“’Leerlingen zien nut van huidige geschiedenisles niet’” – Dick van Straaten en Arie Wilschut (Wilschut, 2018)
Een doosje kennis
Inleiding
Iedereen kent het wel, de saaie geschiedenislessen van vroeger. “Meneer, waarom volgen we dit vak eigenlijk. Dit is toch allang gebeurt, waarom is het dan voor ons interessant?” was een uitspraak die ik regelmatig te horen kreeg. Ik vond zelf geschiedenis ook niet altijd even leuk. Stom eigenlijk. Het is zelfs zo dat uit onderzoek blijkt dat geschiedenis tot een van de meest saaie lessen behoord op het voortgezet onderwijs. Dick van Straaten en Arie Wilschut stellen in hun artikel in Het Parool dat er dringend verandering nodig is om leerlingen nog te kunnen boeien. Zij merken dat het nu teveel feitjes stampen is en dat het vak moet worden gezien als echt vak, “..een denkwijze die je helpt om de wereld beter te begrijpen.”. (Wilschut, 2018). Ik heb zitten nadenken, hoe kan ik nou geschiedenislessen leuker en interactiever maken?
Ik heb al een hele lange tijd een bepaalde fascinatie voor puzzel dozen. Een schuifje hier, een klikje daar, draai dit cirkeltje 40 graden tegen de klok in en je kunt een bepaalde deur openmaken. Super vet. Maar hoe maak je in hemelsnaam deze dingen? Hoe werken die dingen? Het heeft jarenlang door mij hoofd gespookt: “Zou ik er niet zelf ooit een kunnen maken?”. Ik heb mezelf de vraag gesteld, kan ik niet deze fascinatie combineren met een actueel probleem in het voortgezet onderwijs. Kan ik niet, net als dat escape rooms dat doen, een ervaring meegeven aan leerlingen die het vak geschiedenis volgen. Hen in laten zien dat het juist belangrijk is om kennis van het verleden te hebben en deze ervaringen toe te passen in het heden en toekomst.
“Juist nu is het vak geschiedenis belangrijk” – Marianne de Soeten (‘Juist nu is het vak geschiedenis belangrijk’, z.d.)
Context, scope en definitie
Hoofdvraag:
Hoe kunnen puzzeldozen worden ingezet om lessen op het voortgezet onderwijs interessanter en interactiever te maken.
Deelvragen:
1. Welk verhaal wil ik vertellen?
2. Welke uitstraling wil ik mijn puzzeldoos meegeven?
3. Welk materiaal heb ik nodig om de puzzel te bouwen?
4. Gaat door het oplossen van mijn puzzeldoos ook de informatie beter blijven hangen?
5. Welke puzzel-systemen bestaan er om de puzzel te realiseren?
Het belang van dit project is dat er veel signalen zijn dat er een nieuwe vorm van onderwijs moet komen. De lesboeken hoeven zeker niet de deur uit, maar vakken als geschiedenis hebben een enorme potentie om door middel van veel interactie de lessen veel interessanter te maken. Ik hoop dat puzzels in de toekomst gebruikt kunnen worden in het onderwijs en een actieve bijdrage leveren aan het leerproces van de leerling. Voor dit project focus ik mij op een saai verhaal uit de geschiedenis en ga ik proberen deze interessanter te maken.
Methode en Aanpak
Ik ben op zoek gegaan naar verschillende verhalen die mij interesseerden en boeiden. Wat voor onderwerp wil ik nu gebruiken? Ik ben begonnen met het maken van een mindmap.
Mijn eerste keuze was gevallen op de mythologie. Een onderwerp wat ik zelf al best wel interssant vond. Maar voordat ik de puzzel echt kon maken wilde ik eerst meer inzicht krijgen in puzzelboxen. In welke vormen en maten komen ze, wat kan ik leren van bestaande puzzels en welke inspireren mij? Daarvoor heb ik een moodboard gemaakt van puzzelboxen die mij inspireren.
Chris Ramsay is een YouTuber die al vele puzzeldozen heeft weten op te lossen. Dankzij zijn video’s kan ik een super goed beeld krijgen wat nou echt goede puzzelboxen zijn en hoe ze opgebouwd zijn. Hij neemt je stap voor stap mee in het proces van het oplossen van een puzzel en maakt daar ook een mooi verhaal bij. Zo is hij ook videograaf en als een puzzel een bepaald thema heeft schroomt hij niet om zich ook daartoe te kleden.
Wat ook erg opvalt zijn de verschillende diktes en soorten hout. Ik heb in mijn omgeving rondgevraagd en verteld wat ik wilde gaan doen. Een vriend van mij koppelde mij aan een vriend van hem die zelf full-time puzzelboxen maakt. Na een korte woordenwisseling heb ik een afspraak met hem ingepland en ben ik al mijn vragen gaan opschrijven. Want ja, waar begin je in hemelsnaam met zo’n puzzelbox?
En waarom maak ik eigenlijk een puzzelbox? Na wat onderzoek gedaan te hebben blijkt dat gamification een groot effect heeft op het motiveren van mensen. Door juist veel op de ervaring in te spelen en het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen, kan gamification juist erg helpen om die geschiedenis lessen interessanter te maken. (Gamification wat is het? En wat is de rol van motivatie binnen gamification? | oxida, z.d.)
Het interview kun je hier lezen:
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Interview-Benno.pdf” title=”Interview met Benno” caption=”Interview met Benno” download=”off”]
Na een nuttig interview gehad te hebben ben ik begonnen met het uitwerken van het verhaal. Dankzij de inspiratie van Chris en de kennis van Benno ben ik in het diepe gesprongen en heb ik veel dingen aangehaald. De mythologie was echter een interessant onderwerp.. toch? Ik had in ieder geval veel mooie schetsen gemaakt van hoe het ontwerp eruit moest komen te zien. Want het verhaal van de Minotaurus van Kreta, dat moest wel een top puzzel worden. (De Minotaurus, z.d.)
Ik ben naar veel feedback sessies geweest met Leanne. Toen ik mijn eerste idee, met als verhaal ‘De Minotaurus’ pitchte was de feedback in een notendop:
Een heel tof idee, mooi uitgewerkt qua schetsen. Maar wat is nu eigenlijk de functie? Welk nut dient dit? Maak je met mythologie niet een interessant onderwerp, nog interessanter?
Balen. Een super vet idee, helemaal uitgewerkt, van tafel geveegd. Maar het klopte wel. Want was het niet een onderwerp wat ik interessant vond? Zou het niet nog beter werken als ik echt een super saai onderwerp kon pakken en die interessanter kon maken? Iets wat dus wel nog lag binnen de kaders van geschiedenis, maar dan gewoon saai. Na een kort interview met een vriend van mij, die de lerarenopleiding geschiedenis doet, kwam ik achter een paar mooie voorbeelden.
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Interview-Borre.pdf” title=”Interview met Borre” caption=”Interview met Borre” download=”off”]
De top 2 van saaiste onderwerpen binnen zijn werkgroep waren toch wel de Russische Reformatie en De Reformatie. Onderwerpen waar ik zelf nog nooit echt van gehoord had. Aangezien De Reformatie meer met mij van doen had ben ik eens gaan onderzoeken wat dit precies inhield. Hiervoor heb ik talloze bronnen geraadpleegd en het ontwerp echt uitgeplozen.
[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/De-reformatie-puzzel.pdf” title=”De reformatie” caption=”Opzet puzzelbox reformatie” download=”off”]
(Germany – The Reformation, z.d.; Jensen, z.d.; Koops, z.d.; Weper, z.d.)
Nadat ik deze weg was ingeslagen en ik weer feedback kwam halen was de feedback erg positief.
Het valt goed op z’n plek. Dat je eigenlijk echt gaat beter gaat. Misschien kun je wel meer betekenen dan het seminar. Dat spreekt, dat je je eigen fascinatie echt omzet in iets van waarde. Ik denk dat er veel gebeurd is.
Nu ik dan eindelijk kon beginnen met het daadwerkelijk maken en schetsen en experimenteren van mijn puzzelbox, ben ik echt in een stroomversnelling gegaan en heb ik dagen achter elkaar getekend, geprototyped en vele iteraties weten te maken.
Uitvoering en Experimenten
Met het verhaal nu op zijn plek mocht ik gaan maken. Er zijn enorm veel schetsen en iteraties geweest.
Ik merkte al wel dat de reformatie een enorm grote gebeurtenis was. Dus dit was nooit gelukt om alles in 1 puzzel te verwerken. Vandaar dat ik er ook voor heb gekozen om een toekomstige serie uit te brengen, waarvan mijn seminar project puzzel 1 is: Het ontstaan van de Reformatie. Door wie, waarom en hoezo ontstond deze Reformatie? Dat is allemaal te leren uit mijn puzzelbox.
Na al dat schetsen kon ik ook eindelijk gaan prototypen met karton en hout!
Enkele punten van aandacht kwamen nog naar voren als je gaat prototypen:
Het ontwerp is wel echt heel tof. Super robuust. Misschien is hij wel wat te groot?
Er moet meer ‘Bible vibe’ in.
Het slot op de voorkant is veel te groot.
De puzzel op de voorkant moet echt niet te moeilijk zijn.
Het eindresultaat laat ik jullie graag zien op de schouw. Ik wil niet teveel verklappen, want dan is het oplossen van de puzzel zo saai!
Conclusie
Ik ben zo ongelofelijk blij met het eindresultaat. Ik heb eindelijk een puzzelbox kunnen maken én een maatschappelijk doel kunnen dienen. Ik ben er echt achter gekomen dat als ik iets leuk vind om te doen en het ook interessant vind, ik echt bergen kan verzetten qua werk. Het zijn tegelijkertijd zoveel verschillende onderdelen qua creatief zijn. Je moet van 2D naar 3D kunnen denken, je moet een verhaal in een puzzel vorm krijgen en ook nog dusdanig logisch dat het begrijpbaar is voor anderen, je moet kennis hebben van het materiaal, wat als het compleet verkoold? Ik merk dat ik die creativiteit echt kan omzetten in productiviteit. Op een gegeven moment komt het allemaal aanwaaien, de gave ideeën. Het is echt fantastisch.
Het eindresultaat en de puzzels wil ik in dit document nog niet verklappen, want daar is de schouw voor. Maar ik ben wel erg trots op het eindresultaat. Ik heb het ook door meerdere mensen laten testen en de puzzel is niet dusdanig moeilijk dat je er gek van wordt, maar ook weer niet zo makkelijk dat je het saai begint te vinden.
Tijdens dit project heb ik mezelf echt verteld dat ik dit project goed moest afsluiten. Ik wilde een nieuw item voor op mijn kast, want dit project gaat daar zeker op komen te staan. Ik wilde dat de kwaliteit ook voor over 5 jaar nog steeds indrukwekkend is en daarom heb ik er echt al mijn kunnen ingestoken. Door wat tijdstekort heb ik sommige detail dingen niet kunnen doen, zoals het een mooiere kleur geven en misschien nog wat extra decoratie toe te voegen. Ik weet ook dat ik halverwege compleet van onderwerp geswitcht ben en dat dat ook een bepaalde vaardigheid met zich meedraagt om echt tot een mooi eindproduct te komen.
Ik hoop echt dat ik dit product als het straks volledig klaar is, kan gaan pitchen bij die hoogleraren. Misschien kunnen ze er oprecht wat mee! Dat zou zo gaaf zijn.
Bronnen
Wilschut, D. V. S. E. A. (2018, 16 november). “Leerlingen zien nut van huidige geschiedenisles niet”. Het Parool. https://www.parool.nl/nieuws/leerlingen-zien-nut-van-huidige-geschiedenisles-niet~b2c70711/
Visser, J. (2016, 26 januari). Factcheck: ‘Leerlingen vinden Nederlands een van de saaiste schoolvakken’. De Correspondent. https://decorrespondent.nl/3933/factcheck-leerlingen-vinden-nederlands-een-van-de-saaiste-schoolvakken/312488649-6ea38038
De Minotaurus. (z.d.). Beleven. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van https://www.beleven.org/verhaal/de_minotaurus
‘Juist nu is het vak geschiedenis belangrijk’. (z.d.). Windesheim. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van https://www.windesheim.nl/nieuws/2020/december/juist-nu-is-het-vak-geschiedenis-belangrijk
Gamification wat is het? En wat is de rol van motivatie binnen gamification? | oxida. (z.d.). Oxida. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van https://www.oxida.be/nl/nieuws/gamification-wat-is-het-en-wat-is-de-rol-van-motivatie-binnen-gamification
Germany – The Reformation. (z.d.). Encyclopedia Britannica. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van https://www.britannica.com:443/place/Germany/The-Reformation
Koops, E. (z.d.). De Reformatie: kerkhervorming in de 16e eeuw. Historiek. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van https://historiek.net/reformatie-oorzaken-hervorming-samenvatting/72265/
Jensen, A. E. (z.d.). Reformatie zette Europa in vuur en vlam. historianet.nl. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van https://historianet.nl/maatschappij/godsdienstgeschiedenis/de-reformatie/reformatie-zette-europa-in-vuur-en-vlam
Weper, T. S. K. (z.d.). Luther komt in het geweer tegen aflaten. historianet.nl. Geraadpleegd op 28 mei 2021, van https://historianet.nl/maatschappij/godsdienstgeschiedenis/de-reformatie/luther-komt-in-het-geweer-tegen-aflaten