Rui Qi Foo 1738902
Premisse:
“Er is opeens zoveel tijd, tijd om te rusten, tijd om te genieten maar tegelijkertijd ook om mezelf kwijt te raken.”
Synopsis:
Daar zit je dan, midden in een pandemie in een studentenhuis in je studentenkamer.
Een huis waar het doel was om jezelf te ontwikkelen, jezelf te leren kennen en de mooiste jaren van je leven te ervaren. Tot het opeens stilstaat wat dan.
Tijd gaat voorbij en zonder dat ik het wil ben ik gedwongen volwassen te worden want de tijden van dingen doen die je niet moet doen tikken steeds sneller weg.
Context, Scope en definitie:
Voor mijn seminar project heb ik ervoor gekozen om een AV-productie te maken die gaat over het leven in de corona crisis en voornamelijk als student zijnde. De thema’s die ik erin verwerk zijn eenzaamheid, uitzichtloosheid en onzekerheid. Hierbij heb ik me verdiept in cinematografie, storytelling, scriptwriting en het schrijven van een dialoog.
Tijdens dit project is het niet mijn bedoeling om de aandacht weg te nemen van het feit dat iedereen het zwaar heeft op zijn eigen manier met zijn of haar eigen verhalen en ervaringen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik merk dat studenten de vergeten doelgroep zijn en dat voornamelijk de huidige generatie oudere niet inzien wat voor mentale klachten veel studenten doorstaan.
“Een Burn-out? Maar je bent nog zo jong?”
“Stress voor wat je studeert pas net. Je hebt nog een heel leven voor je.” – anoniem
Mijn doel is om de ervaringen, gevoelens en gedachtes van mijn leeftijdsgenoten te delen en te laten zien hoe het echt voelt doormiddel van een short film genaamd: De studentenkamer.
Voor mijn onderzoek heb ik een hoofdvraag opgesteld:
“Hoe kan ik als ontwerper de maatschappij duidelijker laten zien hoe studenten/jongeren zich voelen tijdens de coronacrisis?”
Deelvragen:
- Wat zijn de ervaringen en gevoelens van studenten/jongeren tijdens de coronacrisis exact?
- Hoe laat ik doormiddel van cinematografie gevoelens overbrengen aan de kijker.
- Hoe laat ik doormiddel van sounddesign gevoelens overbrengen aan de kijker.
Methode en aanpak:
Ik heb de volgende methodes gebruikt voor mijn onderzoek en creatief proces:
- Deskresearch
- Fieldresearch (Interviews)
- Participants observation
- Mood board
- Sketching
Onderzoek & Creatief proces:
De eerste twee weken belandde ik in een dilemma. Ik was erg aan het twijfelen over welk onderwerp ik me de komende weken mee bezig zou houden. Het stijgende geweld tegen de (Oost) Aziatische gemeenschap of mentale klachten tijdens de corona crisis.
Tijdens de eerste feedbacksessie was het duidelijk dat ik me al ging stortten op haat tegenover de (Oost) Aziatische gemeenschap. Ik kreeg al wel snel de feedback dat ik het niet te persoonlijk moet maken omdat het dan moeilijker gaat zijn. Dat heb ik duidelijk gemerkt. Telkens wanneer ik onderzoek wou doen of inspiratie op wou doen vond ik het erg lastig. Toch bleef ik me aan dit onderwerp vasthouden omdat de feedback van andere erg positief was en ze het belangrijk vonden. Uiteindelijk heb ik besloten dat ik het te moeilijk vond en ben ik me gaan focussen op het onderwerp mentale klachten tijdens de corona crisis.
Deskresearch:
In week drie heb ik onderzoek gedaan naar de mentale gevolgen van de corona crisis met als doelgroep studenten tussen de 18 en 25 jaar. Hiervoor heb ik artikelen gebruikt en interviews. Vervolgens heb ik deze gebruikt voor inspiratie en om een betere kijk te nemen in hoe andere leeftijdsgenoten het ervaren.
Ik kon hieruit concluderen dat veel jongeren/studenten zich eenzaam, moedeloos en uitzichtloos voelen. (Zie Research Verslag.)
Uit onderzoek van I&O research blijkt dat 69% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar zich eenzamer voelt dan voor de coronacrisis. De wachttijden voor GGZ zitten ver boven dan wat gemiddeld is toegestaan en zo keren jongeren en studenten zich ook sneller en vaker naar softdrugs en alcoholgebruik. (Nji, 2020)
Studenten zijn ook niet open over hun angsten en gevoelens en signaleren te laat dat het verkeerd gaat. Al trekken ze aan de bel, dan zijn er wachtlijsten voor psychologen. ,Ik maak me echt heel grote zorgen over hun toestand en ik ben bang dat er velen zullen omvallen. We zien ze niet, ze vereenzamen verder, dus we weten niet hoe het echt met ze gaat.” (Werkhoven, 2021)
Fieldresearch:
Voor fieldresearch heb ik gekozen om diepte-interviews te houden met mijn doelgroep om zo nog een beter en specifieker beeld te scheppen voor mijn eindwerk.
Hiervoor heb ik zes diepte-interviews afgenomen met studenten tussen de 20 en 24 jaar oud. Op het einde van elk interview heb ik gevraagd welke drie woorden zij momenteel hun leven mee zouden omschrijven; saai, uitzichtloos, gefrustreerd en onzeker kwamen het vaakst naar voren. (Zie Grafiek 1.)
Ook heb ik gevraagd welk cijfer ze hun leven zouden geven op een schaal van een tot tien. Hieruit was het gemiddelde een 4,6. (Zie Research verslag.)
(Grafiek 1.)
Feedback:
Later heb ik feedback gekregen van Leanne. Ik heb toen aangegeven dat ik twijfels had of dit project me wel zou gaan lukken. Het advies was om mijn project wat kleiner te maken dus in plaats van een shortfilm een trailer te maken en een script.
Proces:
Daar ben ik vervolgens mee aan de slag gegaan. Nadat ik een groot deel van mijn interviews heb afgenomen ging ik mezelf ontwikkelen op het gebied van scriptwriting, storytelling en een algemeen beeld scheppen van wat ik wil gaan maken. Hiervoor heb ik tutorials gevonden op youtube en blogs.
Allereerst ben ik begonnen met het maken van een moodboard:
(Moodboard 1.)
Basis scriptwriting:
Nadat ik een begin heb gemaakt aan mijn scriptwriting en storytelling ben ik gelijk gaan filmen om daarmee te oefenen en feedback te verzamelen.
Hiervoor heb ik eerst een storyboard gemaakt. Het was voor mij nog lastig om te beslissen wat voor verhaallijn ik erin wou verwerken.
Storyboard:
Schets filmpje:
https://drive.google.com/file/d/1LhK_ofnb9dXfEo_eYmekelUkuxOD_dwn/view?usp=sharing
Feedback:
“Moet er meer spanning in?” “Moet het eindigen met een conclusie?”
Na feedback kwam ik erachter dat het juist sterker zou overkomen als er geen spanning of conclusie aan zit. Dit geeft een realistische beleving van het huidige studentenleven.
In de schets gekozen voor een lied met songtekst dit heb ik gedaan puur zodat het niet alleen video was. De audio ga ik hiervoor niet gebruiken en was bedoeld als test.
Vervolgens heb ik me gericht op cinematografie. Ook hiervoor heb ik blogs en tutorials gevonden en aantekeningen van gemaakt.
Inspiratie:
Op inhoudelijk gebied heb ik me laten inspireren door citaten uit mijn onderzoek.
Op cinematografisch gebied heb ik me laten inspireren door de serie “SKAM NL” en de shot technieken van “Euphoria”.
(Collage SKAMNL inspiratie)
Audio:
Na mijn eerste schets heb ik ervoor gekozen om geen lied te gebruiken met songtekst. Ik ben toen aan de slag gegaan met mijn eigen sounddesign.
Door feedback kwam ik er al snel achter dat alleen beeld en een instrumental niet voldoende is om het gevoel over te brengen dat het gaat over de coronacrisis. Ik ben toen gaan brainstormen en besloot om gebruik te maken van de Persconferenties van Mark Rutte. Dit laat duidelijk zien in welke situatie we zitten. Daarnaast heb ik besloten om een dialoog te schrijven als een eventuele voice over. Vervolgens heb ik een storyboard gemaakt en een kort script met uitleg. Aan de hand van mijn storyboard ben ik weer gaan filmen. Ik heb er bewust voor gekozen om niet mezelf te filmen maar iemand anders zodat ik kon oefenen met de technieken van cinematografie.
Vervolgens ben ik weer meteen gaan filmen en heb ik een uiteindelijke schets gemaakt voor mijn uiteindelijke AV productie.
Momenteel ben ik nog bezig met het verder uitwerken van mijn het editen, dialoog en soundddesign.
De Studentenkamer by Rui Qi Foo (2021)
Evaluatie en reflectie:
Toen ik begon aan de periode had ik al een voorgevoel dat het proces me niet makkelijk zou afgaan. Ik heb dit gedurende de periode ook zeker gemerkt. Toch ben ik tevreden met wat ik heb behaald. Tijdens andere CMD-projecten heb ik ook gewerkt met AV. Echter waren dat alleen luchtige en positieve onderwerpen. Dit was dus nieuw voor mij en ook een uitdaging.
Wat ironisch is is dat ik net zoals andere klasgenoten waarschijnlijk aan het worstelen was met de thema’s die ik heb onderzocht. Dat werkte enerzijds in mijn voordeel waardoor ik mijn persoonlijke ervaring kon gebruiken als een soort uitlaatklep maar enerzijds ook in mijn nadeel omdat het negatieve thema’s zijn. Ik ben blij met de ervaring die ik heb opgedaan en vond dit ook een waardevolle les voor mezelf.
Dankwoord:
Graag zou ik alle geïnterviewde personen willen bedanken voor het nemen van de tijd om met mij in gesprek te gaan en mij vertrouwen te geven waardoor we oprechte gesprekken konden voeren.
En een grote dank aan Annemijn Van Vliet voor het spelen van de hoofdrol en Noah Tamaëla voor het ondersteunen van audio en dialoog.
Bijlage:
Research verslag
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/seminar-reserach-verslag.pdf” title=”Research Verslag” download=”on”]
Bronnen:
AT5. (2020, 3 oktober). “Veel jongeren somber of eenzaam door coronacrisis.”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=qPVB6E8zOtc
Deconustrected. (2019, 30 september). “Euphoria | a lesson in cinematography.”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=FT2KzwBnWaM
De Telegraaf. (202, 12 november). “Studenten zijn eenzaam en hebben het zwaar.”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=kZdGrhunYpA
De Volkskrant. (2021, 26 februari) “Tien jonge Volkskrant-lezers over hun jaar in de coronacrisis; ‘School is een voetnoot geworden in de wekelijkse bezigheden’.”
[Blog]. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van
Dyntar, A. (2020, 1 mei). “color grading tutorial – how to get the cinematic look in premiere pro cc.”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=UPVj1aYa36I
Gunsing, M. (2020, 1 mei) “Script schrijven? In 6 stappen schrijf jij de volgende kaskraker.”
[Website]. Geraadpleegd op 16 mei 2021, van
https://schrijvenonline.org/tips/script-schrijven-in-6-stappen-schrijf-jij-de-volgende-kaskraker
In Depth Cine. (2020, 8 november). “5 Lighting concept every cinematographer needs to know.”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=uAglas428D8
Matthews, J. (2019, 4 april). “How to shoot a short film// BTS”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=COe3OtUzxiU&t=525s
Metro. (2021, 6 februari) “Overgrote deel van de jongeren zit tegen burn-out aan door coronacrisis.”
[Blog]. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2021/02/jongeren-burn-out-stress-coronacrisis/
Napiorkowska, K. (2020, 30 december). “The loneliness epidemic (Short Film).”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=EadD-ybQ1ds
Nederlands Jeugdinstituut. (2020, 9 september). “74% jongeren heeft mentaal last van coronaperiode.”
[Website]. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van
Nederlands Jeugdinstituut. (2020, 25 november). “Veel jongeren voelen zich eenzaam door coronacrisis.”
[Website]. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van
Osendarp, J. (2021, 6 februari). “Niet depressief, maar wel doelloos, leeg, ‘bleh’? Het kan zijn dat je wegkwijnt.”
[Blog]. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2021/05/depressief-doelloos-wegkwijnen/
Ravensbergen, R. (2021, 8 februari). “Corona(maatregelen) en jongeren: zo heeft het effect op ze.”
[Blog]. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van
Rijksoverheid. (2020, 14 december). “14 december: TV toespraak Mark Rutte.”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=uE7MT8-2tT0
Rijksoverheid. (2020, 14 december). “TV- Toespraak van minister-president Mark Rutte over de lockdown.”
[Website]. Geraadpleegd op 1 juni 2021, van
StudioBinder. (2020, 25 mei). “Camera: shot composition & Cinematography techniques explained [The Shot list, Ep2].”
[Youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=qQNiqzuXjoM&t=34s
The MasterClass Staff. (2021, 5 mei). “Tips for Screenwriters: how to write a script in 6 basic steps.”
[Blog]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.masterclass.com/articles/how-to-write-a-script#1-write-your-logline
Video School. (2018, 23 oktober). “How to sharpen video in Premiere Pro.”
[youtube]. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van
https://www.youtube.com/watch?v=u7AONd2ygEE
Wolthuizen, J. (2021, 28 januari). “Jongeren worstelen door corona: ‘Perspectief zou helpen’.”
[Blog]. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van
https://www.parool.nl/nederland/jongeren-worstelen-door-corona-perspectief-zou-helpen~bc3cd984/
Werkhoven, P. (2020, 8 november). “Zorgelijke toestand studneten: ’gooi toch open, die universiteiten en hogescholen!’.”
[Blog]. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van