De verbonden waarden van skateboarden

Al zo’n 10 jaar is skateboarden mijn passie. Zodra het seminar project van start ging wist ik dan ook dat ik met dit onderwerp aan de slag zou willen gaan. De meeste mensen gooien hun oude boards weg maar vanaf het begin bewaar ik ze al, ik heb er nu ongeveer 35. Wat een board uniek maakt kan een design zijn die je mooi vindt of het kan je herinneren aan een bepaalde tijd in je leven wanneer je er naar terug kijkt. Ieder board is uniek en verteld een verhaal.

Premisie: De verbonden waarden van skateboarden

Een skateboard dient als een perfect blanco canvas. Wanneer skateboard merken per seizoen nieuwe boards uitbrengen ga daar altijd gelijk naar kijken. Hiermee kom je steeds weer in aanraking met verschillende ontwerpen en ontwerpers. Het design op de onderkant van een skateboard is meer dan een willekeurige afbeelding die er na een middag gebruiken al weer af gesleten is, het vertelt een verhaal. Vanwege deze fascinatie ben ik bezig geweest met het ontwerpen van mijn eigen skateboards. Ik heb de belangrijkste waarde van skateboarden door middel van illustratie op drie samenhangende skateboards weergegeven.

Hoofdvraag: Hoe kan ik op illustratieve wijze de belangrijkste waarden van skateboarden op skateboards decks weergeven?

Deelvragen:

Welke boodschap wil ik overbrengen?

Wat is belangrijk bij het ontwerpen van een skateboard design?

Hoe vertaal ik de belangrijkste waarden naar een interessant ontwerp?

De uiting was al snel duidelijk, ik wil namelijk skateboards gaan ontwerpen. Maar wat ga ik met die skateboards vertellen? Ik wil niet zomaar iets ontwerpen. Ik wil laten zien in de ontwerpen wat er zo mooi is aan skateboarden. Hiervoor ben ik verschillende skateboarders gaan interviewen om hun te vragen wat de hun belangrijkste redenen zijn om te skateboarden. De antwoorden hieruit kwamen veel overeen. De eerste reden die vaak genoemd wordt is het sociale aspect. Je ontmoet snel veel verschillende type mensen waarbij je door het skaten een klik voelt. Skateboarden is namelijk leuk om met andere te doen, ook al is het een individuele ‘’sport’’. Veel mensen hebben hierdoor dan ook een hechte vriendengroep. Ook werd genoemd dat je op met allerlei verschillende mensen om gaat en door het skateboarden en band voelt. Een andere reden is het daadwerkelijk skateboarden, tricks oefenen en progressie maken.  Een belangrijke reden die ook veel terug kwam was het ontspannende aspect hier van. Je kan met skaten je hoofd leeg maken. Als je bezig bent denk je niet aan andere (vervelende) dingen die op dat moment spelen.

Samengevat:

-sociaal/vriendschap

-Het leegmaken van je hoofd/ontspanning

-Daadwerkelijk skateboarden en het plezier ervaren van trucen uitoefenen en progressie maken

Deze waarden ben ik gaan illustreren in de stijl die ik in het proces heb ontwikkeld. Met de nieuwe informatie had ik besloten voor elke waarden een skateboard deck te illustreren. Het skateboard laat ik samenhangen door een op de achtergrond weergegeven boom. In deze boom worden oude skateboard of schoenen gegooid als decoratie. Deze boom staat symbool voor de samenhang, progressie en geschiedenis in de skate cultuur. Ook vind ik dat deze boom op een mooie manier de verschillende boards met elkaar verbind.

Het is belangrijk verstand te hebben van skateboard graphics, je moet weten wat er al gedaan is zodat je niet in herhaling valt (8 TIPS FOR AN ASPIRING SKATEBOARD GRAPHIC ARTIST, 2014). Dit heb ik gedaan door een best practise onderzoek te doen naar skateboard designs. In het boek ‘’The disposable Skateboard Bible’’ staan vanaf de jaren 60 per decennium de belangrijkste skateboard ontwerpen weergegeven. Wat mij opvalt is dat eigenlijk heel veel mogelijk is. Een skateboard is een blanco canvas en je kan er alles op zetten wat je maar wilt. Toch zijn er ook bepaalde zaken waar je op moet letten, je kan niet zomaar een ontwerp op een skateboard zetten. Het skateboard heeft een speciale vorm, namelijk langwerpig. Voor een optimaal resultaat moet je ook rekening houden met de staat van het ontwerp als het board gebruikt wordt. Er zullen dan stukjes van het ontwerp wegvallen omdat daar de trucks (metalen onderdelen waar de wielen aan vast zitten) nog op komen. Maar ook zullen er na gebruik bepaalde stukken weg gesleten zijn.

Na het eerste ontwerp ben ik feedback gaan vragen hier op. In eerste instantie kreeg ik te horen dat het goed was en dat ik mij vooral kon gaan focussen op de uitwerking hiervan. Dat klinkt mooi maar ik was eigenlijk zelf niet tevreden genoeg met het ontwerp, ik vond dat ik er meer uit kon halen. daarom ben ik verder feedback gaan vragen en daar kwam het volgende uit: De eerste twee skateboards zijn erg letterlijk weergegeven terwijl het derde beeld meer indirect en abstract de boodschap overbrengt. Na eerder genoemd onderzoek en feedback van onder andere skateboarders kwam ik er achter dat de ontwerpen erg klein zijn en snel weggesleten zullen zijn. Na deze feedback ben ik verder gegaan met nieuwe schetsen waarbij de zelfde boodschappen zijn behouden maar deze op een abstractere manier zijn weergegeven.

Ik begon met het derde beeld, deze werd goed ontvangen alleen de plaatsing zou niet goed kloppen op een skateboard. Daarom heb ik het beeld en de boodschap behouden maar het op een meer beeldvullende en hiermee overtuigendere manier weergegeven.

Vervolgens ben ik gaan denken hoe ik het volgende ontwerp beter vorm kon geven. Dit ontwerp ging over het skateboarden zelf. Tricks oefenen, progressie maken, alles wat om de ‘’sport’’ zelf draait. Ik kwam op het idee om het skateboard zelf centraal te stellen die als een soort god aanbeden wordt. Hiervoor heb ik eerst een moodboard gemaakt ter inspiratie van de visualisatie hiervan.

De feedback die ik hierop ontving was positief, het beeld werkte goed omdat het skateboard duidelijk centraal staat. Kritiek hierop was dat de karakters niet hetzelfde waren als bij het eerste board. Dit heb ik vervolgens aangepast. Ook ben ik terug gaan kijken naar mijn moodboard voor dit ontwerp en kwam tot de conclusie dat het goddelijke beeld wordt versterkt als ik de kleding hier op aan pas. ‘’Een voorwerp armen en benen geven is een te makkelijke manier om voorwerpen tot leven te laten komen’’. Door de kleding toe te voegen werd de belichaming wat mysterieuzer. Deze aanpassingen hebben geleid tot het volgende ontwerp.

Het laatste board was lastiger om abstract te maken. Dit board ging namelijk over het sociale aspect van skateboarden. Om hier verder mee te kunnen ben ik met klasgenoten gaan brainstormen. Wat vooral terug kwam was het woord ‘’verbinden’’. Ik kreeg het advies om met het karakter dat ik had ontwikkeld verbinding te maken met andere karakters of skateboards. Hier heb ik mee geëxperimenteerd maar ik was nog niet tevreden met het resultaat omdat het niet paste bij de eerdere ontwerpen.

Hierna ben ik opnieuw feedback gaan verzamelen. Vooral om tot het derde beeld te komen. Na een brainstrom sessie kwamen we op het idee om meer oude kunst te gaan bekijken omdat zulke beelden een boodschap bevatten en samenhang hebben met mijn eerder beelden. Hierbij kwam het kunstwerk van Michelangelo ‘’creation of Adam’’ naar voren. Hier kan ik een draai aan geven waarbij het skateboard door een groep mensen gegeven wordt aan een persoon. De verschillende soorten mensen kunnen hier worden weergegeven. Zij geven namelijk het skateboard aan. Hierdoor wordt duidelijk dat iedereen welkom is om te skateboarden en dat het een sociale activiteit is waar allerlei verschillende mensen aan meedoen.

 

Reflectie

Star reflectie

Situatie: De situatie was het seminar project, een project waarbij een student zijn persoonlijke fascianatie omzet in een eigen opdracht met eigen creatief onderzoek.

Taak: De taak is om een eigen skateboards te ontwerpen. Het doel is om drie een professioneel skateboard decks te die samen de belangrijkste waarden van skateboarden weergeven.

Actie: Er is onderzoek gedaan naar de doelgroep en de over te brengen boodschap, maar ook naar geschiedenis en belangrijke punten van skateboard design. Door middel van veel schetsen, onderzoek, feedback en inspiratie is het resultaat tot stand gekomen.

Resultaat: Het resultaat is een skateboard ontwerp series waarbij de drie belangrijkste waarde van skateboarden op een abstracte en illustratieve manier naar voren komen.

De komende weken gaan de ontwerpen verder uitgewerkt worden en op echte skateboards geplaatst worden. Deze worden tentoon gesteld op de expositie die plaats vindt op 9 juni 2021.

Bronnen

8 TIPS FOR AN ASPIRING SKATEBOARD GRAPHIC ARTIST. (2014, 23 mei). Jenkem Magazine. http://www.jenkemmag.com/home/2013/05/23/8-tips-for-an-aspiring-skateboard-graphic-artist/

Broek, J. M., Broek, J. M., Koetsenruijter, W., Koetsenruijter, W., Jong, J. C., Jong, J. C., Smit, L., van den Broek, J., & de Jong, J. (2019). Beeldtaal. Boom Lemma.

Cliver, S. (2009). The Disposable Skateboard Bible. Amsterdam University Press.

HOW TO MAKE YOUR OWN SKATEBOARDS. (2018, 5 juli). Jenkem Magazine. http://www.jenkemmag.com/home/2018/07/05/how-to-make-your-own-skateboards/

Lincoln Design Co. (2021, 25 januari). A Deep Dive into Skateboard Graphics with Lincoln Design Co. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DYNLfzloeB8

Lyndsey Westfall. (2020, 24 januari). Interviewing Todd Francis. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Bt68FAopbPM

Magazine, T. (2021). THRASHER Magazine’s MAIL DROP BOOK – 38 YEARS OF ENVELOPE ART. Generic.

Main : Ed Templeton. (z.d.). Ed-Templeton.Com. Geraadpleegd op 15 mei 2021, van https://ed-templeton.com/

Ortiz, A. (2020, 6 juni). How Graphic Designers Tell Stories with Design |. The Art Career Project. https://www.theartcareerproject.com/graphic-designers-stories-design/

Vans. (2014, 16 mei). Skate Art | Jeff Grosso’s Loveletters To Skateboarding | VANS. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OGJfNffFn98

Vans. (2018, 25 oktober). Loveletters Season 9: Board Graphics | Jeff Grosso’s Loveletters to Skateboarding | VANS. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=D9PxbS6ff1k

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *