkomt alsof Miracle Design meer met kleding te maken heeft. Een medestudent gaf als feedback aan dat ze de designs er heel mooi uit vond zien. De font voor het logo sprak haar aan, en dan vooral de letter ‘g’ omdat dit appart is en de aandacht trekt volgens haar.

In week 6 heb ik een bouwplan gemaakt, waarbij twee plannen voor bij de expositie zijn uitgeschreven (bijlage 5). Tijdens het feedback moment in deze week werd er door Leanne en medeklasgenoten gezegd dat hun voorkeur uitgaat naar het eerste idee. Leanne zei hierbij dat ik meer zou hebben aan het eerste idee, omdat dit in de toekomst ook handig uit kan komen terwijl het tweede idee alleen bij de expositie goed uit kan komen. Ik was hier helemaal mee eens en had daarbij snel mijn keuze gemaakt.

Ik heb dus besloten om met de door mijn ontworpen vormen, een verhaal te vertellen in een animatie video. Ik ben door S. Harrington geïnspireerd om mijn design op allerlei verschillende manieren terug te laten komen en om het tot leven te laten brengen. Door de bewegingen en de veranderende grote van de vormen, wil ik zo een verhaal vertellen. Ik heb hiervoor een storyboard gemaakt (afbeelding 12). Na de vormen te hebben geanimeerd, ga ik testen of bijbehorende geluiden het verhaal kunnen versterken. Ik ga dit uitvoeren aan de hand van verzamelde tutorials (bijlage 6) en de tips van een medestudent die meer ervaring heeft in After Effects.

Afbeelding 12, storyboard animatiefilmpje

Ik ben in week zeven voor een betere verhouding gaan zorgen tussen de vormen met -en zonder stoffen textuur. Ik ben het advies van Leanne gaan volgen door de huisstijl elementen te maken, om een knoop te kunnen doorhakken en stijl te kunnen bepalen. In de onderstaande afbeelding is mijn visitekaartje te zien, dit is ongeveer de stijl die ik wil aanhouden om alle huisstijl elementen te maken.  In afbeelding 14 is te zien in welke lay-out mijn animatie video uit komt te zien.

Afbeelding 13, layout van het visitekaartje om een beeld te krijgen bij de vormgeving die ik ga gebruiken (nog niet het eindwerk)
Afbeelding 14, eerste shot van de animatie video

 

Mijn toekomstdroom, een eigen reclamebureau, wil ik tijdens de expositie gaan namaken. Zelfs de muren in de ruimte wil ik aankleden met mijn huisstijl, door mijn vormen te maken van stof en papier. Ik kwam namelijk een ruimte tegen dat mij hierop had geïnspireerd:

Afbeelding 15, een ruimte dat me heeft geïnspireerd door de vormen op de muur

Mijn huisstijl elementen komen op een tafel te staan met daarbij mijn laptop met mijn website. Bezoekers kunnen de homepagina, about me pagina en de portfolio pagina bekijken. Op de about me pagina staat ook de animatie video waarin mijn verhaal duidelijk wordt. In het bouwplan staat beschreven hoe ik mijn plannen voor de expositie ga aanpakken.

Het uiteindelijke werk (expositie foto’s)

 

Evaluatie en conclusie

In eerste instantie wou ik alleen een logo en een huisstijl maken. Maar door dit seminar project ben ik goed gaan inzien dat het erg belangrijk is geweest om een verhaal hieraan te koppelen. Zo kon ik namelijk naast het beslissen over wat ik mooi vind, er ook veel diepgang in brengen om het project alleen maar nog beter te maken. Dit is een belangrijke punt wat ik heb geleerd deze periode.

Door de antwoorden op mijn deelvragen, hebben bijna alle elementen in mijn huisstijl een koppeling naar mij. De fysieke en digitale experimenten hebben ervoor gezorgd dat ik echt mijn eigen stijl kon ontwikkelen. De tutorials die ik heb gevolgd, hebben ervoor gezorgd dat ik nu veel beter te werk kan gaan in After Effects. Ik ben erg trots op het eindresultaat en ben hierdoor nog meer gemotiveerd om na de studie me te kunnen focussen op Miracle Design.

Wel heb ik een verbeter punt. Ik wil namelijk beter worden in het schrijven van verhalen zodat ik het verhaal over mijzelf nog beter kan verwoorden en hierdoor nog meer interesse kan opwekken bij de mensen die dit lezen.

 

Toekomst

Er staan nog veel taken op mijn planning voor in de toekomst om mijn toekomst droom waar te maken. Ik wil namelijk mijn huisstijl verder gaan uitbreiden tot nog meer huisstijl producten. Daarnaast wil ik gaan onderzoeken op welke manier ik mijn verhaal en persoonlijkheid kan laten zien op social media, om me te onderscheiden van anderen en om de interesse van betrokken klanten te vergroten. Deze periode heb ik After Effects beter onder de knie gekregen, maar het lijkt me ook gaaf om in een 3D programma zoals Maja te kunnen werken. Dit wil ik nog leren en kan ik toepassen in mijn huisstijl. Bijvoorbeeld door mijn vormen in de animatie video nog levendiger te kunnen maken om hierdoor meer te kunnen inspelen op de emotie van de kijker.

Bijlages

*BIJLAGE 1: Karaktereigenschappen koppelen aan vormgeving: De psychologie en betekenis van vormen en kleuren

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Mira-Verhaal.pdf” download=”off”]

(klik hierboven om het document te bekijken)

 

*BIJLAGE 2:

Bijlage 2, antwoord op deelvragen 2, 3 en 4

 

 *BIJLAGE 3: Het verhaal van Mira (feedback en aanpassingen)

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Mira-Verhaal.pdf” download=”off”]

(klik hierboven om het document te bekijken)

 

 

*BIJLAGE 4: logo’s en website van reclamebureau’s in Nederland (inspiratie)

Bijlage 4, logo’s en websites van reclamebureaus

 

*BIJLAGE 5: bouwplan seminar expositie

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Mira-karaktereigenschappen-vormen-en-kleuren.pdf” download=”off”]

 

(klik hierboven om het document te bekijken)

 

 

*BIJLAGE 6: tutorial links After Effects

Motion graphic:

 

Literatuurlijst

CreativeScan. (2017, 5 januari). Hoe storytelling voor jou als creatief kan werken. https://creativescan.nl/hoe-storytelling-jou-als-creatief-werken/

Hegelsom, S. (2018, 21 juni). Vormen van logo’s: de psychologie en betekenis – CODEBREAKERS. Codebreakers. https://wearecodebreakers.com/en/vormen-van-logos/

Janssen, N. (2021, 19 april). Kleurenpsychologie – de betekenis van kleuren. Linku. https://linku.nl/kleurenpsychologie/

Klompé, H. (2019). De kracht van klank en beeld, over onze hersenen, troost en wijsheid. stemenbeeld.nl. https://stemenbeeld.nl/stem-en-beeld/-hoe-werkt-het

Meijer, D. (2018, 17 december). Schrijf in 6 stappen een sterke synopsis van je boek. Schrijven Online. https://schrijvenonline.org/nieuws/schrijf-in-6-stappen-een-sterke-synopsis-van-je-boek

De psychologie achter kleuren, vormen en lettertypes. (2021, 10 februari). The DISTRIKT. https://www.thedistrikt.nl/nieuws/de-psychologie-achter-kleuren-vormen-en-lettertypes/#:%7E:text=Ronde%20vormen%3A,Spiralen%3A%20creativiteit%2C%20groei%20en%20evolutie

Rabobank. (2019, 16 september). Zo ontwikkel je een goede huisstijl. Ikgastarten. https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop/marketingplan/zo-ontwikkel-je-een-goede-huisstijl

RTL Nieuws. (2012, 22 oktober). CAPSLOCK-DAG: LEKKER SCHREEUWEN. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/2622286/capslock-dag-lekker-schreeuwen#:%7E:text=DE%20KRACHT%20VAN%20HOOFDLETTERS&text=HET%20SCHRIJVEN%20IN%20HOOFDLETTERS%20KOMT,MET%20CAPS%20LOCK%20AAN%20GESCHREVEN.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *