– Duik in een wereld vol fantasie, inclusiviteit, samenwerking en ontwikkeling.-
Samenvatting
Samen met de konijnen vrienden gaan kinderen van 6 t/m 10 jaar de middeleeuwen in. Via het boek krijgen ze verhalen voorgelezen die hun fantasie prikkelt en onderliggende thema’s Inclusiviteit, Samenwerking en Eigen Ontwikkeling stimuleert. Hun fantasie wordt verder tot leven gebracht met een bijpassend spel na ieder verhaal. Het boek bevat 9 verhalen en bijbehorende spelletjes, die zowel fysiek als mentaal uitdagend zijn. Ideaal om de dag mee te beginnen of eindigen, met een geschatte tijdsduur van 30 tot 45 minuten. Duik mee in de deze wereld en daag jezelf uit om samen iets moois en positiefs te creëren.
“A reader lives a thousand lives before he dies, said Jojen. The man who never reads lives only one.”
― A Dance with Dragons
De doelgroep
De doelgroep zijn kinderen tussen de 6 t/m 10 jaar. Deze levensfase is een fantasierijk, waarin er minder wordt gelet op meningen van buitenaf. In deze fase leren ze veel sociale en emotionele vaardigheden (Kohnstamm, 2009) en daar wil ik met het boek op in gaan.
Boekuitleg
Het boek is een combinatie van een verhaal met een bijpassend spel. Het spel geeft de kinderen de mogelijkheid om het verhaal beter te ervaren en daardoor het doel ook beter te begrijpen. Het boek is een Immersieve ervaring. Het verhaal geeft de wereld vorm en neemt de kinderen mee in deze wereld. Een wereld vol ridder, prinsessen, narren en tovenaars. Deze leeftijdscatagorie zijn nog erg gevoelig voor hun eigen fantasie.
Een nieuwe realiteit creëren helpt om hun normale realiteit en haar problemen daarin beter los te laten. (S., Snoek, 2019.)
De karakters zijn gebaseerd op de Archetypes van Mieke Bouma (2010.). Deze bron gaf mij veel inspiratie om de karakters meer diepte te geven, iets wat ook als advies uit de feedback kwam. Dit in combinatie met een stukje groepsdynamica, zorgde voor mij dat de vrienden een goede representatie zijn van een klas. Hierdoor is het makkelijker voor een kind om een connectie te voelen met een karakter en zo ook meer het verhaal in te gaan.
Ook was voor de karakterontwikkeling en verhalen het boek ‘Watership Down’ van Richard Adams een grote inspiratiebron. Het boek is geschreven om (jong)volwassen standaard verschillende waarden te laten herevalueren. Dit om onze eigen vrijheid en democratie in te laten zien.
Om het project meer diepte te geven, wilde ik dit combineren met Storytelling. Toen ik begon aan seminar, had ik een basiskennis van Storytelling. Storytelling geeft een concept sneller meer Immersie. Als een verhaal wordt verteld, synchroniseren onze hersenen met de verteller (Wilderich, 2018.). Deze Immersie helpt om een boodschap beter over te brengen, omdat deze kan worden omgezet in een ervaring. Hierdoor blijft de boodschap ook beter hangen, omdat deze ook makkelijker in het lange termijn geheugen kan worden opgenomen (Wilderich, 2018).
De beste manier om dit te oefenen is om verhalen te schrijven. Door het uit te typen van een verhaal, geef ik mijzelf meer structuur en kan ik het makkelijker omzetten naar een ander product. Om toch in de buurt te blijven van mijn doel om fysiek bezig te zijn, kwam ik na de schetsen toch uit bij een kinderboek. Tijdens het schrijven experimenteerde ik ook met verschillende settingen, zoals het klaslokaal en wilde westen. De diversiteit van de middeleeuwen kreeg de voorkeur.
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/spelverhalen.pdf” caption=”Bijlage_SpelverhalenVersie1″ download=”on”]
Concept uitleg
Het eerste concept was gewijd aan inclusiviteit, met de nadruk op beperkingen (zoals gehoor, zicht of mindere mobiliteit) en gedragsstoornissen (ADHD, Autisme spectrum).
Aan de hand van de feedback kreeg ik te horen dat het niet duidelijk was dat het specifiek over gedragsstoornissen ging. Nadat ik deze feedback had verwerkt, kreeg ik weer terug dat de karakters te stereotyperend waren.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/CollageV2-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”off”]
Ik schommelde tussen deze twee uitersten, waardoor ik het doel weer onder de loep heb genomen. Ik wilde voornamelijk kinderen meer samen laten spelen om minder uitsluitsel en pesten tegen te gaan.
Aan de hand hiervan heb ik het doel van het boek veranderd.
De drie hoofdthema’s hiervan zijn:
- Samenwerking
- Inclusiviteit
- Eigen ontwikkeling
Samenwerking is een essentiële vaardigheid en helpt om werk minder zwaar te maken. Door samenwerkingen leert de doelgroep sociale vaardigheden. De sociale vaardigheden helpen om aan het ‘sociaal contact’ te voldoen. Vanuit de piramide van Maslow (1943.) is dit een vitale behoefte van de mens om gelukkig te zijn.
Inclusiviteit is in de huidige maatschappij zeer relevant. Door al op jonge leeftijd iedereen erin mee te betrekken, zal dit in het volwassen leven ook sneller gedaan worden. Via het concept van ‘iedereen is anders en iedereen is hetzelfde’ (van der Kuij, 2021.) stimuleren we kinderen door niet te kijken naar verschillen, maar overeenkomsten. De doelgroep is in juist in deze levensfase er erg gevoelig voor. Vanaf het 10e levensjaar worden meningen gevormd en verschillen opgemerkt (Kohnstamm, 2009.). Deze mening wordt gevormd zowel door invloeden van buitenaf (familie, volwassenen) als uit eigen ervaringen intern. Met een veilig leerklimaat in de klas en leeftijdgenootjes zal het concept de kinderen overeenkomsten laten zien op een positieve manier. Deze ervaring zal zorgen voor een intrinsieke positieve motivatie om inclusiever met anderen om te gaan.
Eigen ontwikkeling komt overeen met Maslows (1943.) 1e en 2e behoefte: zelfontplooien en erkenning. Eigen ontwikkeling helpt bij zelfvertrouwen en zelfstandigheid. In het boek wordt hier naar gekeken om de zelfreflectie en ontplooiing te stimuleren (zie verhaal Kasteelfeest). Ze krijgen de erkenning zowel uit zichzelf via de bewustwording, maar ook door de nieuwe ervaringen. Deze ervaringen delen ze met familie, waardoor ze sneller erkenning weer krijgen van buitenaf.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/collageV1.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”off”]
Creatief process
Een obstakel waar ik creatief tegenaan liep, was het creëren van de illustraties. Door mijn perfectionisme, vond ik geen een illustratie goed genoeg. Ik kreeg de feedback om daarom meer naar andere kinderboeken te kijken. Tijdens deze inspiratie tocht kwam ik allerlei ‘imperfecties’ tegen, die voor veel populaire kinderboeken toch werkte. Aan de hand van deze inzichten heb ik een storyboard gemaakt van een blob met een mond. Dat resulteerde in een leuk karakter met een echt verhaal.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/blob-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Collage_LunavanKasteren.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”off”]
Ik durfde hierna meer te focussen op mijn konijnen. Dat niet alles binnen de lijntjes is maakt het juist speelser en gaf meer dimensie dan de precieze digitale illustratie.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Bunnycollage.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”off”]
De emoties goed laten overkomen is essentieel, zodat de kinderen hieraan een voorbeeld kunnen nemen. Hiervoor heb ik veel geëxperimenteerd met uitdrukkingen en welke gezichts elementen hiervoor nodig zijn.
Het process met inkt was eentje waar ik veel plezier uit haalde. Ik miste echter diepte in de illustratie zelf. De achtergrond met inkt verzorgde dat de karakters meer weg vielen. Aan de hand van Karen Wullens illustraties van Gein Koning, werd ik geïnspireerd om een combinatie van media te maken. Dit was mijn favoriete ontdekking, want het gaf precies het boek wat het nodig had: diepte.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/trolachtergrond.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”off”]
Feedback en Interviews
Ik heb bij groep 3 van basisschool het Palet het verhaal en het spel getest. De reacties waren erg enthousiast, iets wat geen een interview samenvatting kan vastleggen.
Aan de hand van de feedback van de therapeuten gaven zij ook het advies om dit voor jongere en oudere kinderen ook te presenteren, want ook die vinden dit verhaal leuk en leerzaam. Ik heb dit niet gedaan, omdat de schrijfstijl dan te veel uiteen zou lopen voor de jongere en oudere kinderen.
Het grootste inzicht was de duur van het hele traject, deze was namelijk twee keer zo lang. Het oorspronkelijke concept van een korte energischer viel hiermee af, maar die extra tijd was erg waardevol om de boodschap beter te laten binnenkomen. Daarom heb ik dezelfde duur behouden.
Het was een zeer leerzaam process, voornamelijk in de Understandfase. Dankzij de feedback van beeldtherapeut Josien van der Kuij en speltherapeut Saskia Snoek heb ik dit project echt de next level kunnen geven. Ze hebben beide mij van veel belangrijke en goede feedback voorzien. Zie de interviews hieronder:
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/bronnenlijst_LunavanKasteren.pdf” caption=”Bronnenlijst ” download=”off”]
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Interview_Beeldtherapist_LunavanKasteren.pdf” caption=”Interview Beeldtherapist ” download=”off”]
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Test_tPalet_LunavanKasteren-.pdf” caption=”Test_t’Palet_LunavanKasteren” download=”on”]
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Interview_Speltherapist_LunavanKasteren.pdf” caption=”Interview_Speltherapeut” download=”off”]