De invloed van social media op de jeugd | 2021 |

Invloed social media op de jeugd

 


Miron Jansen, 1695040, 2020/2021 blok D

Premisse

Social media heeft de doelgroep “jongeren” in zijn greep. De rijke invloed hiervan doelt met name op de jeugd, omdat deze makkelijk beïnvloedbaar zijn en snel dingen over nemen. Er valt tegenwoordig bijna niet meer te leven zonder smartphone. Denk aan het bijhouden van de agenda, de reisplanner erbij pakken of een berichtje versturen omdat je iets later thuis bent voor het eten. Daarnaast dient de smartphone ook voor een stukje veiligheid. Bijvoorbeeld door je locatie te delen via social media wanneer je naar huis fietst (Whatsapp).

Synopsis

In dit verhaal ga ik op pad naar de invloed dat social media heeft op de jeugd. Ik kijk naar de postieve, maar ook de negatieve kanten ervan. Hoe diep is de invloed nou echt en kunnen we eigenlijk nog zonder?

 

Inleiding

Het onderzoek begon allemaal met het idee van TikTok en Instagram influencers die een bepaalde invloed uitoefenen op de jeugd en fungeren als een ideaal beeld. Ik merkte dit met name op bij de wat jongere doelgroep. Vandaar dat ik uit ga in dit onderzoek van tieners van 8-18. Dagelijks gebruik ik zelf social media. Wanneer ik om mij heen kijk zit ook de jeugd continue op zijn / haar toestel. Influencers zijn heel erg booming op het moment en met name voor de jongere doelgroep. Zij doen veel na van wat ze zien op bijvoorbeeld TikTok, zoals bepaalde sexuele dansbewegingen. Hierbij vraag ik mijzelf altijd af of dit wel zo gezond is om er mee op te groeien. Vooral als ik meiden van 8 jaar het zie doen, omdat zij er ook “bij willen horen”. Vandaar dat ik op onderzoek uit ga.

 

Context

Volgens cijfers van het CBS gebruikt bijna 99% van alle jongeren – met name pubers – social media (Maar liefst 99%). Het voornaamste doel hiervan is het onderhouden van contact. Jongens kijken echter vaak Youtube video’s terwijl meiden de social media apps meer gebruiken om contact te onderhouden. Uit onderzoek blijkt ook dat meiden vaker verslaafd zijn aan social media dan jongens (Bouritius, 2019).

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de jongeren zich vaak onzekerder voelen door het gebruik van bepaalde social media platformen. Denk aan Instagram of TikTok waarbij de jongeren zichzelf vergelijken met de influencers die zij zien op het scherm. Vaak zijn deze afbeeldingen ook nog gefotoshopt om zo het “perfecte beeld” te creeëren.

Maar niet alles is negatief. Social media kan ook zorgen voor inspiratie en een creatieve geest omdat je snel dingen leert. Daarnaast dient het ook als communicatiemiddel wanneer er voor werk of studie belangrijke data overgedragen moet worden. (Ketellapper, 2019)

“It’s a dialogue, not a monologue, and some people don’t understand that. Social media is more like a telephone than a television.” – Amy Jo Martin

(Chi, 2020)

Deelvragen:

  • Wat zijn de voordelen en nadelen van het gebruik van social media onder jongeren?
  • Wat vinden ouders van de schermtijd van jongeren?
  • Wat is het toekomstbeeld voor het gebruik van social media?
  • Hoeveel invloed hebben social influencers op de jeugd?
  • Schuift alles tegenwoordig naar digitaal?

Hoofdvraag:

Is de invloed van social media onder de jeugd echt zo slecht als we denken?

Methode en aanpak:

Vanaf hier neem ik jullie mee in mijn creatieve proces. Ik laat een combinatie zien van onderzoek en experimenten. Doormiddel van deskresearch en onderzoek ben ik achter de volgende resultaten gekomen:

Experimenten en onderzoek:

Ik begon met het inventariseren van de schetsen en posters die al bestonden, hierbij heb ik een moodboard gemaakt van het beeld dat ik wil overbrengen bij de doelgroep.

Dit moodboard doelt op de volgende punten:

  • Social media verslaving
  • Influencers
  • Social media platform gebruik
  • Dating apps
  • Promotie

 

Oplossing:

Doormiddel van een app.

Het geven van verschillende workshops door het land over de gevaren van social media is een goede uitkomst om de aandacht te vestigen op wat er fout kan gaan door het gebruik en mensen te waarschuwen (vooral de jeugd) hier voor.

Niet alleen zijn de jongeren erg verslaafd waardoor hier een oplossing voor gevonden kan worden, maar denk ook aan bepaalde dating apps zoals Tinder die gepromoot worden door sommigen influencers. De jeugd die valt dit op en gaat het dan ook downloaden. Het is gelukkig leeftijds gebonden en Tinder monitored goed wie op hun platform zit. Hoewel het erg makkelijk is om aan te geven dat je 18+ bent in de app zelf.

Promotie daar in tegen is ook een  grijs gebied. Influencers gebruiken vaak sluikreclame om bepaalde producten aan de jeugd aan te smeren. Denk bijvoorbeeld aan nep airpods etc. Hier is een heel gedoe om geweest waarbij de jongeren met het geld van hun ouders de airpods gingen kopen omdat een influencer dit had gezegd. Het bereik van deze mensen is dus enorm. En ze oefenen veel invloed uit op de jeugd. Daarbij dragen ze ook bij een het social media gebruik van de jongeren. Denk bijvoorbeeld aan youtube, instagram, snapchat etc. Hierbij krijgen gebruikers een melding wanneer zijn/haar favoriete kanaal weer iets heeft geupload.

Platformen gebruiken allerlei tactieken om gebruikers zo lang mogelijk op zijn/haar platform te houden. Denk bijvoorbeeld aan een autoplay functie zodat automatisch een nieuw filmpje start of bepaalde activiteiten in de apps. Daarbij voegen social media platformen ook steeds meer advertenties toe aan de content.

“Elke keer als je aan de hendel trekt, heb je twee opties: of je wordt beloond, of je scoort niks tot weinig. Wat gebeurt er? Je blijft (meestal) doorgaan totdat je wél wordt beloond. Volgens Harris werkt het bij social media precies zo. Je opent je telefoon en scrollt totdat je iets leuks tegenkomt, oftewel: tot je wordt beloond.” (Manners, 2016)

Competitie is dus erg fel tussen de verschillende platformen. Hierdoor worden ze vaak ook opgekocht door de grote bedrijven. De jeugd wordt als het ware verslaafd gemaakt aan de verschillende “gok” manieren die de platformen gebruiken.

Ouders zijn het niet altijd eens met het gebruik en de schermtijd van social media onder jongeren. Echter wordt het steeds meer geaccepteerd binnen de cultuur. Kleine meiden en jongens zitten al vanaf jongs af aan op de tablet een filmpje te kijken. Terwijl vroeger ouders veel strenger waren op dit gebied.

 

Toekomst

In de toekomst wil ik een app ontwikkeld hebben waarbij de jeugd meer bewust wordt van hun schermtijd en de gevaren die spelen op het web. In de app kunnen zij bijvoorbeeld bepaalde meldingen maken, video’s bekijken over wat de invloed van social media precies met de hersenen doet en daarbij zelf aangeven in polls wat zij wel en niet willen zien. Daarbij schuift tegenwoordig alles naar digitaal. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van een Ipad, Iphone of Mac.

 

Reflectie STARR

S – Jongeren ondervinden veel invloed van social media op hun dagelijks leven. Hierdoor ben ik gaan kijken wat de oplossing kan zijn voor dit probleem.

T – Mijn taak was het creeëren van een hulpmiddel voor de jongeren zodat zij bewust worden van hoe zij om moeten gaan met het social media gebruik.

A – Hierbij heb ik een app ontwikkeld waar de jongeren zich kunnen identificeren met de gevaren van social media en ervaring op kunnen doen.

R – Het bieden van resultaat vanuit de app is belangrijk zodat het voort gegeven kan worden aan de andere jongeren. De invloed moet als een sneeuwbaleffect doorvloeien.

R – Ik vond het proces goed gaan, het was wel lastig om op sommige momenten feedback te ontvangen, omdat alles goed vol zat. Verder heb ik wel geleerd van het feit met verschillende programma’s te werken zoals ADOBE XD en Illustator.

 

 

Bronnen

Bouritius, J. (2019, 22 november). Het effect van social media op pubers. Mentaal Beter. https://mentaalbeter.nl/artikelen/het-effect-van-social-media-op-pubers/#:%7E:text=Over%20social%20media%20en%20jongeren,veelvuldig%20op%20social%20media%20zitten

 

Ketellapper, O. (2019, 3 december). Onderzoek: jongeren juist vrolijk door gebruik sociale media. Het Parool. https://www.parool.nl/nieuws/onderzoek-jongeren-juist-vrolijk-door-gebruik-sociale-media~b080584c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

Chi, C. (2020, 9 november). 24 Quotes About Social Media to Inspire Your Marketing Strategy. Social-Media-Quotes. https://blog.hubspot.com/marketing/social-media-quotes

 

Manners. (2016, 27 september). Dit is hoe social media ons verslaafd hebben gemaakt. Manners Magazine. https://www.manners.nl/hoe-social-media-ons-verslaafd-heeft-gemaakt/

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *