Het karakter van een verpakking

Mijn bewondering voor packaging design.

Ik begon dit seminar project met het doel om een verpakking te gaan ontwerpen. Ik heb altijd een bewondering gehad voor packaging design, ik heb dit als specialisatie gedaan op mijn vorige opleiding. Omdat ik hier al zo lang niks mee heb gedaan, wilde ik me er dit project weer helemaal in gaan onderdompelen.

Ik heb een fascinatie voor innovatieve verpakkingen die net wat anders zijn dan normaal, maar ook door de gevoelens die een verpakking kan geven. Denk aan een irritatie als iets niet goed opengaat, of juist een geluksgevoel als iets perfect open en dicht gaat.

Aan de hand van verschillende experimenten, onderzoeken en feedback tijdens dit proces, kom ik gaandeweg tot een eindproduct voor de expositie. In deze diary laat ik zien welke elementen het belangrijkste zijn geweest voor mijn proces.

 

Wat wordt mijn doel?

In het begin van dit project ben ik vooral gaan zoeken naar wat nou precies mijn doel is, wat wil ik gaan maken als eindproduct? Om te verdiepen in innovatieve verpakkingen heb ik hier onderzoek naar gedaan, ik ben gaan zoeken naar verpakkingen die vernieuwend zijn:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/moodboard.pdf” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Moodboard innovatieve verpakkingen” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Ik heb meerdere designs gevonden die mij aanspraken, degene die ik het meest bijzonder vond, was de chipsverpakking van Pavlov. Wat mij hierin aanspreekt ik dat Pavlov een nieuw vorm heeft gemaakt, chips zit normaal in zakken. Ik vind het inspirerend hoe het toch nog op een chipsverpakking lijkt, maar eigenlijk een vernieuwende versie is (Pavlov, 2009). Mocht het mijn doel worden om een innovatieve verpakking te ontwikkelen, wil ik dit baseren op Pavlov.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/moodboard-3.pdf” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Pavlov, P. (2009, 27 september). Dorito’s packaging concept. ” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Feedback:

Ik kreeg de tip van docenten en klasgenoten om te gaan experimenten met alle zintuigen die je gebruikt bij verpakkingen om zo een doel voor mijn project te achterhalen.

 

 

Zintuigen

Ik heb de tip meegenomen en heb ervoor gekozen om te experimenteren met horen, zien en voelen. Ik heb gefocust op alle fijne verpakkingen van mijn lijst, dit is iets waarmee ik graag verder zou willen.

Bij ‘horen’ een soundscape:

Bij ‘zien’ een video:

Bij ‘voelen’ een standbeeld:

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Voelen.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Uitkomst experimenten:

Wat mij het meeste opviel is dat ik het idee krijg bij de soundscape, dat alle verpakkingen aan de hand van hun geluid bepaalde karaktereigenschappen hebben. Zo vind ik het plastic lief en verlegen klinken, een kartonnen doos juist zwaar en boos. Het blikje viel me het meeste op, deze klonk heel fel, agressief maar ook enthousiast en scherp.

 Doel:

Omdat het geluid van het blikje er zo uitsprong, ga ik hier mijn doel op baseren. Omdat ik die karaktereigenschappen zo bijzonder vind, wil ik deze graag gaan uitbeelden in een kunstwerk. Ik wil er verder in het proces achterkomen welke eigenschappen dit precies zijn en hoe ik deze het beste kan uitbeelden.

 

 

Bouwen met blik

Toen ik nadacht over wat voor kunstwerk ik wilde gaan maken, kwam gelijk in me op om het te bouwen uit blikjes. Om erachter te komen hoe je kan bouwen met blikjes heb ik inspiratie opgezocht en kwam ik op Inventus uit, hij bouwt voertuigen uit blikjes en maakt hier tutorials van (Inventus, Nd.). Om te weten hoe je blik kan bewerken, ben ik een tutorial gaan volgen:

 

Het karakter van een blikje

Om scherp te hebben wat dan precies deze karaktereigenschappen zijn, heb ik een nieuwe soundscape gemaakt van alleen blikjes:

Deze heb ik laten horen aan mensen en heb hen gevraagd welke karaktereigenschappen ze eruit konden halen, dit was de uitkomst:

 

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Screenshot-2021-05-26-at-11.32.03.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Enquête bij soundsape” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Veel eigenschappen doen me denken aan superhelden, daarom heb ik besloten om een superheld uit blikjes te bouwen als kunstwerk, waar ik deze karaktereigenschappen in terug laat komen.

 

Feedback:

De eerste docent die ik sprak begreep niet goed wat ik nou precies bedoelde en waarom ik deze superheld wilde bouwen. Hij was bang dat het meer een prulletje zou worden wat niet museumwaardig zou zijn. Op dit moment wilde ik eigenlijk stoppen met dit project, omdat mijn doel nog steeds niet duidelijk was.

De tweede docent praatte mij moed in, ze begreep waar mijn stappen vandaan kwamen en gaf als tip dat ik terug moest kijken naar mijn eerste insteek voor dit project.

Doel:

Na de feedback ben ik opnieuw gaan nadenken over mijn eindproduct, ik wil deze nog steeds baseren op de karaktereigenschappen die uit het geluid kwamen van het blikje. Ik ben terug gaan kijken naar mijn oorspronkelijke insteek, het ontwerpen van een verpakking. Daarom heb ik besloten om de karaktereigenschappen van een blikje uit te beelden, niet in een kunstwerk, maar in een verpakking. Ik heb eindelijk mijn doel gevonden:

Hoe maak ik een innovatieve verpakking voor drinken, met geïmplementeerde karaktereigenschappen van een blikje?

Innovatieve vorm

Ik begon de verpakking bij de vorm, ik wil een nieuwe vorm bedenken wat nog niet bestaat. Ik begon door 6 karaktereigenschappen te kiezen uit de lijst van de enquête die ik in de gehele verpakking wil laten terugkomen:

  • Scherp
  • Trots/Zelfverzekerd
  • Dominant
  • Agressief
  • Fel
  • Sterk

Omdat ik de eigenschappen vond passen bij superhelden, heb ik gekeken naar character designs van superhelden en de meest herkenbare punten hiervan uitgelicht. Om deze te kunnen verwerken in de verpakking:

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Screenshot-2021-05-30-at-12.04.40.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Screenshot-2021-05-30-at-12.04.45.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Screenshot-2021-05-30-at-12.04.52.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Screenshot-2021-05-30-at-12.04.59.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Nu ik 6 karaktereigenschappen heb en weet welke elementen superhelden hebben ben ik gaan nadenken over de nieuwe vorm van het blikje. Geïnspireerd op Pavlov, de designer die ik in het begin noemde, ben ik gaan schetsen:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Schetsen.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Schetsen nieuwe vorm van blikjes” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Omdat ik een innovatieve vorm wil ontwerpen heb ik een handvat toegevoegd, zo wordt het een drinkbeker. De blikjes bestaan uit een hoofd en lichaam, zodat het lijkt op een superheld. Ik heb een aantal punten uit de analyse meegenomen die ik wil gebruiken in de vorm:

  • Het handvat is gespierd (lijkt op arm), dit komt overeen met sterk
  • De onderkant is breed, dit komt overeen met trots/zelfverzekerd
  • De ogen in neon, dit komt overeen met agressief en scherp
  • Een cape, want superheld

De overige karaktereigenschappen wil ik gaan verwerken in het etiket/branding.

Prototype

Voordat ik dit daadwerkelijk uit blik ga maken, heb ik eerst een template gemaakt net als in de tutorial. Ik heb twee prototypes gemaakt uit papier, om te kijken welke vorm het meeste aansprak:

De eerste spreekt me meer aan, omdat deze breder en sterker staat, ook geeft deze meer het gevoel van een cape. De tweede was leuk op papier maar in 3D werkt het toch niet zo sterk, daarom ga ik verder met de eerste vorm.

Feedback:

Ik heb de twee versies laten zien aan verschillende klasgenoten en vrijwel iedereen vond de eerste het beste passen bij de karaktereigenschappen van een superheld.

Branding

Nu de vorm is bepaald, moet het er gaan uitzien als een superheld, ik ben aan de slag gegaan met de branding. Welke stijl past er beter bij superhelden dan pop art/comic? Hier wil ik de branding op gaan baseren:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Screenshot-2021-05-31-at-07.56.53.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Moodboard popart/comic” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Logoproces

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/IMG_9978-scaled.jpg” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Schetsen” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Logos.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Meerdere logo uitwerkingen” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Styleguide.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Uiteindelijke styleguide” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Design

Ik heb besloten om drie blikjes te maken, zodat ik meerdere versies heb, elke heeft een andere smaak, dus een ander design. Ik heb de huisstijl doorgetrokken en zoveel mogelijk karaktereigenschappen van een blikje en elementen van een superheld toegevoegd:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/blue-berry.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Blue berry” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/strawberry.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Strawberry” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/lemon.png” panorama=”off” align=”left” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Lemon” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Planning tot expositie

  • Van blikken platen de blikjes maken, dit ga ik doen door te solderen in de makerspace.
  • Deze ga ik in de juiste kleur spuiten en vervolgens laat ik de etiketten printen als stickers om deze erop te plakken.
  • Houten boxen maken om de blikjes op te presenteren.
  • Een promotieposter maken die de frisdrank presenteert.

 Reflectie

Ik ben een flink proces door gegaan waarin het lang duurde voor ik mijn doel wist. Het is jammer dat dit zo lang duurde, daardoor heb ik minder kunnen experimenten en itereren op mijn eindwerk. In de toekomst moet ik meer tijd steken in het bedenken van mijn doel, als dit duidelijk is gaat de rest van het project zoveel soepeler. Ik moet meer met collega’s sparren, hier komen de beste ideeën uit. Ook heb ik veel gehad aan het onderzoek naar de designers, ik heb hier veel inspiratie uit gehaald.

Bronnen:

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *