Echte mannen eten paprika | Elke van Scherpenzeel | 1700547

Premisse

Mensen bewust maken van de link tussen vlees eten en mannelijkheid, om ze op deze manier te laten nadenkenken over hun vleesconsumptie.

Synopsis

Zelf eet ik al ruim tien jaar geen vlees en ik merk dat om mij heen vooral vrouwen minder vlees proberen te eten. Vlees eten wordt vaak gekoppeld aan mannelijkheid. Ik verbaas me hierover, omdat ik niet snap hoe er een gender aan bepaalde voeding kan worden geknoopt. Toch wordt de link tussen mannelijkheid en het eten van vlees overal om ons heen bevestigd: van barbecuesaus voor ‘echte mannen,’ tot de ober die er vanuit gaat dat het vlees voor de man en de salade voor de vrouw is. Tijdens Seminar heb ik gekeken hoe ik mensen bewust kan maken tussen de link tussen vlees eten en mannelijkheid, om ze op deze manier hopelijk te laten nadenken over hun vleesconsumptie.

Context, scope en definitie

De vleesindustrie is met 18% de grootste oorzaak van de klimaatverandering (University of Manibota, 2015). Volgens Corné van Dooren, expert duurzame voeding bij het Voedingcentrum, kun je door 100 gram minder vlees te eten per week je milieu-impact al met 7 tot 10 procent verlagen. Daarnaast levert minder vlees eten ook veel gezondheidsvoordelen op. Uit onderzoek blijkt dat vooral mannen meer vlees eten dan wordt aangeraden (Voedingscentrum, z.d.). Daarnaast blijkt uit onderzoek dat eten sterk verbonden is met het uiten van onze identiteit en dat we vlees eten inderdaad vaak associëren met mannelijkheid. Volgens Kees de Graaf, hoogleraar sensoriek en eetgedrag aan Wageningen Universiteit associëren we vlees in het Westen met kracht en mannelijkheid. Groenten associëren we met vrouwelijkheid (Spreksel, 2020).

Ik ben begonnen met het doen van onderzoek aan de hand van de volgende hoofdvraag: “Hoe maak ik mensen bewust van de link tussen mannelijkheid en vlees eten die vaak wordt gemaakt?”

Methode en aanpak

Literatuuronderzoek
Maar wat maakt vlees eten nou eigenlijk zo stoer? Het beeld dat vlees voor mannen is, zit diep geworteld in onze cultuur. Carol Adams beschrijft in The Sexual Politics of Meat hoe vlees altijd al gegeten werd door mensen met macht: mannen of mensen uit de bovenklasse. Mensen uit de onderklasse of vrouwen aten weinig tot geen vlees (Adams, 2018).

Deskresearch
Ik heb gekeken hoe de link tussen vlees eten en mannelijkheid wordt bevestigd in de media en consumptie-industrie. Zo luidde Albert Heijn in 2019 het barbecueseizoen in door een tv-spotje vol lachende mannen, die met een biertje in hun hand een stuk vlees op de barbecue leggen. In een reclame van Remia spreekt Sylvester Stallone zijn medespeler erop aan wanneer deze een groentespiesje wil eten. Hij schuift hem een bord spareribs voor en zegt: ‘Fight like a man, eat like a man’ (Spreksel, 2020). In een Amerikaanse Burger King reclame zingt een man dat hij ‘te hongerig is om zich aan chick food te conformeren’ (Levie, 2019).

[aesop_video src=”youtube” id=”VqFuXL1dwKA” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Uitvoering

Ik heb aan mensen om me heen gevraagd wat er in hen opkwam bij het woord ‘vlees’ en dit opgeschreven. Aan de hand hiervan heb ik schetsen gemaakt waarin ik heb geprobeerd zoveel mogelijk woorden te laten terugkomen.

Vervolgens ben ik begonnen met het maken van een aantal collages om op deze manier de boodschap visueel te maken. Hierop kreeg ik de feedback dat een collage goed werkt voor dit onderwerp, omdat er op deze manier werelden samengevoegd kunnen worden. Vooral de collage van de slagers die stukken groenten vasthouden leek meteen de boodschap die ik wilde bereiken te kunnen overbrengen.

Ik ben vervolgens gaan experimenteren met verpakkingen. Het viel mij namelijk op dat in de supermarkt de verpakkingen in het vlees schap simpel zijn en weinig kleur bevatten. Ze zijn over het algemeen wat stoerder. De verpakkingen in het vegetarische schap bevatten meer kleuren, illustraties en fotografie. Ik heb daarom geprobeerd de verpakking van een vleesvervanger aantrekkelijker te maken voor mannen.




Omdat dit beeld nog niet heel duidelijk de boodschap overbracht die ik wilde bereiken, ben ik opnieuw aan de slag gegaan met collages. Ik heb inspiratie gezocht en gekeken naar de verschillende technieken die ingezet kunnen worden bij het maken van collages.

Inspiratie

Vervolgens ben ik hiermee gaan experimenteren. Ik heb verschillende beelden gemaakt en achtergronden uitgeprobeerd.

            

Op deze collages kreeg ik de feedback dat het combineren van zwart-wit beelden met de groenten in kleur goed werkt, omdat er op deze manier meer nadruk op de groenten komt te liggen. Ook kreeg ik de feedback om schetsen te maken met collage teksten, omdat dit de boodschap zou kunnen verduidelijken.


Op deze beelden kreeg ik veel positieve feedback. Aan het begin van mijn Seminar kreeg ik de tip om het werk van Winston Hacking te bekijken. Winston Hacking is een filmproducent die onder andere muziekvideo’s maakt, waarbij hij gebruik maakt van bewegende collage beelden. Het leek mij leuk om hiermee te experimenteren, om op deze manier een animatie van de collage te maken en het zo wat speelser te maken. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in mijn eindwerk.

 

Evaluatie

Ik ben ontzettend blij met de uitkomst van mijn seminar. Ik heb veel geëxperimenteerd en heb technieken toegepast die ik niet eerder heb gebruikt. Ik ben er trots op dat ik nieuwe dingen heb geprobeerd en een eindresultaat heb opgeleverd dat anders is dan de dingen die ik normaal gesproken maak. Door Seminar heb ik geleerd uit mijn comfortzone te treden. De herkansing tijdens corona maakte het soms lastg om aan de slag te gaan, maar omdat ik het onderwerp waarmee ik bezig was zo interessant vond en hier affiniteit mee heb, bleef ik gemotiveerd. Ik heb veel feedback kunnen ontvangen en kunnen sparren met medestudenten door de lessen die dit blok waren ingepland. Door deze feedback te verwerken heb ik een proces kunnen neerzetten waarin de stappen elkaar logisch opvolgen. Ik heb hierdoor een resultaat bereikt waar ik trots op ben.

Bronnen

Levie, K. (2019, 2 mei). Stoer met soja. Geraadpleegd op 19 april 2021, van https://www.oneworld.nl/lezen/lifestyle/food/stoer-met-soja/

Spreksel, D. (2020, 8 maart). De echte carnivoor is een man. Geraadpleegd op 19 april 2021, van https://www.trouw.nl/nieuws/de-echte-carnivoor-is-een-man~b8875980c/

Voedingscentrum. (z.d.) Voedingscentrum lanceert mannencampagne ‘Er is meer dan vlees’. Geraadpleegd op 20 april 2021, van https://www.voedingscentrum.nl/nl/pers/persberichten/voedingscentrum-lanceert-mannencampagne-er-is-meer-dan-vlees.aspx

Adams, C. (2018). The Sexual Politics of Meat: A Feminist-Vegetarian Critical Theory. Bloomsbury Publishing Plc.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *